Permalänk
Medlem

Aldrig mer Gigabyte

Nu vill jag oftast inte vara en "gnällspik", men här har jag fått nog så jag måste säga detta! ( Och vara lite gnällspik! ) Jag och brorsan köpte nya datorer förra året i maj 2018 och vi satsade på AMD prylar, jätte nöjd med allting förrutom grafikkorten från Gigabyte. Ja, vi köpte Gigabytes vega 64 medans dom var extremt överprisade, två veckor senare var dom 2000 kr billigare, men det har inte med priset att göra.

Brorsan hade intermitenta krasher med blackscreen och maxfläkt på grafikkkortet, mitt gick lite bättre men hade extrema "hotspots"-temps i HWinfo i olika tester.

Till slut beslöt vi oss för att plocka isär brorsans kraschande grafikkort och se om det var något kylproblem som vi misstänkte. Mycket riktigt, det var heatpadden över VRM-erna som var våldsamt felmonterad och söndersliten så att en powerphase var helt utan kylning och dubbel heatpad på en. Det innebar att metallen ovanför samt själva kretsen utan heatpad var rent blånad av värmen. Dessutom var kylpastan på GPUn väldigt snål och illa applicerad.

Efter ny kylpasta korrekt applicerad och bara sätta den halvtrasiga heatpaden rätt fungerar hans kort utmärkt nu och helt utan krascher!

Trots att mitt kort inte krachade som så, utan det fungerade oftast hyffsat, blev jag inspirerad att pilla isär mitt också och se om man kan hitta anledningen att det har sådana extremt höga hotspots som 105c i unengine t.ex.
När det väl var isär såg man direkt att i stort sett alla heatpads satt snett och bara på hälften av komponenterna som de skall kyla/täcka, men framför allt ( orsaken till denna posten ), en plast film som montören dragit av från en av heatpadsen till VRM-stagen gissningsvis sitter alltså inklämd på själva GPUn i HBM hörnet... Jag trodde fan inte det var sant när jag såg det!.....

Allting fungerar utmäkt för oss båda efter man pillat isär och "gegga"t egen kylpasta och lagt pussel med heatpadsen, men det förväntar man sig inte att behöva göra med grafikkort som kostar över 8000 Kr!

Det är inte AMDs fel, korten presterar väldigt bra, tom innan vi fixade dom dög dom ( förutom kraschandet på brorsans GPU förstås ). Men nu, efter man fixat monteringsfelen, var det ju en extrem skillnad, speciellt med undervoltning och ljudnivå.

Måndagsexemplar i all ära... Aldrig mer en GIGABYTE-produkt för min del. Att få, inte en, utan två dyra exemplar helt felmonterande tyder på usel kvalitetskontroll! Jag trodde ärligt talat bättre om Gigabyte men uppenbarligen anställer dom vem som helst till sin slutmonterings-avdelning....

Usch och fy!

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Sötast
Skrivet av TryNotD[oo]:

Nu vill jag oftast inte vara en "gnällspik", men här har jag fått nog så jag måste säga detta! ( Och vara lite gnällspik! ) Jag och brorsan köpte nya datorer förra året i maj 2018 och vi satsade på AMD prylar, jätte nöjd med allting förrutom grafikkorten från Gigabyte. Ja, vi köpte Gigabytes vega 64 medans dom var extremt överprisade, två veckor senare var dom 2000 kr billigare, men det har inte med priset att göra.

Brorsan hade intermitenta krasher med blackscreen och maxfläkt på grafikkkortet, mitt gick lite bättre men hade extrema "hotspots"-temps i HWinfo i olika tester.

Till slut beslöt vi oss för att plocka isär brorsans kraschande grafikkort och se om det var något kylproblem som vi misstänkte. Mycket riktigt, det var heatpadden över VRM-erna som var våldsamt felmonterad och söndersliten så att en powerphase var helt utan kylning och dubbel heatpad på en. Det innebar att metallen ovanför samt själva kretsen utan heatpad var rent blånad av värmen. Dessutom var kylpastan på GPUn väldigt snål och illa applicerad.

Efter ny kylpasta korrekt applicerad och bara sätta den halvtrasiga heatpaden rätt fungerar hans kort utmärkt nu och helt utan krascher!

Trots att mitt kort inte krachade som så, utan det fungerade oftast hyffsat, blev jag inspirerad att pilla isär mitt också och se om man kan hitta anledningen att det har sådana extremt höga hotspots som 105c i unengine t.ex.
När det väl var isär såg man direkt att i stort sett alla heatpads satt snett och bara på hälften av komponenterna som de skall kyla/täcka, men framför allt ( orsaken till denna posten ), en plast film som montören dragit av från en av heatpadsen till VRM-stagen gissningsvis sitter alltså inklämd på själva GPUn i HBM hörnet... Jag trodde fan inte det var sant när jag såg det!.....

http://forumbilder.se/I4EH2/dscf0644.JPG

Allting fungerar utmäkt för oss båda efter man pillat isär och "gegga"t egen kylpasta och lagt pussel med heatpadsen, men det förväntar man sig inte att behöva göra med grafikkort som kostar över 8000 Kr!

Det är inte AMDs fel, korten presterar väldigt bra, tom innan vi fixade dom dög dom ( förutom kraschandet på brorsans GPU förstås ). Men nu, efter man fixat monteringsfelen, var det ju en extrem skillnad, speciellt med undervoltning och ljudnivå.

Måndagsexemplar i all ära... Aldrig mer en GIGABYTE-produkt för min del. Att få, inte en, utan två dyra exemplar helt felmonterande tyder på usel kvalitetskontroll! Jag trodde ärligt talat bättre om Gigabyte men uppenbarligen anställer dom vem som helst till sin slutmonterings-avdelning....

Usch och fy!

Så med andra ord så fick ni två dåliga exempel som ni kunnat få utbytta utan frågor om ni vänt er till inköpsstället?

Permalänk
Inaktiv

Ja om vi ändå ska basha på Gigabyte så kan jag haka på.

Köpte ett Gigabyte Z390 Gaming X, efter mycket om och men i felsökningsväg så visade det sig att RAM-slot 3 och 4 var paj och 1 och 2 fungerade halvdant (gick ej i dualchannel).

Fick det utbytt av NetonNet, plockade hem ett Asus istället.. Men när jag var där nämnde han i disken att de fått in en hel del Gigabytegrafikkort det senaste, så det kanske finns lite grund i den här tråden ändå.

Permalänk
Inaktiv

Har haft mycket komponenter från Gigabyte men aldrig haft några problem.
Alltid varit hel nöjd.
Hoppas inte mitt 2070 börjar krångla den närmaste tiden 😊.

Permalänk
Medlem

Ibland misstänker jag att vissa företag skicka returnerade defekta varor vidare till nya kunder.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Så med andra ord så fick ni två dåliga exempel som ni kunnat få utbytta utan frågor om ni vänt er till inköpsstället?

Japp, precis så. Men om inköpstället är internet och man är lite "jaded" av RMA grejer så dröjer man kanske lite och pillar lite mer själv innan man kastar iväg det till RMA (blir oftast klydd och tar en väldig tid). Vi fick ju igång grejerna till slut med lite enkel pillning

Jag är person "ett med den sketna VRM applikationen av kyltejp.

Skitbra kort som rockar på fett, men uppenbarligen pissigt ihopskruvat! Jag har själv skruvat ihop satelliter och avancerade styrsystem till allt möjligt, och inte fan sätter man plast-skräp mitt i alltihop!

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så med andra ord så fick ni två dåliga exempel som ni kunnat få utbytta utan frågor om ni vänt er till inköpsstället?

Poängen är ju att man inte vill behöva lämna tillbaks/få utbytt produkter. Så man väljer fabrikat som är monterade rätt från början istället för Gigabyte.

Hade jag försökt göra en RMA på detta hade det förmodligen bara kostat en en massa i fraktkostnad och felsökning men jag hade fått samma defekta felmonterade mög tillbaks ( Ja jag har varit med om det tidigare ). Båda korten klarade 3D mark och liknande utan krascher. Hade man fått ett ersättningskort från Gigabyte hade det väl förmodligen vara samma usla monteringskvalitet på det..

Jag hittade ju inte dessa felen förrens långt efter jag köpt produkten. Man skall väl inte behöva montera isär ett grafikkort och sätta kylpadds och kylpasta rätt själv, det har man ju betalat för!

Att man kan lämna tillbaka deffekta grejer hör ju liksom inte hit. Det är monteringen som är undermålig Man vill ju räkna med att sakerna man köper fungerar - den servicen tillhandahåller uppenbarligen inte Gigabyte...

Och ja, jag har köpt grejerna online, så det är inte bara att gå till butiken med dem... Plus att de fungerade ju hjälpligt så ingen av dom vanliga butikerna hade gjort något åt det...

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Avstängd

Har själv haft en hel del moderkort och grafikkort från Gigabyte. Har inte upplevt mer problem med dom än andra tillverkare såsom Asus och msi till exempel

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Irre:

Ibland misstänker jag att vissa företag skicka returnerade defekta varor vidare till nya kunder.

Det är ett faktum att dem gör det.
För ett par år sedan så pysslade jag med mining. Köpte 8st 280x kort. Just då var 280x superheta till mining och väldigt många köpte dem.
Efter ett 3 månader så började det ena kortet efter det andra havera.
Reklamerade 4 kort på en gång. Fick tillbaka 4 andra kort. 3 av dessa 4 var paj. 2st startade inte. På ett av korten var fläkten sönder.
Reklamerade 3 kort. Blev ifrågasatt. Fick tillbaka 3 andra kort. Av dessa så va 2st defekta. Fick reklamera dessa också. Blev ifrågasatt denna gången också.

Komplett.se var det.

Den som säger att detta är en slump kan gå och lägga sig. Korten jag fick tillbaka var "lagade"

Det kortet som överlevde längst och fortfarande lever var ett.... ehmm Gigabyte. Its the truth

Permalänk

Gigagbyte per se verkar vad jag sett på youtube rewiews osv, vara på en stigande kurva.

Det vill säga, de är helt ok i de flesta fall nu.

Men de två grafik-korten vi köpte i maj 2018 var alltså helt vansinnigt pissigt slutmonterade, och enda slutsatsen man hade kunnat dra om man pillat itu o sett det omedelbart vore att helt sluta köpa Gigabyte grafikkort.

Vega 64 kortet verkar iofs om man tittar historiskt på det ett offer för GPP. Kortet var initialt menat som ett Aouros kort, med RGB och en annan kylare.

AMD hade lite problem med att få ut GPU:er och med GPP looming sket Gigabyte i att mecka ut Vega 64 som ett highend kort.

Slutresultatet är ett rätt najs kort, med en liten vaporchamber och en heatpipe som ger aktiv kylning på backplaten, direct contact heatpipes på GPU/HBM grejen.
Och en liten kompakt men kompetent fläns/fläkt kombo som presterar riktigt bra.

Om bara montörerna sätter heatpadsen på rätt ställe vill säga

/A

Permalänk

För ytterligare förtydligande; Vi körde båda kort hårt, vi återfinns på topp 20 ( i varje fall ett halvår tillbaks) 3D mark firestrike för vega 64, förvisso med fläktarna blåsande på max vilket är olidligt ljudmässigt till vardagsbruk. Men utan att heatpads satt riktigt rätt.
Man får gasa på lite till o testa mera kanske, men man blastade 350w på graffet...så ja kanske...

Hade man RMA:at dessa kort hade man betalat frakt och felsökningskostnad och fått samma eller liknande felmonterade kort tillbaks.
Inget illa om Inet eller liknande online outlets, men om det kommer en produkt som är undermålig kan det enligt min erfarenhet bli besvärligt för mig som kund.

Så produkten, Vega 64 fungerade onekligen bra när man blastar på, men om heatpadsen inte är rätt monterade med kylaren funkar inte skiten alls när man kör på halvfart och vill ha "chill" på och spara in på krut.
Vega är weird och skojigt att mecka med, visavi undervoltning och frekvenskurvor.
Hjälper som fan att inte ha v-droops ifrån random tempspikes på pissigt kylda chokes utan tejp

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

RAM-slot 3 och 4 var paj och 1 och 2 fungerade halvdant (gick ej i dualchannel).

Inget konstigt då vanligast slot 1&2 delar memory controller.

Skrivet av Irre:

Ibland misstänker jag att vissa företag skicka returnerade defekta varor vidare till nya kunder.

Om dom inte har en fyndhörna med öppnade varor så är det inte svårt att gissa.
Annars är det lätt att se om något är öppnat, vete tusan om jag har köpt någon teknik som inte krävde sprättning av tape.

Permalänk
Medlem

Har haft diverse komponenter från Gigabyte över åren. Tycker de har fungerat varken bättre eller sämre än andra partnertillverkares komponenter.

Gissar att TS har haft (väldigt mycket) otur och fått 2/2 defektar exemplar.
Kan hända vem som helst, med vilken tillverkare som helst. Asus och EVGA brukar lyftas fram som premium, men även dom två har haft problem med diverse kylare på olika kort dom senaste åren.

Att återförsäljare säljer komponenter som är trasiga är ett problem, men där får man nog inte bara peka finger på återförsäljarna utan även på lata köpare. Gissar att många komponenter som fungerar mindre bra och borde reklameras, egentligen bara blir returnerade av den första köparen via öppet köp/ångerrätten, då denne inte orkar med RMA-processen och tänker "jag köper komponenten någon annanstans, det går snabbare".

ÅF får tillbaks kortet, tror att det fungerar (eftersom köparen inte sagt att det är trasigt) och säljer det vidare, och sen är cirkusen igång...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Sötast
Skrivet av TryNotD[oo]:

Poängen är ju att man inte vill behöva lämna tillbaks/få utbytt produkter. Så man väljer fabrikat som är monterade rätt från början istället för Gigabyte.

Hade jag försökt göra en RMA på detta hade det förmodligen bara kostat en en massa i fraktkostnad och felsökning men jag hade fått samma defekta felmonterade mög tillbaks ( Ja jag har varit med om det tidigare ). Båda korten klarade 3D mark och liknande utan krascher. Hade man fått ett ersättningskort från Gigabyte hade det väl förmodligen vara samma usla monteringskvalitet på det..

Jag hittade ju inte dessa felen förrens långt efter jag köpt produkten. Man skall väl inte behöva montera isär ett grafikkort och sätta kylpadds och kylpasta rätt själv, det har man ju betalat för!

Att man kan lämna tillbaka deffekta grejer hör ju liksom inte hit. Det är monteringen som är undermålig Man vill ju räkna med att sakerna man köper fungerar - den servicen tillhandahåller uppenbarligen inte Gigabyte...

Och ja, jag har köpt grejerna online, så det är inte bara att gå till butiken med dem... Plus att de fungerade ju hjälpligt så ingen av dom vanliga butikerna hade gjort något åt det...

Jag förstår poängen men inte logiken.

Jag förstår din frustration såklart, och att ni båda haft liknande problem lär inte göra det bättre.

Men kollar man på Gigabyte som stort så leverar de miljontals produkter årligen och många olika produkter.
Att då bojkotta hela utbudet av ett enormt företag för att man fått dåligt expempel är lite extremt, än värre att svartmåla det på ett forum

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag förstår poängen men inte logiken.

Jag förstår din frustration såklart, och att ni båda haft liknande problem lär inte göra det bättre.

Men kollar man på Gigabyte som stort så leverar de miljontals produkter årligen och många olika produkter.
Att då bojkotta hela utbudet av ett enormt företag för att man fått dåligt expempel är lite extremt, än värre att svartmåla det på ett forum

Ja alltså, man övereagerade en smula

Trasig elektronik har man ju råkat ut för ifrån en hel del olika tillverkare, det bara är så att det finns en viss felfrekvens. Men dessa två korten var det slarvfel vid slutmonteringen, vilket känns värre ur kvalitetshänseendet tycker jag.

2011 köpte vi varsett Gigabyte GTX 580 med den däringade trippla windforcekylaren, och dom fungerade fint. Jag körde dom i SLI till och med när brorsan köpte ett Titan kort och jag fick hans avlagda 580 Båda de korten körs fortfarande i sekundära och tertiära system

Innan dess hade vi väldiga problem med Geforce 4200ti kort ifrån Inno 3D. Fick dem utbytta ett stort antal gånger då de gick isönder hela tiden. Tack o lov hade vi köpt dom i en lokal butik som låg inom promenadavstånd så det var inte en så stor affär att få dom fixade. Men jag tröttnade på skitkortet och la till ett par hundralappar och bytte till ett Creative variant av kortet som funkar än idag.

Och ett par år senare bytte brorsan till ett 6800GT ifrån Inno 3D och det kortet fungerade klockrent i 15 års tid. Det åkte i elektronikåtervinningen för bara ett litet tag sedan

Så samma tillverkare gjorde ett riktigt skitkort och ett annat riktigt bra.

Nu vet jag inte om det har sålts så värst många Gigabyte Vega 64 kort i Sverige, men om man har ett som har krach tendenser eller värmeproblem kan det vara en idé att lyfta på kylaren och kolla så att allt sitter där det skall, och att där inte ligger kvar lite lunchrester ifrån montören eller så

Just Gigabyte Vega64 är känt för att kracha så som mitt gjorde för en del folk man läst om på reddit och så. Även Tech deals på youtube hade detta problemet i sin recension.
Så det kan vara ett utbrett problem med slarvigt monterade kylare.
Nu när det är fixat är jag mycket nöjd med kortet, både temps och prestanda samt ljudnivå är klart förbättrade.

/A

Permalänk
Skrivet av TryNotD[oo]:

Det är inte AMDs fel, korten presterar väldigt bra

De har tyvärr varit såhär flera generationer av AMD-kort nu. Gigabyte, Asus, MSI etc tar i princip sina kylare från Nvidia korten och slänger på AMDs diton utan att modifiera så att den kyler allt ordentligt. Core temps brukar vara ok men inte VRM och hotspots. Än värre har det varit i ditt fall med dålig kylpasta/montering.

Endast ett fåtal AMD-kort är värda en kvalitétsstämpel (sapphire, powercolor bl.a) enligt mig.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft minsta problem med Gigabyte. Men två kort på rad som är felmonterade är inte någon småsak. Måste vara rätt vanligt förekommande om det ska kännas rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Ibland misstänker jag att vissa företag skicka returnerade defekta varor vidare till nya kunder.

Nu är det inte ASUS det gäller, men när jag returnerade min skärm fick jag en annan skärm tillbaka som tidigare hade varit på lagning och "reparerats". Slutade fungera efter inte alls speciellt lång tid.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Det är ett faktum att dem gör det.
För ett par år sedan så pysslade jag med mining. Köpte 8st 280x kort. Just då var 280x superheta till mining och väldigt många köpte dem.
Efter ett 3 månader så började det ena kortet efter det andra havera.
Reklamerade 4 kort på en gång. Fick tillbaka 4 andra kort. 3 av dessa 4 var paj. 2st startade inte. På ett av korten var fläkten sönder.
Reklamerade 3 kort. Blev ifrågasatt. Fick tillbaka 3 andra kort. Av dessa så va 2st defekta. Fick reklamera dessa också. Blev ifrågasatt denna gången också.

Komplett.se var det.

Den som säger att detta är en slump kan gå och lägga sig. Korten jag fick tillbaka var "lagade"

Det kortet som överlevde längst och fortfarande lever var ett.... ehmm Gigabyte. Its the truth

Komplett.se skickade mig, en till vad jag kan säga med 100% säkerhet var en använd (och misshandlad) TV, som kostade 18 000 SEK då. Skyddsfilmer var borttagna där de skulle sitta, det var repor på flera olika ställen, hack i ramen och what not. Jag har råkat jobba för servicen för företaget som har tillverkat TVn, så jag har lite erfarenhet av hur det ska se ut.

Påpekade detta för Komplett och fick presentkort och varor för strax under 1 500 kronor i kompensation för besväret som det medförde att rätta till detta "misstag" då jag var tvungen att vänta in ytterligare en leverans samt ännu en dag för upphämtning för att skicka tillbaka det ex de skickade mig först.

Företag får väl inte sälja öppnade och begagnade produkter utan att nämna detta? Tex NetOnNet har ju sin fyndhörna där du kan köpa refurb-ex osv till reducerat pris, samma med Inet och Webhallen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Företag får väl inte sälja öppnade och begagnade produkter utan att nämna detta?

Stämmer. Även komplett har fyndvaror.

Permalänk
Medlem

Gigabytes grafikkort och moderkort har alltid fungerat underbart bra för mig.
Samma med Asrock och MSI också.

Min nagel i ögat har däremot varit ASUS, vet inte om det "bara är jag."

Men för min del har det resulterat i 7 trasiga GPUer och 5 trasiga moderkort innan jag gav upp på ASUS som tillverkare för ca 3-4 år sedan.

Överlag kanske det var lite träligt för Gigabyte med Vega 64, men som TS har rapporterat skall det inte vara.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kan hända vem som helst, med vilken tillverkare som helst. Asus och EVGA brukar lyftas fram som premium, men även dom två har haft problem med diverse kylare på olika kort dom senaste åren.

Vad snackar du om?
De tillverkarna har aldrig haft problem.
De är ju praktexempel på perfektion,
någonting man gör bäst med att matcha med perfekta drivrutiner.

</sarkasm>

Alla tillverkare f***ar upp, frågan är väl hur ofta. Fortfarande riktigt illa att TS kort gått igenom QC.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Gigabytes grafikkort och moderkort har alltid fungerat underbart bra för mig.
Samma med Asrock och MSI också.

Min nagel i ögat har däremot varit ASUS, vet inte om det "bara är jag."

Men för min del har det resulterat i 7 trasiga GPUer och 5 trasiga moderkort innan jag gav upp på ASUS som tillverkare för ca 3-4 år sedan.

Överlag kanske det var lite träligt för Gigabyte med Vega 64, men som TS har rapporterat skall det inte vara.

/Lifooz

När jag nu tänkt efter så måste jag nog hålla med dig. Den tillverkare som jag haft problem med är Asus...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Kanske Gigabyte har fullbordat sin cykel. Startade försäljning i Europa med tveksam kvalité för att rycka upp sig runt 2005 och nu börjar dala igen. Nu saknas bara DFI med deras Lanparty så är nostalgintrippen fullbordad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Gigabytes grafikkort och moderkort har alltid fungerat underbart bra för mig.
Samma med Asrock och MSI också.

Min nagel i ögat har däremot varit ASUS, vet inte om det "bara är jag."

Men för min del har det resulterat i 7 trasiga GPUer och 5 trasiga moderkort innan jag gav upp på ASUS som tillverkare för ca 3-4 år sedan.

Överlag kanske det var lite träligt för Gigabyte med Vega 64, men som TS har rapporterat skall det inte vara.

/Lifooz

Det är nog bara du som haft extrem otur. ASUS är den enda tillverkaren som funkat för mig. Gigabyte och MSI köper jag aldrig längre om jag kan undvika det. MSI anser jag vara billigt dåligt skräp. Det kan ju hända att det har ändrats men det lever fortfarande kvar hos mig.

Tittar man på äldre begagnade prylar så finns det nästan bara ASUS. Alla andra märken har givit upp för länge sedan.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Under tiden jag nyligen väntade på leveransen av mitt Gigabyte VEGA 56 slog jag ihjäl tid med att läsa användarrecensioner av kortet. Eftersom det var ett tillfälligt erbjudande jag hade nappat på hann jag inte göra det innan. Jag har aldrig tidigare sett så många vara så missnöjda med någon tillverkare! Det skapade förstås en viss oro hos mig men nu när jag hunnit testa kortet lite är jag än så länge helnöjd.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Dåliga erfarenheter med gigabyte för min del är en för tidig död på ett GeForce 560ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Flera olika AIB-versioner av Vega har haft: Dålig kylpasta, dåliga thermal pads eller rent av saknat thermal pads.
Asus Strix t.ex. som alla alltid älskar har som standard en thermal pad som inte ens täcker hela VRM och orsakar höga hotspot temps och throttling, nu kanske det är fixat i senare revisioner men detta var fortfarande ett problem hösten 2018.
Inget unikt fall för Gigabyte alltså.
Den bästa varianten man kan köpa är referensdesign och sen köpa till vattenblock eller Morpheus II.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är två stycken Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 som gick sönder med ungefär 6 månaders mellanrum, sitter nu med ett Asus kort och kommer aldrig köra Gigabyte igen om inte något extremt får mig att ändra uppfattning.

Permalänk
Medlem

Det är riktigt trist att det är såhär.
Jag o mina 2 bröder köpte kort från Gainware efter 2år inom en vecka dog alla 3 korten!.
aldrig mer gainware.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.