Tim Sweeney kommenterar exklusiva spel i Epic Games Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Som jag förstår det har Steam olika och hemliga avtal med olika spelutvecklare. Vad som däremot blir tydligt både med riktlinjerna och Sweeneys uttalande är att Steam väldigt gärna vill att andra butiker ska ha samma erbjudanden och priser som Steam, så att deras egna användare inte missar något. Därav formuleringen "mer eller mindre kräver"..

Ett halvhemligt avtal är att de inte får ge bort spelet gratis (eller billigare ) någon annan stans.
Har t.ex humblebundle ett spel gratis blir det ofta det på steam också veckan efter,
om någon förlorar på det är det iaf inte valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Som jag förstår det har Steam olika och hemliga avtal med olika spelutvecklare. Vad som däremot blir tydligt både med riktlinjerna och Sweeneys uttalande är att Steam väldigt gärna vill att andra butiker ska ha samma erbjudanden och priser som Steam, så att deras egna användare inte missar något. Därav formuleringen "mer eller mindre kräver".

Sweeney å sin sida tycker ju inte om detta då det gör det svårare för hans butik att sätta ett lägre pris än Steam.

När Metro Exodus flyttade till Epic Games fick de äldre titlarna en massa negativa betyg på Steam, så spelarna visar helt klart sitt missnöje över flytten åtminstone.

Så, det kan lika gärna vara Steam som tackat nej till sälja spelet eftersom Epic vill kunna sätta vilket pris dom vill i sin egen butik?

Då kanske folk får ta och rikta sin ilska mot Steam istället

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@pacc: Det är helt öppet då det handlar om Steam-koder på Humble Bundle. Epic ska inte sälja några Steam-koder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Så, det kan lika gärna vara Steam som tackat nej till sälja spelet eftersom Epic vill kunna sätta vilket pris dom vill i sin egen butik?

Då kanske folk får ta och rikta sin ilska mot Steam istället

Nej, så är det inte. Exklusivitet är någonting som Epic köper. Det är i princip en muta, fast inte i rent juridisk bemärkelse. Valve kände inte ens till Metros deal med Epic förrän i sista stund så på sätt och vis har Valve blivit utnyttjade då spelet länge legat tillgängligt att förboka på Steam vilket har hjälpt till spelet att marknadsföra sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

@MrAdde: Fast det gäller Steam-nycklar, att det skulle gälla alternativa versioner som distribueras via andra plattformar är inte belagt. Steam-koderna är gratis för utgivaren, så det är klart att Valve inte vill att all försäljning ska ske utanför Steam genom att Steam t.ex. aldrig får rabatter på samma spel. Epic tillåter inte försäljning utanför butiken överhuvudtaget istället.

Bra poäng! Jag formulerade om meningen för att visa att det är Sweeney som spekulerar och länkar till tråden på Twitter.
Att Steam vill ha liknande prissättning är nog rimligt men att det skulle existera en klausul som kräver det är som du säger inte belagt. Det är isåfall en del av avtal mellan Steam och utgivare som vi inte får se.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Bullshit.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Bra poäng! Jag formulerade om meningen för att visa att det är Sweeney som spekulerar och länkar till tråden på Twitter.
Att Steam vill ha liknande prissättning är nog rimligt men att det skulle existera en klausul som kräver det är som du säger inte belagt. Det är isåfall en del av avtal mellan Steam och utgivare som vi inte får se.

Han verkar ha berört det i Twittertråden,

Skrivet av Sweeney:

We have been told by multiple developers that Valve has approval over price and that long-term price parity (excluding temporary sales) is expected. We are researching further. Because these agreements are private, any Valve clarification would be helpful.

https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1091835314304360450

Då Epic sålt och säljer spel på Steam borde de veta villkoren själva? Låter mest som FUD.

Sen handlar ju inte Epic Games Store om att sänka spelpriserna med ~21,6 %.

Skulle vara intressant att se hur många licenser en AAA-utvecklare säljer på Steam och hur många Steam-koder de säljer via andra kanaler. Först när man ser sådana siffror man kan göra en uppskattning på hur mycket Steam tar i praktiken.

Permalänk
Medlem

Finns ett spel på både steam och epic, till samma pris, köper jag hos epic. Mer pengar till spelutvecklaren är det enda rätta.

Permalänk
Medlem

Om Epic lanserar prestationer till sina spel då om jag ska vara ärligt bryr jag mig mindre om att Metro släpptes till Epic Store.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Exklusivitet är ingenting jag gillar men om det kan ta marknadsandelar från Steam så får Epic gärna göra så. Det är dock lustigt att exklusivitet har framställts som någonting bra på konsol men på PC där alla ändå kan spela det utan extra kostnad så är det helt plötsligt ett helvete.

Om jag vill spela spelet så köper jag det definitivt hos Epic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

Vet inte mycket om Exklusivitet är bra eller dåligt för Good-Will och ett bra sätt att få kunder att komma och stranna kvar, men en sak är jag säker på och det är att STEAM behöver en bra och ordentlig konkurrent, inte som EA's Origin som bara ger ut EA spel eller uPlay med deras Endast exklusiva. Själv önskade jag att GoG vart större och tog den rollen men dem eller EPIC spelar inte mig någon större roll.

Detta har jag läst om och om igen på reddits circlejerk. Riktig och rättvis konkurrens visst. Men inte att tvinga konsumenter till sin egna undermåliga platform genom att köpa till sig exlusivitet.
Sedan förstår jag inte varför alla så gärna vill ha konkurrens med steam. Deras priser har ju varit standard i många år och du kan hitta spel ännu billigare på andra håll som även det är steam nycklar. t.ex humble bundle, fanatical, greenmangaming med mera.

Sedan så tror jag nog att många här skulle bli väldigt missnöjd med epic just då det blir hackade gång på gång trots 2fa, deras system är uppenbarligen skräp. De läckte nyligen 9 miljoners userdata med.

Något annat som kan vara värt att tänka på, blir du oskyldigt bannad på ett eller annat sätt så är du körd. Då epic bannar alla spel på kontot. Utan möjlighet att utreda vad som kan ha hänt.
Det finns även många spelare som blivit permanent bannade p.g.a dem har blivit hackade och hackaren har köpt vbucks, när epic supporten inte har gjort något efter en vecka så har folk gått till sin bank och berättat läget och fått tillbaka sina pengar. DÅ hör epic support av sig med ett fint "du har blivit perma bannad"
Så du förlorar allt du har på kontot för något som inte är inom din kontroll.

Så ett företag med så dålig säkerhet samt support skulle jag inte lita på för fem öre.

Skrivet av Yonie:

Gissningsvis kommer Epic behöva ta såna här saker på allvar om/när deras kundbas växer.

Personligen anser jag detta inte vara vidrigt. Osmidigt för oss användare som föredrar Steam kanske, men affärsmässigt är det ju rätt läge då man kan kapitalisera på den omsättning Fortnite dragit in. Mer konkurrens gynnar kunden.

Nja, tänk om steam väljer att göra exakt samma sak då? Då är vi i början på ett Launcher-wars istället för console-wars. Totallt onödigt och anti konsument.
Steam gör inte detta ännu p.g.a att det inte är en hållbar lösning, backlashen skulle bli enorm. Men snart kanske de måste börja de med om epic fortsätter med sina exklusiva mutor.
Nä denna konkurrens gynnar inte kunden alls. Priserna för tillfället är t.ex DYRARE nu än det var på steam. Sug på den du.
Konkurrens är bra när ett spel får säljas på alla möjliga olika butiker, och vi som kund får välja vart vi vill köpa nycklarna och därmed även bestämma ifall vi vill ha steam, orgin, uplay, epic etc. Att tvinga kunderna till en enda launcher är inte bra konkurrens.

Skrivet av Exxovion:

Förslag på en bättre lösning?

Det här är väl det bästa de kan göra för att sätta press på Valve/Steam? Förutsatt att fler följer efter...

Se mina posts ovan, varför behövs mer press på steam? Så att det kan bli ett launcher-wars istället för console-wars?

Skrivet av Klubba:

Knepig artikel, först citerar ni killen som säger att han är rädd att bli bombad med negativa betyg om spelet kostar mer på steam än på epic, pga den något högre avgiften (vilket låter helt befängt, finns ju ofta spel att köpa billigare på humblebundle och annat och inte får de en ragestorm av negativa betyg för det) och sen skriver ni att steams villkor KRÄVER att priset ska vara samma som på epic store (vilket låter märkligt då det finns gott om spel som har andra priser på andra plattformar än steam)

Så vilken av dem är det? båda kan ju inte vara rätt.

Epic store finns väl även endast till windows? trist när alla tidigare metro-spel går att spela native i Linux och på mac

Tror anledningen att han tar upp %en på p.g.a att det är deras försäljningsargument. Och följer man reddits circlejerk så har det exploderat med shill poster som påstår att dessa % är åh så bra medans steam 30% är ååh så dåligt osv osv.
På reddit och liknande ställen så har epic fått en nästan läskig fanbase, som väljer att ignorera att diskutera som folk och endast går runt och trollar och tror att det hjälper deras argument till varför deras älskade fortnite och epic launcher/store är bra.
Men ignorerar genast alla som kommer med vettiga argument.
Backlashen har varit så stor, så att många redditar har valt att göra en stor megathread bara för att dölja diskussionerna.
Men på sätt och vis förstår jag dom, moderatorerna har nog fått jobbat en hel del de senaste dagarna. Då tråd efter tråd exploderat upp.

Skrivet av anon78208:

Tror faktiskt inte Steam får sin andel när du köper från tredje part.

Precis, vilket många inte verka förstå. Utvecklarna får även skapa så många nycklar de vill och sälja via 3e part = ingen vinst för steam.
Skulle steam börja tvinga % av även denna vinst då hade jag förstått lite mer i.a.f varför epic kör stenhårt på sin väg med lägre avgifter. Men det skulle ju betyda mindre avgifter för oss användare med, men så är ju inte fallet.
Endast i USA kostar spelet 50$ p.g.a godwill. Men för resten av EU och andra länder så är det 60euro + avgifter som gäller. Några betalar upp till 68 euro när avgifterna är klara. Vilket är mer än steam t.o.m.

"bättre för kunderna" mjo tjena.

Skrivet av AdoringFan:

Nästa Metro spel (inte det som kommer snart) kommer inte att komma till PC ifall det säljer dåligt.

Bra genomtänkt beslut då att göra spelet exklusivt för Epic Games Launchern då!

Värt att tänka på är att det är endast en utvecklare som skrev detta för att han var arg på ryska kommunityn som sade att de hellre kommer att pirata spelet än att stödja detta.
Han trodde att folket hatade på spelet utan att ha spelet först, och han är ju såklart stolt över sitt spel han/ 4a har skapat. Så när de får oftörtjänt kritik p.g.a något deepsilver / kochmedia har gjort så förstår man ju frustrationen.

Edit: Deepsilvers officella uttalande.
http://www.twitlonger.com/show/n_1sqq1ii

Citat:

The recent decision to move Metro Exodus from Steam to the Epic Game Store was made by Koch Media / Deep Silver alone.

The recent comments made by a member of the 4A Games development team do not reflect Deep Silver’s or 4A Games’ view on the future of the franchise. They do reflect the hurt and disappointment of a passionate individual who has seen what was previously nothing but positive goodwill towards his work turn to controversy due to a business decision he had no control over. We respectfully ask that any and all valid feedback over this decision is directed at Koch Media / Deep Silver, and not the developers at 4A Games.

The future release strategy of the Metro series lies with Koch Media / Deep Silver. Our decision to partner with Epic Games was based on the goal of investing in the future of the series and our development partner at 4A Games. We have every intention of continuing this franchise, and a PC version will always be at the heart of our plans.

Så här t.ex sade författaren till böckerna metro:

Sedan vill jag tillägga att den här dealen om exlusivitet har pågått längre än dessa 2 veckor som påståtts. Citerar mig själv så får nu se vad jag pratar om.

Skrivet av SleeZy:

Nu ger tydligen inte heller de fysiska kopiorna steamnycklar som utlovat.

https://twitter.com/MetroVideoGame/status/1090323473476530176

Överallt på deras hemsida m.m så har det utlovats det även, sedan dröjde det tills idag innan de har börjat städat upp på sin hemsida att det är epic som gäller och inte steam.
Så de har utnyttjat steam för gratismarknadsföring mer eller mindre.

Detta betyder ju också att dem har vetat om detta längre än vad som sagts i.o.m att de fysiska kopiorna var i produktion för över en månad sedan. Som de då sa innehåll steamnycklar. Men nu ändrar man sig och säger att det är epic nycklar.
Så med andra ord så har de fysiska kopiorna alltid haft epic nycklar i sig redan sedan en månad tillbaka.

Här finns lite mer info att läsa om man är intresserad.
https://old.reddit.com/r/Games/comments/al3v6b/confirmation_t...

Lade till deepsilver citat
Permalänk
Medlem

Herr Svinig kan dra något gammalt över sig. Det är aldrig okej att betala för att få spel borttagna från andra butiker. För övrigt kan han lägga ned snacket om att de är så mycket billigare än Steam för utvecklare – klart som sjutton att de (för tillfället) kan hålla nere priserna när de erbjuder en hundradel av funktionerna som Steam erbjuder.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Valve kan döda EPIC games store redan nu.

Allt de behöver göra annonsera nya Half-Life spel som släpps endast i steam och inte ens fysiskt.

Fortnite i all ära men Half Life 3 är antagligen det mest efterlängtade PC spelet.

Permalänk
Medlem

Mjae, vill helst inte att Steam ska sänka sin nivå och börja dofta, dem kan välja att bli ennu bättre! (om möjligt) bara för att djäklas, ha! smaukah!
För första gången så ångra jag just ett köp och dem hade 0 problem med det, höll mig inom 2 timmars ramen dock.
Orgin stör jag mig plötsligt på mindre nu att ha som Extra tjänst av någon anledning, inte för att jag personligen haft problem med Orgin faktiskt, så något bra kom av allt detta.
Steam har väl för inte så länge sedan pressat sina avgifter?

Dem Kunde gott valt Epic från start, men hey, ingen är perfekt.

Permalänk
Medlem

"Pricing disparity would likely anger Steam users, leading to review bombing, etc"

Hehe tur dom fixar det i EPIC Game Store då man inte kan göra reviews där...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Riktigt konkurrens hade uppstått om ett standardiserat format infördes på digitalt distribuerade spel som inte var bundet till en given plattform utan kunde flyttas mellan olika platformar. Då hade de behövt konkurrera med priser på spelen och funktionalitet i sina platformar.

Att Valve inte blivit slagna på fingrarna ur hänsyn till konsumenters rättigheter, monopolliknande ställning osv i EU ännu är faktiskt rätt förbluffande. Men vi konsumenter har väll inte klagat tillräckligt högljudt på hur inlåst vi faktiskt är och då har de som driver dessa frågor inte känt till det hela.

Jag skafffade Steam när det var helt nytt. Så jag har varit med länge. Har tyckt det varit supersmidigt. När jag fick barn som jag skulle låta börja spela lite började det gå upp för mig vilken instängd och icke konsumentvänlig platform Steam egentligen är.

Jag har en sammling av kanske 50-60 360 spel på disc. Jag har haft 3 st 360 hemma och barnen har med lätthet kunnat gå och plocka en skiva och ploppa i det i en av konsolerna och kunnat spela två olika spel på två olika konsoler ifrån min sammling samtidigt.

Sedan fixar jag datorer åt dem när de blev lite äldre.

Jag har samlat på mig lite över 1600 spel på Steam. Men den magiska lösning på alla problem som digital distribution skulle vara visar sig här falla platt.

Att hantera konton åt sina barn är kraftigt begränsat och ligger ljusår efter vad Microsoft erjuder till XBox (och deras Windows Stor om man nu är en som använder den).

Min sammling är i princip något de kan titta på genom ett skyltfönster men inte röra. Sure, jag kan "dela" mitt bibliotek med dem men endast EN instans av ETT enda av min 1600+ spel kan spelas på EN dator åt gången. Det är som att min sammling med spel till Xboxen hade låsts bakom ett galler så fort någon plockade en skiva och ingen annan skiva kunde hämtas innan den förra lämnades tillbaka. Valves lösning för att uppnå den flexibilitet vi hade förut? Köp en extra kopia för varje unge på varje spel de skall få spela... hmmmm... sure

Jämför detta med mina spel på GoG där mina barn utan issue kan få spela ett av de spelen medan jag spelar något annat.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt glad över att Epic kör på hårt för att locka kunder från Steam. Steam kanske är bra idag (nåja, det har sina brister fortfarande) men det har varit en lång och mödosam väg med smutsiga metoder från Valve. Krav att ha Steam igång trots att man köpt spelet fysiskt? Usch.

Nu tror jag inte att Epic är så mycket bättre men någon måste bryta monopolet som Valve faktiskt har. GoG började men verkar ha avtagit i styrka.

Helst hade jag velat att alla "stores/launchers" har ett alternativ som GoG, där man kan ladda ner spelet och köra utan launchern.

Dock kul att se på när PC-spelare som är fast i Steam-träsket goes bananas som konsol-fanboys pga att Valve är hotat.

Har själv över 100 spel på Steam och använt det sen 2003, Steam har sina positiva sidor men bortse inte från alla dåliga som existerat i 15+ år och tagit lång tid att finslipa. Tidigare hade vi TotalBiscuit som var en röst för PC-spelare och pressade Valve (och andra) att gå i rätt riktning för kunden... tyvärr har ingen ny tagit upp facklan. :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför någon klagar. Du tvingas inte köpa en ny konsol utan tvingas ladda ner ett program. Syran mot utvecklaren och Epic känns oproportionerlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Castanea:

Förstår fortfarande inte varför någon klagar. Du tvingas inte köpa en ny konsol utan tvingas ladda ner ett program. Syran mot utvecklaren och Epic känns oproportionerlig.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta som klagat klagar på timingen och att man kunde förboka så länge på steam och sen bara nån vecka innan lansering komma med detta, the Division 2 är ett perfekt exempel på när kunder faktiskt inte blev sura över exlusivitet till Epic Games Store för att det inte gjordes på ett fult sätt som i detta fall.

Som vanligt på internet så drar folk egna slutsatser till varför folk är sura istället för att bara läsa vad de skriver rätt ut, men det är hur folk mår bättre nuförtiden antar jag.

Ingen klagar på konkurrens för Steam det är välkomnat, men om konkurensen innebär att man betalar för att ta bort spel från konkurrenten medans man själv har en MYCKET sämre plattform, så är det bara Trökigt.

Och Epic Games Stores konkurrens med exlusiva spel har nog nu mer än något annat som hänt fått cheferna hos Valve att ha viljan att göra ett nytt Half Life, och 50000x nya Fortnite spel och skins osv kommer kunna locka lika mycket spelare till Epic Games Store som Valve skulle Kunna dra till Steam med ett exlusivt Half Life 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Förstår fortfarande inte varför någon klagar. Du tvingas inte köpa en ny konsol utan tvingas ladda ner ett program. Syran mot utvecklaren och Epic känns oproportionerlig.
Skickades från m.sweclockers.com

Det är exakt det som är problemet.
När ett spel är exklusivt till konsol, så finns det många faktorer som spelar roll. Utvecklaren kanske har mer erfarenhet med en viss platform, eller anser inte att det är värt tid och pengar för att utveckla till mer än en platform.
Här finns inga sådana ursäkter. Exklusiviteten är helt artificiell och tolereras därför inte av en spelarbas som redan fnyser mot andra, mer rättfärdigade exklusiviteter.

Sen att både Epic och utvecklare som väljer att leverera deras spel exklusivt på Epics platform tar ton mot Steam användare hjälper inte en gnutta.

Jag har själv gått från att vara intresserad av att köpa spel på platformen, som även såldes på Steam, till att efter deras beteende vägra köpa något som har med dem att göra.
Åtminstone tills dem ger sig, om dem gör det.

Permalänk
Medlem

Jaa, hade jag fått valt så hade jag velat haft ALLA mina spel på Steam, och raderat Origin, Epic Games, Battle.net & Uplay för gott.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot

Exklusivitet är inte konkurrens. Det är ju avsaknaden av konkurrens.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mike_SWE:

Valve kan döda EPIC games store redan nu.

Allt de behöver göra annonsera nya Half-Life spel som släpps endast i steam och inte ens fysiskt.

Fortnite i all ära men Half Life 3 är antagligen det mest efterlängtade PC spelet.

Eh? Inte bland P12, som är målgruppen för Fortnite. De spelarna har förmodligen aldrig sett HL2, och HL1 vet de knappt existerar, de historielösa små jävlarna. Okej, kanske lite harsh. Men poängen är att Half Life 3 kommer inte suga nämnvärt mycket spelare från Fortnite. Det är en helt annan målgrupp.

Jag säger som nån random bild jag såg på reddit häromdagen; ge Fortnite Game of the Year-utnämning. Det har aldrig varit lättare att spela online utan gnälliga småbarn. Alla spelar Fortnite istället, det är som ett enormt online-dagis. Perfekt för oss andra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Exklusivitet är inte konkurrens. Det är ju avsaknaden av konkurrens.

Man kan gilla det eller inte, men exklusivitet används inom alla branscher som ett sätt att konkurrera. Det är ett "konkurensmedel".

Köp en Volvo och få en exklusiv Markolio klocka!
Abbas nya album - Köp hos Pressbyrån!
Team Sportia - Vi är återförsäljare av Nike i Sverige!
osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

De skulle inte gjort spelet exklusivt till epic ett år, då hade reaktionerna vart mildare tror jag för många ser ju problematiken, man ogillar bara sättet de tacklar problemet på. Bättre att inte köra med exklusiviteter och sätta press på Valve genom att erbjuda det billigare i epics butik enbart istället, för att verkligen driva hem poängen att de enbart tar 12%.

Suger att tvinga på det högre priset på kunden men det är ju bara att peka på Valve och säga att de är anledningen till det högre priset, för det är ju sanningen, utgivare/utvecklare får exakt lika mycket stålar i handen av köpet. Tror det hade vart mer effektivt.

Då hade iofs stötta steamfans blivit förbannade över det ändå förstås. Men då har de möjligheten att köpa det på deras kära plattform fortfarande iaf och hur de än vänder och vrider på det är ju varken epic eller utgivare/utvecklare man ska spy galla på egentligen även om vissa säkert försökt.

För egen del kvittar det kan jag tillägga. Kan klienten i fråga (oavsett vilken det är) starta spelet jag vill spela skiter jag blankt i ALL annan funktionalitet faktiskt. Är precis så jag nyttjar steam också. All kontakt med vänner sker genom Discord osv. Så leker vi med tanken att spelet funnits på flera ställen hade jag valt klienten som erbjuder bäst pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Min sammling är i princip något de kan titta på genom ett skyltfönster men inte röra. Sure, jag kan "dela" mitt bibliotek med dem men endast EN instans av ETT enda av min 1600+ spel kan spelas på EN dator åt gången. Det är som att min sammling med spel till Xboxen hade låsts bakom ett galler så fort någon plockade en skiva och ingen annan skiva kunde hämtas innan den förra lämnades tillbaka. Valves lösning för att uppnå den flexibilitet vi hade förut? Köp en extra kopia för varje unge på varje spel de skall få spela... hmmmm... sure

Jämför detta med mina spel på GoG där mina barn utan issue kan få spela ett av de spelen medan jag spelar något annat.

Jepp det är riktigt vidrigt att den låser ALLA spelen om man spelar ett, tänkte inte på det innan jag fick (bonus)barn heller. Köper så många spel jag kan på GOG nu istället.

Sen är det lite lustigt hur många som gråter om att något är exklusivt för Epic Games Store, hur många spel är inte Steam-exklusiva?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sen är det lite lustigt hur många som gråter om att något är exklusivt för Epic Games Store, hur många spel är inte Steam-exklusiva?

Har ställt mig själv samma fråga. Men Steam är väl tydligen så fyllt av funktionalitet (som är helt meningslösa i mina ögon men förstår att alla inte ser det så) att man glömmer bort det eller något.

Stockholmssyndrom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

"Exklusiviteten är helt artificiell"

Även konsolexklusivitet är nästan alltid oberättigad men är ett faktiskt hinder. Det är att jämföra ett fartgupp med ett armerat taggtrådsstängsel.

Valve och Steam har inte gett mig särskilt mycket än basal funktion och enkelhet genom åren- Epic Store har redan gett mig Subnautica och What Remains of Edith Finch (Utmärkta spel) och bjuder snart på Axiom Verge. Hade det varit lika uselt som Uplay eller Origin hade jag förstått.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mirialia:

Man kan gilla det eller inte, men exklusivitet används inom alla branscher som ett sätt att konkurrera. Det är ett "konkurensmedel".

Köp en Volvo och få en exklusiv Markolio klocka!
Abbas nya album - Köp hos Pressbyrån!
Team Sportia - Vi är återförsäljare av Nike i Sverige!
osv.

Tack för att du klargjorde det. Nu kan krypa in i grottan som jag tittade ut ifrån och ta dessa livslärdomar med mig in i kontemplationen.

Skämt åsido.

Dina exempel är inte bra. Du jämför med produkter som är tillgängliga hos flera leverantörer men man får något adderat, utöver varan. Du kan inte köpa Metro Exodus någon annanstans digitalt. Epic behöver inte locka med något extra alls, de kan tvärtemot, erbjuda en mycket sämre produkt eftersom det inte finns någon konkurrens. Vilket, märk väl här, är problemet med Steam också. Dock är Steam inte rövhattar i samma utsträckning, än.

Hade Epic istället erbjudet Metro Exodus, också, utöver Steam fast lagt till exklusiva saker inne i spelet t.ex. så hade dina exempel ovan varit korrekta.

Enligt min åsikt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Att ett spel blir exklusivt på Epic store, eller Origin, UPlay etc. innebär inte lägre priser för kunden. Det är inga nya fria marknader, och har föga påverkan på konkurrensen. Iom de exklusiva titlarna så är det stängda marknader där prissättningen är fri för prissättaren = Monopol! Jämför bara med möjligheten att köpa steam-nycklar hos tredjepartsförsäljare.

För egen del kollar jag alltid hos tredjepartsförsäljare innan jag köper spel, har köpt alla de senaste Civilization-spelen och expansionerna sedan 5:an hos en tredjepartsförsäljare. Har sparat minst 500 kr på detta och ändå fått allt på releasedagen, i Steam-klienten.

Epic kanske vill väl, men gör fel!

Visa signatur

hehu