Sonys egna studior fokuserar på spel för Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sonys egna studior fokuserar på spel för Playstation 5

Utvecklarenheterna för Playstation 5 uppges finnas ute hos Sonys egna spelstudior, vilka fokuserar allt mer på titlar för den nya spelkonsolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, oavsett om det blir Zen+ eller Zen2. 8 kärnor bör ju ge ordentligt med utrymme att optimera spelen, och portningar till PC bör ju då även kunna nyttja fler kärnor utan större problem. Positiv utveckling!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Ska bli skoj vad för hittepå siffror konsolsäljarna ska slänga in i presentationen denna gång

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ska bli skoj vad för hittepå siffror konsolsäljarna ska slänga in i presentationen denna gång

Vilka hittepå siffror slängde de med förra gången?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Ska bli skoj vad för hittepå siffror konsolsäljarna ska slänga in i presentationen denna gång

Uncharted 4 och Horizon sätt ju dig än idag som de snyggaste spelen....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Vilka hittepå siffror slängde de med förra gången?

Skickades från m.sweclockers.com

Teraflop, prima pixlar.

(Teraflop som vi vet har nästan inget med spelprestanda att göra)

Hur många procent sa de nu att Ps4 är starkare än Ps3?

Allt över 720P och 30FPS är onödigt.

De presenterade stora häftiga siffror för konsolspelarna för att låta mäktiga för massan..sälja med obefintliga siffror som egentligen inte har någon betydelse för folk som nöjer sig med 720P@low/medium 24-30FPS..

Men men, vad vet jag

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peterrrrr:

Uncharted 4 och Horizon sätt ju dig än idag som de snyggaste spelen....

Skickades från m.sweclockers.com

Uncharted ser ju ut som vilket annat spel från 2013-2014? Typ Farcry 4-5? Sen 20-30FPS usch..

FH4 ser ju bra ut på PC, sen lite sämre på konsol, men klart fortfarande ok på bilarna, naturen i spelet är fortfarande lite ''meh''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Teraflop, prima pixlar.

(Teraflop som vi vet har nästan inget med spelprestanda att göra)

Hur många procent sa de nu att Ps4 är starkare än Ps3?

Allt över 720P och 30FPS är onödigt.

De presenterade stora häftiga siffror för konsolspelarna för att låta mäktiga för massan..sälja med obefintliga siffror som egentligen inte har någon betydelse för folk som nöjer sig med 720P@low/medium 24-30FPS..

Men men, vad vet jag

Du måste skämta. Även om man sitter flera meter från TV:n så märker man väldigt stor skillnad på 1080p & 60fps jämfört med 720p & 30fps!

Kul med ny hårdvara och framsteg. Sluta gnäll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Väldigt intressant, oavsett om det blir Zen+ eller Zen2. 8 kärnor bör ju ge ordentligt med utrymme att optimera spelen, och portningar till PC bör ju då även kunna nyttja fler kärnor utan större problem. Positiv utveckling!

Både Xbox One och PS4 har redan 8-kärniga CPUer i dagsläget, där kärnorna dessutom är väldigt klena med dagens mått mätt. D.v.s. det är redan väldigt viktigt att effektivt utnyttja alla kärnor på dagens konsoller om man ska få ut bra prestanda, och nästa generation lär inte ändra på det. Det är snarare så att utvecklarna kommer komma undan med sämre skalning över trådar på nästa generation, eftersom kärnorna kommer vara så mycket starkare individuellt.

Permalänk
Inaktiv

Det känns som att en processor baserad på Ryzen 3 och grafikkortet Navi är vad som är den ultimata spelkonsolen om de ska använda sig av AMD prylar. Hårdvara innan detta känns som om man blir besviken. Detta då sakerna ska gå i lägre frekvenser för att få ner värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Teraflop, prima pixlar.

(Teraflop som vi vet har nästan inget med spelprestanda att göra)

Hur många procent sa de nu att Ps4 är starkare än Ps3?

Allt över 720P och 30FPS är onödigt.

De presenterade stora häftiga siffror för konsolspelarna för att låta mäktiga för massan..sälja med obefintliga siffror som egentligen inte har någon betydelse för folk som nöjer sig med 720P@low/medium 24-30FPS..

Men men, vad vet jag

Massor av procent säkert, vilket stämde för minne och GPU-prestanda, knäpptyst om CPU-prestanda förutom att den hade 8core(!!!)

Denna gång blir det nog tvärtom, för tror faktiskt inte vi kommer se någon enorm tflop-skillnad i gpu-prestanda mot t ex xbox one x.

Känns inte som att det kommer vara några konstigheter den här gången, de kommer nog hamna på modern generation av både CPU, GPU och tillverkningsnod, med prestanda som varken imponerar eller är underväldigande. Med en kompetent CPU och alla erfarenheter utvecklarna har byggt upp denna generation kring plattformen och prestandaräddande optimeringar som dynamisk upplösning och uppskalning etc så får vi nog en riktigt trevlig plattform som kommer leverera fin fin spelupplevelse. Största skillnaden blir nog att vi kommer se fler 60fps titlar denna generation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peterrrrr:

Uncharted 4 sätt ju dig än idag som de snyggaste spelen....

Om man tycker 2D Träd och dylikt är Snyggast.

Skapligt fult spel om man tittar runt lite.

Permalänk
Medlem

Fixar nästa gen konsoller 4k/60fps med HDR så köper jag en direkt

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men varför används inte Nvidias grafikkort i konsoler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Uncharted ser ju ut som vilket annat spel från 2013-2014? Typ Farcry 4-5? Sen 20-30FPS usch..

FH4 ser ju bra ut på PC, sen lite sämre på konsol, men klart fortfarande ok på bilarna, naturen i spelet är fortfarande lite ''meh''

Jag tror inte du har spelat Uncharted 4 om du säger att spelet ser ut och vara från 2013. Det låter mer som PCMasterRace-snack. Det ser bra mycket bättre ut än dem flesta AAA-spel som släpps till PC t.o.m idag. Att det sen är 30 fps är en annan femma. Jag gillar också minst 60 fps personligen.

Spelar ingen roll om du sitter med 2080 Ti, dem riktiga pengarna för att fixa fin grafik finns inte i PC-spel-utveckling, utan konsol. Därför kan en PS4 med "skräp-hårdvara" ha mycket finare exklusiva spel än många PC spel. Några exempel är just Uncharted 4, God of War, Detroit etc. God Of War är ca 45-60 fps btw på PS4Pro.

När det gäller multiplattformspelen så är även där skillnaden mellan PC och konsol aldrig överdriven rent bildmässigt, oftast är det uncap fps som är PC fördelen där. MS och Sony vill inte att konsolmotsvarigheten ser mycket sämre ut och därför utvecklas spelen ofta till konsol och portas till PC. Detta förklarar också varför du ser första ordentliga hopp i PC-grafik först när ny konsol-generation släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag tror inte du har spelat Uncharted 4 om du säger att spelet ser ut och vara från 2013. Det låter mer som PCMasterRace-snack. Det ser bra mycket bättre ut än många AAA-spel som släpps till PC t.o.m idag. Att det sen är 30 fps är en annan femma. Jag gillar också minst 60 fps personligen.

Spelar ingen roll om du sitter med 2080 Ti, dem riktiga pengarna för att fixa fin grafik finns inte i PC-spel-utveckling, utan konsol. Därför kan en PS4 med "skräp-hårdvara" ha mycket finare spel än många PC spel. Några exempel är just Uncharted 4, God of War, Detroit etc

God Of War är ca 45-60 fps btw på PS4Pro.

Får nog hålla med, har spelat RDR2, God of war och Uncharted 4 på konsoll, och tycker samtliga har haft en mer imponerande presentation än något jag kört på PC den här generationen. Inte kört något som kommer i närheten av den helhet som presenteras i dom titlarna, beror ju dock mer på hantverket än prestandan i sig då såklart. Och såklart 60fps hade vart bättre, men 30fps (om det är stabilt) med handkontroll funkar helt ok i sånna titlar.

BFV verkar se rätt imponerande ut på PC, dock inte spelat det. Hoppas dock på att nya Metro kommer imponera!

Permalänk
Medlem

Ps5 kan bli riktigt intressant för min del om den stödjer t300rs som kompatibel med ps3 och ps4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Dum fråga kanske, men varför används inte Nvidias grafikkort i konsoler?

Ingen som vill betala 17900kr för en PS4a

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Dum fråga kanske, men varför används inte Nvidias grafikkort i konsoler?

Nintendo Switch använder NVIDIA. Men det handlar nog mycket om att AMD kan leverera en helhetslösning med CPU och GPU på samma systemkrets. Nintendo kör ju samma lösning för Switch som är baserad på NVIDIAs Tegra X1-krets, men prestandamässigt ligger den ju långt efter Xbox One och PS4. Om de verkligen ville så skulle säkert NVIDIA och Intel också kunna leverera liknande systemkretsar, men skillnaden är att AMD redan har tekniken som krävs.

Permalänk
Medlem

Hoppar varannan generation konsoler, så det blir bara till och köpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nintendo Switch använder NVIDIA. Men det handlar nog mycket om att AMD kan leverera en helhetslösning med CPU och GPU på samma systemkrets. Nintendo kör ju samma lösning för Switch som är baserad på NVIDIAs Tegra X1-krets, men prestandamässigt ligger den ju långt efter Xbox One och PS4. Om de verkligen ville så skulle säkert NVIDIA och Intel också kunna leverera liknande systemkretsar, men skillnaden är att AMD redan har tekniken som krävs.

Nvidia kan ju leverera en t.ex. en ARM Cortex-A76-lösning alternativt deras egenutvecklade ARM-kärnor plus Turing-grafik om de så vill, problemet är ju bara att de har konkurrens. Intel står nog som nästa alternativ om man väljer bort AMD, sen kommer nog ARM+Mali, ARM+PowerVR, ARM+Adreno o.s.v. innan man tänker samarbete med Nvidia. Nintendo tog ju en färdig krets, så där var det inte fråga om att utveckla en variant specifikt för kunden.

Permalänk
Medlem

Borde inte denna hysterin runt 4K göra att alla som kör i 1080p kan få ut 60 fps med denna konsolen?
Det är väl nästan ett krav idag att det blir så, eller vad tror ni? Blir väl lite väl dyrt med en konsol som kan skryta med 4K i 60 fps i alla spel?

4K 30 fps
1080p 60 fps
Enklare titlar i 4K 60 fps.

Snillen spekulerar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

Både Xbox One och PS4 har redan 8-kärniga CPUer i dagsläget, där kärnorna dessutom är väldigt klena med dagens mått mätt. D.v.s. det är redan väldigt viktigt att effektivt utnyttja alla kärnor på dagens konsoller om man ska få ut bra prestanda, och nästa generation lär inte ändra på det. Det är snarare så att utvecklarna kommer komma undan med sämre skalning över trådar på nästa generation, eftersom kärnorna kommer vara så mycket starkare individuellt.

Och tar man steget bakåt en generation till hittar man:

PS3: två CPU-trådar samt 6 SPE tillgängliga för spel, d.v.s. totalt 8 CPU-trådar att hålla sysselsatta.
Xbox360: sex CPU-trådar att hålla sysselsatta

I den här generationen var det lite bättre balans mellan CPU-kraft och GPU-kraft, men handlade om relativt svaga CPUer. Så konsol-motorerena har i nuläget haft över 12 år på sig att optimeras för >= 6 CPU-trådar.

Kanske dags att inse, det senaste decenniet har spel blivit bättre på att nyttja fler CPU-kärnor. Men utvecklingen har gått väldigt sakta och med väldigt stor sannolikhet följer CPU-skalningen bara av vad som kan förklaras med "Gustafsons lag". D.v.s. när problemet som ska lösas växer (allt större och mer komplexa spelvärldar) så ökar möjligheterna att nyttja fler kärnor.

Värt att hålla i bakhuvudet här är också att det är lättare att skala något som går i 30 FPS över kärnor än något som ska rulla i 240 FPS!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas på tekniska hopp. PS2 till PS3 liknande, där generationsskillnad "märktes"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Borde inte denna hysterin runt 4K göra att alla som kör i 1080p kan få ut 60 fps med denna konsolen?
Det är väl nästan ett krav idag att det blir så, eller vad tror ni? Blir väl lite väl dyrt med en konsol som kan skryta med 4K i 60 fps i alla spel?

4K 30 fps
1080p 60 fps
Enklare titlar i 4K 60 fps.

Snillen spekulerar.

Bör inte vara några problem med nästa generation, Det som begränsar framerate i dagens konsoler är ju CPU och den processorn var ju svag även när PS4/Xbone lanserades. Spelutvecklare kommer nog att kunna leverera 60 fps 1080p i betydligt fler titlar med nästa generations konsoler (Om dom vill)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas på tekniska hopp. PS2 till PS3 liknande, där generationsskillnad "märktes"

Det lär tyvärr aldrig mer hända. Förr var det alltid specialdesignad hårdvara. Idag kör de med vad som redan finns tillgängligt på PC-/mobil-marknaden. Det är klart att det kan komma stora tekniska framsteg. Men troligtvis kommer prissättningen sätta stopp för att konsolerna kan utnyttja och göra dessa tekniska hopp du talar om.

Fördelen med detta bör vara att bakåtkompatibilitet inte längre är ett problem att lösa. Så jag tror att PS5 egentligen är en PS4 Pro 2 fast där man gjort tillräckligt stora skillnader för att kalla den PS5 samt att man tillåter att spelen inte rullar på PS4, vilket var kravet för spel till PS4 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det lär tyvärr aldrig mer hända. Förr var det alltid specialdesignad hårdvara. Idag kör de med vad som redan finns tillgängligt på PC-/mobil-marknaden. Det är klart att det kan komma stora tekniska framsteg. Men troligtvis kommer prissättningen sätta stopp för att konsolerna kan utnyttja och göra dessa tekniska hopp du talar om.

Fördelen med detta bör vara att bakåtkompatibilitet inte längre är ett problem att lösa. Så jag tror att PS5 egentligen är en PS4 Pro 2 fast där man gjort tillräckligt stora skillnader för att kalla den PS5 samt att man tillåter att spelen inte rullar på PS4, vilket var kravet för spel till PS4 Pro.

Inte bara priset som är problemet, konsoler är rätt kompakta och då kan man inte slänga i allt för kraftfull hårdvara i den. Ps4an låter ju redan som ett jetplan vid vissa spel.

Sen finns väl även en begränsning för hur hög strömförbrukningen får vara för konsoler har jag för mig vilket många inte verkar veta om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

(Teraflop som vi vet har nästan inget med spelprestanda att göra)

TF är ett behändigt sätt att i ett svep sätta en siffra på antalet beräkningsenheter och den klockfrekvens GPU:n jobbar i. Att dessa två "har nästan inget med spelprestanda att göra" är rakt av felaktigt.

Givetvis säger det inte allt om spelprestanda (en hel del i detta fall dock eftersom konkurrenten med lägre TF använder samma arkitektur) och givetvis är det ett teoretiskt maximium men det gör inte siffran till en hitte-på siffra.

Citat:

Hur många procent sa de nu att Ps4 är starkare än Ps3?

Kan inte minnas att de sa nått åt det hållet. Men du minns inte siffran men den var ändå hitte-på? Ok...

Näe blev inte mkt av det här. Kan det möjligen vara så att hitte-på siffrorna var skapade i ditt huvud (var det inte du som hävda att konsoler var låsta vad 30 fps eller nått sånt? ) och inte i konsoltillverkarnas...?

Citat:

prima pixlar

"Better pixels" var ett begrepp som kom senare, i och med stöd för HDR, högre bitdjup och större färgrymd.
Ser inget fel med det begreppet, denna nya typ av bildsignaler medger rent faktiskt, tekniskt bättre pixlar/sampels.

Citat:

Allt över 720P och 30FPS är onödigt.
De presenterade stora häftiga siffror för konsolspelarna för att låta mäktiga för massan..sälja med obefintliga siffror som egentligen inte har någon betydelse för folk som nöjer sig med 720P@low/medium 24-30FPS..

Finns inte ett enda PS4-spel som körs 720p24-30 och i motsvarande low/medium PC-settings så att konsolspelarna skulle nöja sig med det får, återigen, sägas vara rent hitte-på från din sida.

Med det sagt så "behöver" inte alla värsting grafik, helt enkelt för att de inte vill/kan uppskatta skillnaden. Inget konstigt med det. Men ser du inte skillnad på Uncharted 4 och typiska 13/14-spel så kan man iaf utan problem räkna in även dig i den kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Får nog hålla med, har spelat RDR2, God of war och Uncharted 4 på konsoll, och tycker samtliga har haft en mer imponerande presentation än något jag kört på PC den här generationen. Inte kört något som kommer i närheten av den helhet som presenteras i dom titlarna, beror ju dock mer på hantverket än prestandan i sig då såklart. Och såklart 60fps hade vart bättre, men 30fps (om det är stabilt) med handkontroll funkar helt ok i sånna titlar.

BFV verkar se rätt imponerande ut på PC, dock inte spelat det. Hoppas dock på att nya Metro kommer imponera!

I år har det varit rätt mkt konsolerna som hållit i taktpinnen när det gäller grafikutvecklingen ja (förutom nvidias RTX-funktioner då, som, ironiskt nog, många här väljer att helt bortse ifrån ). Så mjukvaru-tekniskt är inte behovet av next-gen alls lika brådskande som det var förra gången, 2013.

Var rätt tydligt när Digital Foundry sammanfattade "grafikåret 2018":
https://youtu.be/GQZtkoDwPTI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Dum fråga kanske, men varför används inte Nvidias grafikkort i konsoler?

Första generationens Xbox och PlayStation 3 använder Nvidia GPU.
Går att få tag på begagnat om du gärna vill ha en konsol med Nvidia GPU.
Har själv en PS3 Slim (inte den så kallade "Super Slim"), men köptes ny.

Denna generationen så hade AMD en bättre helhetslösning.
De behöver inte använda CPU från Intel eller IBM, strömförbrukning, pris, möjlighet att leverera i volymer, etc.