Tim Sweeney kommenterar exklusiva spel i Epic Games Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jepp det är riktigt vidrigt att den låser ALLA spelen om man spelar ett, tänkte inte på det innan jag fick (bonus)barn heller. Köper så många spel jag kan på GOG nu istället.

Sen är det lite lustigt hur många som gråter om att något är exklusivt för Epic Games Store, hur många spel är inte Steam-exklusiva?

Inga spel är Steam-exklusiva. Alla utgivare är 100% fria att släppa sina spel precis var de vill utöver Steam. Steam tvingar aldrig utgivare att endast släppa spel hos dem och försöker inte muta dem att göra det, till skillnad från Epic, som bevisligen betalar utgivare för att ta bort sina spel från konkurrenters plattformar...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack för att du klargjorde det. Nu kan krypa in i grottan som jag tittade ut ifrån och ta dessa livslärdomar med mig in i kontemplationen.

Skämt åsido.

Dina exempel är inte bra. Du jämför med produkter som är tillgängliga hos flera leverantörer men man får något adderat, utöver varan. Du kan inte köpa Metro Exodus någon annanstans digitalt. Epic behöver inte locka med något extra alls, de kan tvärtemot, erbjuda en mycket sämre produkt eftersom det inte finns någon konkurrens. Vilket, märk väl här, är problemet med Steam också. Dock är Steam inte rövhattar i samma utsträckning, än.

Hade Epic istället erbjudet Metro Exodus, också, utöver Steam fast lagt till exklusiva saker inne i spelet t.ex. så hade dina exempel ovan varit korrekta.

Enligt min åsikt.

Ett av mina exempel är ju exakt som Metro, dvs att endast en affär säljer en viss produkt (dvs endast Team Sportia (Epic) säljer Nike (Metro)).

Du får som jag nämnde tidigare gärna ogilla exklusiva deals men det är ett sätt att konkurrera, och ett bra sådant imo.

Steam har varit rövhattar i 15 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mirialia:

Ett av mina exempel är ju exakt som Metro, dvs att endast en affär säljer en viss produkt (dvs endast Team Sportia (Epic) säljer Nike (Metro)).

Du får som jag nämnde tidigare gärna ogilla exklusiva deals men det är ett sätt att konkurrera, och ett bra sådant imo.

Steam har varit rövhattar i 15 år.

Steam har revolutionerat industrin och sett till att spelmjukvara säljs digitalt. De är rövhattar men de är de bästa rövhattarna vi har, alla andra alternativ är idag sämre eller mycket sämre.

Ok, ett av dina tre exempel var liknande men du pratar fortfarande om en sko som finns i många utföranden och troligen har en massa liknande varianter hos andra återförsäljare.

Det finns bara ett Metro Exodus, inga varianter, inga andra modeller, ingenting annat än just det spelet, enbart hos Epic.

Att du som konsument tycker att exklusiva deals är en bra grej är ju rätt... dumt. Jag kräver ingen förklaring till hur detta är en fördel ur företagets Epics synpunkt, alla med medelnivå på IQ fattar detta. Jag ser det ur min synpunkt som konsument, ingenting har blivit bättre för mig att Epic har detta som exklusiv deal och ingenting har blivit mer konkurrensutsatt.

Snarare riskerar detta att driva Steam att bli likadana och kräva exklusivitet så slutar det snart med att varje publisher har sin egen store front och låser in sina spel mer och mer. Hur i hela Jesus skägg blir detta bättre för oss som konsumenter och hur i hela friden blir marknaden mer konkurrensutsatt? Den blir bara inlåst i exklusiva deals där allting fortfarande kostar lika mycket om inte mer än tidigare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Ett av mina exempel är ju exakt som Metro, dvs att endast en affär säljer en viss produkt (dvs endast Team Sportia (Epic) säljer Nike (Metro)).

Du får som jag nämnde tidigare gärna ogilla exklusiva deals men det är ett sätt att konkurrera, och ett bra sådant imo.

Steam har varit rövhattar i 15 år.

Hur köpte du spelt digitalt innan Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Steam har revolutionerat industrin och sett till att spelmjukvara säljs digitalt. De är rövhattar men de är de bästa rövhattarna vi har, alla andra alternativ är idag sämre eller mycket sämre.

Ok, ett av dina tre exempel var liknande men du pratar fortfarande om en sko som finns i många utföranden och troligen har en massa liknande varianter hos andra återförsäljare.

Det finns bara ett Metro Exodus, inga varianter, inga andra modeller, ingenting annat än just det spelet, enbart hos Epic.

Att du som konsument tycker att exklusiva deals är en bra grej är ju rätt... dumt. Jag kräver ingen förklaring till hur detta är en fördel ur företagets Epics synpunkt, alla med medelnivå på IQ fattar detta. Jag ser det ur min synpunkt som konsument, ingenting har blivit bättre för mig att Epic har detta som exklusiv deal och ingenting har blivit mer konkurrensutsatt.

Snarare riskerar detta att driva Steam att bli likadana och kräva exklusivitet så slutar det snart med att varje publisher har sin egen store front och låser in sina spel mer och mer. Hur i hela Jesus skägg blir detta bättre för oss som konsumenter och hur i hela friden blir marknaden mer konkurrensutsatt? Den blir bara inlåst i exklusiva deals där allting fortfarande kostar lika mycket om inte mer än tidigare.

Visst har Valve hjälpt till att "revolutionerna" industrin på PC, men alla förbättringar har gjorts efter stora påtryckningar från konsumenter/konkurrenter. Inget har dom gjort självmant. Steam var ett väldigt tomt skal i många år. Det dom har gjort självmant är att låsa in sina användare till Steam för att stärka monopolet.

Jag sa inte att alla exklusiva deals är bra, men de har sina fördelar. Att du bara ser nackdelar får du står för själv.

Nej, jag pratar inte om en sko i olika utföranden hos olika återförfäljare. Jag pratar om en enda specifik sko som säljs hos en enda återförfäljare.

Skrivet av Mike_SWE:

Hur köpte du spelt digitalt innan Steam?

Spelet intresserar mig inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Eh? Inte bland P12, som är målgruppen för Fortnite. De spelarna har förmodligen aldrig sett HL2, och HL1 vet de knappt existerar, de historielösa små jävlarna. Okej, kanske lite harsh. Men poängen är att Half Life 3 kommer inte suga nämnvärt mycket spelare från Fortnite. Det är en helt annan målgrupp.

Jag säger som nån random bild jag såg på reddit häromdagen; ge Fortnite Game of the Year-utnämning. Det har aldrig varit lättare att spela online utan gnälliga småbarn. Alla spelar Fortnite istället, det är som ett enormt online-dagis. Perfekt för oss andra.

Det jag menade är inte att HL 3 kan ta iväg Fortnite spelarna (tacka gud för det de kan stanna där)

Det jag menar är om Epic Games tror att det är coolt med exlusiva spel, vad tror de HL 3 skulle vara för Steam folk hade nog pröjsat 200€ för en standard version ifall det kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad ska någon som t.ex. har ett presentkort på Amazon göra när det gäller spel som bara finns på Epic Games Store?

Så, vad skall folk som har presentkort på Åhléns göra när det som de vill köpa finns på H&M? Det var det dummaste jag hört...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Helst hade jag velat att alla "stores/launchers" har ett alternativ som GoG, där man kan ladda ner spelet och köra utan launchern.

Ironiskt nog så erbjuder Steam just den möjligheten för spelutvecklare som vill ha det på det sättet

Permalänk
Medlem

När jag var barn så fick man förboka spelet å hoppas man fick de när de släpptes, idag så lipar folk för de släpps i fel affär. Väx upp

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Sen är det lite lustigt hur många som gråter om att något är exklusivt för Epic Games Store, hur många spel är inte Steam-exklusiva?

NOLL

Valve har aldrig köpt exklusivitet.

Om ett spel finns enbart på Steam så är det ett val som utvecklaren har tagit på egen hand utan att ta emot några mutor.

Permalänk

Blir inte köp för mig tänker vänta på att de kommer på steam, eller nån bra rea

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Inget har dom gjort självmant.

Ehem... Gjort Linux till en gångbar spel-plattform? Tror inte användarbasen på 0,82% hade så mycket med det att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Genom att ta kundens valfrihet? Nej, det tycker jag inte...

Så att spel enbart finns på Steam är valfrihet? Ibland måste företag utmanas för att det ska gynna oss kunder. Initialt kanske det inte blir så med exklusivitet etc men att ha Steam i en slags monopol ställning gynnar definitivt inte någon förutom Valve.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyriak:

Så att spel enbart finns på Steam är valfrihet? Ibland måste företag utmanas för att det ska gynna oss kunder. Initialt kanske det inte blir så med exklusivitet etc men att ha Steam i en slags monopol ställning gynnar definitivt inte någon förutom Valve.

Det är ovanligt att spel bara finns på Steam, och i de få fall där det är på det sättet så beror det inte på att mutor har betalats ut.

Föregångarna till Metro finns att få tag på lite överallt. De finns dessutom till macOS och Linux, och jag såg fram emot att Metro Exodus inte skulle vara sämre på den punkten, men så visar det sig vara exklusivt till en butik som inte ens existerar på mitt operativsystem. Klart jag är besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så, vad skall folk som har presentkort på Åhléns göra när det som de vill köpa finns på H&M? Det var det dummaste jag hört...

Poängen är att de kan köpa Origin och Steam-spel. De kan t.o.m. köpa PS4 och Xbox One-spel digitalt via Amazon. Inlåsningen i Epic Games Store tjänar inte mycket till. Vem fan vill förlora försäljningstillfällen?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mirialia:

Visst har Valve hjälpt till att "revolutionerna" industrin på PC, men alla förbättringar har gjorts efter stora påtryckningar från konsumenter/konkurrenter. Inget har dom gjort självmant. Steam var ett väldigt tomt skal i många år. Det dom har gjort självmant är att låsa in sina användare till Steam för att stärka monopolet.

Jag sa inte att alla exklusiva deals är bra, men de har sina fördelar. Att du bara ser nackdelar får du står för själv.

Nej, jag pratar inte om en sko i olika utföranden hos olika återförfäljare. Jag pratar om en enda specifik sko som säljs hos en enda återförfäljare.

Det här handlar inte huruvida jag är pessimist och du är dess motsats. Detta handlar om huruvida exklusivitet på digitala nedladdningar av spel är bra konkurrens eller inte.

Jag har jättesvårt att se mina fördelar som konsument här.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Några fler citat från Tim Sweeney's twitter:

"Online services, cross-platform features, a free game every two weeks, and exclusives are all necessities for achieving a critical mass. (There are other necessities, and we’re working on those over time.)"

"The Epic Games store will not require any sort of exclusivity when it opens up later this year. Right now we’re manually curating a mix of new & existing, exclusive & non-exclusive, Unreal & Unity & other games."

"Y’all have every right to flame Epic for the inconvenience of multiple storefronts. We’re prepared to take it, because we believe it would be MUCH worse for the industry if Epic fails to gain traction, leaving developers and gamers stuck paying this 30% store tax forever."

Jag välkomnar konkurrens till Steam och jag har förståelse för att Epic behöver använda trick som att ge bort gratis spel och ha vissa spel exklusivt i deras shop för att locka kunder så här i början. Vi får se hur det ser ut om ett par år om de lyckas etablera sig som en riktig konkurrent till Steam.

Steam har gjort mycket bra, speciellt för oss som föredrar Linux. Det känns som att Valve har blivit lite slöa de senaste åren dock, både med Steam där det inte hänt mycket och bristen på egenutvecklade spel, jag tror den här konkurrensen är väldigt nyttig för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det är ovanligt att spel bara finns på Steam, och i de få fall där det är på det sättet så beror det inte på att mutor har betalats ut.

Föregångarna till Metro finns att få tag på lite överallt. De finns dessutom till macOS och Linux, och jag såg fram emot att Metro Exodus inte skulle vara sämre på den punkten, men så visar det sig vara exklusivt till en butik som inte ens existerar på mitt operativsystem. Klart jag är besviken.

Finns ju mängder av Steam exklusiva spel, så ditt påstående att så inte är fallet är ju direkt felaktigt, sen tror jag knappast du har information om alla avtal och dylikt mellan utvecklare och distributörer för att uttala om hur man förhandlar fram exklusivitet.

Jag förstår om man inte uppskattar exklusivitet men att försvara det för Steam och sedan motsätta sig det för andra företag är ju väldigt motsägelsefullt, det verkar snarare bero på dina personliga preferenser för Steam än någonting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Jag välkomnar konkurrens till Steam och jag har förståelse för att Epic behöver använda trick som att ge bort gratis spel och ha vissa spel exklusivt i deras shop för att locka kunder så här i början. Vi får se hur det ser ut om ett par år om de lyckas etablera sig som en riktig konkurrent till Steam.

Steam har gjort mycket bra, speciellt för oss som föredrar Linux. Det känns som att Valve har blivit lite slöa de senaste åren dock, både med Steam där det inte hänt mycket och bristen på egenutvecklade spel, jag tror den här konkurrensen är väldigt nyttig för dem.

Lite så jag ser på saken också. Tidsexklusivt känns ju "sådär" men något måste ju hända. Valve har utnyttjat sin position, för stora för sitt eget bästa liksom. Förhoppningsvis blir detta starten på lite riktig konkurrens även om det kunde fått en bättre start.

Men eftersom de planerade att sälja spel till lägre pris genom Epic, om jag uppfattat detta rätt, skär det sig ju med Steam om de kräver att priset är lika (vad jag läste i någons kommentar här eller på en senare nyhet). Så att det är exklusivt kvittar ju då egentligen. Dvs Steam hade de aldrig kunnat släppa spelet till iaf om de ville ge kunden det lägre priset som konsekvens av att Epic tar en mindre andel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det är ovanligt att spel bara finns på Steam, och i de få fall där det är på det sättet så beror det inte på att mutor har betalats ut.

Föregångarna till Metro finns att få tag på lite överallt. De finns dessutom till macOS och Linux, och jag såg fram emot att Metro Exodus inte skulle vara sämre på den punkten, men så visar det sig vara exklusivt till en butik som inte ens existerar på mitt operativsystem. Klart jag är besviken.

Så du tror att de egentligen hade en Linux-version klar men la ner den bara för att deras distributör skaffade någon deal med Epic? Skulle inte tro det va...

Klart att Valve inte behöver "muta" någon, de är ju redan monopolet.

Skrivet av Petterk:

Poängen är att de kan köpa Origin och Steam-spel. De kan t.o.m. köpa PS4 och Xbox One-spel digitalt via Amazon. Inlåsningen i Epic Games Store tjänar inte mycket till. Vem fan vill förlora försäljningstillfällen?

Det är inget problem att köpa Epic Games-koder via andra försäljningskanaler.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Så du tror att de egentligen hade en Linux-version klar men la ner den bara för att deras distributör skaffade någon deal med Epic? Skulle inte tro det va...

Givetvis inte, men nu är det ju en omöjlighet det närmsta året. Dessutom hade det mycket väl kunnat fungera i Proton om det såldes på Steam.

Permalänk

Tycker det här med fler och fler exklusiva plattformar är lite sweenigt .. :/

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Intressant att det är så annorlunda klimat här på Sweclockers. På FZ hyllar de flesta Epic som konkurrent och kallar alla Steam-proponenter för gnällande snöflingor, med flera dussin "likes" i ryggen.

Visa signatur

[i5 4690k @ 4.2 GHz] [Corsair H55] [Sapphire Vega 64 Nitro+] [8 Gb 1621 Mhz) [EVGA Supernova G2 750W] [Fractal Design Define R5]
--
[AC Silentium T2] [AMD 64 3500+ 90nm Winchester] [Zalman 7000CNPS AlCu] [Asus A8N SLI Deluxe] [1 GB RAM Corsair XMS3200XL 2-2-2-5] [Ati Radeon X850XT] [250 GB Hitachi SATA] [200 GB Samsung SATA2 NCQ] [Sony DVD] [NEC 3520 DVD/CD Brännare] [SB Audigy2 ZS] [Logitech MX 518] [Func Surface] Införskaffades 03/2005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakerman:

Intressant att det är så annorlunda klimat här på Sweclockers. På FZ hyllar de flesta Epic som konkurrent och kallar alla Steam-proponenter för gnällande snöflingor, med flera dussin "likes" i ryggen.

Kanske är för att det är fler vuxna här? FZ är ju mer eller mindre för barn, eller det är i alla fall den uppfattningen jag har fått.
Har själv inte hängt där sedan jag var liten, typ 12-13 eller nått, är 29 nu.

Men man kan se liknande på reddit med. Mer eller mindre 2 olika läger som ena är grinigare än den andre.
De flesta "pro" steam är relativt sansade och håller bra diskussion och ton. Medans alla som hyllar epic och försvarar dessa är mer eller mindre små troll men nyskapade konton som enbart är ute efter att provocera och kasta skit och gnälla om fanboyism osv osv.

Rätt löjligt i det stora hela.

Haft steam sedan 2004 så lite biased är man väl. Men jag skulle inte gå under om det kommer en bättre plattform, som gärna får gynna mig / oss som kunder.
Men som det ser ut just nu så är det inte epic som kommer att bli den plattformen, om ett par år kanske. Just nu nej. De har gjort för mycket fel och fortsätter göra fel.
Nåväl du kan läsa några av mina andra inlägg så ser du en hel del vad jag anser vara fel med epic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inget problem att köpa Epic Games-koder via andra försäljningskanaler.

Spelet alla gnäller om finns inte hos några auktoriserade tredjepartssäljare åtminstone. Fysiska versionen har Epic Games Store-koder däremot. Amazon säljer inte ens den fysiska versionen dock.

Permalänk
Medlem

Blä, hoppas han sparkas (bokstavligen)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelet alla gnäller om finns inte hos några auktoriserade tredjepartssäljare åtminstone. Fysiska versionen har Epic Games Store-koder däremot. Amazon säljer inte ens den fysiska versionen dock.

Vem som är auktoriserad vet jag inte men det finns i alla fall: https://livekort.se/metro-exodus-pc/afd-prisjakt/

Att Amazon inte säljer ett visst spel låter mer som deras eget fel/problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Bara namnet Epic Games Store låter väldigt motsägande om man jämför med Steam.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vem som är auktoriserad vet jag inte men det finns i alla fall: https://livekort.se/metro-exodus-pc/afd-prisjakt/

Att Amazon inte säljer ett visst spel låter mer som deras eget fel/problem.

Källan är som sagt de fysiska kopiorna, Deep Silver/THQ Nordic säljer inga koder via digitala kanaler och så vitt jag vet är det inte någon funktion som Epic erbjuder. Manuellt kan de säkert erbjuda detta, men att de skulle ha en portal för att begära koderna är nog för mycket att vänta.

Amazon är en auktoriserad försäljningskanal för Origin-koder, Steam-koder, säkert några Uplay-koder, för PS4-spel och för X1-spel. Någon med ett presentkort på Amazon kan alltså köpa spel för alla dessa plattformar. Självklart är det mindre bra om de inte kan vara en försäljningskanal för aktiveringskoder till Epic Games Store. Koch/Deep Silver/THQ Nordic säljer inte ens några aktiveringskoder via deras egna hemsidor, vilket betyder att Epic får sina 12 % då kunderna hänvisas dit.

Permalänk

Hade Epic Games store varit av likvärdig kvalité som Steam hade jag inte haft lika stort problem med valet om exklusivitet, och hade då kunnat hålla med honom om hans uttalande att det är nödvändigt.

Men nu saknar den många grejer som man tar för givet, som att kunder ska kunna skriva recensioner på spelen de köpt, för att ge en uppfattning om spelarbasen som helhet är nöjd med spelet eller inte, något som kommer vara upp till utgivaren på Epic Store, istället för att gälla alla spel. Varför nu en utgivare av en buggigt och utskyndat spel skulle tillåta reviews vet jag inte, men Epic Games vet säkert vad som är bäst för deras kunder, right?

Så nu blir det bara att vänta ett år till för att prova de nya Metro, tyvärr

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |