AMD Radeon VII anländer till testlabbet

Permalänk
Medlem

Snälla testa vad kortet presterar i guldgrävning. (så vi får veta till vilken konsument AMD tror sig köpa kortet.) 2080 och R7 samma pris så kommer de sälja få till de som spelar då R7 inte klarar av trådspårning.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

365 dagar för sent, men bättre sent än aldrig antar jag?

AMD var ju ca. 15 månader för sen med Vega64 så det går ju framåt i alla fall
Eller ja, det är ungefär 2 år sedan 1080Ti släpptes idag så det går bakåt på den punkten också tyvärr. Nu när Nvidia stödjer adaptive-sync så kan jag inte se en enda anledning till att köpa detta kort överhuvudtaget. För 4990kr så hade det kunnat fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

Snälla testa vad kortet presterar i guldgrävning. (så vi får veta till vilken konsument AMD tror sig köpa kortet.) 2080 och R7 samma pris så kommer de sälja få till de som spelar då R7 inte klarar av trådspårning.

Behövs inte ett RTX 2080 för att forumtrådar ska spåra ur. Det går att fixa oavsett hårdvara.

Sedan tror jag inte att det är en särskilt bra idé att köpa ett Radeon VII för att utvinna ädelmetaller som guld ur kretskortet. Har svårt att se att det skulle vara lönsamt. Förmodligen mer lönsamt att köpa en burk Fanta och sen panta den.

Permalänk
Medlem

Spännande. Vore ju bra om det var direkt jämförbart med 2080. Så är konkurrensen igång på riktigt. Vore kul om de kunde leverera lite nya kort i mellanklassen också. Vore trevligt om man kunde få välja mellan iaf 4 kort istället för 2 varav ena är för dyrt o det andra lite för klent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Snälla testa vad kortet presterar i guldgrävning. (så vi får veta till vilken konsument AMD tror sig köpa kortet.) 2080 och R7 samma pris så kommer de sälja få till de som spelar då R7 inte klarar av trådspårning.

Eftersom man går minus med ett Vega64 tror jag inte det är särskilt lönt att mina med detta heller.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Eftersom man går minus med ett Vega64 tror jag inte det är särskilt lönt att mina med detta heller.

Skulle ändå vara intressant att veta var prestandan i ethminer ligger. Det tar typ <1 minut att testa. Att det förmodligen inte är lönsamt behöver inte ha något med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se om AMD kan hitta en prisnivå där detta kort känns prisvärt jämfört med 2080.

Men de flesta väntar nog på Navi nu. Hoppas det kan ta dominanta positioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AMD var ju ca. 15 månader för sen med Vega64 så det går ju framåt i alla fall
Eller ja, det är ungefär 2 år sedan 1080Ti släpptes idag så det går bakåt på den punkten också tyvärr. Nu när Nvidia stödjer adaptive-sync så kan jag inte se en enda anledning till att köpa detta kort överhuvudtaget. För 4990kr så hade det kunnat fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia har väl bara sagt att de tänker stödja adaptive sync, vi vet fortfarande inte hur det funkar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedman18:

Nvidia har väl bara sagt att de tänker stödja adaptive sync, vi vet fortfarande inte hur det funkar?

Nvidia stödjer Adaptive Sync i sina nyaste drivrutiner på deras grafikkort i 1000- och 2000-serien. Från vad jag hört tenderar det fungera lika bra med FreeSync-skärmar som AMD:s kort, med ett par undantag.

1. Nvidia stödjer inte FreeSync över HDMI (endast över DisplayPort). Detta är en AMD-standard. Finns ett fåtal FreeSync-skärmar med bara HDMI, de kommer inte funka.
2. Finns vissa buggiga bildskärmar som precis funkar med AMD-kort, som inte funkar ordentligt med Nvidia-kort.

Särskilt (2) ovan ska ses som hörsägen.

Permalänk
Medlem

Ska bli intrssant, mycket intressant... håller tummarna för AMD!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

JEBAITED! Trodde det här var recensionen jag var så hypad. Gimme sneakpeak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tycker inte ens ett 1080Ti räcker för 3440x1440p (Acer 34A, 3440x1440p, 100hz, G-sync)... Tråkiga är att det finns ingen uppgradering jag direkt kan göra utom 2080Ti, men är inte värt den kostnaden alls i dagsläget (för egen del). Blir att simma lugnt 1-2 år till och skruva ner inställningar bara.

Och för att förtydliga: "Spelbart" för mig är i värsta fall 60FPS låst. Har börjat dippa under den gränsen med nyare titlar och ingen G-sync i världen kan kompensera för låg framerate

Dock måste man verkligen gå till 2080Ti? har sett många benchmarks och dylikt som visar att om man nöjer sig med 60fps+ så borde ett 2080 vara tillräckligt.

Skrivet av Buulaa:

skulle påstå att du behöver ett till, kör 2560 och jag behöver göra små kompromisser här och där för re2 åtminstone.

Men där är ett annat problem, tycker diskussionen om SLI är död, man ser nästan ingenting mera om det, antagligen en orsak är att NVLINK finns på nya RTX korten, så då är frågan är det ens smart att köpa ett till 1080 kort nu när RTX är ute? Jag tycker inte, men utan "hands on experience" av att ha kört ett RTX kort så är det svårt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Man får ju med ett väldigt intressant bundle pack också. Devil May Cry 5, Resident Evil 2 och The division 2. Resident Evil 2 är den enda som är släppt.
Det är ju värt mer än 1200 kr. Dra av det på priset för grafikkortet, under förutsättning att man gillar dessa spel, så får du ett grafikkort som kostar strax under vad 2080 kostar men med 16 GB minne och 3 högintressanta spel. Har de fått ned strömförbrukningen så tror jag att AMD har en hit på G.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

Nvidia har väl bara sagt att de tänker stödja adaptive sync, vi vet fortfarande inte hur det funkar?

Kör adaptive-sync felfritt på min Freesync-skärm med grafikkort i signaturen sedan 15'e Januari

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ZothOmmog:

Dock måste man verkligen gå till 2080Ti? har sett många benchmarks och dylikt som visar att om man nöjer sig med 60fps+ så borde ett 2080 vara tillräckligt.

Grejen är att 1080Ti presterar som 2080 och i vissa fall t.o.m. bättre, så RTX 2080 kan som bäst ses som en 'sidgradering' - Detta leder till att 2080Ti blir det enda alternativet, vilket hade varit okej om det inte vore för att jag får 2st begagnade 1080Ti och lite pengar över kontra att köpa ett nytt 2080Ti

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande och läsa testet även om jag själv inte är spekulant på ett grafikkort i den här prisklassen (oavsett märke).

Släpp av bra kort sätter fart på andrahandsmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vi får se om en revision av vega är vad som behövdes för att nå 1080ti nivån. Man kan ju även undra om en undervolt kommer vara bättre än stock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Defender:

Eftersom man går minus med ett Vega64 tror jag inte det är särskilt lönt att mina med detta heller.

Gör man?
Mycket bra och verkligen goda nyheter för oss som vill kunna köpa ett grafikkort för spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Snälla testa vad kortet presterar i guldgrävning.

Guldgrävning tror jag inte det är nåt bra på. För korta armar för att hålla i en hacka. Eller inga armar alls nu när jag tänker på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Gör man?
Mycket bra och verkligen goda nyheter för oss som vill kunna köpa ett grafikkort för spel.

Har inte varit lönsamt att bryta krypto sedan i somras, men priserna på grafikkort förblir höga så jag tror inte du har så mycket att fira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Dock måste man verkligen gå till 2080Ti? har sett många benchmarks och dylikt som visar att om man nöjer sig med 60fps+ så borde ett 2080 vara tillräckligt.

Men där är ett annat problem, tycker diskussionen om SLI är död, man ser nästan ingenting mera om det, antagligen en orsak är att NVLINK finns på nya RTX korten, så då är frågan är det ens smart att köpa ett till 1080 kort nu när RTX är ute? Jag tycker inte, men utan "hands on experience" av att ha kört ett RTX kort så är det svårt.

då är väl 1080 ti eller 2080 ditt enda alternativ, djupa fickor behövs oavsett

Permalänk
Medlem

Hoppas mest på att 4K prestandan visar högre prestanda än RTX 2080.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vem är det som använder 1 TB/s i minnesbandbredd? Är det för att rendera CGI i Hollywood eller massiva matematiska simuleringar? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Spännande

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alotiat:

Vem är det som använder 1 TB/s i minnesbandbredd? Är det för att rendera CGI i Hollywood eller massiva matematiska simuleringar? Någon som vet?

Inte ovanligt att Vega tappar gentemot Nvidia i högre upplösningar, Nvidia har en kraftfull komprimering, som gör att de klarar sig med mindre bandbredd, mer än fördubblad bandbredd kan lyfta Radeon 7, i 4k

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur långt är kortet?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte ovanligt att Vega tappar gentemot Nvidia i högre upplösningar, Nvidia har en kraftfull komprimering, som gör att de klarar sig med mindre bandbredd, mer än fördubblad bandbredd kan lyfta Radeon 7, i 4k

VEGA presterar snarare förhållandevis bättre i 4K än sina motparter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vänstra eller högra njuren? Nej förresten. Det är inte Nvidia vi pratar om.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Tror att det här får bli min uppgradering från 980ti, förutsatt att prestandan är ungefär som 2080. Lirar mestadels Skyrim och är mer beroende av VRAM än prestanda så räknar med att detta kort bör klara sig ungefär lika länge som mitt nuvarande kort, alternativt till Elder Scrolls 6 släpps...

Permalänk

otrolig spännande, men var är instagram filtrerna #BasicBi

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2