Berätta om din första egna dator!

Permalänk
Relik 📜

Berätta om din första egna dator!

Jag är nyfiken! Nördar är vi ju allihopa, och jag bara räknar med att majoriteten har en egen dator.. Men, vilken var just din första egna maskin? Vad var det för delar i? Byggde du själv? Minns du vad den kostade? Fick du hjälp via SweClockers att komma igång? Familjens maskin i vardagsrummet när du var blöjpaket räknas inte, nu handlar det om någon som bara är din.. din älskade.

Jag var extremt sent in i "egna" datorvärlden ställt mot jämnåriga. Länge blev det att spela med/hos vänner, eller att sitta kvar i skolan och greja. För mig var första egna maskinen en ärvd "familjedator" som flyttade in till mig när det köptes nytt. Året var mellan tummen och pekfingret 98-99 någon gång (lagom när SweC grundades!), för jag vet att jag (försökte) spela StarCraft. Det gick bra, så länge jag hade typ fyra SCV och en ensam Marine. Sedan gradvis långsammare..

Maskinen var av märket AST. Processorn var en Cyrix 486DX2 på 66 MHz, och minns jag rätt hade jag 8 MB för att senare peta i 16 MB RAM. Jag körde Windows 95, för att sedan lägga in Windows 98. Maskinen var egentligen på tok för slö för 98 vill jag minnas, så det gick sirapssegt. Men var ju tvungen att hänga med, vara häftig.

Minns också detaljer som att det var aggressiva energisparfunktioner, vilket fick hårddisken att varva ned rätt snabbt. När den behövdes och skulle varva upp, vilket lät som ett startande jetplan, frös hela maskinen tills datan kunde läsas. Vet också jag satte en kylfläns på den annars nakna processorn för den skulle gå svalare, och därmed automatiskt bli snabbare. För så fungerar det ju, det vet alla.

Den datorn satt jag med i några år! Det var där jag lärde mig att laga sönder saker på riktigt, så den kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Efter millennieskiftet gick det snabbt till nya maskiner som gradvis blev mer i fas med vad som var modernt (år 2003 hade jag uppenbart en Celeron 600 MHz). Men, det är en annan historia!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Min första var en Dragon 32, som köptes begagnad på slutet av 80-talet, eftersom att man inte hade råd med Commondore 64:an.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dragon_32/64

Ett par år senare blev det en Atari st, när man egentligen ville ha Amiga.

Undras hur många gånger snabbare min nuvarande dator är än en Dragon 32?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Jag delade dator med min bror i 2 omgångar (den senare med ett GTS 450 och någon AMD-prolle) men min absolut första egna byggdes sommaren 2013 strax efter studenten när jag flyttade hem från England. Större delen av komponenterna sitter kvar än idag. Hade aldrig byggt ihop en dator och en kompis skulle hjälpa mig. Minns paniken inombords när jag fällde ner processorarmen och det knakade så jääkla mycket. Men den prollen jobbar hårt än idag, även om den börjar bli underdimensionerad.

GTX 770
i5 4670k
16 gig ram
Kingston v300 120 gig ssd

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

oj, ja det var inte direkt igår.

Första egna som jag faktiskt köpte helt för egna pengar var nog en Sempron för Socket 754, med 2x256MB DDR och ett FX5200 grafikkort. Oj oj oj vilket monster man hade bland sina polare, senna uppgraderades sedan till Socket AM2 med en Athlon 64 x2 samt 2x512MB till en start sedan 2x1GB och ett 6600GT tror jag det var

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det va en 386a!! Jag kommer inte ihåg exakt hur mpnga floppydiscs det krävdes för att starta och spela doom men det tog circa 20 min att starta och komma in i meny sedan fick man ladda en disc efter en annan. Tror det rörde sig om cirka 30 tal byten av discar. 👍

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem

Min första dator, i bemärkelsen att det var den första datorn som endast jag använde, var en gammal jobbdator jag fick ärva av min far. Det var en Compaq-laptop med en 25MHz 386:a och 12MB RAM, en snabb sökning säger att det kan ha varit en Compaq LTE LITE 4/25. Jag minns att jag spelade en del Warcraft på den, men inte Warcraft II eftersom det laggade för mycket...

Några år senare sommarjobbade jag på ICA, och hade vid det laget fått ärva familjedatorn med en P2:a på 233MHz och ett NVIDIA Riva TNT. Pengarna jag fick ihop lade jag på att bygga ihop min första egna dator i bemärkelsen att jag valde alla delar och byggde ihop den själv. Budgeten var inte direkt skyhög, så det blev då en AMD Athlon XP 2200+, ett NVIDIA FX-5500, samt de billigaste delarna jag hittade i övrigt. Det var kanske inte någon märkvärdig dator med den tidens mått mätt, men jämfört med min föregående dator så var det inte bara ett steg upp utan snarare en hel trappa.

När jag ett tag senare insåg hur fruktansvärt dåligt FX-5500 egentligen var så uppgraderade jag det till ett 6600 GT, sen blev det en AMD Athlon 64 X2 4400+, ett nytt chassi och nätagg, etc. Sen har det fortsatt så genom åren, och vid det här laget består datorn av en 5820K, ett GTX 1070, 32GB RAM, o.s.v.

Alla delar i datorn har vid det här laget blivit utbytta flera gånger om förstås, men jag har aldrig bytt ut hela datorn i ett svep utan alltid bara någon del i taget. Så på sätt och vis använder jag fortfarande den första datorn jag byggde ihop själv som min primära dator.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BM-Mods:

oj, ja det var inte direkt igår.

Första egna som jag faktiskt köpte helt för egna pengar var nog en Sempron för Socket 754, med 2x256MB DDR och ett FX5200 grafikkort. Oj oj oj vilket monster man hade bland sina polare, senna uppgraderades sedan till Socket AM2 med en Athlon 64 x2 samt 2x512MB till en start sedan 2x1GB och ett 6600GT tror jag det var

Min första dator jag köpte helt ny hade också ett FX 5200! Vilken jävla miss, haha.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad det var för delar eller något men den lär ha kört W95 i alla fall.

Men jag fick min första dator vid 1998, var något ihop plock ifrån morsans dåvarande killes jobb.
Ända jag minns är väl att jag satt och lirade något spel där man var en stor guld peng eller nått. Spelet höll väl samma linje som Super Mario Bros typ.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

En sprillans ny Commodore 64 (C64C), köptes 1987. Gjorde en deal med mina föräldrar att om jag lyckades spara ihop julklappspengar och födelsedagspengar till halva datorn så skulle de stå för andra halvan.

Från början användes den helt och hållet till spel på kassett, minns fortfarande med glädje 720º som var ett av de första spelen jag fastnade i. När jag tröttnat på att spela hela tiden gav jag mig på att skriva program i Basic - först genom att bara skriva av exempel från en bok jag köpte och sen egna skapelser baserat på vad jag lärt mig.

Permalänk
Medlem

Jag var runt 6år när vi fick en Zx Spectrum som var ganska ny vid den tiden.

Annars minns jag mest att man läst om Nintendo i tidningarna och ville ha en sådan!, Atari 2600 var lite pase liksom, och när vi var i stan så visste ingen vad Nintendo var (ja hur kan man inte veta vad Nintendo är?)
Detta var runt 1985-86 typ.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Fick min första dator vid ungefär 6-7 års ålder. Tror det var en stationär Fujitsu Siemens. Vet inte mycket mer än så med tanke på ålder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Atari ST, men min första egna var nog en 486:a

Permalänk
Snusfri

En Texas Instrument i mitten på 80-talet, efter det en C64, Amiga 500+ och på den vägen är det

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Relik 📜

Tycker ni snålar lite på själva berättandet! Vill veta vad ni gjorde med burken, mysiga anekdoter och minnen!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Damn, klickade i fel. Före 1980 va det inte kan jag säga. Kan Emil radera mitt val? det översta. Skulle vara när Pentium 90 MHz va bland de snabbaste som jag köpte från PC fabriken och var svindyr utan skärm. Va redan då besviken på hur slö datorn var

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Året var 1996. En 200 MMX från Lap Power. 3,2 GB HDD, 16 MB EDO-RAM.

Datorn av märket Hyundai och skärmen (en 17" CRT med flat screen) av märket Mitsubishi. Minns att datorn var dyr och skärmen var ohyggligt svindyr.

Denna uppgraderades sedan med ett Voodoo2-kort. Lyckan var total.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första PCn va en 386sx25 med 105mb stor hårddisk, minns att jag försökte lyckas spela Discworld men det va knappt att det fick plats med både det och DOS samtidigt. Och allt pill med config.sys (som även är ett bra band) och autoexec.bat för att få så mycket ledigt minne som möjligt och fixa ljudet osv... Härliga tider va det.

Permalänk
Medlem

Det var en dator jag köpte i delar tillsammans med ett chassi.
Allt var spritt nytt år 2004 då jag köpte det, jag minns inte delarna tyvärr, men det var vad som gällde den tiden.
Det jag dock kan svara på var att det var en Intel-rigg i alla fall med någon nVidia-GPU till.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Min första egna PC fick jag av farsan som då jobbade som IT chef på en kommunal nivå.
Jag fick den när jag var 2-3 år gammal, så 1991-1992.
Han fick inte skänka överblivna datorer till Skolor, utan dom skulle skrivas av och skrotas.
Så han skrev av dom och tog hem dom istället.

Redigerar och tillägger att detta verkligen var min helt egna första PC.
Att knappa DOS vid 3 års ålder va rätt så utmanande.

Min var en liten äldre variant då och vad jag kan hitta hette den:
IBM PS/2 Model 30 286

Efter denna fick jag flertal olika IBM datorer av farsan, som jag inte minns mycket av.
Sista jag hade innan jag byggde min första PC var en Compaq som hade en Pentium2 och ett Riva TNT2 grafikkort.

Första egenbyggda Datorn hade en AMD Sempron cpu, ATI grafikkort. Resten minns jag inte.
Samtliga delar inhandlades hos Webhallen.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Mini-laptop

En Asus netbook.
Köptes våren/sommaren 2009.
Så jag var alltså 20 år gammal. Innan dess hade jag delat dator med mina yngre bröder.
En 8'9" skärm som jag främst spelade WoW på (det laggade som tusan hela tiden och var inte det minsta vackert att beskåda).
Sedan fick den utstå att skriva ett och annat skolarbete.

Jag älskade den.
Liten.
Smidig.
Vacker.

Dock långt ifrån vad jag skulle vilja ha idag.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Inaktiv

Första datorn jag någonsin fick var min farmors gamla sletna laptop när jag var runt 5 år som hade en Celeron och 1GB ram. Tack vare den lärde jag mig rensa virus och skräp samt hur man spelar Warcraft 3 på bara 20 fps. Gamla goda tider på tidigt 2000-tal.

Permalänk
Medlem

Min första egna dator var en komplett 286:a som min pappa och jag "befriade" från återvinningsboden på OK en vinterkväll när vi skulle lämna glödlampor och batterier. Jag är inte helt hundra men jag tror det kan ha varit en IBM PS/2 Model 30:

Den hade i varje fall en sådan klassisk IBM-monitor med stilig grå bezel. Året måste ha varit någonstans runt mitten/andra hälften av 90-talet, våran familjedator vid den tiden tror jag var en 486 DX2 66Mhz, möjligen att vi redan hunnit uppgradera till någon form av Pentium. Av förklarliga skäl användes den inte speciellt mycket. Det gick at spela Skifree på den, eller Doom om man nöjde sig med att minska grafikrutan till minimum så den blev stor som två frimärken. Något mer avancerat än så tog det oftast stopp.

Ungefär samtidigt fick min bror som första dator ta över en Compis när hans skola rensade ut gammalt skräp:

Det följde även med en låda 5.25" floppy disks med diverse program. När jag gick igenom innehållet i lådan visade det sig varit någon flitig elev som förmodligen suttit och knåpat ihop en massa små enkla spel på svenska, typ Zork-liknande textäventyr, säkert hälften av dem med mer eller mindre snuskigt och/eller stötande innehåll.

Permalänk
Medlem

Finns redan en tråd snarlik denna.
Min första egna dator var en Spectravideo SVI-728. Det borde ha varit 1985-86. I rätt snar anslutning införskaffades även en Commodore 64. Dessförinnan satt man hos polare och spelade på ZX spectrum, ABC 80, Commodore/VIC 20/64, Atari 600/800XL samt Apple IIe.
I skolas datorsalar tronade "Compis"-datorerna, de var rätt hopplösa då ingen mjukvara utvecklades för dessa.
På den tiden var det mest lagring på kassettband då disketter och diskettstationer var dyra grejer.
I skolan kom man senare in i PC-världen, det var mest 8086, senare 80286 och 80386. Speciellt steget från 286 till 386(DX) var fantastiskt. I denna vevan kom de första lite bättre hårddiskarna. Minns speciellt när diskar på runt 120MB lanserades, man var då HELT säker på att man aldrig skulle behöva köpa någon annan disk än denna, platsen var så stor så när man laddat DOS 5 (eller var det DOS 6.22?) och de spel /program man ville ha så var största delen av disken ledig.
En Compaq 386DX med gråmonokrom 12" skärm blev också min första egna PC. På den lirade man Doom i software-rendering.
En annan anekdot från tidig PC-tid är min första kontakt med Windows. En datorfirma ställde en demo dator på skolan med Windows 1.0. Vi fattade ingenting och tyckte att textkommandon och Word Perfect/Auto cad i DOS var flera resor värre. Den stackars Windows maskinen stod för det mesta orörd. Min Windows-tid började inte på allvar förrän Windows 3.1. Windows 3.1 var grymt och "alla" körde detta efter ett kort tag. Mesar (läs de som inte var ingenjörer/tekniker) envisades med hopplösa maskiner med olika varianter av MAC OS. Det fanns även förvirrade övertygade själar som torterade sig själva med OS som OS2/ OS2 Warp och liknande.

Permalänk

Min första egna dator var en Latitude D620. Den fiskades upp ur återvinningsrummet 2013 har jag för mig, och efter lite windowstrolleri av min kompis farbror öppnades en ny värld Allt gjorde jag med denna dator, har lagt många timmar på minecraft, sims och battlefront 2 mm. Jag hade tur att det var high end varianten, med 1440x900 skärm, 9 cells batteri, osv. Något vidare snabb var den aldrig, och gångjärnen i skärmen var lite lösa, men vad gjorde det!
Nu, en sisådär 12-13 år efter att modellen lanserades tuggar den fortfarand på som aldrig förr, med SSD och CouldReady. Använder den varje dag, skulle aldrig kunna ha gjort det om det vore en consumervariant från samma tid.

Permalänk
Medlem

Valde att inte rösta när jag gick min C64 utan min första x86 dator. En no name burk med en Cyrix SX 25Mhz processor, 1Mb ram och ca 20Mb HD.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ojj, ingen aning vilka delar, fick min första dator tidigt 2004 när jag fyllde år, tror det var ett 9600 pro till gpu. Chassit var väldigt flashight, lyste blått om den med fönster på sidan. Fick även 5.1 ljudsystem så allt kändes rätt maxat för 12 åriga jag.

Minns iaf att jag skröt om hur jag kunde spela Doom 3 och Far Cry, som var galet snyggt på sin tid. Fast Doom 3 hade jag lite svårt att spela så fort det blev mörkt ute.

Permalänk
Proffsmobbare

Första helt egna datorn måste varit min Q6600-maskin i ett Antec Sonata-chassi, en kundvagn som ett par vänner hade slängt ihop åt mig. Byggde den tillsammans med min far, första gången någon av oss byggde en hel dator och han hade innan dess bara bytt hårddiskar och liknande i färdigbyggen.

Det tog oss större delen av en dag att skruva ihop maskinen för att sedan fastna ett bra tag på frontpanelens kontakter och speciellt skillnaden mellan HD Audio och AC-97. Det ledde till att jag under den större delen av första året inte hade några fungerande portar på fronten av chassit, men det gick iallafall att panga i Call of Duty!

Någonstans där på vägen startade datorintresset på riktigt, nästan varje vecka var jag hos lokala datorbutiken och köpte en extra fläkt att slänga in i datorn. Snart fanns det sju eller åtta stycken Cooltek-fläktar intryckta på dumma ställen i chassit, bland annat hade 5,25- och 3,5-tumsplatserna i fronten fått stryka med till förmån av en 120 mm-fläkt proffsigt installerad med buntband, vilket också ledde till att chassits dörr numera alltid fick stå öppen i anda av riktig Turbo-mode.

Permalänk
Inaktiv

Första helt egna datorn var runt 2004-2005?
Ville kunde börja åka på lan med kompisar.
Far min köpte en dell (en tunn en för skrivbords jobb).
Den hade en Intel pentium 4 3.0ghz och 512mb ram.
Slängde i ett grafikkort jag fick av en kompis tror det var ett 6600gt.
Då grafikkortet var för högt fick jag ha den öppen😂

En sån här pärla så den stod ju i 90 grader

Kompletterades med 2gb o ram sen oändligt många timmar i CS 1.6 samt wc3 😊

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg när jag köpte min första dator, men det var nog i slutet av 90-talet.

En dator med det udda namnet Everest, som hade en AMD K6-2 på 450Mhz.

Vad jag minns så väl var att den var stendöd, och vid inspektion så såg jag en spricka i moderkortet, så jag fick lämna in den för reperation, efter att ha tjatat i c:a en månad vad som hände med med min dator, så kontaktade jag butikens huvdkontor, och fick beskedet att jag skulle ha fått en ny dator direkt (eftersom den var DOA).
Jag ner till butiken som ett skott och meddelade detta, de hade dock ingen liknande dator hemma, så jag fick snällt vänta i ytterligare några dagar tills det hade skickats en från en annan butik.

Denna dator var en dyrare modell, som hade 196MB RAM (istället för 128MB) och ett RIVA TNT2 med 32MB VRAM (den jag köpte hade bara det på moderkortet).
Så jag fick lite kompensation för den långa väntan

Jag har faktigst kvar HDD'n som satt i den fortfarande, en Maxtor på 6.4GB, och sist jag kontrollerade den för något år sedan så fungerade den fortfarande.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag växte förvisso upp med en Spectravideo och Amiga och 286 -> 486 osv., men det var brorsans datorer allihopa. Skaffade mig en egen först när jag började plugga på universitet, beställde från nån mindre datorbutik i Stockholm. Minns varken butikens namn eller datorns konfiguration, men det jag minns är att de satte fel fläkt på CPU:n så att hela datorn stängdes av vid typ 57 grader. Tog en del googlande innan jag insåg var felet fanns, sen blev det en hel del bråk med datorbutiken innan de gick med på att byta mot en annan fläkt. Jag hade nämligen beställt en annan än den som jag fick. Vill minnas att butiken låg i Sundbyberg... Dålig service hursomhelst.

Tror faktiskt att det satt en FX5200 i den... Och definitivt Athlon.