SK Hynix: "DDR6 redan under utveckling"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Men redan DDR266 ger en bandbredd på 2GB per sekund, har du nätverkslösningar som överträffar det ?

Det jag menar är att finns det några (för pengar som vanligt folk kan lägga upp) nätverkslösningar idag som inte är en flaskhals före RAM från de senaste 10-15 åren ?

Sen går det väl inte jämföra exakt så, men med bandbredden hos modernt minne så borde det inte vara ett bekymmer.

Jag kör med DDR3.

Kör just med en 10 Gbit men kommer ha fyra från SAN:et och två till vare server med NFS 4.1 så kan man koppla ihop allt så att man får ut 20 Gbit per server.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men redan DDR266 ger en bandbredd på 2GB per sekund, har du nätverkslösningar som överträffar det ?

Det jag menar är att finns det några (för pengar som vanligt folk kan lägga upp) nätverkslösningar idag som inte är en flaskhals före RAM från de senaste 10-15 åren ?

Sen går det väl inte jämföra exakt så, men med bandbredden hos modernt minne så borde det inte vara ett bekymmer.

Skrivet av superegg:

Jag kör med DDR3.

Kör just med en 10 Gbit men kommer ha fyra från SAN:et och två till vare server med NFS 4.1 så kan man koppla ihop allt så att man får ut 20 Gbit per server.

De flesta moderkort från 2008 eller senare har stöd för DDR2 PC2-6400 eller bättre.

DDR2 PC2-6400 i single channel skulle teoretiskt räcka för 50Gbit nätverk.
DDR2 PC2-6400 i dual channel skulle teoretiskt räcka för 100GBit nätverk.

Har man ett system baserat på DDR3 eller nyare så borde inte ram minnets bandbredd vara flaskhalsen för nätverkstrafik om man har färre än 10st 10Gbit länkar per system (alternativt en ensam 100GBit länk).
Åtminstone om man inte kör ram i single channel.

Sen skulle man behöva ha PCI Express 3.0 X16 om man ska ha ett nätverkskort som har 100Gbit.
Använder man PCI-E anslutning som går via chipset så är det flera saker som får dela på bandbredden till CPU.

Det blir snarare PCI-E bandbredd en begränsning före ram bandbredd om du ska skyffla mycket data.
Sen om det inte bara är något test där slumpdata skickas från en maskin till en annan för att testa nätverkshastighet.
Utan om det är data som ska läsas från och skriva data till något lagringsmedium så har du även problem med att tillräckligt snabba lagringslösningar om du ska skyffla 100Gbit/s.

Jag tycker att Karaffs poäng återstår. Att ram bandbredd inte är den begränsande faktorn för hur mycket/fort vi kan skyffla data över nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Där är inte så stor skillnad mellan DDR3 och DDR4 o det lär inte vara det heller mellan DDR3 och DDR6. I spel får du inte fler fps av snabbare minnen. Det är laddtider man tjänar med snabbare minnen. Men uppgraderar man datorn så köper man ju det senaste ändå.

Vad i helsike yrar du om?...

Du kan få grov prestandaökning med snabbare minnen, speciellt när det är din cpu som bottleneckar vilket är mycket vanligt i hög fps gaming. Skillnader upp till 20% är inte alls ovanligt om vi jämför riktigt snabba minnen med slöa minnen.

Prova googla lite innan du sprider felaktig info.

Skickades från m.sweclockers.com