Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

du menar att gängorna skiljer sig? vet ej, får väl jämföra dem hemma.

Gick in till min lokala jänhandel som berättade att dom ej hade fingäng 0.5 mm som originalskruvarna utan bara grövre gäng så dessa skiljer sig åt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag mailade Louqe om skruvarna och alla som har fått Top Hats verkar få nya skruv, om jag tolkat dem rätt.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Jonas79:

Gick in till min lokala jänhandel som berättade att dom ej hade fingäng 0.5 mm som originalskruvarna utan bara grövre gäng så dessa skiljer sig åt.

0,5 mm är standard (eller grov/coarse) gängstigning för M3, det du kallar fingänga för M3 skulle vara 0,35 mm gängstigning.

Det är möjligt att din järnhandel har dålig koll på mindre skruvstorlekar då det inte används speciellt ofta utanför teknik.

http://www.kantec.se/empty_142.html

Permalänk
Medlem

Jeg er litt forvirret (norrbagga, jeg vet), men passer eller passer ikke Fractal sin Celsius S24 i Ghosten med large tophat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Jeg er litt forvirret (norrbagga, jeg vet), men passer eller passer ikke Fractal sin Celsius S24 i Ghosten med large tophat?

Den ska passa! Louqe använde den själv när de utförde AIO-tester.
https://louqe.com/img/GhostCPU_AIOTest.pdf

Jag tror dock att en hel del användare tyckt att det varit knepigt att installera den pga styva slangar...rätta mig någon om jag minns fel

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Jeg er litt forvirret (norrbagga, jeg vet), men passer eller passer ikke Fractal sin Celsius S24 i Ghosten med large tophat?

Jag satte in en igår så det går bra

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

0,5 mm är standard (eller grov/coarse) gängstigning för M3, det du kallar fingänga för M3 skulle vara 0,35 mm gängstigning.

Det är möjligt att din järnhandel har dålig koll på mindre skruvstorlekar då det inte används speciellt ofta utanför teknik.

http://www.kantec.se/empty_142.html

Tack för infon då måste det nästan vara 0.35 mm stigning för kunde tydligt se skillnad mellan den dom hade i lager och original M3 skruven från chassit som jag tog med till affären

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Den ska passa! Louqe använde den själv när de utförde AIO-tester.
https://louqe.com/img/GhostCPU_AIOTest.pdf

Jag tror dock att en hel del användare tyckt att det varit knepigt att installera den pga styva slangar...rätta mig någon om jag minns fel

jag löste installationen med... våld, eller tyckte inte det var så farligt med slangarna.. värre om de är mjuka och stryper flödet helt.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Sitter för närvarande med ett BitFenix Prodigy sedan många år tillbaka, och funderar nu på att gå ner rejält i storlek vid nästa bygge, så Louqe Ghost S1 såg väldigt lockande ut. Jag har försökt läsa in lite vad folk tycker här i tråden, men tänkte även fråga:

  • Hur får man vettiga temperaturer på CPU? Såg i snabbtestet här på Sweclockers att vissa processorer till och med blir så varma att de klockar ner med luftkylning. Funderar på att köra sluten vattenkylare med stor tophat i toppen i så fall. Hur bra temperaturer kan man vänta sig, kommer överklockning ens på tal?

  • Hur är ljudnivån, jämfört med något större till exempel Define Nano S?

  • Upplever folk även många problem med att kyla GPU?

Såg att dammfilter var på G för en framtida batch, något som mer eller mindre är ett måste för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedträd:

Sitter för närvarande med ett BitFenix Prodigy sedan många år tillbaka, och funderar nu på att gå ner rejält i storlek vid nästa bygge, så Louqe Ghost S1 såg väldigt lockande ut. Jag har försökt läsa in lite vad folk tycker här i tråden, men tänkte även fråga:

  • Hur får man vettiga temperaturer på CPU? Såg i snabbtestet här på Sweclockers att vissa processorer till och med blir så varma att de klockar ner med luftkylning. Funderar på att köra sluten vattenkylare med stor tophat i toppen i så fall. Hur bra temperaturer kan man vänta sig, kommer överklockning ens på tal?

  • Hur är ljudnivån, jämfört med något större till exempel Define Nano S?

  • Upplever folk även många problem med att kyla GPU?

Såg att dammfilter var på G för en framtida batch, något som mer eller mindre är ett måste för mig.

Började med luftkylningen som många kör med, var inte alls nöjd då temperaturerna för gpu och cpu låg runt 75c i load och fläktarna lät för mycket. Sen skaffade jag en L tophat och en S tophat, skaffade Aio s24 i toppen med två Noctua NF-A12x25 PWM och sen 2 Noctua NF-A12x15 PWM i S hatten i botten. Nu ligger cpu under 60c i load och gpu mellan 50-65 beroende på spel.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Började med luftkylningen som många kör med, var inte alls nöjd då temperaturerna för gpu och cpu låg runt 75c i load och fläktarna lät för mycket. Sen skaffade jag en L tophat och en S tophat, skaffade Aio s24 i toppen med två Noctua NF-A12x25 PWM och sen 2 Noctua NF-A12x15 PWM i S hatten i botten. Nu ligger cpu under 60c i load och gpu mellan 50-65 beroende på spel.

Precis gjort samma resa, en Noctua L12 dög inte på långa vägar för mig och lät som ett jetplan så jag har precis budat hem en L tophat och en M (hade föredragit S) och ska trycka in en H100v2 och 2st fläktar undertill.
Helst skulle jag vilja ha aio under för om den börjar läcka är risken för att förstöra något mindre men det blir inge bra ur kylprestanda.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Började med luftkylningen som många kör med, var inte alls nöjd då temperaturerna för gpu och cpu låg runt 75c i load och fläktarna lät för mycket. Sen skaffade jag en L tophat och en S tophat, skaffade Aio s24 i toppen med två Noctua NF-A12x25 PWM och sen 2 Noctua NF-A12x15 PWM i S hatten i botten. Nu ligger cpu under 60c i load och gpu mellan 50-65 beroende på spel.

Skrivet av lasseTM:

Precis gjort samma resa, en Noctua L12 dög inte på långa vägar för mig och lät som ett jetplan så jag har precis budat hem en L tophat och en M (hade föredragit S) och ska trycka in en H100v2 och 2st fläktar undertill.
Helst skulle jag vilja ha aio under för om den börjar läcka är risken för att förstöra något mindre men det blir inge bra ur kylprestanda.

Tycker min GPU låter fördjävligt i load. Har nog inte hört CPU men tror det är för jag spelar i 4k så CPU jobbar nog inte så hårt som i lägre upplösningar.
Vilket program rekommenderar ni för att tracka sina CPU, GPU temps, fanspeed och frekvenser medan man spelar? Tänkte man kan spela en timma eller så sen kolla i loggen efteråt.
Alternativt se i realtid såklart..

Helst hade jag velat ha en 120 AIO för CPU och en 120 AIO för GPU i toppen men det lär väl inte hända. Så extremt få grafikkort som kommer med AIO lösningar lustigt nog..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tycker min GPU låter fördjävligt i load. Har nog inte hört CPU men tror det är för jag spelar i 4k så CPU jobbar nog inte så hårt som i lägre upplösningar.
Vilket program rekommenderar ni för att tracka sina CPU, GPU temps, fanspeed och frekvenser medan man spelar? Tänkte man kan spela en timma eller så sen kolla i loggen efteråt.
Alternativt se i realtid såklart..

Helst hade jag velat ha en 120 AIO för CPU och en 120 AIO för GPU i toppen men det lär väl inte hända. Så extremt få grafikkort som kommer med AIO lösningar lustigt nog..

Jag använder CPUID HWMonitor för att hålla koll på temp i realtid samt maxvärden.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag använder CPUID HWMonitor för att hålla koll på temp i realtid samt maxvärden.

Samma här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag använder CPUID HWMonitor för att hålla koll på temp i realtid samt maxvärden.

Skrivet av Royael:

Samma här.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipsen.
Ska fixa dessa program senare och köra en spelrunda för att se hur allt beter sig.
Återkommer sen med resultaten så får ni se om det verkar vara bra temps osv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

jag löste installationen med... våld, eller tyckte inte det var så farligt med slangarna.. värre om de är mjuka och stryper flödet helt.

Antar att slangarna kommer trycka på mot sidan och att man får lirka lite, men är det så mycket tryck mot chassit att det buktar ut eller syns utifrån? Tänkte ge det ett försök då jag har en S24 sedan tidigare.
En annan grej, har du monterat den i toppen eller botten? Verkar vara delade meningar i vad som är bäst / lättast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugoW:

Antar att slangarna kommer trycka på mot sidan och att man får lirka lite, men är det så mycket tryck mot chassit att det buktar ut eller syns utifrån? Tänkte ge det ett försök då jag har en S24 sedan tidigare.
En annan grej, har du monterat den i toppen eller botten? Verkar vara delade meningar i vad som är bäst / lättast.

Toppen,

Provade bara det, visst syns det kanske lite att det buktar men man får vända andra sidan till

köpte skruv på classe efter tips i tråden.. M3x10.. fungerade fint oavsätt gänga..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Precis gjort samma resa, en Noctua L12 dög inte på långa vägar för mig och lät som ett jetplan så jag har precis budat hem en L tophat och en M (hade föredragit S) och ska trycka in en H100v2 och 2st fläktar undertill.
Helst skulle jag vilja ha aio under för om den börjar läcka är risken för att förstöra något mindre men det blir inge bra ur kylprestanda.

vilken färg, har nog en S liggande i limestone.. nån stans..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

vilken färg, har nog en S liggande i limestone.. nån stans..

Jag har ett Ash chassi men just nu hoppar jag det.
Jag har precis uppdaterat min burk något, bytte ut ett GTX 1070 mot ett RTX 2070 samt att jag satte på en L-tophat samt tröck i en h100i V2

Här ser ni före och efter.
https://photos.app.goo.gl/Q42ra5d3FaNZSJiVA

Temp sjönk 75-80°C i prime 95 och jetplan till ljudnivå till 55°C och helt tyst utan tophat under.
Kanske sätter dit min M-tophat någon dag men denna installation önskar jag inte ens min värsta fiende.

Nästa projekt blir att hitta en H100x eller en X52 Kraken istället samt vänta på nästa generation amd och byta ut min 2700.

Visa signatur

Blank

Permalänk

Någon som vet hur det går för batch 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Någon som vet hur det går för batch 2?

Början av Mars är senaste uppdateringen jag hört för Europa eller USA.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hoppas de öppnar en shop efter batch 2 så man kan köpa en extra tophat eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Början av Mars är senaste uppdateringen jag hört för Europa eller USA.

Ajdå. Hade hoppats att det skulle ske under januari som det stod från början.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min burk igen, jag stod inte ut med H100i V2 slangarna var alldeles för styva och jag tror inte att folket på Louqe lyckats att få till det på ett bra sätt.
Jag köpte en H100i pro istället, letade efter en kraken x52 men fick inte tag på en med kort varsel tyvärr.
För och nackdelar med H100i pro jämfört med H100i V2:
Mycket mjukare slangar som dessutom har mindre diameter.
H100i V2 har 16mm slangar medans X52 och H100i pro har 11mm slangar vilket är stor skillnad, på en bild använder jag samma kraft ungefär att bända V2 slangen mot pro slangen och jag får till en 90 graders böj på V2 medans pro slangen viker sig över 180 grader och dessutom är radien bra mycket mindre på pro, bör vara samma som X52 kraken.
Den stora nackdelen med pro jämfört med V2 är att man måste ta ström från en sata kontakt medans V2 kan ta från moderkortet. Det innebär att jag måste koppla in en extra kabel i mitt nätagg som om det inte redan var trångt i chassit.
Allt som allt är jag nöjd och jag märker ingen skillnad på temp V2 mot Pro däremot fick jag nu dessutom plats med en 92mm fläkt som blåser luft på 7v på moderkortets vrm så dom håller sig svala men burken är fortfarande ljudlös vid load.

Bilder på mina 3 olika byggen hittills.
https://www.dropbox.com/sh/81h3x84q3njl4uh/AAB08ntELF9zRXHcC2...

Jag är knappast nöjd med kabeldragningen men om någon vet vart jag får tag på atx stift hona så skulle jag vara evigt tacksam.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Fick hem ett kuvert nyss i brevinkastet från Kina. Förstod inte alls vad det var, så öppnade jag det och så var det fyra skruvar. Då fattade jag att det var ersättningsskruvar till Ghost S1. Jag hade problemet med att jag inte kunde skruva fast tophaten då det var för korta skruvar.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Fick hem ett kuvert nyss i brevinkastet från Kina. Förstod inte alls vad det var, så öppnade jag det och så var det fyra skruvar. Då fattade jag att det var ersättningsskruvar till Ghost S1. Jag hade problemet med att jag inte kunde skruva fast tophaten då det var för korta skruvar.

Samma här, tog ett tag innan jag fattade vad det var.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Samma här!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte startat mitt spöke. Tänkte prova i helgen.
Jag är dock inte sugen på att installera om allt. Jag tänkte prova att klona min nuvarande ssd till min tänkta m.2.
De är samma storlek, 250 gb. Finns det någon bra programvara till att klona? Spelar det roll att det är olika märke på diskarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur långa sata kablar bör man köpa till ghost s1, 30cm eller 60cm? når 30cm garanterat? går det kanske gömma 60cm bättre? Har ej köpt moderkort än, så jag får tänka att det är så långt till sata kontakterna det kan vara i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Hur långa sata kablar bör man köpa till ghost s1, 30cm eller 60cm? når 30cm garanterat? går det kanske gömma 60cm bättre? Har ej köpt moderkort än, så jag får tänka att det är så långt till sata kontakterna det kan vara i chassit.

Sätter du SSD'n bakom nätagget räcker 5 cm...
Längst ner i chassit så räcker det med 30cm.

Visa signatur