Permalänk
Medlem

Internet i stallet

Snart fyller svåger år och jag tänkte hjälpa honom att fixa Internet i stallet. Han har en router i bostadshuset men det är en liten bit till stallet därifrån (ingen täckning i stallet). Vi tänkte gräva ner TP i backen och sedan sätta upp en 68U (eller liknande) i stallet som jag hoppas kan räcka som accesspunkt. Eller...

En annan idé skulle kunna vara att, gräva kabel, sätta upp en hubb/switch och sedan dra mindre accesspunkter (flera) utifrån den. För, den kortaste vägen att gräva går till ingången av stallet och den är på kortsidan. Vidare in så behöver vi antingen dra kabel, sätta upp accesspunkter eller ett mesh-system. Vi skulle även kanske kunna proppa stallet fullt med https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4109631 (dyrt) och vet inte vad som blir bäst. Ingen kommer att LAN:a i stallet, det är mer för att ha wifi och kunna surfa i telefonen vid behov. Ev. behöver veterinärerna kunna surfa från stallet.

Har ni några idéer (budget men tillräckligt bra)?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Rekordmedlem

Använd ingen router utan APs.
Se till att använda utomhusprylar även om det är i stallet och tänk också på att det är andra hårdare regler för el (läs in rekommenderas för kablar i allmänhet) i ett stall än i en bostad tror detta är det senaste förslaget så ha den som guide även för nätverk. https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/pdfer/l... så att ni inte drar någon kabel alls på ett sätt som inte hade varit godkänt för el, en häst eller annat djur tuggar lika gärna sönder en nätverkskabel, skillnaden är att det är större chans att den överlever och inte startar en brand än om den äter elkabel.
Det kanske går att placera en utomhus AP utanpå stallet och få den att täcka bra både inne och uta ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur stort är stallet? Om det inte är jättestort räcker det med en AP

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att dra fiber istället för rj45 om stallet går på egen elcentral.
Har ni fri sikt mellan stall och byggnad skulle jag sätta upp två riktantenner istället, t.ex. Ubiquiti Nanostation AC Loco (https://www.dustinhome.se/product/5011063230/nanostation-ac-l...) så slipper ni använda kabel öht.

Permalänk
Medlem

Tack, EL-installationen kommer inte bli ett problem eftersom vi har elektriker på plats. Dessutom är det redan indraget på vissa ställen. Vi/de följer reglerna för El-installation i stall.

Bra. Ja, det är fri sikt mellan huset och stallet (~100m) och en lösning skulle kunna vara att vi sätter upp någon form av trådlös variant på övervåningen och riktar in den på kortsidan av stallet. Väl inne i stallet kan vi sätta upp en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4029203 eller liknande (alt. gräva dit en TP-kabel). Vidare in i stallet kan vi sätta upp en till och det borde vara tillräckligt för att kunna komma åt Internet. Ganska underhållsfritt också?

Att gräva egen fiber blir overkill för oss.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Tack, EL-installationen kommer inte bli ett problem eftersom vi har elektriker på plats. Dessutom är det redan indraget på vissa ställen. Vi/de följer reglerna för El-installation i stall.

Jag tänker främst att ni kan få problem med skillnader i jordpotential(?) om ni drar rj45 mellan två byggnader som har olika elcentraler. Fråga er elektriker. Det finns pre-terminerad fiber att köpa för en ganska billig peng om ni ändå ska dra i rör. Då får ni fördelen att ingen el eller kabel som kan leda el går mellan byggnaderna.

Lättast är om ni använder er av t.ex. produkten jag länkade över. Jag har satt upp en sådan lösning mellan två byggnader på ca 70 meter. Det är enkelt att sätta upp två punkter och i andra änden sätter du upp en AP som vanligt. Ubiquiti kallar sina produkter för "air-fiber" och det är precis så du kan se det, som en trådlös "kabel" som bär ditt vanliga nätverk.

Permalänk
Medlem

Tänk på att 100m är max för TP-kabel

Permalänk
Hjälpsam

Spontant om jag hade byggt det.

2st NanoBeam för en trådlös brygga mellan husen. NBE-5AC-GEN2
Sedan en Unifi AC AP Long Range inne i stallet UBI-UAP-AC-LR

Samt byta WiFi i huvudhuset till Unifi AC AP Pro UAP-AC-PRO

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte, varför tycker du att det ska vara svårare att gräva ner än fiberkabel än en TP-kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd ingen router utan APs.
Se till att använda utomhusprylar även om det är i stallet och tänk också på att det är andra hårdare regler för el (läs in rekommenderas för kablar i allmänhet) i ett stall än i en bostad tror detta är det senaste förslaget så ha den som guide även för nätverk. https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/pdfer/l... så att ni inte drar någon kabel alls på ett sätt som inte hade varit godkänt för el, en häst eller annat djur tuggar lika gärna sönder en nätverkskabel, skillnaden är att det är större chans att den överlever och inte startar en brand än om den äter elkabel.
Det kanske går att placera en utomhus AP utanpå stallet och få den att täcka bra både inne och uta ?

AC68u fungerar utmärkt som ren AP.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte, varför tycker du att det ska vara svårare att gräva ner än fiberkabel än en TP-kabel?

Inte svårare men efteresom jag inte lagt fiber på egen hand tidigare så misstänker jag att det kostar mer? Jag har fiber in till mitt hus och det var asdyrt att installera (iofs värt det). Men det kanske inte är så dyrt att köpa och lägga egen fiber?

Även om vi har maskiner så är det smidigaste att inte behöva gräva alls.

@Fluf "Long range", hur långt är det?
(Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range)

Jag har inte avståndet mellan husen framför mig men jag tror inte det är över 100m.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zupermac:

Inte svårare men efteresom jag inte lagt fiber på egen hand tidigare så misstänker jag att det kostar mer? Jag har fiber in till mitt hus och det var asdyrt att installera (iofs värt det). Men det kanske inte är så dyrt att köpa och lägga egen fiber?

Även om vi har maskiner så är det smidigaste att inte behöva gräva alls.

@Fluf "Long range", hur långt är det?
(Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range)

Jag har inte avståndet mellan husen framför mig men jag tror inte det är över 100m.

UAP AC LR har en räckvidd på ca 180m fri sikt, men såklart avtagande hastighet med avstånd. Bör täcka de flesta stall

Nanobeam Gen2 fixar ca 15km fri sikt punkt till punkt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Datanisse:

AC68u fungerar utmärkt som ren AP.

Det kanske den gör men det är hursomhelst en inomhusprodukt för bostäder och den bör nog inte placeras på nån annan plats om den ska fungera bra under en längre tid, jag hade inte velat sätta nått som inte är kapslat för att klara damm och fukt i ett stall eller någon annan mer krävande miljö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att det är OT, men detta var ungefär vad jag tänkte när jag läste rubriken

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Spontant om jag hade byggt det.

2st NanoBeam för en trådlös brygga mellan husen. NBE-5AC-GEN2
Sedan en Unifi AC AP Long Range inne i stallet UBI-UAP-AC-LR

Samt byta WiFi i huvudhuset till Unifi AC AP Pro UAP-AC-PRO

This!
Detta är den enklaste och bästa lösningen tycker jag.
Om det inte är inomhusmiljö i stallet kan jag dock rekommendera att köra en Ubiquiti Unifi UAP-AC-M-PRO som AP istället.
Utomhusklassad AP som lätt täcker 200m2.
Alternativt den lite enklare Unifi AP AC Mesh.

https://www.dustinhome.se/product/5010999507/unifi-uap-ac-m-p...
https://www.dustinhome.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

This!
Detta är den enklaste och bästa lösningen tycker jag.
Om det inte är inomhusmiljö i stallet kan jag dock rekommendera att köra en Ubiquiti Unifi UAP-AC-M-PRO som AP istället.
Utomhusklassad AP som lätt täcker 200m2.
Alternativt den lite enklare Unifi AP AC Mesh.

https://www.dustinhome.se/product/5010999507/unifi-uap-ac-m-p...
https://www.dustinhome.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh

Menar du att vi skulle gräva (fiber) och sätta upp den där "pro" i stallet?
Det är en ganska stor lada innan själva stallet (de sitter ihop) så jag kan tänka mig att det kan gå åt flera ("pro") till/i stallet. Är det så att jag kommer att behöva dra TP till samtliga enheter?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Menar du att vi skulle gräva (fiber) och sätta upp den där "pro" i stallet?
Det är en ganska stor lada innan själva stallet (de sitter ihop) så jag kan tänka mig att det kan gå åt flera ("pro") till/i stallet. Är det så att jag kommer att behöva dra TP till samtliga enheter?

Jag menar att man sätter upp en trådlös radiolänk med 2st Nanobeam 5AC Gen2 mellan fastigheterna och så strömmatar man Unifi AC mesh pro från Nanobeamen. Allt går via PoE-matad nätverkskabel.
Behöver du täcka större yta kan man sen mesha flera enheter, med kabel eller trådlöst.

Edit. Ja, du behöver dra minst en TP till varje punkt för strömförsörjning d.v.s. 230V PoE-adapter -> 24V passiv PoE genom TPkabel till AP.
Dom behöver dock inte sitta ihop i ett trådat LAN, utan dom går att mesha trådlöst.
Varje Mesh PRO stödjer två stycken av dom mindre AP trådlöst.

Permalänk

Gjorde en installation i veckan som låter i stort sett precis som ni ska göra

Länk mellan boningshus och stall. Nätverk och kameror ska monteras senare. Just nu bara länk för styrningar och larmer.

Det är gjort så här:

Översiktsbild

Matande ände

Mottagande ände (stall)

Vid matande ände finns inkommande bredband. Detta ska senare patchas in i denna Intenoswitch.
Vid mottagende ände finns en likadan Intenoswitch. Här ska kameror och annat anslutas senare.

Det är alltså nedgrävt en fiberduct som vi sedan blåst igenom en 2-fiber i. Här är det framtidssäkrat för snabbare hastigheter och även sådant som eventuellt finns intresse av i form av HDMI-distribution och distribution av antennsignaler för marknätet ner till stallet, utan att behöva sätta upp samma uppsättning antenner även där. Och så vidare.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera produkter rakt av, men har några tips:

Stall kräver IP-klassade produkter, även i bi-ytor såsom sadelkammare, foderrum och liknande.
Många ytor kan utsättas för extra mycket fukt, ta hänsyn till detta.
Placera ingen utrustning så hästar kan komma åt den.
Hästar avger fukt, har ni inte mycket bra ventilation i stallet bör ni undvika att placera utrustning i utrymmen där hästar befinner sig.
Stall är en mycket brandfarlig miljö pga damm vilket kräver särskild hänsyn.

Personligen skulle jag ha använt accesspunkter för utomhusbruk och strömförsörjt dessa via PoE. Dessa skulle sedan placeras i olika bi-ytor såsom sadelkammare. Foderrummet, torkrum etc skulle jag undvika.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician