Apple medger att höga Iphone-priser kan ha påverkat försäljningen

Permalänk
Medlem

Telefonen kostar inte bara 10.000kr

Skal
Fast charger
Dongla

Hamnat vi på 11k?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min Note 3 fungerar bra, med utbytbart extendedbatteri också. Synd bara att dom inte uppdaterar os då det är det enda som kommer att tvinga mig att byta till dagens craptelefoner. När bankid slutar att funka så är det kört...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tycker synd om din fru, vad spelar de för roll om hon vill ha en iPhone gentemot en Android? Får hon inte ha egen fri vilja? Köpa för egna pengar?

I mitt/vårt hushåll så kör vi olika, och jag tänker inte försöka tvinga min sambo till något. Jag själv kör iPhone och hon Android. Har hjälpt henne uppgraderat sin Android till nyare och låtit henne låna min för o se om det var något som föll i smaken, vilket de inte gjorde, så min rek till henne hamnade på One plus 5 som precis släppt vid det tillfället, som hon är supernöjd med, speciellt på kameran och batteritiden. Jag själv är supernöjd med min iPhone 6s plus, visst, batteriet börjar bli lite trött men håller en hel dag iaf. Helt ärligt behöver jag inte mer, finns inget krav jag har som denna inte klarar. Enda anledningen och köpa en ny för min del är isf batteritiden, men då är det beggad iPhone 8 jag tittar på.

Stackars fru. Få en telefon för 6k i present hur fan kan hon stanna hos en sån gris?!

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Även om det gick "dåligt" för Apple så var det här deras näst bästa kvartal någonsin.

Permalänk
Medlem

Kan ha?

Skrivet av Epic:

Vi diskuterade det här på redaktionen, men det verkar ha blivit trendigt att erkänna att priserna är lite för höga. Första Nvidia och nu Apple.

Snart är väl Intel med på tåget. Frågan är däremot... Varför gå ut med detta om man inte planerar att sänka priset? Är det för att lugna investerare? Lugna fanboys?

De kanske gör en Samsung och skyller på att de säljer för få mobiler så de kan öka priset med 50%?

Skrivet av Tozzi:

Tycker synd om din fru, vad spelar de för roll om hon vill ha en iPhone gentemot en Android? Får hon inte ha egen fri vilja? Köpa för egna pengar?

I mitt/vårt hushåll så kör vi olika, och jag tänker inte försöka tvinga min sambo till något. Jag själv kör iPhone och hon Android. Har hjälpt henne uppgraderat sin Android till nyare och låtit henne låna min för o se om det var något som föll i smaken, vilket de inte gjorde, så min rek till henne hamnade på One plus 5 som precis släppt vid det tillfället, som hon är supernöjd med, speciellt på kameran och batteritiden. Jag själv är supernöjd med min iPhone 6s plus, visst, batteriet börjar bli lite trött men håller en hel dag iaf. Helt ärligt behöver jag inte mer, finns inget krav jag har som denna inte klarar. Enda anledningen och köpa en ny för min del är isf batteritiden, men då är det beggad iPhone 8 jag tittar på.

Måste missat i hans kommentar där han fysiskt tvingade sin fru att hålla sig borta från Iphone.. däremot kan man ju undra hur lättpåverkad någon när de känner att de "Bara måste ha" något för att andra har det. Framförallt när det handlar om en telefon för 11-14 tusen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

...och så kommer vi ihåg att dess övergripande vinstmarginal ligger på 37%-38%. 🙄

Givetvis kommer höjda priser ha en negativ inverkan på antalet sålda enheter, men detta måste förstås vägas mot vinsten varje såld enhet genererar.

TL;DR: Apple tjänar fortfarande absurda pengar.

Ja, precis som jag skrev i tråden om NVidias "ekonomiska problem", många verkar inte riktigt ha koll på den ekonomiska fundamentan när dom kommer med sina tvärsäkra uttalanden. Nu är det väl iof inte helt ovanligt att dom som har tvärsäkra åsikter också brukar ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Både Nvidia och Apple har alltså fått en realitycheck.
Det tog ett tag.

Du menar att det går att tjäna sjukt mkt pengar även med höga priser?

Permalänk
Medlem

Jag gillar Apples produkter men jag håller med om att priserna har börjat balla ur.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

iPhone är för många en "måste ha produkt".
Min fru "måste ha en", för hon trodde att hennes vänner skulle tycka "nått". vette tusan...
I alla fall hade jag inga planer på att köpa den lur hon ville ha, för +15000, så jag köpte en oneplus 6T "Thunder Purple" till henne i julklapp. Mottagandet var minst sagt ljummet.
Jag mer eller mindre tvingade henne att gå över. Installerade alla appar, förberedde luren på alla sätt och helt sonika flyttade över SIM till Android luren. Ville hon ha surf o telefon, var hon tvungen att ta med Android luren.
Den första kompisen hon möter, utbrister "Har du skaffat en sån? Sådan vill jag också ha"
Efter det var det inga andra bekymmer än att hon skulle vänja sig vid det något annorlunda gränssnittet. Idag skulle hon inte gå tillbaka till iPhone.
I helgen landar gamla luren på blocket.
Skulle hon tappa Android luren? Köper vi en ny och har fortfarande pengar över! Så stor skillnad är det.

Ser framför mig två män som plötsligt inser att det saknas 15 000 kr på respektive konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problem med min mobil som var en standard i 5000kr klassen. För slö för de mesta, t.o.m. spel som C&C laggar.
För liten minne (64GB)
För dålig kamera.
För liten display, för dålig bild
Störande fingeravtrycksläsare som är obekväm...
Ingen Bluetooth 5.1, bara 5.0 utan positionering.
Ingen snabbladdning-
O.s.v..

Det låter som du köper osmart bara, min S7 Edge Dual SIM kostade ca 4000 kr och min Note 8 (Dual SIM förstås) kostade runt 5000 kr om jag inte minns fel. Detta helt nya (men inte från Sverige).

Är inte det minsta sugen på Note 9 eller andra modeller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Det låter som du köper osmart bara, min S7 Edge Dual SIM kostade ca 4000 kr och min Note 8 (Dual SIM förstås) kostade runt 5000 kr om jag inte minns fel. Detta helt nya (men inte från Sverige).

Är inte det minsta sugen på Note 9 eller andra modeller.

Eller att jag har högre krav än de mobilerna. Jag har cpu/gpu problem med min redan nu och en s7a hade ej gjort saken bättre. Sedan skrev jag fel, snabbladdning har den, jag tänkte på trådlös laddning.

Nå det kostar att ha riktigt schyssta mobiler, men gå upp i 12 -18 000kr klassen att byta varje år är för mycket.

angående prestanda så kommer jag ej upp bland proffsen i spelet C&C Rivials. Två orsaker finns, jag suger på spelet. Men det segar på min mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Eller att jag har högre krav än de mobilerna. Jag har cpu/gpu problem med min redan nu och en s7a hade ej gjort saken bättre. Sedan skrev jag fel, snabbladdning har den, jag tänkte på trådlös laddning.

Nå det kostar att ha riktigt schyssta mobiler, men gå upp i 12 -18 000kr klassen att byta varje år är för mycket.

Note 8 var top of the line när jag köpte den. Om du "måste" ha iPhone så du får skylla dig själv i så fall.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Eller att jag har högre krav än de mobilerna. Jag har cpu/gpu problem med min redan nu och en s7a hade ej gjort saken bättre. Sedan skrev jag fel, snabbladdning har den, jag tänkte på trådlös laddning.

Nå det kostar att ha riktigt schyssta mobiler, men gå upp i 12 -18 000kr klassen att byta varje år är för mycket.

angående prestanda så kommer jag ej upp bland proffsen i spelet C&C Rivials. Två orsaker finns, jag suger på spelet. Men det segar på min mobil.

Trådlös laddning har S7:an också FYI

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Note 8 var top of the line när jag köpte den. Om du "måste" ha iPhone så du får skylla dig själv i så fall.

Nu är Note 9 lite gammal, men låt oss anta Note 10 kommer till sommaren. Kommer den kosta runt 5000kr? Note är just en premiummobil som jag skulle vilja ha men ej köper p.g.a priset.
Angående måste ha iPhone så hatar jag att använda iOS, vi kommer ej överens om något.

Skrivet av jnsson:

Trådlös laddning har S7:an också FYI

Ja Samsung är tidiga med vissa saker, rent generellt har de dock inte varit det märke som man får mest för pengarna. Xiaomi är bland de billigaste populära just nu, men de har sina brister
Som denna och lite lim på selfikameran som man aldrig använder så är den riktigt grym.
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/xiaomi-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu är Note 9 lite gammal, men låt oss anta Note 10 kommer till sommaren. Kommer den kosta runt 5000kr? Note är just en premiummobil som jag skulle vilja ha men ej köper p.g.a priset.

Priserna går ner efter några månader (till skillnad från hos Apple), särskilt om man köper modeller som är importerade från utanför EU.

Är väl bara Huawei som är väldigt överprissatta och spelprestandan ligger ändå efter?

Nyaste Snapdragon-processorn kan du ju köpa billigt från Xiaomi som du själv kommit fram till.

Jag ser inte riktigt vad det är som är så dyrt som du måste köpa?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Priserna går ner efter några månader (till skillnad från hos Apple), särskilt om man köper modeller som är importerade från utanför EU.

Är väl bara Huawei som är väldigt överprissatta och spelprestandan ligger ändå efter?

Nyaste Snapdragon-processorn kan du ju köpa billigt från Xiaomi som du själv kommit fram till.

Jag ser inte riktigt vad det är som är så dyrt som du måste köpa?

Dyrt, jag lägger mig på 5-6000kr klassen som Xiaomi kostade, likaså ligger de billigare Huwaie, Asus, Oneplus etc där.
Samsung är dock ett dyrt märke, deras mobiler är på alla sätt grymma, jag skulle ha valt dem direkt. Men behöver man ha schyssta grejer så är ofta märkena ovanför billigare men man får offra flera saker.
Det som är viktigt nu för många är skärmyta och liten döyta, där t.o.m Samsung S9an för 7000kr från samsung har väldigt mycket döyta.
Huwaie som är dyra, 3700kr för P20: https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
Men den mobilen börjar kännas gammal emot de som kommer.

Hos samsung så är det väl inte före S9 som dualsim har blivit standard, utan dualsim så kan jag nästan gå tillbaka till min NMT telefon.

Permalänk
Medlem

@anon159643: S9+ kostar dryga 5000 om man köper på rätt ställe, tycker inte det är dyrt.

Angående skärmyta så är det redan på S7 Edge för mycket av den varan, det är svårt att ta upp den utan att komma åt skärmen. Vill absolut inte ha någon vidrig notch heller, fult som stryk.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Kommentaren framstår ju som mer verklighetsfrånvänd än vad den är i och med att vi är ganska unika med våra priser på runt 18k efter femtioelva skatter..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

No shit

Oh, really? Har påven en lustig mössa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Kommentaren framstår ju som mer verklighetsfrånvänd än vad den är i och med att vi är ganska unika med våra priser på runt 18k efter femtioelva skatter..

Du menar skatt som moms? Det är väl en av få skatter som läggs på produkterna? Sedan är det inte ens ett bra argument när priset ute i Europa nästan ligger på samma nivå. Det gäller även värdeskatt (Moms/VAT what ever you call it). Så Sverige är inte på något sätt unika.

En snabb titt på Amazon.de så finner man Iphone XS 256 GB ursprungspris ligger på 1319 euro. Vilket betyder runt 14K för en XS 256 GB. På Elgiganten så hittar man en Iphone XS för 13490:-

https://www.amazon.de/Apple-iPhone-XS-256GB-Gold/dp/B07HBDB75...
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Så ungefär samma pris både i Tyskland och i Sverige (bara för att nämna ett land).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Enda intressanta iPhonen i mitt tycke är XS Max som slåss mot 6T, Note 9 och Mate 20 Pro (Pixel 3 XL är fan för ful)

Men då är problemet en enda sak........... PRISET!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Problemet med Apple och i synnerhet iPhone segmentet är att Steve Jobs fundamentala inriktning har övergetts. Steve Jobs motto var att producera produkter som var tillgängliga för den breda massan , med andra ord priset kan inte vara för högt då en stor del av målgruppen potentiellt exkluderas. Bättre att sälja 2x enheter á 6000 istället för 1x 12000 (stordriftsfördelar), addera därtill att en stor del av populationen antagligen inte kan köpa 1x enheten för 12000kr då försäljningspriset överstiger betalningsviljan. Inte föga förvånande så är XR modellen (billigaste @current-gen) den bäst säljande modellen. Frågan är om ekonomisk teori och Steve Jobs vision kommer vinna i slutändan?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

roligt detta att det blir sånna på hopp så fort det handlar om Nvidia eller Apple.
JA det är dyrt, JA dom borde sänka priserna.

Tack och lov behöver man inte köpa top modellerna, eller kan välja android.. men alla verkar tro Android och ATI/AMD är några jävla änglar när det kommer till priser, VILKET DOM HÄLLER INTE ÄR.

Permalänk
Medlem

Är snarare förvånad att Apple säljer så bra som dom ändå gör.

Både telefon och grafikkortsmarknaden har blivit helt galen. Räcker backa några år så fick man fullt dugligt grafikkort för 2500 och premiumtelefon för 6000. Nu har det gått sådan inflation så man måste upp i 5000-6000 för motsvarande grafikkort och över 9000 för premiumtelefon.
Att det ändå finns en del som köper telefon för 16000 och grafikkort för 14000 går helt över mitt förstånd 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

"Tydligen säljer vi mindre än förväntat med dessa sjuka överpriser men det är fortfarande det mest lönsamma"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

@Johan86c: S9+ kostar dryga 5000 om man köper på rätt ställe, tycker inte det är dyrt.

Angående skärmyta så är det redan på S7 Edge för mycket av den varan, det är svårt att ta upp den utan att komma åt skärmen. Vill absolut inte ha någon vidrig notch heller, fult som stryk.

Det där får du gärna länka till där man kan köpa S9+ för 5000...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PippiRull:

Det där får du gärna länka till där man kan köpa S9+ för 5000...

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur.

Bästa enligt mig är en Xiaomi Mi Mix 2S 64GB för 3700:-

Vilket jag håller på att spara ihop till :D, ska bli en fin uppgradering från min gamla med trogna LG G3.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

En iPhone åldras mycket bättre än Android. De är stabilare (förutom iOS 11 som va en katastrof rakt igenom) och som utvecklare så föredrar jag iOS & Swift varje gång framför Android & Java/Kotlin.

Men man kan inte säga annat än att Apples priser är äckligt höga. Det är orimligt att en telefon, oavsett hur bra den är, kostar mer än ~8000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

iPhone är för många en "måste ha produkt".
Min fru "måste ha en", för hon trodde att hennes vänner skulle tycka "nått". vette tusan...
I alla fall hade jag inga planer på att köpa den lur hon ville ha, för +15000, så jag köpte en oneplus 6T "Thunder Purple" till henne i julklapp. Mottagandet var minst sagt ljummet.
Jag mer eller mindre tvingade henne att gå över. Installerade alla appar, förberedde luren på alla sätt och helt sonika flyttade över SIM till Android luren. Ville hon ha surf o telefon, var hon tvungen att ta med Android luren.
Den första kompisen hon möter, utbrister "Har du skaffat en sån? Sådan vill jag också ha"
Efter det var det inga andra bekymmer än att hon skulle vänja sig vid det något annorlunda gränssnittet. Idag skulle hon inte gå tillbaka till iPhone.
I helgen landar gamla luren på blocket.
Skulle hon tappa Android luren? Köper vi en ny och har fortfarande pengar över! Så stor skillnad är det.

Gjorde samma grej med min sambo.
Iphone Xs var ett "krav", "hjälp mig köpa en".
Skaffade Huawei P20 Pro för 0 kr åt henne (erbjudande) och hon skulle aldrig gå tillbaka till Iphone nu efter ett par månader.
Fällde en tår och var så stolt.

Får se vad jag köper sen själv. Jag har en Samsung S8 som jag fick på erbjudande för ca 5000. Skulle jobbet köpa en ny telefon blir det en S10, annars valfri lur runt 5000kr sträcket.
Xiaomi telefon, typ Pocophone eller Mi Mix, Oneplus eller nåt annat i den prisklassen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

En iPhone åldras mycket bättre än Android. De är stabilare (förutom iOS 11 som va en katastrof rakt igenom) och som utvecklare så föredrar jag iOS & Swift varje gång framför Android & Java/Kotlin.

Men man kan inte säga annat än att Apples priser är äckligt höga. Det är orimligt att en telefon, oavsett hur bra den är, kostar mer än ~8000kr.

Håller med att iPhone står sig bättre i pris och Apples telefoner är väldigt dyra.
Men att det är orimligt att en telefon kostar mer än 8000kr håller jag ej med. En telefon använder väldigt många otroligt mycket.
Problemet att betala mycket för dagens mobiler ser jag dock främst 3 saker.
* Utvecklingen går otroligt fort, dagens High end är redan nästa år förlegad. Man saknar funktioner som man borde ha, närmaste funktion vikbar skärm.
* Telefonerna genom sin konstruktion att det ej gå byta batteri enkelt gör att man ej vill ha en mobil i många år.
* Telefonerna är sköra, de skadas lätt.

Vore det ej för de 3st punkter ovanför skulle jag lätt kunna ge 40 000kr för en riktig schysst mobil. Men p.g.a. dessa lägger jag mig i 5000kr klassen. Angående skada så får det mig att tänka på vissa bekanta.
Jag och några ska ut och greja. Jag har fast jobb sedan länge och en 3500kr mobil med skyddsfodral. Jag vågar ej ta med mig mobilen ut för den kan skadas. De andra går i gymnasiet och lever på föräldrar som har dåligt ställt. De har mobiler i 15 000kr klassen och inget skyddsfodral har de på mobilen och de är inte det minsta rädd om att ta med mobilen ut på vad som helst.