3DMarks prestandatest Port Royal får stöd för Nvidia DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Varför släpps inga spel med DLSS?

Det är miljonfrågan det.

Helt obegripligt att det tar sån tid att skaka fram mjukvaran. Man kan ju tycka att arbetsinsatsen borde vara måttlig, menar jag.

(om inte annat för att nvidia vid det här laget borde betalt X antal utvecklare att implementera DLSS...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpijey:

Det behöver ju inte bli bättre bara för att det är en öppen standard. OpenGL är en öppen standard men knappast branchledande eller först funktionsmässigt sett jämfört med DirectX. Och det är ju inte bara MS som sitter bakom stängda dörrar och bestämmer allt om DirectX heller utan flera stora företag som är med och påverkar utvecklingen.

Det har jag inte sagt något om heller, utan jag svarade bara på frågan om DirectX var en öppen standard.

Men en sidnotis är ju att Vulkan i princip är ett rakt av bättre väl än DirectX12. Framförallt eftersom DirectX12 är såpass mycket mer komplicerat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det behöver ju inte bli bättre bara för att det är en öppen standard. OpenGL är en öppen standard men knappast branchledande eller först funktionsmässigt sett jämfört med DirectX. Och det är ju inte bara MS som sitter bakom stängda dörrar och bestämmer allt om DirectX heller utan flera stora företag som är med och påverkar utvecklingen.

Det är ingen som argumenterat för att det blir bättre prestanda eller fler funktioner, däremot kan man tycka öppen källkod är bättre av andra skäl.

Fler som kan bidra med kod, snabbare utveckling, billigare utveckling, alternativt att det är en utväxlingsmodell man bara tycker är bättre av princip pågrund av sin öppenhet. Open-source känns på senare år fått ett uppsving i den allmänna diskussionen. Linux forumen har väl den mest högljudda majoriteten men tror dom flesta har något proprietärt program installerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leadc4ge:

Tack för länkarna, jag är medveten om att det har kommunicerats att det ska släppas titlar med DLSS. Min poäng är att inget har ännu släppts. Vilket förefaller märkligt med tanke på att i enlighet med den kommunikation som har släppts tidigare så är det bara en fråga om att låta nVidia modellera fram lämplig algoritm som tensor-kärnorna sedan applicerar per frame post-process. Så vad är det som dröjer? Jag är som sagt skeptisk - därför att jag anser att det mest logiska alternativet är att nämnda algoritmer inte levererar tillräcklig kvalitet i riktiga spel.

Har inget emot att motbevisas, det börjar bara bli löjligt sent nu med lite real-world exempel på "it just works"

Det är nog å andra sidan ett litet tvåeggat svärd det där. Vi vet ju hur bra spelbolag har blivit på att patcha och värna om sina redan släppta spel...

Citat:

Now it should be noted that DLSS has to be trained per-game; it isn’t a one-size-fits all solution. This is done in order to apply a unique neutral network that’s appropriate for the game at-hand. In this case the neural networks are trained using 64x SSAA images, giving the networks a very high quality baseline to work against.

None the less, of NVIDIA’s two major gaming use cases for the tensor cores, DLSS is by far the more easily implemented. Developers need only to do some basic work to add NVIDIA’s NGX API calls to a game – essentially adding DLSS as a post-processing stage – and NVIDIA will do the rest as far as neural network training is concerned. So DLSS support will be coming out of the gate very quickly, while raytracing (and especially meaningful raytracing) utilization will take much longer.

https://www.anandtech.com/show/13346/the-nvidia-geforce-rtx-2...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Vet vi hur de använt DLSS? DLSS kan användas utan uppskalning.

Om dom inte använder uppskalning av lägre upplösning för att göra renderingstiderna snabbare, hur i hela friden skulle dom kunna uppnå en prestandaökning av 50%. Hade det varit uppskalning av originalupplösningen för att skapa en ännu bättre kantutjämnad bild så hade man lagt till arbete, inte tagit bort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ureet:

Vet vi hur de använt DLSS? DLSS kan användas utan uppskalning. Citat från Nvidia:

Skrivet av Jackbob:

Om dom inte använder uppskalning av lägre upplösning för att göra renderingstiderna snabbare, hur i hela friden skulle dom kunna uppnå en prestandaökning av 50%. Hade det varit uppskalning av originalupplösningen för att skapa en ännu bättre kantutjämnad bild så hade man lagt till arbete, inte tagit bort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är definitivt uppskalning det handlar om i Port Royal:

The NVIDIA DLSS feature test runs in two passes. The first pass renders Port Royal with DLSS disabled to measure baseline performance. The second pass renders Port Royal at a lower resolution then uses DLSS processing to create frames at the output resolution. The result screen reports the frame rate for each run.

Jag tycker att DLSS är en intressant teknik, men som många nämnt tidigare är den nuvarande implementationen i grafikdemos och benchmarks alldeles för välanpassade för den här typen av algoritmer. Det jag vill se är skarp implementation i faktiska speltitlar utöver betaversionen som finns i Final Fantasy XV.

Permalänk
Hedersmedlem

Som Jonas säger, DLSS är en intressant teknik men... vem bryr sig om den i ett prestandatest? Börjar nästan bli lite löjligt hur lång tid det tar för det och ray tracing att faktiskt dyka upp i spel. Ja, förutom BF V då.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men det betyder inte att det är en öppen standard

Agreed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Som Jonas säger, DLSS är en intressant teknik men... vem bryr sig om den i ett prestandatest? Börjar nästan bli lite löjligt hur lång tid det tar för det och ray tracing att faktiskt dyka upp i spel. Ja, förutom BF V då.

Som Jonas och André säger, när ska vi få se några riktiga siffror från riktiga spel? Vad är poängen att med att ha det i ett prestandatest när det inte finns något annat att mäta det emot. Om AMD och Intel hade haft sina egna motsvarigheter så hade varit intressant att de slogs mot varandra. Tanken med ett prestandatest är väl att alla grafikkortsföretag skall rendera upp en scen närmast pixelperfekt motvarandra och se hur långa frametimes de får.

Annars blir det att jämföra pixelperfekt resultat med någon form av uppskalning. Som att jämföra en RAW med en sönderkomprimerad JPEG.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

De hade gärna fått göra det via DirectML, så att det kan jämföras med andra kort när de kommer och få en egen kategori. Denna kan inte jämföras med något annat än sig själv, mest för att det inte är samma bild som produceras i slutändan jämfört med de andra testerna.

Kunde även notera att det fanns vissa vågor/flimmer på DLSS versionen ibland. Varför fick inte det här någon box som de jämförde mellan? Fast jag vet inte, jag kanske bara är känslig för rörelser.

För att ge några exempel:
Vågor längst ut på plattformen.
Precis under robotarmen som rör sig så finns en flimmrande del.
Vågor på stängslet till vänster.

Fanns dock ett tillfälle jag tyckte DLSS flimmrade mindre än det vanliga, så det får man ge dem. Kan dock ha att göra med att ray trace implementationen genererar en del noise vid just den biten. (1:31 på stängslet för den som undrar).

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen märkbar skillnad att ha AA igång i 4K, kör hellre utan då.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Steam kör REA nu och 3dMark är med på -85% nu
Tar ett tag att sväva igenom deras utbud, se om man hittar nåt mer.
Steam har ju nu brutalt sänkt dem två första Metro, hmm.

Permalänk
Medlem

Fränt ställe det där port royal. Skulle kunna tänka mig att jobba där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man har en förtränad modell när man använder DLSS. Det är ju exakt som maskininlärning. När det är ett test som är så pass statiskt som 3DMark, där det är exakt likadant varje gång man kör det, så skulle man kunna likna det vid det. Att man kastar bort antialias helt och ersätter det med en förinspelad antialiasmodell som Nvidia har gjort för just de scenerna med de vinklarna, etc.

Om de helt plötsligt skulle spela upp scenen från andra vinklar så skulle inte DLSS ge samma prestandavinst alls. Hänger du med?

Ja, precis som filmuppspelning inte funkar då heller. Hänger du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

DLSS är i princip en glorifierad komprimeringsalgoritm, som jag ser det. Och är det en förrenderad sekvens, typ som en film, eller en upprepbar sekvens (i princip en variant av förrendering), som i 3DMark, kan jag tänka mig att den förmodligen i teorin kan skapa en algoritm, baserad på tillgänglig indata, som är tillräckligt kompetent att inte vara en förstörande bildkomprimering, och kanske till och med kan återskapa allt vid en uppskalning. Eftersom den då har lärt sig vad som saknas.

Vad DLSS inte är, är trolleri. Ju mer komplexa invärden, desto mer troligt att den blir mer och mer förstörande vid uppskalningen. Min irration blir därför stor just när DLSS framställs som en sorts "trolleri", typ som i den här meningen: "I korthet går det ut på AI-assisterad uppskalning av bilden, vilket i teorin ger bättre bildkvalitet och prestanda."

Nästa mening ger som tur är en bättre uppfattning om vad det handlar om "prestandaförbättringar på upp till 50 procent när DLSS jämförs med kantutjämningstekniken TAA." Precis, DLSS är bättre jämfört med andra bildförstörande tekniker.

Tyvärr verkar det som att många mindre vetande går på Nvidias pr-trick att det är trolleri. Fantastiskt, gratis bättre bildkvalitet och prestanda! Schwupp, som Jensen sa på CES. Ge mig alla spel med DLSS!!!!!

Förlåt min irritation, men gud, vad det stör mig!

Permalänk
Medlem

Körde testen i fråga och på ett 2080 ger det ganska precis 50% prestandaförbättring och med ett 2080 Ti ungefär 45%, bägge testerna i 1440p som nog är det minsta man bör använda DLSS i. Jag gjorde testen med 1080p också, men där tyckte i alla fall jag att jag kunde se att det direkt var fulare med DLSS än traditionell AA. Självklart märks avsaknaden av AA mer i spel som inte går så snabbt, men med handen på hjärtat vet jag inte om DLSS ens behövs på ett spel som är halvstatiskt (tänker typ WoW, MOBA's, hack'nslash osv). Där är det inga problem att få bra med fps i 1440p eller mer och med traditionell AA. Men spel som Apex, Pubg, Battlefield, The Division, Anthem osv blir alldeles för tungdrivna med RT för att vara aktuellt med DLSS i 4K, i vart fall med vettig fps.

Jag kan inte begripa varför Nvidia inte kommer med eget chip för RT och DLSS (eller, jag begriper ju det, men niknowwhatimean)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Hemma och har kört testet. Jag hade missuppfattat det hela och trodde att testet är en del i Port Royal men testet är ett helt separat test som benämns Nvidia DLSS feature test och den genererar inga points i deras ranking system. Det är alltså ett helt fristående test. Jag fick ~44% högre fps med i DLSS.

Permalänk
Medlem

Jag fick 39.18 utan och 56.24 med, vilket innebär ca 43-44 procents förbättring, i 1440p. Jag såg ingen tydlig skillnad. Hade jag skärmdumpat en frame på samma ställe från båda och jämfört sida vid sida går det säkert att se en hel del, men när man spelar är det tveksamt så länge det ser så här ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

De hade gärna fått göra det via DirectML, så att det kan jämföras med andra kort när de kommer och få en egen kategori. Denna kan inte jämföras med något annat än sig själv, mest för att det inte är samma bild som produceras i slutändan jämfört med de andra testerna.

Kunde även notera att det fanns vissa vågor/flimmer på DLSS versionen ibland. Varför fick inte det här någon box som de jämförde mellan? Fast jag vet inte, jag kanske bara är känslig för rörelser.

För att ge några exempel:
Vågor längst ut på plattformen.
Precis under robotarmen som rör sig så finns en flimmrande del.
Vågor på stängslet till vänster.

Fanns dock ett tillfälle jag tyckte DLSS flimmrade mindre än det vanliga, så det får man ge dem. Kan dock ha att göra med att ray trace implementationen genererar en del noise vid just den biten. (1:31 på stängslet för den som undrar).

Fast det gör det ju egentligen redan, eller i alla fall i Windows ML-stacken eftersom DirectML inte kommer lanseras i preview förrän med Windows 19H1. Så detta benchmark kommer väl antagligen kunna köras i ett DLSS-läge och ett DirectML-läge.

Nvidia har ju ändå varit med och demat DirectML med Microsoft så det kommer ju fungera där med (och nämns i Turings whitepaper).

Fördelen/nackdelen med DLSS är att Nvidia tränar sina GPUer för varje spel som får DLSS-stöd. Kör man DirectML rakt av för spel utan någon form av träning känns det som resulateten kan bli sådär. Hur kvalitétstämplar man en DirectML-lösning?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Ska man aktivera DLSS nånstans?
Märkte 0 skillnad i port Royal.
jag har senaste drivern från Nvidia och 1809 Windows.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ska man aktivera DLSS nånstans?
Märkte 0 skillnad i port Royal.
jag har senaste drivern från Nvidia och 1809 Windows.

Du ska titta längre ner på sidan över alla benchmarks... det är ett separat test.. Längst ner på sidan över alla benchmarks hittar du Nividia DLSS feature test

Permalänk
Medlem

Jag blir förvånad av att de som testar inte ser någon skillnad. Jag upplever bilden MYCKET bättre med DLSS. När man printscreenar och jämför så ser man en tydlig blur, men när man ser det i rörelse så ser det sjukt bra ut. Printscreens går verkligen inte jämföra med att ser det live.

Ray tracing + DLSS On

Ray tracing + DLSS Off

Ray tracing Off + TAA

Notera att Ray tracing + DLSS ger bättre fps än Ray tracing OFF + TAA.

Permalänk
Avstängd

@MarkSix:
Aha!tack får kolla upp det imorgon kväll.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte illa om det stämmer och ger bra resultat! BFV väl fått DLSS nu misstänker jag
Leker med det imorrn, lite tröttiis idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

Jag blir förvånad av att de som testar inte ser någon skillnad. Jag upplever bilden MYCKET bättre med DLSS. När man printscreenar och jämför så ser man en tydlig blur, men när man ser det i rörelse så ser det sjukt bra ut. Printscreens går verkligen inte jämföra med att ser det live.

Ray tracing + DLSS On
https://i.imgur.com/6H7Nbqh.jpg

Ray tracing + DLSS Off
https://i.imgur.com/ZURp3PE.jpg

Ray tracing Off + TAA
https://i.imgur.com/vlIkWnk.jpg

Notera att Ray tracing + DLSS ger bättre fps än Ray tracing OFF + TAA.

Jag tyckte också att det såg bättre ut men jag la inte ner någon tid på att verifiera att det verkligen var så.

Permalänk
Medlem

Fast det ska väl inte se bättre ut med DLSS? Frågan är väl i stället hur mycket sämre det ser ut. Utan DLSS renderas ju allt i full upplösning, medan DLSS innebär att det renderas i en lägre upplösning och skalas upp. Det kan absolut inte bli bättre, men kanske inte mer än marginellt sämre. Och om man i utbyte får 40-50 procent högre FPS, så är det väl värt det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det ska väl inte se bättre ut med DLSS? Frågan är väl i stället hur mycket sämre det ser ut. Utan DLSS renderas ju allt i full upplösning, medan DLSS innebär att det renderas i en lägre upplösning och skalas upp. Det kan absolut inte bli bättre, men kanske inte mer än marginellt sämre. Och om man i utbyte får 40-50 procent högre FPS, så är det väl värt det.

Det är ju ingen ren uppskalning. AI:n tränas att efterlikna 64x supersampling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag fick 39.18 utan och 56.24 med, vilket innebär ca 43-44 procents förbättring, i 1440p. Jag såg ingen tydlig skillnad. Hade jag skärmdumpat en frame på samma ställe från båda och jämfört sida vid sida går det säkert att se en hel del, men när man spelar är det tveksamt så länge det ser så här ut.

Skrivet av -Aspen-:

Jag blir förvånad av att de som testar inte ser någon skillnad. Jag upplever bilden MYCKET bättre med DLSS. När man printscreenar och jämför så ser man en tydlig blur, men när man ser det i rörelse så ser det sjukt bra ut. Printscreens går verkligen inte jämföra med att ser det live.

Ray tracing + DLSS On
https://i.imgur.com/6H7Nbqh.jpg

Ray tracing + DLSS Off
https://i.imgur.com/ZURp3PE.jpg

Ray tracing Off + TAA
https://i.imgur.com/vlIkWnk.jpg

Notera att Ray tracing + DLSS ger bättre fps än Ray tracing OFF + TAA.

Skulle vara intressant att se exempel som inte är komprimerade youtube videor, detta blogginlägg går igenom bl.a. TAA som används i DOOM, jämförelse före:

Och efter:

Då man spelar märks dock inte detta och det ser generellt bra ut, men fundamentalt är det annorlunda från DLSS som snarare en smart uppskalning än en kantutjämning.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

Jag blir förvånad av att de som testar inte ser någon skillnad. Jag upplever bilden MYCKET bättre med DLSS. När man printscreenar och jämför så ser man en tydlig blur, men när man ser det i rörelse så ser det sjukt bra ut. Printscreens går verkligen inte jämföra med att ser det live.
.....
Notera att Ray tracing + DLSS ger bättre fps än Ray tracing OFF + TAA.

Håller helt med, märkbart bättre skärpa, från typ 35 - 50+ FPS samt bättre flyt rent allmänt.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.