Lämplig router för 250/100 och 600 kr?

Permalänk

Lämplig router för 250/100 och 600 kr?

Hejsan! Vi får fiber nu i veckan och tänkte åka o köpa en ny router som vi känner är passande. Jag vet om att man kan be om en router ifrån bolaget man beställer sin fibertjänst ifrån men detta kommer inte ske. Vi kommer från start köra
100mbps/100mbps men kommer antagligen uppgradera till 250/100 inom kort.. vad rekommenderar ni för router om man säger inom en budget på 600:-? Kom med alla era förslag och gärna en förklaring på varför just den. Tack på förhand

Förtydligade rubrik från "Ny router"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Med den budgeten: EdgeRouter X

Eller behöver du också inbyggd wifi?

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Skrivet av Aiwi:

Med den budgeten: EdgeRouter X

Eller behöver du också inbyggd wifi?

Inbyggt wifi är nog o föredra, ja!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns i alla fall en typ du ska akta dig för, de som har 100 Mbit portar, Asus tillverkar tex en styggelse till apparat i RT-AC51U som har lurat många som letar budgetmodeller för den är rent bondfångeri/skräp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

TP-LINK Archer C1200 alt. Linksys EA6350 kan nog rekommenderas i den prisklassen.
Fått bra betyg på smallnetbuilder och presterar bra i deras tester.

Edgerouter-X hade varit bra, men då måste du in med en access punkt också om du vill ha wifi.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Klarar verkligen routrar för 600 kr att skicka ut 250 Mbit trådlöst (om du nu ska köra trådlöst när du uppgraderat). Jag är tveksam till det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snåla på sin router är nog det dummaste man kan göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns i alla fall en typ du ska akta dig för, de som har 100 Mbit portar, Asus tillverkar tex en styggelse till apparat i RT-AC51U som har lurat många som letar budgetmodeller för den är rent bondfångeri/skräp.

Gammal tråd, men får jag noobfråga hur det är dåligt med 100Mbit-(wan/lan?)-portar? Ser att flera budgetrouters har 100. Påverkas man öh om man endast kör över wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Snåla på sin router är nog det dummaste man kan göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp som med de flesta datorkomponenter.

Däremot är det värt veta vad man som är eg behöver givet sina behov -och vilken produkt som då är prisvärd. Dumt köpa onödigt komplex och dyr produkt givet sina behov.

Och med routers är det spontant rätt diffust vad det är man eg betalar för (och vad man eg behöver). Jag tänker att vissa vill in och pilla och leka med nätverket, andra vill plugga in det och sen inte tänka på det på 5-10 år.

Permalänk
Medlem

@WIRN:
Inga problem

Från 5 Ghz UpDown Throughput

Edit: Såg inte hur gammal tråden var.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pender:

Gammal tråd, men får jag noobfråga hur det är dåligt med 100Mbit-(wan/lan?)-portar? Ser att flera budgetrouters har 100. Påverkas man öh om man endast kör över wifi?

Du begränsar hastigheten till 100 Mbit....
Nya prylar har ju Gbit ethernet och alla surfar väl inte bara på en telefon som inte behöver nått annat än ett bar Mbit mot internet, vill man göra en filöverföring i lanet eller ha snabbare internetuppkoppling än 100 Mbit så blir det ju en strypning av hastigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du begränsar hastigheten till 100 Mbit....
Nya prylar har ju Gbit ethernet och alla surfar väl inte bara på en telefon som inte behöver nått annat än ett bar Mbit mot internet, vill man göra en filöverföring i lanet eller ha snabbare internetuppkoppling än 100 Mbit så blir det ju en strypning av hastigheten.

Okej, men vi snackar en begränsning av hastigheten just via nätverkssladd va? I så fall blir det en fråga huruvida man kommer använda kabel eller bara köra trådlöst och nöja sig med några hundra Mbit. (Om jag nu fattar detta rätt)(Sen fattar jag att man vill ha fast lina om man game:ar eller så.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pender:

Okej, men vi snackar en begränsning av hastigheten just via nätverkssladd va? I så fall blir det en fråga huruvida man kommer använda kabel eller bara köra trådlöst och nöja sig med några hundra Mbit. (Om jag nu fattar detta rätt)(Sen fattar jag att man vill ha fast lina om man game:ar eller så.)

Ja, men man ansluter ju till internet via kabel och man bör ju även ansluta allt som hanterar större datamängder via kabel, att köra bara med wifi är för det mesta en mycket dålig ide om man ska göra nått annat än surfa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, men man ansluter ju till internet via kabel och man bör ju även ansluta allt som hanterar större datamängder via kabel, att köra bara med wifi är för det mesta en mycket dålig ide om man ska göra nått annat än surfa.

Aha så även själva kabeln IN i routern. Oj så märkligt! 😁

Skickades från m.sweclockers.com