Kinesiskt moderkort stödjer Intels samtliga processorer för sockel LGA 1151

Permalänk
Melding Plague

Kinesiskt moderkort stödjer Intels samtliga processorer för sockel LGA 1151

Den kinesiska tillverkaren Onda släpper ett moderkort som struntar i att Intels äldre processorer inte ska vara kompatibla med nya styrkretsar, men detta medför vissa kompromisser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Har 8000-serien inbyggd DDR3-kontroller, alltså? Det hade jag inte räknat med.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Men det är ju olika pinout för 1151v1 och 1151v2, så hur kan ett moderkort stödja båda? Sitter det en omkopplingskrets i sockeln? Borde slöa ner helt vansinnigt mycket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju olika pinout för 1151v1 och 1151v2, så hur kan ett moderkort stödja båda? Sitter det en omkopplingskrets i sockeln? Borde slöa ner helt vansinnigt mycket.

Och som det står i artikel så blir det betydligt mycket slöare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har priset gått upp då Asså. I videon så sa dem 55 dollar nånstans därikring. Och då var de redan dyrt då. Aja saker o ting förändras. Jävligt coolt att de lyckats ta sig förbi den artificiella blockaden dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Linustech 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

"Skulle du vara intresserad av att kunna använda samma moderkort till flera processorgenerationer? "

Ja. Det är därför jag har Ryzen

Nämen... Det här visste väl alla redan, att begränsningen är artificiell och Intel strypt kompatibiliteten av marknadsmässiga skäl, men jag tycker ändå att de förtjänar att det uppmärksammas om och om igen, och igen. Har vi tur leder det tillslut till att Intel gör som AMD och låter sina trogna kunder få behålla kompatibiliteten mellan CPU och moderkort över flera generationer. Jag som har den möjlugheten kan ju säga att det är fett soft Mycker billigare också att inte behöva köpa nytt moderkort när en ny processor kommit ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju olika pinout för 1151v1 och 1151v2, så hur kan ett moderkort stödja båda? Sitter det en omkopplingskrets i sockeln? Borde slöa ner helt vansinnigt mycket.

Olika och olika. De har flyttat runt lite småpinnar för skojs skull verkar det som:

"While physical dimensions remain unchanged, the updated socket re-assigns some reserved pins, adding power and ground lines to support the requirements of 6-core and 8-core CPUs. The new socket also relocates the processor detection pin, breaking compatibility with earlier processors and motherboards. As a result, desktop Coffee Lake CPUs are officially not compatible with the 100 (original Skylake) and 200 (Kaby Lake) series chipsets.[32] Similarly, 300 series chipsets only support Coffee Lake and are not compatible with Skylake and Kaby Lake CPUs. "

Så om det behövs någon form av omkopplare så lär det inte påverka prestandan, det är inte så att pinnarna för data stuvats om utan de är ju på samma plats, så det bör kunna gå snabbt som satan utaan omkopplare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag gillar namnet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Olika och olika. De har flyttat runt lite småpinnar för skojs skull verkar det som:

"While physical dimensions remain unchanged, the updated socket re-assigns some reserved pins, adding power and ground lines to support the requirements of 6-core and 8-core CPUs. The new socket also relocates the processor detection pin, breaking compatibility with earlier processors and motherboards. As a result, desktop Coffee Lake CPUs are officially not compatible with the 100 (original Skylake) and 200 (Kaby Lake) series chipsets.[32] Similarly, 300 series chipsets only support Coffee Lake and are not compatible with Skylake and Kaby Lake CPUs. "

Så om det behövs någon form av omkopplare så lär det inte påverka prestandan, det är inte så att pinnarna för data stuvats om utan de är ju på samma plats, så det bör kunna gå snabbt som satan utaan omkopplare.

Ok? De bilder jag hittat visar att en hiskelig massa har flyttats runt. Hundratals kontakter. Men det behöver ju inte vara korrekt info.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Har 8000-serien inbyggd DDR3-kontroller, alltså? Det hade jag inte räknat med.

Yes, Dom pratar om det i Linus video. Det är många laptops som fortfarande använder lpddr3 och stödet finns visst över hela serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok? De bilder jag hittat visar att en hiskelig massa har flyttats runt. Hundratals kontakter. Men det behöver ju inte vara korrekt info.

Det stämmer att det inte är korrent information. Vi skall komma ihåg att detta inte är första gången som sådant här händer. Finns i dagsläget många exempel på människor som kört gamla cpu på nya moderkort och vice versa, även på befintliga moderkort, alltså sådanna som garanterat inte har någon omkopplare, så det är helt lugnt.

Se'n, visst... De nya revisionerna har som du ser lagt till ström och jord på en del pinnar som tidigare var oanvända, för att bättre stödja de nyare processorernas törstigare design, men det är inget som får CPU att inte boota, och intet som förhindrar kompatibilitet mellan olika generationer, utan anledningen till att det ser ut så är att Intel lagt in artificiella spärrar som egentligen inte har något med verkligheten att göra, vilket ju är synd, för det hade ju varit soft för folk att till exempel kunna köra 9900K i samma moderkort som de köpte för sin 7700K.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har 8000-serien inbyggd DDR3-kontroller, alltså? Det hade jag inte räknat med.

Ganska uppenbart från början att dom supportar DDR3 iom att dom fortfarande hade officiellt stöd för DDR3L.

Permalänk
Medlem

Konstigt namn, dom verkar ju snälla?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det stämmer att det inte är korrent information. Vi skall komma ihåg att detta inte är första gången som sådant här händer. Finns i dagsläget många exempel på människor som kört gamla cpu på nya moderkort och vice versa, även på befintliga moderkort, alltså sådanna som garanterat inte har någon omkopplare, så det är helt lugnt.

Se'n, visst... De nya revisionerna har som du ser lagt till ström och jord på en del pinnar som tidigare var oanvända, för att bättre stödja de nyare processorernas törstigare design, men det är inget som får CPU att inte boota, och intet som förhindrar kompatibilitet mellan olika generationer, utan anledningen till att det ser ut så är att Intel lagt in artificiella spärrar som egentligen inte har något med verkligheten att göra, vilket ju är synd, för det hade ju varit soft för folk att till exempel kunna köra 9900K i samma moderkort som de köpte för sin 7700K.

Ganska meningslöst enligt mig om man ändå blir så begränsad av moderkortet att man typ förlorar hela vinsten med ny processor med gammal chipset.
Eller varför uppgraderar man?

Detta hadde varit intressant om man kunde garantera full prestanda med ny cpu på "gammal" chipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den kinesiska tillverkaren Onda släpper ett moderkort som struntar i att Intels äldre processorer inte ska vara kompatibla med nya styrkretsar, men detta medför vissa kompromisser.

Läs hela artikeln här

Gamalt såg dett på yt för 3 dagar sedan. Linus tectips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Skulle du vara intresserad av att kunna använda samma moderkort till flera processorgenerationer? "

Ja. Det är därför jag har Ryzen

Nämen... Det här visste väl alla redan, att begränsningen är artificiell och Intel strypt kompatibiliteten av marknadsmässiga skäl, men jag tycker ändå att de förtjänar att det uppmärksammas om och om igen, och igen. Har vi tur leder det tillslut till att Intel gör som AMD och låter sina trogna kunder få behålla kompatibiliteten mellan CPU och moderkort över flera generationer. Jag som har den möjlugheten kan ju säga att det är fett soft Mycker billigare också att inte behöva köpa nytt moderkort när en ny processor kommit ut.

"därför jag har Ryzen". Blir det så att Gen.1 knappt kommer supportas så är det ju i stort samma som med Intel, tar gärna en förklaring varför det är skillnad - inom 1 år kan du uppgradera din CPU... jippi! Jag kommer personligen bli jävligt irriterad om min am4 bräda inte funkar om det inte handlar om vrm eller dylikt. "Flera generationer. Du verkar glömt att du har fått en x470 men annars hade du suttit kvar där. "Så länge det inte handlar om mig" Eller vad är det du försöker trycka i folk? Du hade varit minst lika irriterad som mig, det har jag sett i tidigare trådar ifall inte gamla moderkort kommer stödjas. Därför kallar jag dig inte en hycklare men du är nånstans på gränsen.

.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Ta det lugnt nu. Vi får se vad som händer. Kanske kan man helt absurt köra en 16/32 7 nm CPU på ett moderkort som är konstruerat för en 8/16 14 nm. Ingen som vet ännu. Eller rättare sagt. Det finns säkert det som vet. Men ingen av oss här vet det troligen. Min helt okvalificerade gissning är att det finns väl en viss möjlighet att de dyrare versionerna av X370 kanske kan fixa det medan de billigare B350 kanske inte får möjligheten. Men som sagt var, vi får se.

Fast nu är jag inne på något helt anat än vad tråden handlar om så ska inte skriva något mer om Ryzen/AM4 i den här tråden.

Lade till om X370 och B350
Permalänk
Medlem

Kan kanske vara något om man fptt tag på en 7700 men inte kan hitta ett gammalt mobo?

Mest intressant är att det går alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wassle:

Ganska meningslöst enligt mig om man ändå blir så begränsad av moderkortet att man typ förlorar hela vinsten med ny processor med gammal chipset.
Eller varför uppgraderar man?

Detta hadde varit intressant om man kunde garantera full prestanda med ny cpu på "gammal" chipset.

Skickades från m.sweclockers.com

De nya funktioner man fick med X470 handlade främst om moderkorten, inte processorn. Man kan inte göra en UEFI-uppdatering och få fler kopparlager till minnesbanorna så det är ju moderkortstillverkarna som snålat, inte AMD som varit dumma. Jag tycker dock att PBO borde kunnat implementeras fullt ut på X370 också och gillar inte att AMD gav stöd endast för X470. Sen finns det X370-moderkort som har liknande funktionalitet men officiellt så stöds det inte och det är surt. Men XFR2, som är en funktion i processorn, inte moderkortet, funkar lika så gott på 300-serien som på 400-serien.

Skrivet av ClintBeastwood:

"därför jag har Ryzen". Blir det så att Gen.1 knappt kommer supportas så är det ju i stort samma som med Intel, tar gärna en förklaring varför det är skillnad - inom 1 år kan du uppgradera din CPU... jippi! Jag kommer personligen bli jävligt irriterad om min am4 bräda inte funkar om det inte handlar om vrm eller dylikt. "Flera generationer. Du verkar glömt att du har fått en x470 men annars hade du suttit kvar där. "Så länge det inte handlar om mig" Eller vad är det du försöker trycka i folk? Du hade varit minst lika irriterad som mig, det har jag sett i tidigare trådar ifall inte gamla moderkort kommer stödjas. Därför kallar jag dig inte en hycklare men du är nånstans på gränsen.

Få mig inte att hitta dina inlägg där du ska uppgradera till 7nm på förra bräden och att detta är ett mellanhopp för med både dina och mina postcounts är det i stort sett omöjligt. Något autist (inget illa menat i ordets bemärkelse) kan förmodligen ge en eftermiddag åt det om du förnekar det däremot.

Var är jag på gränsen till att hyckla? Bara för att jag nu råkar äga ett X470 kort, och alltså är garanterad stöd för 3000-serien, så betyder inte det att jag ändrat åsikt.

Men det är svårt att bli besviken på AMD när de säger att det kommer funka, om moderkortstillverkarna väljer att lägga in stöd, på modeller som egentligen är end of life. Men får ha lite perspektiv.

När Ryzen var nytt var ju många moderkortstillverkare ovilliga att gå "all in" på plattformen, att AMD då skulle gå in och säga "här har vi en produkt vars marknadsgenomslag vi inte har en aning om hur det kommer att bli, men vi kräver att ni ger support på moderkorten sålänge vi släpper produkter som fysiskt passar"... Ja då hade många moderkortstillverkare nog vänt på klacken.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att om moderkortens VRM orkar driva de nya processorerna så borde AMD sätta press på tillverkarna att lägga till stöd.

I mitt fall så hade jag ett X370 Prime Pro. Det moderkortet är gott för 240A, så det ska absolut klara av att driva de nya processorerna utan problem, och även om jag inte äger just det moderkortet längre så blir jag besviken om så inte blir fallet.

Sen har du såklart en drös med moderkort som dels har klen VRM, och därtill satans taskig (eller i värsta fall ingen) kylning till VRM-delarna, och jag har full förståelse för att de inte kommer få stöd för de törstigaste modellerna.

Det är inte AMD's ansvar hur moderkortstillverkarna designar sina moderkort, men det de kan göra och har gjort på 400-serien är ju att strama upp kraven på plattformen då de såg att vissa 300-kort var direkt dåliga. Det kan man såklart tycka att de skulle gjort från början, men med ovisshet om hur väl Ryzen skulle lyckas så kanske det inte var så lätt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem

Skulle vara mer intressant om det var ett 100 eller 200 serie chipset som fungerade med 8700k och 9900k. Att det fungerar bakåt är inte så konstigt.

Den videon är ju redan övers i nyheten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Prestandanskillnaderna skulle kunna tillskrivas olika turbo frekvenser på repsektive moderkort.
Vi vet inte om processorn klockade upp sig lika hög på båda, det spekuleras i att så inte var fallet så därför prestandan kan skilja en del.

LTT hade behövt testa och och visa att alla kärnor går i samma frekvens under full last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

"därför jag har Ryzen". Blir det så att Gen.1 knappt kommer supportas så är det ju i stort samma som med Intel, tar gärna en förklaring varför det är skillnad - inom 1 år kan du uppgradera din CPU... jippi! Jag kommer personligen bli jävligt irriterad om min am4 bräda inte funkar om det inte handlar om vrm eller dylikt. "Flera generationer. Du verkar glömt att du har fått en x470 men annars hade du suttit kvar där. "Så länge det inte handlar om mig" Eller vad är det du försöker trycka i folk? Du hade varit minst lika irriterad som mig, det har jag sett i tidigare trådar ifall inte gamla moderkort kommer stödjas. Därför kallar jag dig inte en hycklare men du är nånstans på gränsen.

Få mig inte att hitta dina inlägg där du ska uppgradera till 7nm på förra bräden och att detta är ett mellanhopp för med både dina och mina postcounts är det i stort sett omöjligt. Något autist (inget illa menat i ordets bemärkelse) kan förmodligen ge en eftermiddag åt det om du förnekar det däremot.

Ursäkta? Det är upp till varje moderkortstillverkare. Alltså ligger inte problemet som en artificiell spärr direkt från Intel utan uteblivet stöd beror helt på moderkortstillverkarna. I Intels fall.. Moderkortstillverkare har sina händer bundna. I AMDs fall? Not so much så här jämför du äpplen med päron. Vilket du blivit påmind om i flera trådar men helt valt att ignorera.

Skrivet av NcLr:

Personlig vendetta?? Förstår hälften av vad jag tror du vill ha fram. För en oinsatt får du gärna förklara i lite tydligare ordalag vad du menar med första stycket. Att gen1 ryzen inte kommer stödjas på x570 eller att zen2 inte stödjs på gen1 mobos?

Skickades från m.sweclockers.com

Njae. Det herr Beastwood försöker få fram är att AMD har sagt att de inte kan garantera att Gen 1 moderkort (B350/X370) per automatik ska kunna användas till en Zen 2 utan att det är upp till varje moderkortstillverkare att implementera själva. Det han däremot har fel på är att han jämför Intel med AMD och påstår att det är samma sak även om AMD inte gått ut och bokstavligen sagt åt sina moderkortstillverkare att nu ska vi byta pinnar och infört en artificiell spärr. AMD har helt enkelt bara rykt på axlarna och lagt över ansvaret på moderkortstillverkarna. Vilket inte är i närheten av samma sak.

AMD är antagligen bara oroliga att det det snålats in på de billigare brädorna (vilket det finns en hel del belägg för) och därför kan det uppkomma problem. Intel däremot har mot all form av logik valt att ändra på sockeln.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju olika pinout för 1151v1 och 1151v2, så hur kan ett moderkort stödja båda? Sitter det en omkopplingskrets i sockeln? Borde slöa ner helt vansinnigt mycket.

haha, kineserna vet hur man gör, var inte orolig! XD

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle vara mer intressant om det var ett 100 eller 200 serie chipset som fungerade med 8700k och 9900k. Att det fungerar bakåt är inte så konstigt.
Den videon är ju redan övers i nyheten.

Moderkortet är till för en 8th gen Intel CPU. Med en biosuppdatering så stöddes tydligen även 9900K. Vilket går åt båda hållen. Alltså både bakåt och framåt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

här är ett klipp där en kör i7 8700k på ett Z170 Kort (Asrock Z170M OC Formula)
https://www.youtube.com/watch?v=YW8e5HThe3w
tycker detta viceo klippet e bra mycket intressantare en det artiken handlar om,

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Visst föredrar jag ett moderkort som stöder flera generationer av processorer.
Den största vinsten ligger i att sprida utgifterna på annat sätt än att köpa på avbetalning.
* Med bakåtkompatibilitet kan man först byta moderkort och senare, när mer pengar finns, byta processor.
* Med framåtkompatibilitet kan man byta processor före moderkort.

Skrivet av pa1983:

Prestandanskillnaderna skulle kunna tillskrivas olika turbo frekvenser på repsektive moderkort.

Inte så mycket -frekvens som -tid.
Jämförde han mot ett standardkort med H310?
Vi vet ju att de flesta Z390 (och en del Z370) låter de senaste processorerna köra i turbofrekvens betydligt längre än vad Intel rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag gillar namnet.

Jepp, de saknar bara en slogan: "Vi är vad vi heter".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Moderkortet är till för en 8th gen Intel CPU. Med en biosuppdatering så stöddes tydligen även 9900K. Vilket går åt båda hållen. Alltså både bakåt och framåt.

Okej trodde alla 300seriens chipset stödjer 8och 9000 serien men då vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb