Throwback Thursday – Microsoft lanserar Windows Vista

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – Microsoft lanserar Windows Vista

I januari 2007 blev Windows Vista efter ett antal förseningar tillgängligt för konsumenter. Bland nyheterna fanns ett nytt användargränssnitt samt ökad säkerhet genom User Account Control.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vista var riktig kass. Slukade enorma resurser.
Jag hoppade från XP till windows 7.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad för fel jag måste gjort, men hade mindre problem med Vista än med XP
Men så hade jag inte så värst sunkig dator heller, så alla prestandaproblem kanske bara inte märktes av lika mycket.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Kul reklamfilm/experiment för Windows Vista:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Hade aldrig några problem med Vista. Visst slukade det mer resurser men med en dual core E6550 var man good to go.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag gick från XP till windows 2000 för att sedan landa i windows 7.
Skippade vista helt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Körde alltid med Aero avslaget och har via registertweak stängt av UAC än idag på Windows 10, så de funktionerna gick inte hem hos mig.

Blev några plattor öl från släkt och vänner dock när jag hjälpte dem att installera XP på deras nya "Windows Vista-ready"-datorer... Tror inte jag stött på någon i verkliga livet som faktiskt tyckte Vista var bra, men har läst en del på forum att en del tyckte det var helt OK. Minnen!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vartannat operativsystem utav Microsoft blir alltid sämre eller bättre..

Bra: Windows XP, Windows 7, Windows 10
Dålig: Vista, Windows 8 (Windows 11? )

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Vista var riktig kass. Slukade enorma resurser.
Jag hoppade från XP till windows 7.

Frågan är ifall vista verkligen kräver mer hårdvara än windows 7 eller om det inte snarare var hoppet i prestandakrav mellan windows xp och vista som gjorde att folk ogillade det.

Permalänk
Medlem

En klassisk myt att Vista skulle varit sämre och den har tydligen rotat sig. När Vista släpptes var det otroligt mycket mer stabilt än Windows XP när det kom. Folk förtränger gärna att XP var riktigt svajigt fram tills SP1.

Som nämnts så krävde Vista mer resurser, så det kunde uppfattas som segt om man hade en äldre dator, hade man en gamingrigg/mer modern dator så var det inga problem dock.

Permalänk
Medlem

Tillhör nog en av få som aldrig hade några problem med Vista, utan föredrog det framför XP som för mig var en total katastrof. Inte förrän SP2 släpptes var XP användbart. Men jag var väl lyckligt lottad som hade hårdvara med bra kompatibilitet.

Känner att det alltid är en skara användare som klagar på nya Windows-versioner. När XP släpptes så var 2000 bättre. När Vista släpptes så var XP bättre. När 7:an släpptes så var XP bättre. När 8:an släpptes så var 7:an bättre. När 10 släpptes så var 7:an bättre. Det finns ett mönster av gnällspikar när det kommer till operativsystem, och oftast så är det de själva som är problemet, utan att de vill inse det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Frågan är ifall vista verkligen kräver mer hårdvara än windows 7 eller om det inte snarare var hoppet i prestandakrav mellan windows xp och vista som gjorde att folk ogillade det.

Windows 7 har något högre systemkrav än Vista. Skillnaden är att Win7 släpptes 2009 och Vista 2007, så generellt hade folk bättre hårdvara när Win7 släpptes.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Lego Master

Köpte ny dator i samma veva som Vista kom, så körde det utan några större incidenter ganska länge. Stängde av UAC så gott jag kunde, och Aero var ju nice bling till skillnad från XP.

Visst är det kanske inget minne jag går tillbaka till när jag behöver mysa, men det var ju bättre än Windows ME.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Jag körde Vista från lansering (Ultimate till och med) och kommer ihåg att jag tyckte Aero var riktigt häftigt. Transparenta menyer och sånt. Minns dock inte att jag hade särskilt stora problem, även om det var ganska krävande.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Jag hade vista på en dator jag köpte runt då. Inga större problem med OS i sig, dock något lägre FPS än i XP maskiner eller när jag sen bytte till W7.
Bytte till W7 när det släpptes och gick direkt från W7 till W10s första version.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Snyggaste OS iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag som är Linux användare primärt sedan typ 18 år har svårt att klaga på Vista.

UAC var inget nytt i sig, jag har en Windows 2000 retro burk och det är inget problem att aktivera och använda det där även om det är långt i från lika finslipat och inte riktar sig mot hemma användare.
Det går att köra standard konto även i windows 2000 och sedan välja att köra program som administratör, håller man nere shift och högerklickar på en körbar fil så får man fram "run as " där kan man tex välja admin konto.

Ända skillnaden med Vista var egentligen att folk påminndess om att du kan ha olika nivå på användarbehörighet och du kanske inte ska köra allt som Admin.
Sedan är det så mycket smidigare att få reda på när saker behöver admin behörighet än att starta dom och komma på att du inte kan göra det du måste.
Av säkerhetsskäl är det också bra att isolera suspekta program till en användarprofil än att ge dom tillgång till hela systemet.

Som linux användare var det helt normalt att aldrig köra som root(admin) hela tiden så man satte upp ett admin konto och ett standard konto på windows burken med.
Tom mina päron lärde sig detta med Windows Vista/7 och kör så än med Windows 10 och klarar av det och gnäller inte som p12:or på UAC.
Aldrig behövt rensa deras burkar på virus och mjukvara som ej ska vara där då dom vet att enbart godkänna om DOM begärt ändringen när UAC frågar.

Gnäll på UAC = lathet
Måste vara folk som inte låser hus, bil och annat heller för att ta fram nyckeln är för jobbigt.

Jag körde en C2D E8400 @ 3.8Ghz med GTX260 med Vista som spelburk även när Windows 7 kom ut för det bara fungerade och varför installera om då?
Vista nyttjar ju dessutom grafikkortet för att accelerera UI så hade man som jag 9800GTX och senare GTX260 så flöt ju det grafiska utan problem. Ja satt man på ett uselt 8400GS kort så kanske det var mindre kul men man vill heller lägga grafiken så mycket som möjligt på grafikkortet än processorn även i dag så ja Vista kanske krävde mer då sett till XP men det erbjöd mer på nya maskiner.

7:an är Vista med Service pack mer eller mindre och ett annat UI.
Faktum är att jag har aldrig haft en Vista burk som strulat och jag har fortfarande en Athlon64 X2 6400+ med 4Gb ram och GTX260 som agerar Retro burk för att köra en del gammal spel som gillar Vista bäst.

Det OS:et fungerar fortfarande fint för retro bruk och jag gillar det, Windows 7 är en naturlig utveckling men det som gav Vista skit var användarbasen hade helt fel tänk och på det så hade folk då noll tolerans med bugar i Vista, rätt säker på att Windows 10 har haft mer problem än Vista hade tex med kass prestanda mot disk och nätverk initialt.

Oavsett Vista med Service pack fungerade fint då och nu och hade MS skippat Vista så hade Windows 7 blivit samma dåliga hit som Vista då användarna inte var redo att ändra sina vanor, hårdvarutillverkarna var inte intresserade av att byta drivrutinsmodell då XP fortfarande var stort, ja Vista är hela grunden till Windows 7 så utan Vista hade folk aldrig haft Windows 7 att lyfta till skyarna där vanorna nu fans och hårdvarutillverkarna nu hade riktiga drivrutiner efter att dom lärt sig göra dom till Vista.
Faktum är att på riktigt gammal hårdvara där jag kört Windows 7 har jag kört Vistas drivrutiner för inga fans till 7:an.

Men som sagt vad vet jag, jag spenderar 90% av tiden i Linux och kör Windows 10 viritualiserat för spel sedan kör jag äldre MS Windows versioner på gammal burkar för skoj skull, även någon Linux retroburk har jag.

Alltid kul att gå tillbaks och testat och inse att saker kanske var både bättre eller sämre än vad folk sa.

Permalänk
Master of Overkill

Vista va inga problem med 16GB RAM och 64 -bit problemet va Vista åt ram till frukost när 2GB va mainstream

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

När Vista släpptes så var de flesta datorer för klena att köra det på ett bra sätt, i övrigt hade man inge problem med Vista, och man kunde stänga av det mesta lull-lull så funka det rätt OK.

Vista var iallafall ljusår bättre än omoddad Windows 8 som var en fullkomlig katastrof i användarupplevelse, vem som helst blir färdig för hisspan efter några minuter med Windows 8.

Windows 10 är OK men skulle aldrig kunna använda det utan tredjeparts "start"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vista cachar mycket mer i ram som alla moderna OS gör jämfört med XP, antigen sådant som används eller den tror kan användas så minnes användningen är högre men mycket av det frias upp när ett program fraktistk behöver det då det bara är kopior av vad som ligger på disk så kan det snabbt frias upp.
Ram ger igen prestanda om det inte används till nåt, ledigt ram är värdelöst ram.
Alla moderna OS försöker snabba upp systemet genom att använda allt ledigt ram till att cacha data från disk i princip, igen man inte vill ha i dag.

Men vist Vista använde garanterat mer ram än XP, precis som Windows 10 bör använda mer ram än Vista.

Jag har inga problem med Vista och 4Gb ram, Windows 7 på 2Gb är fan ingen höjdare heller kan jag säga när jag testat så jag tar heller Vista med 4Gb än Windows 7 med 2Gb och får båda 4Gb så är det igen märkbar skillnad på en 10 år gammal dualcore maskin mellan dom.

Permalänk
Sötast

Hade gjort vad som helst för att få en ny version av Vista som det är nu.
Windows10 är så djupt ingrodd avföring att det gör ont.

Det roliga med vista var att VistaSP2 i princip var Windows 7, men MS bara släppte om det som 7an med lite flyttade knappar å temajusteringar så älskade världen det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

En klassisk myt att Vista skulle varit sämre och den har tydligen rotat sig. När Vista släpptes var det otroligt mycket mer stabilt än Windows XP när det kom. Folk förtränger gärna att XP var riktigt svajigt fram tills SP1.

Som nämnts så krävde Vista mer resurser, så det kunde uppfattas som segt om man hade en äldre dator, hade man en gamingrigg/mer modern dator så var det inga problem dock.

Instämmer helt. Hade inga problem med Vista och tyckte det flöt på bra. Jämfört med tex Windows 95/Me eller 10 så framstå Vista som frälsaren.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Hemma blev det inget mer Windows efter XP.
När Vista kom hoppade jag på Ubuntu efter att tag, sedan blev man en distrohoppare och testade allt möjligt.
Nu är jag hemma med Plasma som skrivbordsmiljö i Kubuntu och KDE Neon

Vista har jag knappt provat.

På jobbet körde alla Windows XP och när det sedan skulle bytas datorer hade Windows 7 redan kommit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hade inga större problem på Vista. Det jag minns är att Anarchy Online lirade mycket bättre på Vista än på XP, så jag var en nöjd grabb då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vill minnas att jag gick från XP till windows 2000 för att sedan landa i windows 7.
Skippade vista helt.

Säker på att du gick från XP till 2000 och inte tvärtom :P?

Vad fick dig att gå tillbaka till 2000 egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur många körde Vista original då? Tror många var missnöjda pga piratkopiering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade inga stora problem med Vista faktiskt. Stängde av UAC och gillade gränssnittet. Kanske att där var lite problem med drivrutiner i början men minns inte riktigt.

Men bytet till Windows 7 blev helt klart bättre

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Snusfri

Vista var riktigt bra, hade en E6600 med 4GB på den tiden så hade inga speciella problem.

Problemet för många var dock att de satt på föråldrad hårdvara samt att det tog lång tid innan hårdvarumakare behagade fixa till sina drivrutiner så de fungerade som de skulle.

Med Vista tog Microsoft ett väldigt stort steg från det horribelt urusla och det absolut sämsta operativsystem världen sett, XP.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Kommer älska när jag läser en sån här nyhet om Windows 10 men kommer vara mest sorgligt när det blir nyhet om Windows 7.

Har bara små testat Windows Visa men har stannat kvar på Windows XP tills Windows 7 kom då installera jag Windows 7 på en annan dator så jag kunde lära mig den nya och sen även installera Windows 7 på speldator.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Flera gjorde nog säkert så att de "uppgraderade" från XP till Vista och förväntade sig mirakel när deras datorer var skräp och Vista var som sagt tyngre OS. Det var ju bra skutt mellan hårdvara från tidigt 2000 och till 2006-07. Den dator vi köpte 2008 flöt Vista bra på.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT