AMD Radeon VII anländer till testlabbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Snälla testa vad kortet presterar i guldgrävning. (så vi får veta till vilken konsument AMD tror sig köpa kortet.) 2080 och R7 samma pris så kommer de sälja få till de som spelar då R7 inte klarar av trådspårning.

Skrivet av anon78208:

Skulle ändå vara intressant att veta var prestandan i ethminer ligger. Det tar typ <1 minut att testa. Att det förmodligen inte är lönsamt behöver inte ha något med saken att göra.

Räkna med minst 70MH/s

Spelprestanda så tippar jag på runt 2080 prestanda.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Vilken clickbait-titel, trodde att NDA:n hade lyfts och att det var recensionsdags.

Ska bli kul och se hur kortet presterar.
Är framför allt nyfiken på hur effektiv kylaren är, dels då den är väldigt stilren, och dels då referenskylare inte brukar vara AMDs grej.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Räkna med minst 70MH/s

Spelprestanda så tippar jag på runt 2080 prestanda.

Då jag inte gräver själv så blir min fråga är det dåligt eller bra? (för "gulgrävare") För om det är dåligt för guldgrävare så blir det bra för alla som köper kort för att spela. Och det går att få tag på kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Då jag inte gräver själv så blir min fråga är det dåligt eller bra? (för "gulgrävare") För om det är dåligt för guldgrävare så blir det bra för alla som köper kort för att spela. Och det går att få tag på kort.

Prestandamässigt vore det sjukt högt men det är ändå inget som är lönsamt. Korten kommer kosta runt 8000kr och 70MH/s ger just nu inte ens en hundralapp per månad så man får aldrig tillbaka pengarna man lägger på att köpa kortet.

Som riktvärde kan jag säga att mitt Fury ligger på ~31MH/s och jag tror Vega64 ligger på ~48MH/s vilket är i nivå med Nvidias bästa.

Permalänk

Verkar som det kan bli ett intressant kort.
Vore bra om AMD kommer igen på både GPU och CPU sidan så vi kan få ännu bättre hårdvara framöver.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Spännande!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då jag inte gräver själv så blir min fråga är det dåligt eller bra? (för "gulgrävare") För om det är dåligt för guldgrävare så blir det bra för alla som köper kort för att spela. Och det går att få tag på kort.

Det är väldigt bra per kort/GPU. Titan V baserad på Volta har identisk VRAM setup som Vega 7, men 1 av dom 4 HBM blocken är inaktiverade, och det ger runt 70MH/s. Eftersom algoritmen är galet bunden till minnesbandbredd så skvallrar detta om att "minst 70MH/s" är att vänta på Vega 7 med galna 1TB/s i minnesbandbredd.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Äntligen kortet har kommit ser framemot att se testerna.

Jonas är rätt lik Captain America - Steve Rogers, skägget och håret just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Enligt 3DMark-resultat som hittat ut på nätet så verkar det ligga mellan 2070 och 2080 i poäng

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur kylaren presterar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av scara:

VEGA presterar snarare förhållandevis bättre i 4K än sina motparter.

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar faktiskt ha rätt, vette fan hur jag fått för mig det.

edit Här var det, BF5, Vega 64 skuggar RTX 2080 i 1920*1080 men tappar ordentligt i högre upplösningar.
https://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_rtx_2060_review...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du verkar faktiskt ha rätt, vette fan hur jag fått för mig det.

Även solen har sina fläckar

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zemlan:

Även solen har sina fläckar


Känner mig ofta mer som Pongo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Viilken tid kommer recensionen upp? Orkar ej med F5-knapp.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lorault:

Viilken tid kommer recensionen upp? Orkar ej med F5-knapp.

Brukar vara kl 15:00.
Så Torsdag kl 15:00 är min gissning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kan man få veta om det är HDMI 2.1?

Permalänk
Medlem

Kan kortet förbokas ännu?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Triton242: Såatteh 365 dagar försent för ett 7nm Grafikkort?

Radeon VII kommer inte vara något banbrytande, det är redan känt.

Ser detta mer som ett steg mellan generationer tills dess att Navi och senare är färdigt för den stora massan.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då jag inte gräver själv så blir min fråga är det dåligt eller bra? (för "gulgrävare") För om det är dåligt för guldgrävare så blir det bra för alla som köper kort för att spela. Och det går att få tag på kort.

70Mh/s är mindre än 1$ om dygnet. Sen ska elen också räknas in. Helt meningslöst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

70Mh/s är mindre än 1$ om dygnet. Sen ska elen också räknas in. Helt meningslöst.

Uh? 70 MH/s är 28 USD eller 255 SEK per månad. Om vi antar att elen kostar 0.9 SEK/KWh och kortet drar ~200W så blir det vinst på 12,10 USD eller 110 SEK per månad. Patetiskt ja, men inte så illa som ditt inlägg får en att tro, och oavsett så lär det troligen vara det bästa mining-kortet hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Uh? 70MH/s är 28US$ eller 255sek per månad. Om vi antar att elen kostar 0.9SEK/KWh och kortet drar ~200W så blir det vinst på 12,10US$ eller 110SEK per månad. Patetiskt ja, men inte så illa som ditt inlägg får en att tro, och oavsett så lär det troligen vara det bästa mining-kortet hittills.

Då tar det mer än 5år att betala av kortet. låter som en bra deal.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Då tar det mer än 5år att betala av kortet. låter som en bra deal.

Hehe, som jag skrev tidigare i tråden, mining har inte varit lönsamt sedan i somras

Permalänk
Medlem

Hade inte suttit fel med en uppgradering till ens 1440p freesync skärm nu, men såvida priset mot all förmodan är riktigt bra får jag hålla mig tills navi har släppts. Lite mer konkurrens i GPU marknaden är däremot nyttigt för alla konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

M

Skrivet av Donkey:

@Triton242: Såatteh 365 dagar försent för ett 7nm Grafikkort?

Radeon VII kommer inte vara något banbrytande, det är redan känt.

Ser detta mer som ett steg mellan generationer tills dess att Navi och senare är färdigt för den stora massan.

Måste säga att det verkar vara mycket vänta på nästa generation AMD GPU snack från det röda. Jag undrar bara när denna nästa skall komma som tar oss alla med storm. Det börjar bli lite uttjat vid detta laget och framförallt tråkigt att bara få vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Triton242: Köp RTX då om du saknar tålamod, det skall konstant gnällas på AMD, det faktum att dom har begränsade resurser och har gjort ett bra jobb med Ryzen måste tas med i beräkningen. Både Nvidia och Intel har massiva budgetar i jämförelse, och att dom ÖHT släpper ett kort med 2080 prestanda är galet bra.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta kan bli bra faktiskt, att AMD släpper detta under tiden som NAVI är på väg är inte dumt alls.

Det blir ett bra sätt att med små resurser påminna folk om att de inte är uträknade.
Som @Aeig säger så har de inte mycket i plånboken i jämförelse med t.ex nVidia och Intel.

Sedan har folk redan gissat att det kommer att prestera omkring RTX-2080 och det är ett bra ställe att lägga sig på.

Historiskt sett så har GPUer från AMD fått mer och mer optimerade drivrutiner med tiden och också gett ett bättre resultat.
Så det lär finnas mer att hämta ur kortet än det som vi kommer se när @Jonas med kollegor presenterar dess prestanda på Torsdag.

Hur som helst så skall det bli kul att se, för vi har ju sett vad RYZEN har gjort, med oerhört begränsad budget har AMD redan börjat lägga sig kring topp-konsument processorerna från Intel.

Det är minst sagt helt mirakulöst gjort från deras håll, och kommer det nu bättre och bättre GPUer från AMD så är de minst sagt med i spelet igen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag tror att detta kan bli bra faktiskt, att AMD släpper detta under tiden som NAVI är på väg är inte dumt alls.

Det blir ett bra sätt att med små resurser påminna folk om att de inte är uträknade.
Som @Aeig säger så har de inte mycket i plånboken i jämförelse med t.ex nVidia och Intel.

Sedan har folk redan gissat att det kommer att prestera omkring RTX-2080 och det är ett bra ställe att lägga sig på.

Historiskt sett så har GPUer från AMD fått mer och mer optimerade drivrutiner med tiden och också gett ett bättre resultat.
Så det lär finnas mer att hämta ur kortet än det som vi kommer se när @Jonas med kollegor presenterar dess prestanda på Torsdag.

Hur som helst så skall det bli kul att se, för vi har ju sett vad RYZEN har gjort, med oerhört begränsad budget har AMD redan börjat lägga sig kring topp-konsument processorerna från Intel.

Det är minst sagt helt mirakulöst gjort från deras håll, och kommer det nu bättre och bättre GPUer från AMD så är de minst sagt med i spelet igen.

/Lifooz

Det där med drivrutiner och Amd är en gammal kvarleva från förr. Jag har/haft grafikkort från bägge läger och Amd är stabila och bra. Däremot är Creative fortfarande lika usla. Sound BlasterX AE-5 - Där kan man prata om drivrutiner som suger. IRQ konflikter 2018! Det är mycket handpåläggning och ominstallation av drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Triton242: Köp RTX då om du saknar tålamod, det skall konstant gnällas på AMD, det faktum att dom har begränsade resurser och har gjort ett bra jobb med Ryzen måste tas med i beräkningen. Både Nvidia och Intel har massiva budgetar i jämförelse, och att dom ÖHT släpper ett kort med 2080 prestanda är galet bra.

Mvh

Som konsument har han rätten att fullständigt skita i vad AMD:s eller NVIDIAS budget är. Det är ett återkommande argument som många AMD förespråkare gillar att slänga ur sig.

Han vill ha bästa kortet för lägsta pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så jäkla less på dessa stegade släpp bara för att dra ut på snacket en vecka till.
Vem 17 bryr sig i hur kylaren ser ut eller komponentvalet ?
Prestanda är 90% av datorkomponenter resterande delas mellan pris och ljudnivå.

Jag och många med mig som faktiskt är intresserade av hårdvara,teknik och datorestetik samt inte lägger vikten vid om vi kan få 1 triljon mer fps i MP mot en sunkigt optimerad server.

Visa signatur

Så blir det!