Foundation, ny medieval city building sim.

Permalänk
Medlem

Foundation, ny medieval city building sim.

Hittade ingen tråd så tänkte tipsa om detta spel från Polymorph games!

"Foundation is a grid-less, sprawling medieval city building simulation with a heavy focus on organic development, monument construction and resource management.
The game features in-depth resource management akin to the Anno (Dawn of Discovery) series, expertly mixed with city building elements from Settlers, SimCity, and Pharaoh all topped with narrative encounters inspired by Crusader Kings II to create the ultimate medieval ant-farm simulation. "

Beskrivningen ovan från utvecklarna känns verkligen spot-on.
Spelat ett par timmar och det är riktigt mysigt än så länge! Fast det är Early Acces så känns det väldigt färdigt och minimalt med buggar än sålänge.
Rekommenderas verkligen! Finns på steam btw. 25-30 euro tror jag det kostade!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Såg Foundation igår. Håller ögonen på det tills det släpps skarpt. Är starkt mot early-access men känns som det kan bli ett köp vid launch utifrån vad dom visar upp nu

Mysiga byar och städer med produktionsled att hantera är gött!

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ska kollas upp, verkar mycket trevligt.

Din youtubelänk verkar gå till information om kolsuspension?

Här är deras (Polymorph games) kanal:
https://www.youtube.com/channel/UCkaCEsd3XRH92hLzm-goqkA/feat...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Tack för tipset! Ska kollas upp, verkar mycket trevligt.

Din youtubelänk verkar gå till information om kolsuspension?

Här är deras (Polymorph games) kanal:
https://www.youtube.com/channel/UCkaCEsd3XRH92hLzm-goqkA/feat...

Haha!
Vet inte vad som hände där
Mkt trevligt spel iaf!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut. Ska testas.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant men tror jag väntar på release då jag blivit biten alldeles för många gånger av early access tidigare

Permalänk
Medlem

Finns det något datum för skarp lansering?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Finns det något datum för skarp lansering?

Nej.

Enligt: https://foundation.gamepedia.com/Release_date

Jag kollade ett par filmer (typ lets play) och det kan ha berott på den trevliga damen som spelade det som fick det att låta så jäkla skoj, men jag köpte det och har suttit och spelat typ 4h i sträck. Väldigt skojigt hittills och känslan är lite black & white (1) över det hela.

Jag ger det nog 5/7 gurkor hittills.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag tycker Foundation är superkul hittills! Väldigt barebones änsålänge och fortfarande mycket tooltips som inte är fixade, men så är ju spelet också i Early Access så det hör väl till. Har ändå hållt mig intresserad och jag har lagt 5-6 timmar hittills, men kommer nog behövas mer innehåll för att det ska bli hållbart på +10 timmar, även på lägsta hastighet.

Just nu känns spelet också väldigt enkelt att klara av ekonomi-mässigt såfort man hajar hur trading fungerar.

Det bästa med spelet är ju de manliga invånarnas 'thousand-yard-stare', helt uppspärrade ögon som aldrig blinkar. Dem har sett mycket skit tydligen.

Permalänk

ser väldigt trevligt ut detta. har lagt spelet i min önskelista på steam. väntar lite med att köpa det tills det blir mer färdigt.

Permalänk

Avvaktar tills det släpps. Längtar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har oxå spelat det några timmar nu. Gillar det hittills råkade krascha ekonomin på olika sätt några gånger i början men nu börjar jag ha en stabil grund att arbeta mig från!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Nu känns det som att jag har kommit in i spelet men känns som att jag har träffat någon sorts vägg efter ca 8 timmar. Får fler och fler invånare(strax över 100), de flesta är nöjda. Jag har alla tillgängliga byggnader i varierande antal, men nu känns det som att det bara är att bygga fler av allt. Dvs jag går sidleds. Får inga quests förutom att jag ska skicka mat lite nu och då. Jag är maxad på pengar (500) hur utökar jag banken? För sista traderouten kostar ju 1000?
Jag kan inte producera något "Luxury goods" då jag inte får några sådana byggnader.

Några tips?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: du kan bygga herrgården med skattkammare för att kunna ha mer pengar. Man får även bygga upp prakt för kungen, kyrkan och befolkningen för att låsa upp fler byggnader för att få lyxvaror bla.

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^BeTa^:

@Litenskit: du kan bygga herrgården med skattkammare för att kunna ha mer pengar. Man får även bygga upp prakt för kungen, kyrkan och befolkningen för att låsa upp fler byggnader för att få lyxvaror bla.

Herrgården har jag inte upplåst. Prakt är det splendor?
Jag har iaf nu:
Labor 29.00 & 22.00
Kingdom 24.00 & 0.00
Clergy 15.00 & 41.30

Vad behöber jag satsa på?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Herrgården har jag inte upplåst. Prakt är det splendor?
Jag har iaf nu:
Labor 29.00 & 22.00
Kingdom 24.00 & 0.00
Clergy 15.00 & 41.30

Vad behöber jag satsa på?

Wooden keep ökar kunga-splend, bygg en/fler eller bygg ut befintlig för att få mer splendor.
Dekorationer på marknader ger dig splendor för folket.
Bygg en rustic church för att få mer clergy splendor och även "commoners".

Dekorationer i allmänhet ökar din splendor men det dock ganska lite för varje så det krävs många dekorationer.

Luxury goods kan du endast producera i kloster (låses upp när du har tillräckligt med clergy splendor).
men det rekommenderar jag att du väntar med tills du har betgydligt större inkomst/mer guld i skattkamrarna.

Har själv nu strax över 100 timmar och min småstad har snart 900 invånare.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Wooden keep ökar kunga-splend, bygg en/fler eller bygg ut befintlig för att få mer splendor.
Dekorationer på marknader ger dig splendor för folket.
Bygg en rustic church för att få mer clergy splendor och även "commoners".

Dekorationer i allmänhet ökar din splendor men det dock ganska lite för varje så det krävs många dekorationer.

Luxury goods kan du endast producera i kloster (låses upp när du har tillräckligt med clergy splendor).
men det rekommenderar jag att du väntar med tills du har betgydligt större inkomst/mer guld i skattkamrarna.

Har själv nu strax över 100 timmar och min småstad har snart 900 invånare.

Wooden keep är inte tillgänglig för mig ännu.
Jag har i dagsläget 4 rustic church med plats för drygt dubbla befolkningsmängden.
Har 3 marknadsplatser med totalt 7 food, 6 goods och en tom luxury alla med skyltar eller tält. Men får väl gå bananas och sätta upp bänkar runt om på kartan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Wooden keep är inte tillgänglig för mig ännu.
Jag har i dagsläget 4 rustic church med plats för drygt dubbla befolkningsmängden.
Har 3 marknadsplatser med totalt 7 food, 6 goods och en tom luxury alla med skyltar eller tält. Men får väl gå bananas och sätta upp bänkar runt om på kartan.

Den är tillgänglig redan från början (behöver inte ha någon splendor) men du behöver dock "kingdom points" som du får
genom att leverera mat till kungen/folket/clergy. Det kommer upp en ruta som frågar om vill/kan leverera mat.
Du har då oftast 10-14 dagar på dig att leverera mat till den mottagare du väljer, klarar du det får du pluspoäng
men misslyckas du får du minuspoäng.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Den är tillgänglig redan från början (behöver inte ha någon splendor) men du behöver dock "kingdom points" som du får
genom att leverera mat till kungen/folket/clergy. Det kommer upp en ruta som frågar om vill/kan leverera mat.
Du har då oftast 10-14 dagar på dig att leverera mat till den mottagare du väljer, klarar du det får du pluspoäng
men misslyckas du får du minuspoäng.

Hur mycket behöver man? Jag har 24 nu tror jag

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Hur mycket behöver man? Jag har 24 nu tror jag

Du behöver 3 poäng var för allt på första nivån så du bör ha tillräckligt för allt på första nivån på Kingdom.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |