Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jacob:

Jag har en ful ovana och hatet var överväldigande på kontoret när jag berättade om den. Med undantag för @Klorixx som gör precis likadant.

Det finns få saker jag älskar lika mycket som glass, chips och nötter. De två senare är dock rätt ofräscht att äta vid datorn. Händerna blir kladdiga, likaså kringutrustningen och det oavsett hur mycket man torkar av sig på jeansbyxorna. Värre blir det om man sitter med ett TV-spel med handkontroller i händerna.

Hur kommer man då tillrätta med problemet? Efter att ha sökt på internet och läst en gammal tråd av @Psionicist hävdar vissa att "man äter vid matbordet". Kanske även i soffan framför en film, men absolut inte framför datorn. Jag är dock övertygad om att det finns folk därute med både geniala och mindre smarta idéer om hur man äter chips och nötter vid datorn utan att kladda ned.

En klassiker jag minns från en gammal vän är en stekpincett som man plockar upp chipsen med. Att krossa chipsen till smulor och äta med sked går tydligen också, men det förstör ju hela upplevelsen av att höra varje tugga. En annan tanke som slog mig är ätpinnar.

Hur gör du när du äter chips vid datorn?

Den tråden minns jag!
#7731414

Tycker att @Psionicist tips, trotts alla andra, tillhör de bästa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Såhär gör man (sen äter man cheese crunches, inget annat):

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Hjälpsam

Vag gäller jordnötter, är en flaska med bred mynning bästa tipset.
Sedan kan man "dricka" dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Hur gör du när du äter chips vid datorn?

8:16 in i klippet:

Permalänk
Medlem

@Jacob:
Jag har haft samma problem och började äta jordnötter och andra sorters nötter med tesked.
Chipsen äter jag med en 20 cm lång pinsett, som jag köpte för lödning och annat, men den slutade up som köksredskap för just chips-ändamålet.
När du nästan ätit upp chipsen och bara småbitarna är kvar, börjar du använda matskeden ist.
Jag har Apples kabelbundna tangentbord, och där ser man varenda smet som närmat sig och trots att jag både älskar äta chips och nötter, har tangentbordet aldrig kletats ner av mig.
Fyll käket i ett skål innan du börjar.

Estrella Sourcream & Onion, Dill och Grill Chips!!!!!
NicNac jordnötter !!!!!!!!

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

När jag spelar dibbe kör jag med min mmo mus o har alla skills på musen. shift för o stå still kan jag komma åt med lill fingret, bärs o chips skål för vänster näven prima shit!

Nästan samma för mobas har allt på musen förutom QWE chips kan då med fördel ätas med tumme och pekfinger

Permalänk
Medlem

@kribol01: Fyfan vilket gott garv jag fick, tack! ''Särskilt smidigt när man får feeling och behöver trycka en halv påse på kort tid!''

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Strunta i potatischiipsen, någon gång i alla fall. På större ICA har de räfflade salamichips! Ja, helt utan vegetariska tillsatser. Lite dyrare, ja. Men då man får sjukt mycket mer genuin smak per hekto är det värt detta. Då detta är mindre förpackning så blir det mindre flott.
Hmmm...

Wild Chips kan hänga därintill också, smarrig jerky. Salt kött. Mums.
Vill dock testa andra sorters jerky, finns uppenbarligen mycket att upptäcka där. Om någon har bra tips så för all del!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Jag är lätt den största syndaren av alla, jag äter med allt o det har hänt då o då att choklad kletar sig på musen men då får man hoppas man får bort det med tummen eller nåt

Permalänk

Ingen mer än jag som äter chips/nötter med kina pinnar när jag sitter vid datorn? inget kladd och man kan äta det mesta med dem om man kan äta med sånna iaf

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Ingen mer än jag som äter chips/nötter med kina pinnar när jag sitter vid datorn? inget kladd och man kan äta det mesta med dem om man kan äta med sånna iaf

Typ en tredjedel av de som svarat i tråden...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Nötter funkar bra att käka från ett glas, eller från en mindre skål, typ "dricka" det. Annars blir det jävligt messy. Ibland käkar jag solrosfrön med sked, annars tappar man någon jävel... Chips, vet inte om det har med sorten där, men brukar oftast inte ha problem med det? har det i en skål så man inte stoppar ner hela handen i påsen och grisar ner, så använder man fingertopparna och plockar en chirre :P. Å andra sidan brukar jag inte käka snacks och spela samtidigt, visst om man kollar på film eller netflix. Så därför kletar man väll inte fullt lika mycket på tangentbordet...

Skönt med trådlösa hörlurar också, slippa hålla på att ta på eller av sig om "man ska bara".

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

@Jacob: En billig enkel stekpincett löser alla problem med flottiga fingrar och gör dessutom att du når längst ner i påsen.
https://www.augustlundh.se/files/b3797af9f4748fd194b69edc360d883b.jpg

Ungefär som alla tips om ätpinnar, fast med stödhjul

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

@kribol01: Fyfan vilket gott garv jag fick, tack! ''Särskilt smidigt när man får feeling och behöver trycka en halv påse på kort tid!''

Haha det är ju sant!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Jag har inget matbord så jag äter allt vid dator. (ni kan gissa hur de kan tänkas se ut där vi det här laget ) Och de gäller även chips och allt annat smått och gått. För de mesta så äter jag de som de här med händerna och då undviker jag bäst de går att ta på mus och tangentbord, men om jag mot förmodan skulle behöva använda de lite mer så tar jag fram en plastpåse och stoppar i handen där föratt sedan äta chipsen med påsen. Då blir man inte kladdig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nått som fungerar riktigt bra är att äta ostbågar med gaffel

Permalänk
Medlem

Då jag exklusivt äter linschips som är mindre än vanliga chips fungerar det utmärkt att hälla dom direkt i munnen från påsen!

Permalänk
Medlem

Handlar inte direkt om att äta snacks vid datorn, men här avhandlas en hel del kring snacksätande: Praktisk handledning i att äta ostbågar.
Kanske framförallt är Avsnitt 4 - Ätmetoder och förvaring som är relevant.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Inga chips eller nötter, men käkade ett par semlor och fick massa grädde på fingrarna. Musen blev ganska kladdig kan man säga

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Lära sig att städa och hålla rent, med de rätta verktygen och produkterna, och göra det bra och ordentligt, är mitt tips...till dem som är som jag, och äter allt vid datorn.
De andra, som inte kan/vill/vet att städa ordentligt på riktigt, får såklart istället äta i köket.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Aldrig chips eller ngt annat kladdigt framför datorn ! Se men inte röra !
Tom frukt vill jag inte äta när jobbar/spelar framför datorn , kan också bli kladdigt..
Har ju en XXL musmatta och där syns fläktar på en gång om något hamnar där.

Lär min Son Nils att inte äta massa chips sen kladda på iPaden.
Så han sätter på ngt annan vill se, sen äter han chips eller dylikt. Sen tvättar händerna innan han börjar kladda på iPaden .Oftast ..är ju bara 4år.. men barns hygien är viktigt...och även de stora barnen (oss) borde lära oss göra samma sak.

Att kladda bort det på sina kläder möbler etc är inget bra , kan ju bli fläckar kvar efter tvätten och är ju inte hygienisk.. torkar man bort snor på samma sätt ?

Sen som HolyPriest skev ovanför .
Håller man ordentligt rent så är ju det ingen fara.
Men syns ju direkt på en dator om det inte hålls rent runt om den.
Speciellt på mus och tangentbordet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på den här klassikern

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRjgsA1I...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

om du vill ha några riktigt bra chips håll utkik efter dessa http://www.ddsnacks.co.uk/crisps/kettle-chips-honey-bbq.html

Finns sällan i butiken men ibland dyker dem upp och jag köper. äter en påse på 10 minuter utan problem gillar inte dem flesta chipsen men dessa är på en egen nivå.

Har provat det där märket ett par gånger; minns dom som riktigt goda. Undrar om dom finns i närheten..

Skrivet av Pantsoff:

@Kolsvart Katt: Det är mer skrämmande än så! Direkt mat kommer upp i 120-130 grader börjar Akrylamid bildas, men även andra ämnen där protein och socker "gifter" sig och bildar AGE och ALE. Dessa bidrar till inflammation i kroppen! Det finns väldigt mycket att läsa om just kronisk inflammation, det som är modern till nästan alla sjukdomar.. Väldigt nyttigt att sätta sig in i Det blir dock en hel del hårda sanningar som kanske är rätt jobbiga att inse :

Kaffe, verkligen..kaffe och chips. Jag får nästan börja med cigar-..nej, cigaretter också. : /

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Äter ofta vid datorn.

När det gäller snacks och godis osv. Sånt som ev gör mig kladdig om händerna stoppar jag inte hela trynet fullt. Utan tar tex ett chips mellan tummen och pekfingret och äter ett i taget. Sen får man ju ta bort resterna genom köra in fingerspetsarna i munnen xD , sen får väl byxorna eller axeln på tröjan agera handduk

Tycker det fungerar bra, varken mus eller tangentbord är flåtigt iaf. Men äter bara snacks på helgerna typ. Är det i veckan är det pga jag glor på film etc. Då rör man ju varken mus eller tangentbord iaf.

Många som aldrig skulle göra som jag säkert men är inte så pryd av mig. Bara tvätta sakerna ibland så det inte känns ofräsch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Chips med ätpinnar, ostbågar / ostbollar med gaffel.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Såhär gör man (sen äter man cheese crunches, inget annat):
https://i.imgur.com/5MUGQgw.png

Jahaaa, du SPYR i skålen innan du äter? Som en fluga ungefär? Smart!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Jahaaa, du SPYR i skålen innan du äter? Som en fluga ungefär? Smart!

Inte direkt, men jag får prova den varianten ikväll och se vilket som funkar bäst (misstänker att kräks inte fastnar på tungan lika bra).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Say no more

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Man äter sen går och och tvättar händerna innan man rör i musen/tangentbordet, det är bara sunt förnuft.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.