Gammal hårddisk söker kontakt med USB

Permalänk
Medlem

Gammal hårddisk söker kontakt med USB

Jag tänkte försöka återläsa data från mina gamla mac-hårddiskar som har SCSI 1 50-pins (tror jag det heter). Har köpt en mac G4 med USB men problemet är att den inte har den gamla SCSI-anslutningen.

Därför köpte jag en konverter (den svarta på bilden, ihopp om att det var rätt anslutning - vilket det inte var.

Så min fråga är: Finns det någon som vet var det går att få tag på en kabel/konverter som gör det möjligt att läsa över informationen från mina gamla hårddiskar till G4-datorn som har USB? (jag har sökt på webben men inte hittat rätt). Eller finns en bättre lösning? Slutmålet är att föra över materialet från hårddisken (främst bilder) till min PC.

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag ser det har du 2 separata problem:

1. Ansluta hårddisken till en dator.
2. Få datorn att kunna läsa filsystemet i fråga.

Min första reaktion är: Borde inte du kunna hitta något gammalt SCSI-kort som du kan använda? Hittade det här på Ebay efter typ 30 sekunder som kanske skulle kunna funka, om du har en dator med PCI-slot som kör ett OS som har drivrutiner för detta.

https://www.ebay.com/b/SCSI-1-Internal-Interface-Cards-for-PC...
https://www.ebay.com/itm/HP-146094-001-ULTRA-SCSI-1-CHANNEL-L...

Detta borde lösa problem 1.

Problem 2 är att kunna läsa filsystemet. På Windows kan du t.ex. använda en mjukvara som UFS Explorer som kan läsa många filsystem. Annat alternativ kan vara Linux, som jag tror kan montera gamla Mac-filsystemet native (eller, i alla fall, om du har stöd för detta i din kärna eller tillgängligt som modul).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Problem 2 är att kunna läsa filsystemet. På Windows kan du t.ex. använda en mjukvara som UFS Explorer som kan läsa många filsystem. Annat alternativ kan vara Linux, som jag tror kan montera gamla Mac-filsystemet native (eller, i alla fall, om du har stöd för detta i din kärna eller tillgängligt som modul).

Tack för länken. När det gäller fråga 2 så svarar jag att min plan är att koppla externa hårddisken till mac G4:an för att där sortera ut de filer som är intressant (framför allt bilder - jpg, eps, tiff etc) som jag sedan för över via USB-sticka till min PC. Så jag tror inte det kommer att bli några filproblem. G4:an har redan en intern hårddisk som jag har system mm på och kör datorn på.

Permalänk
Medlem

Problemet med USB i sitt protokoll (inte ens i USB3.2) inte kan prata fullödig SCSI och samma problem har man även idag om man skall läsa SAS-diskar över USB.

Med andra ord du måste sätta upp en rigg med SCSI-kort (typ en adaptec AHA1542 för ISA-bus om du har så gammal dator att den har ISA-slottar eller motsvarade adaptec AVA2904 för PCIe-bus) och den datorn i sin tur får skicka datan till en USB-lagring eller att det är åtkomlig via nätverk.

En linux-distrubition är troligen den enda rimliga verktyget för att arbeta med det eller vart fall göra en diskimage från disken. som man sedan mountar på annan mer lätthanterligare media för moderna datorer som USB-disk, och det kan kräva en äldre distribution för att kunna arbeta med så gamla grejor.