Permalänk
Medlem

Märkligt RAM Problem

Tjo!

Beställde en dator i mellandagarna ( se spec nedan, ett 1080ti sedan innan) och hade en hel del problem där datorn fick random krascher med olika felmeddelande. Felsökte ett tag och uppdaterade drivers, BIOS, körde på senaste GPU drivrutiner osv men problemet försvann inte. Misstänkte att det var RAM-minnet så jag testade med att köra dem en och en dock utan framgång. Sedan för någon vecka sedan tänkte jag, fuck it och slår på XMP profilen och sedan dess har jag inte haft ett enda felmeddelande eller krasch. Så jag kan alltså köra allt stabilt genom att överklocka minnena... märkligt? Bör jag vara orolig för något kring detta?

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB
Samsung 970 EVO 1TB
Corsair RM850X 850W v2
Corsair vengeance RGB PRO DDR4 16 (2x8)x2

Permalänk
Medlem

@Nostradamu: Dator klarar inte alltid av att ställa in minnena rätt själv. Därför hade du problem.

Ett sätt är att använda XMP profilen. Funkar inte det måste ställer man in minnenas timing (latens) och spänning (volt) själv. Det ska man göra INNAN man ens drömmer om att höja minnenas hastighet (frekvens, överklocka).

Minnes tillverkarna och vissa butiker har rätt siffror. Jag försökte söka efter dina minnen men är osäker på vilka du egentligen har.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1076307/datorutrustning/dator... Dessa är mina minnen. Att notera, jag har alltså inga problem idag men undrar mest om man kan få några framgent. Tack för att du svarade!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

https://www.komplett.se/product/1076307/datorutrustning/dator... Dessa är mina minnen. Att notera, jag har alltså inga problem idag men undrar mest om man kan få några framgent. Tack för att du svarade!

Skickades från m.sweclockers.com

Åtkomsttidstiming CL16 (16-18-18-36)
Spänning 1.35 V

Kan vara bara att veta ändå. Där har du siffrorna som tillverkaren vill att man börjar med vid problem.

På moderkorts hemsidor så står det ofta * eller OC vid vissa minnes hastigheter för att vissa att dessa räknas som överklockning trots att man köpt tex 3200MHz minnen. Därför vill datorn ofta köra minnena i en lägre hastighet om man inte valt att använda XMP profil eller själv ställt in timing och spänning först.