Berätta om din första egna dator!

Permalänk
Medlem

Min första dator byggde jag 1985 ut ifrån en serie som beskrevs i en Engelsk elektronik tidning. Datorn togs fram av ett engelskt företag vid namn Micro Concepts.
Jag köpte ett barebone kretskort (utan kretsar) och monitor (bios) prom samt operativsystemet FLEX/09 från dom. Kretsarna för bygget inköptes på diverse håll här i Sverige och sedan var det bara att sätta igång att löda så att pennan glödde. Systemet bestod av följande delar:

Efter att moderkortet byggts ihop med alla kretsar så byggde jag ett switchat PSU som bestod av 2st L296 Switch regulatorer för +5V och +12V samt en linjär del med en LM7905 för -12v.
https://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/ap...

Till detta köptes sedan låda, skärm, tangentbord och floppy drive.
Eftersom floppy driven var av Double Side format men datorns hårdvara bara stödde Single Side format så beslöt jag mig för att modifiera hårdvaran och bios. Jag hand dissamblerade hela 8KB bios prommen för hand och (och lärde mig assembler på köpet) sedan var det bara att läsa manual/datablad för floppykontrollern och skriva om bios och modifiera hårdvaran för få stöd för Double Side format.

Med detta system så lärde jag en mycket om datorer, det hård lästes programmerings böcker för 6809 assembler och datablad för dom olika chippen i systemet. Jag lärde mig att programmera i C, assembler och Forth (obs inte Fortran). Mitt favorit språk på den här plattformen blev Forth. Kan ju bara säga att det var betydligt mer tungt att inhämta information och kunskap innan Internet fanns.

Tyvärr så blev jag av mina första datorer vid ett inbrott. Men några år senare så fick jag tillbaks en del delar av min första dator då Polisen vid ett tillslag hittat mitt gymnasielegitimation tillsammans med en del av hårdvaran som stals. Det enda som jag har kvar idag är kretskortet till datorn.

Permalänk
Medlem

En 286 på 8 eller 10MHz,640KB ram, 20MB hårddisk och 5,25” disketter.
Spelade mycket sierra spel, hängde på BBS’er och försökte göra ANSI-konst.
Jag var lika dålig på det som annan konst

Det här var på mitten av 90-talet så den var ju rätt omodern redan då, men kul hade jag med den

Steget upp till en Pentium 200MMHz MMX ca 2 år senare var enormt, den får nog räknas som familjedator dock då farsan upptäckt att man kunde ha nytta av datorer. Fast det var i princip bara jag som använde den ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Json_81:

En 286 på 8 eller 10MHz,640KB ram, 20MB hårddisk och 5,25” disketter.
Spelade mycket sierra spel, hängde på BBS’er och försökte göra ANSI-konst.
Jag var lika dålig på det som annan konst

Det här var på mitten av 90-talet så den var ju rätt omodern redan då, men kul hade jag med den

Steget upp till en Pentium 200MMHz MMX ca 2 år senare var enormt, den får nog räknas som familjedator dock då farsan upptäckt att man kunde ha nytta av datorer. Fast det var i princip bara jag som använde den ändå.

Jag spelade en del Stunts på grannens 286:a minns jag! Det gick sådär, tveksamt flyt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Första datorn som jag verkligen byggde var en rätt modern faktiskt, någon månad efter att 4790K hade släppts. Vill minnas att jag hade ett Asus Z97 moderkort. Kommer inte ihåg vad det hette, men det var någon TUF modell med PCIE-covers och inbyggd fläkt som blåste ut damm. Hade också 16GB DDR3 på den. När datorn var nybyggd så hade jag kanabaliserat ett av Nvidias 745 kort ifrån en färdigköpt dator, som senare uppgraderades till 980Ti som jag hade resten av tiden med den datorn.

Fick en hel del råd av SweC. då jag velade starkt mellan NH-D15 och diverse AIO lösningar för CPU-kylning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag spelade en del Stunts på grannens 286:a minns jag! Det gick sådär, tveksamt flyt.

Det kommer jag ihåg, nej det flöt inget vidare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Fick ta över en 8086 som farsan haft som server. Den hade 300 mb disk vilket var helt sanlöst mycket på den tiden. Året var 1985 och spel som Alley cat och Digger gick hett

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tycker ni snålar lite på själva berättandet! Vill veta vad ni gjorde med burken, mysiga anekdoter och minnen!

Inte alla som kommer ihåg dock. Ju tidigare man fick en, ju mindre minns man.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Bildexpert 📺

ZX Spectrum 16K, måste ha varit 1982/83 där. Byttes senare mot Spectrum 48K. Har många av banden kvar och även handböckerna. Började med Z80-assembler, men det var för pilligt för min smak. Men man lärde sig till slut hela minnesstrukturen utantill.

Första datorn för helt egna pengar var en Macintosh LC 1991. Istället för körkort då. Har fortfarande inget körkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Första egna datorn för mig fick jag om jag minns rätt 1993 när jag fyllde 10 år. Då hade jag visserligen haft dator ett tag men det var då som jag fick min "egen".

Tyvärr finns inte mycket kvar av den nu, sista delarna rök i senaste flytten men den var långt bakom räddning.

Nån gång i tiden började den sitt liv som familjens första PC. En IBM XT-klon tillverkad av Trident. Intel 8088, två MFM-diskar som lät som ett jetplan, bildskärm som man kunde bli solbränd av och ett fulständigt underbart Cherry-tangentbord (MX black). När jag tog över den var mycket ombyggt och moddat, ett 386-moderkort med en 386 DX 25 och 8mb ram hade flyttat in, grafikkortet var ett Trident 8900c med 1mb minne, det var inte ens bra när det var nytt. Hårddiskarna var ersatta med två Conner CP3044 (40mb IDE), 5,25" floppy och 3,5" floppy... och nätverkskort! Det var långt ifrån alla som hade det på den tiden men vi var ganska tidiga med nätverk hemma. Det borde handlat om 3com 509B samt någar meter coaxialkabel. Fungerade gjorde det i alla fall

Främst användes datorn för att spela spel, såväl i Dos som i Windows. En hel del skolarbeten skrevs det på den också, först i Works 2.0 som nån gång uppgraderades till Works 3.

Spel som jag minns är Stunts (bilspel med egen ban-editor), Sim Farm, Worms, Detroit (biltillverkarsimulator), Sim City, Ports of Call, Sim Tower, The Incredable Machine, Lemmings och en massa jag glömt.

Sen dess har det rullat på... 386an överklockades senare till 26,5mhz innan den ersattes med en betydligt rappare 386DX 33 med cacheminne och på slutet 528mb hårddisk. 20mb ram och windows 95 letade sig in på den samt ett SoundBlaster 32 AWE.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Var alltid helt ointresserad av datorer, men av musik, så när sequencerprogrammen började mogna och bli lättanvända var jag tvungen att köpa en Amiga 500 mot slutet av 80-talet. Program som Dr T och Bars and Pipes Pro fick driva midimoduler med wavetables och trummaskin via ett externt midi-interface. Spelade på ett Roland keyboard och fick på det sättet snygga komp som jag kunde lägga in på min Portastudio för att sen addera gitarrer och bas mm. Skitkul. Var nöjd med detta ända tills Hem PC-reformen och den IBM Aptiva som då hittade hem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har ju hängt med en massa datorer genom åren ända sen 97 eller nåt, då vi fick vår första dator, men min helt egna var inte förrns kring oktober 2008 då morsan köpte en dator helt åt mig och det var på OnOff och dom påstod att det var den bästa speldatorn dom hade, vilket jag tvekar på, som kostade nästan runt 8 000: Kr.

Minns i samband att jag skaffade mig Call of Duty: World at War och min burk klarade knappt av ens på low i 1024 upplösning..

Hårdvara:
CPU: AMD Phenom X4 9550 - Quad-Core 2.2Ghz Q.
GPU: Radeon HD 3650 + Integrerat Radeon HD 3200 .
Moderkort: RS780M03A1-8EKS2HM (Acer's egen tillverkade)
RAM: 4x1GB - 4GB DDR2 Hastighet???
PSU: ???

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Cenorida:

Inte alla som kommer ihåg dock. Ju tidigare man fick en, ju mindre minns man.

Sant! Men eftersom vi är nördar allihopa tänker jag att man fick minnen via navelsträngen redan. Praktiskt taget genetiskt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Jag var trög med egen persondator, vi köpte en riktigt dyr familjedator och den fick jag efter många år ta över så det blev min egen dator. Vi pratar här så sent som 1996.
Nå dator kan betyda mycket och jag programmerade långt innan på min miniräknare och gjorde mer avancerade saker än vad många av dagens ungdomar gör på det de kallar för en persondator.

Det roliga tycker jag dock är att sätta upp ett system precis som man vill ha det, det var inte före jag började pilla med linux som jag gjorde något. Innan var det bara installera windows, senaste spelen och sedan köra. Inte därav sagt att man ej kan modda och greja med windows, men mitt Windows innan var precis samma som vem som helst.

Permalänk
Medlem

Jag minns inte spec-listan 100% och kan inte ta fram den heller på något sätt då mitt riktiga datorintresse inte blommade ut förens 10 år senare, men jag minns några saker/detaljer ganska tydligt som är komiska idag. Komiska som i förutom funplanets pedofilnäste till chatt, diverse tveksamt designade forum med osoft bildmaterial och vidare till att spara hela disketter fulla av ikoner för sin Dobedo-avatar.

Redan då var jag konstnärsmupp så när alla kompisar fick/köpte "skithäftiga platta skärmar" behöll jag min tjockis för att färgen var så brutalt mycket bättre och det gjorde inlevelsen i Cesar II, Heretic och diverse Paint-äventyr med 800% zoom för att rita pixelgrafik och sen inte fatta varför det blev så litet på utskriften till en helt annan grej. Dessutom såg mina screenshots snyggare ut på den skärmen och det var värt mycket när jag satt och experimenterade med Photoshop några år senare. Photoshop i allmänhet gick grönjävla hopplöst (för att inte tala om Bryce och 3DS Max) men jag knotade på nere i mitt gossrum från mellanstadieålder någonstans, och tur är att farsan fick den där skivan i promotionpresent på jobbet och inte visste vad det var, för nu 17-18 år senare livnär jag mig på skiten.

Bäst av allt var dock att jag och min bror fick "likadana datorer" med olika spec för ingen i familjen kunde tyda vad fan siffrorna betydde, och när jag konstaterade det här tog jag i missnöje och drog av klisterlappen och bytte ut mot min egen dito för att alla skulle tro att min var bäst. Om den var det eller inte sket jag egentligen i, jag fattade ändå inte vad det gjorde för skillnad på högre nivå än att läsa hårddiskstorleken och tänka "WOOOW".

Någonstans i bakhuvudet har jag 1,3Ghz men jag är osäker på om det var från min eller brorsans klisterlapp. Inte tvärsäker men hyfsat övertygad om att jag hade 1GB ram.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Första datorn var en Commodore 64 som jag fick i julklapp i mitten av 80-talet. Exakt år har jag glömt, men troligen '86.
Vad jag minns så tog det inte många dagar innan jag började lära mig själv programmera på den.

Permalänk
Medlem

Min första dator var en C64 som jag fick köpa av min kusin när han bytte till Amiga. Jag var mellan 8 och 10 år då. Kommer ihåg att jag fick med en handskriven lapp med instruktioner för hur jag skulle sätta igång spelen som var på kassettband. Minns fortfarande att Spelen med "Ocean loader" var favoriterna mest för att man fick lyssna på musik medans spelet laddade

Favoriten Ocean loader 4 för dem som är nyfikna

Bjuder på en bild på det enda spelet som överlevde den stora förrådsrensningen 2005.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Avstängd

1GB RAM med en Barton 1800+ och en Powecolor Radeon 9200SE.

köpt med egentjänade pengar som feriearbetare som tonåring.

Familjens första dator var nån Fujitsu Siemens från -93.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

1987 vid 8 års ålder på min födelsedag fick jag mig en Commodore 64 med bandstation.

Hade även joystick till denna för spel.

Kommer ihåg ett spel med ölglas som kom kastande mot en på en bardisk man skulla fånga så inte glasen gick sönder och så hade jag något Spel med en rymdfarkost som man sköt metoriter som kom mot en.

Senare skaffade jag 5.25" diskstation till denna och vet att det kändes som en stor uppgradering i bildkvalite och slippa spola igenom kassetten för spelen.

Vet att jag spelade enormt mycket på denna innan man uppgradera till en Amiga 500.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Första datorn var en Commodore 128. Sen tog farsn hem en PC från jobbet, vill minnas det var en 80mhz:are från AMD hade inget ljudkort i den så blev mest att spela lite enklare spel på den.

Min första "fullständiga" PC var en Intel PII 350mhz från Fujitsu-Simens som farsan tog via jobbet. Stoppade i ett Vodoo2 12mb i den för lite gaming flyt.

Permalänk
Medlem

Min första egna var ca 2003-2004, inför Half-Life 2

bestod av en Pentium 4 3.0 Ghz (kan det ha varit Northwood de hette då)
512Mb RAM
Connect3d Radeon 9600XT som man fick med en Steam voucher med Half-Life 2 (som när det blev försenat, också med Half-Life Gold med ALLA Half-Life produkter! SCORE!)
Creative Soundblaster ljudkort

innan dess hade vi ju så klart familjedatorn, men jag uppgraderade den i smyg i små steg
den var en Acer, ursprungligen från typ 1998/99 som farsan hade på lease i sånt där HemPC projekt från jobbet. Pentium 2 400Mhz, 8Mb RAM, ATI Rage Pro Ultra. Kommer ihåg att jag spelade Counter Strike, Age of Empires, Carmageddon, Duke3d mm på den, och så Trespasser så klart. Men sen när jag försökte spela LAN med polarna blev det katastrof - gick ju inte att ha hörlurar i datorn, saknades ju hörlursförstärkare. Så då kom första uppgraderingen - ljudkortet! Soundblaster!

Sen skulle vi spela Day of Defeat. Alla andra Half-Life moddar funkade ju bra, så varför inte. NOPE! Laggade hur mycket som helsta. Riva TNT2 32Mb införskaffat!

Lite senare ett ATI Radeon 9200SE. Det var nog sista uppgraderingen i den datorn.

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Amstrad (IBM Compatible) som jag fick av min far 1989. Tror det var PC1512 modellen. Vilken best det var.

Permalänk
Medlem

Spelade på familjen gemensamma kontorsdator väldigt länge, tror det satt ett GeForce 7600 GT i den. Köpte egen dator för sparade och presentpengar 2009 i samråd med min kompis "datakunniga" pappa, det var startskottet för mitt intresse och anledningen att jag gick teknik på gymnasiet och fortsatte med datavetenskap på högskolan! Kan fortfarande rabbla moderkortsnumret från minnet, Asus M4A78T-E

Var så taggad när delarna kom att jag lånade min systers kameragrejer och hade en extremt amatörmässig fotosession: https://imgur.com/a/C5bmqER

Delarna satt i ett Antec 300 med gröna LED fläktar längst fram. Kör fortfarande med nätagget i albumet, stabilt som bara den. WD Green disken spinner fortfarande på i burken, men har gått från att vara min enda och primära disk till en lagringsdisk som jag lägger mindre viktiga saker på

Bonusbild på gamla familjedatorn, daterad 2009/09/06, tog den för att kunna kika på delarna och lista ut vad allt var för något, innan man visste sånt

Permalänk

VIC 20 tidigt 80 -tal massa pe(e)kande och poke:ande blev det.

Tråden liknar https://www.sweclockers.com/forum/trad/1013786-vilken-var-din... ganska mycket

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk

Apple IIe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1986 tror jag det var, jag och mina bröder satte in alla våra besparingar och köpte en commodore 64. Bandspelare och två joysticks. Senare så blev det en amiga 500 och commondore 128. 1992 eller 93 så fick jag en äldre dator som pappa köpte från min farbror. 386a 33vmhz med 20 MB hårddisk. Dos 6.0.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

zx81 i slutet på -70 talet eller tidigt -80 tal

Permalänk

Den första jag köpte var en Atari 130XE sedan blev det Atari ST 520 STM piggybackad av mig till 1040! Sedan köpte jag en Atari 1040STFm, Amiga 500 och en ZX Spectrum 128+. Intel SX486 25 förde mig in på överklockning och den gick bra i 50-66 mhz, minnet sviker faktiskt!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Denna köpte jag begagnad för 210:- om jag inte missminner mig. Ett lokalt företag som skulle skrota. Jag ska ha specifikationerna för den liggande någonstans men kan tyvärr inte hitta. Monokrom skärm och bara två program på den. "Ord" och "Topps Bokföring" om jag minns rätt. Året var 1994 då jag köpte den, själva datorn var som synes äldre men det var allt jag hade råd med.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk

@nullebulle: ZX81 kom 1981 och ZX80 1980 varav namnen!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

En IBM jag fick ta över som morsan hade fått från jobbet när hon fick en ny, mer kommer jag inte ihåg.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2