Permalänk
Medlem

Tips på borrmaskin/skruvdragare?

God morgon!

Jag letar just nu efter en borrmaskin/skruvdragare som ska användas för att borra hål eller skruva i bl.a. betong, då den billigare 300-400 kr modellen (handhållen, inget batteri utan kabel) jag har i dagsläget från Biltema inte klarar av betongväggarna. Kollat lite på det som erbjuds via Prisjakt men detta är en djungel för min del:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1068

Hade varit trevligt med en maskin som har utbytbart batteri, men då den inte kommer att användas allt för ofta så är detta nog inget krav.

Har ni någon bra rekommendation för ca 1000 kr? Följande modell (#2 i listan ovan) såg ju trevlig ut men osäker på om den klarar av betongväggar:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1717156

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ska du borra i betong så lär du behöva en riktig maskin, inte en vanlig borrmaskin. Om du använder den väldigt sällan (2-3ggr/år?) så är det nog bättre att du hyr en på typ cramo eller motsvarande företag. Då får du riktiga grejer och slipper problemet med batterier (och därmed maskin) som inte går att använda efter ett par år.

Permalänk
Medlem

Ja hyr hellre. Tusen spänn får du inget för. Om du inte kollar blocket efter borrhammare. Men då skulle jag aldrig köpa med batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

För att borra i betong vill du ha nåt som denna: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Ska du borra i betong så lär du behöva en riktig maskin, inte en vanlig borrmaskin. Om du använder den väldigt sällan (2-3ggr/år?) så är det nog bättre att du hyr en på typ cramo eller motsvarande företag. Då får du riktiga grejer och slipper problemet med batterier (och därmed maskin) som inte går att använda efter ett par år.

Skrivet av skippy_pewpew:

Ja hyr hellre. Tusen spänn får du inget för. Om du inte kollar blocket efter borrhammare. Men då skulle jag aldrig köpa med batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja hyra är nog också ett alternativ, men varifrån hyr man då?

Denna för 890 kr ska kunna enligt Prisjakt borra 20 mm in i betong, vilket är ju tillräckligt för en liten skruv som ska hålla upp en tavla skulle jag tro:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1119506

Tycker inte ni det?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare. Köp hellre en bra skruvdragare och hyr en borrhammare när du ska jobba i betong (kostar inte många kronor). En billigare slagborrmaskin funkar sällan/aldrig.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja hyra är nog också ett alternativ, men varifrån hyr man då?

Denna för 890 kr ska kunna enligt Prisjakt borra 20 mm in i betong, vilket är ju tillräckligt för en liten skruv som ska hålla upp en tavla skulle jag tro:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1119506

Tycker inte ni det?

Lättbetong i så fall vilket det sällan är, speciellt om du bor i en äldre kåk

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ja den var ju ganska billig! Har dock inte hört talas om märket (Jula's egna kanske?) - är det verkligen något att ha?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Lättbetong i så fall vilket det sällan är, speciellt om du bor i en äldre kåk

Lägenheten jag bor i är ett nybygge, men har bl.a. försökt spika i väggarna och då har det inte gått alls, så antar att det inte är lättbetong heller.

Men ja - varifrån kan man hyra en maskin i någon dag för ett bra pris?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja den var ju ganska billig! Har dock inte hört talas om märket (Jula's egna kanske?) - är det verkligen något att ha?

Vart i Stockholm bor du? Jag har grejer från Makita som du kan låna.... Bara dom hittar tillbaka. Finns söder om Stockholm.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja den var ju ganska billig! Har dock inte hört talas om märket (Jula's egna kanske?) - är det verkligen något att ha?

Jag har inte exakt den modellen själv men har en annan (ej längre tillgänglig) borrhammare från jula. För några enstaka hål ska den vara fullt adekvat. Den är dock ej byggd för att användas kontinuerligt någon längre tid. Billigare maskiner som den här har dessutom ett mer begränsat antal användningar oavsett om man användwr den på ett snällt sätt eller ej.

Att hyra är förmodligen det mer miljömedvetna alternativet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Lägenheten jag bor i är ett nybygge, men har bl.a. försökt spika i väggarna och då har det inte gått alls, så antar att det inte är lättbetong heller.

Men ja - varifrån kan man hyra en maskin i någon dag för ett bra pris?

Clas Ohlson har uthyrning i Stockholmsområdet:
https://www.clasohlson.com/se/campaign/co_hyr-hos-clas-ohlson

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

Om det verkligen är betong du ska borra i så är det en borrhammare du söker. Den är gjord för att borra i betong med. Den ersätter inte en borrmaskin. Sen finns det slagborrmadkiner som är en borrmaskin med slagfunktion. Dock är en slagborrmaskin mer av en nödlösning och det finns deffinitivt ingen bra för den budgeten. En borrhammare kan du nog få en för runt 1000 lappen om du tar en med kabel.

Ett tips är att du håller dig till de etablerade märkena. De har instegsvarianter och de setter i regel inte sitt namn på vad skit som helst. Exempelvis Makita, Bosch, DeWalt, Hitachi etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det här var ju riktigt billigt, 79 kr per dygn! Ja det blir nog att hyra direkt från Clas Ohlson, har en av butikerna i listan precis 5 min bort!

Skrivet av cheddar_bob5:

Vart i Stockholm bor du? Jag har grejer från Makita som du kan låna.... Bara dom hittar tillbaka. Finns söder om Stockholm.

Stort tack för erbjudandet! Bor själva ganska centralt, i närheten av en Clas Ohlson butik så blir nog att hyra därifrån för 79 kr.

Skrivet av Olegh:

Jag har inte exakt den modellen själv men har en annan (ej längre tillgänglig) borrhammare från jula. För några enstaka hål ska den vara fullt adekvat. Den är dock ej byggd för att användas kontinuerligt någon längre tid. Billigare maskiner som den här har dessutom ett mer begränsat antal användningar oavsett om man användwr den på ett snällt sätt eller ej.

Att hyra är förmodligen det mer miljömedvetna alternativet..

Tack för tipset! Ja, det blir nog att hyra då jag enbart behöver ca 5-6 st små hål

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om det verkligen är betong du ska borra i så är det en borrhammare du söker. Den är gjord för att borra i betong med. Den ersätter inte en borrmaskin. Sen finns det slagborrmadkiner som är en borrmaskin med slagfunktion. Dock är en slagborrmaskin mer av en nödlösning och det finns deffinitivt ingen bra för den budgeten. En borrhammare kan du nog få en för runt 1000 lappen om du tar en med kabel.

Ett tips är att du håller dig till de etablerade märkena. De har instegsvarianter och de setter i regel inte sitt namn på vad skit som helst. Exempelvis Makita, Bosch, DeWalt, Hitachi etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, om jag någon gång kommer skaffa en ordentlig borrmaskin så blir det någon av dessa märken

Stort tack för era tips allihop! Blir att gå förbi Clas Ohlson idag och kolla med dem angående hyrning av borrmaskin under en dag

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Lägenheten jag bor i är ett nybygge, men har bl.a. försökt spika i väggarna och då har det inte gått alls, så antar att det inte är lättbetong heller.

Men ja - varifrån kan man hyra en maskin i någon dag för ett bra pris?

Bauhaus hyr ut grejor i hela landet.
https://www.bauhaus.se/tjanster-pa-bauhaus/tjanster-i-varuhus...

Även Cramo som tidigare låg i bla Sickla (ligger kanske kvar , men det va tre år sen jag flyttade därifrån) hyr ut grejor. Osäker om de gör det till privatpersoner dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om det verkligen är betong du ska borra i så är det en borrhammare du söker. Den är gjord för att borra i betong med. Den ersätter inte en borrmaskin. Sen finns det slagborrmadkiner som är en borrmaskin med slagfunktion. Dock är en slagborrmaskin mer av en nödlösning och det finns deffinitivt ingen bra för den budgeten. En borrhammare kan du nog få en för runt 1000 lappen om du tar en med kabel.

Ett tips är att du håller dig till de etablerade märkena. De har instegsvarianter och de setter i regel inte sitt namn på vad skit som helst. Exempelvis Makita, Bosch, DeWalt, Hitachi etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Får kolla där också om Clas Ohlson inte har en tillräckligt bra borr.

Tack för tipset!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har den modellen som någon länkade till, fullt adekvat för en amatör som bara gör några hål då och då. Den tar sig igenom betongen hemma på några sekunder där en Bosch borrhammare av dyrare modell enbart slipade ner borrhuvudet och kom 2-3 millimeter in...

Skickades från m.sweclockers.com