AOC C24G1 23.6 144 Hz. Värt det? (Curved) Andra skärmar?

Permalänk
Medlem

AOC C24G1 23.6 144 Hz. Värt det? (Curved) Andra skärmar?

Så har under en längre tid på Sweclockers fått upp annonsen på just dessa AOC C24G1 skärmarna, och har tydligen fått "Testpilot Guld", från just Sweclockers (ska kolla upp vad det betyder). Men är det värt köpet? Tänkte köpa två likadana skärmar, och isåfall två av dessa 23.6 tummarna 144 hz som är curved, men har hört av många att det inte är värt att köpa curved skärm vid under 27 tum. Vad tycker ni? Finns det någon som har just AOC G24G1 skärmen (kanske till och med två st), som kan dela med sig av sina åsikter. Jag känner mig fast.. Vill väldigt gärna ha två stycken 144 hz skärmar, helst med så tunna ramar som möjligt, och i en så billig prisklass som möjligt, men vet inte vad jag ska köpa. Här är några skärmar jag har kollat på. Observera att jag ska köpa två likadana! (Tänkte nog också köpa begagnat, och få ner priset till 1500 kr per skärm)

AOC C24G1 2490:-

AOC G2590PX 2790:-

ASUS VG2448QE 2790:- (Denna skärm har dock inte de tunna ramarna jag söker, och är mycket mer plastig, men har blivit rekommenderad av flera)

Kom gärna med andra förslag också!

Permalänk
Medlem

Jag är också på jakt efter skärm i 1080p 144 HZ. Av de under 3000 sek verkar Viewsonic XG 2401 och 2402 vara det bästa valet.
Låg input lag och inget flimmer från bakgrundsbelysningen som på den tidigare så populära Asus VG248QE. Båda har freesync också med bra omfång i frekvens. Verkar inte vara någon skillnad i spec mellan modellerna.

XG2401

XG 2402

XG2401 finns till bra pris på amazon.de just nu. 2401 amazon.de

Annars har weballen bra pris på Asus VG248QZ just nu. Men det verkar vara en budgetmodell och det finns inga recensioner på den.

https://www.webhallen.com/se/product/295106-ASUS-VG248QZ-24-1080p-1ms-144Hz-HDMI-DP-DVI-Justerbar-VESA

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av llucass:

Så har under en längre tid på Sweclockers fått upp annonsen på just dessa AOC C24G1 skärmarna, och har tydligen fått "Testpilot Guld", från just Sweclockers (ska kolla upp vad det betyder). Men är det värt köpet? Tänkte köpa två likadana skärmar, och isåfall två av dessa 23.6 tummarna 144 hz som är curved, men har hört av många att det inte är värt att köpa curved skärm vid under 27 tum. Vad tycker ni? Finns det någon som har just AOC G24G1 skärmen (kanske till och med två st), som kan dela med sig av sina åsikter. Jag känner mig fast.. Vill väldigt gärna ha två stycken 144 hz skärmar, helst med så tunna ramar som möjligt, och i en så billig prisklass som möjligt, men vet inte vad jag ska köpa. Här är några skärmar jag har kollat på. Observera att jag ska köpa två likadana! (Tänkte nog också köpa begagnat, och få ner priset till 1500 kr per skärm)

AOC C24G1 2490:-

AOC G2590PX 2790:-

ASUS VG2448QE 2790:- (Denna skärm har dock inte de tunna ramarna jag söker, och är mycket mer plastig, men har blivit rekommenderad av flera)

Kom gärna med andra förslag också!

Mors,

jag har gjort bägge testpiloterna, G2590PX och C24G1.

Personligen tycker jag väldigt mycket om C24G1. Kurvad 24" är väldigt trevligt, den är har en väldigt kraftig kurva dessutom som passar perfekt till 24". 144Hz plus FreeSync är väldigt nice, särskilt nu när det funkar på Nvidia också (detta har jag inte testat, var inte släppt då). VA-panelen är mycket trevlig, den är inte lika snabb som TN-panelen i G2590PX men den har bättre betrakningsvinklar. Färgåtergivningen skulle jag säga är ganska jämlikt faktiskt med marginell fördel till C24G1.

Jag gillar dessutom designen som AOC har på sina gaming skärmar just nu. Väldigt rent och snyggt. Tänk på att den till synes tunna ramen har en 5 mm svart kant innanför, så räkna med cirka en cm kant om du ska köra dessa bredvid varandra.

Annars, vad vill du veta?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Mors,

jag har gjort bägge testpiloterna, G2590PX och C24G1.

Personligen tycker jag väldigt mycket om C24G1. Kurvad 24" är väldigt trevligt, den är har en väldigt kraftig kurva dessutom som passar perfekt till 24". 144Hz plus FreeSync är väldigt nice, särskilt nu när det funkar på Nvidia också (detta har jag inte testat, var inte släppt då). VA-panelen är mycket trevlig, den är inte lika snabb som TN-panelen i G2590PX men den har bättre betrakningsvinklar. Färgåtergivningen skulle jag säga är ganska jämlikt faktiskt med marginell fördel till C24G1.

Jag gillar dessutom designen som AOC har på sina gaming skärmar just nu. Väldigt rent och snyggt. Tänk på att den till synes tunna ramen har en 5 mm svart kant innanför, så räkna med cirka en cm kant om du ska köra dessa bredvid varandra.

Annars, vad vill du veta?

Köpte nyligen en Acer KG251QF 24 tum 144 Hz (begagnad) som har ett nypris på 3200 kr från Elgiganten. Är tvärnöjd med köpet, och ramarna är väl lite tjockare än jag förväntade mig då ca 5 mm av skärmen är svart på kanterna vilket gör att kanterna ser tjockare ut, men det stör mig väldigt lite. Planerar att köpa en till likadan, begagnad också. Problemet är att det bara är elgiganten som säljer denna skärm i Sverige, och det finns få reviews och sidor utomlands som säljer just denna skärm, så det är svårt att få tag på.