Behöver råd från tidigare bilägare ang köp/leasing

Permalänk
Medlem

@wilsontaylor:
Köpt.

Av den enkla anledningen att jag gillar att gambla.
Skulle köpt en bil för typ 8-12000, sedan köra sålänge den håller mindre rep såklart (sånt man kan fixa själv)
Alltid trevligare att äga något än hyra något.

Men har du otur så rasar bilen efter 1v och sedan måste du köpa en ny... Den risken tar du inte med leasing.
O andra sidan så kanske du betalar 10000 för en bil som håller i 8år. Den möjligheten får du inte med leasing

Permalänk
Medlem

Det vanliga misstaget folk gör vid köp av bil är att stirra sig blinda på bränsleförbrukningen. Om man kör mycket (säg 2500mil+ per år) så spelar bränsleförbrukningen inte jättestor roll (inom en rimlig nivå givetvis).

Det är dyrt att köra mycket bil, oavsett vilken bil. Ett "generalfel" som görs för att få ner förbrukningssiffrorna är att köpa en mindre bil med tillhörande mindre motor. Vadå generalfel? Den drar ju bara 0,55 istället för 0,7 säger någon. Ja du sparar 0,15 (l/mil diff) * 15(kr/l) * 3000(mil) = 6750kr per år i soppakostnad på 3000 mil. Å andra sidan kräver den mindre bilen service var 1000-1500mil vs 3000mil för en större. Det är 2-3x mer i bara servicekostnad per år för den mindre bilen. En småbil är betydligt mer "slut" än säg en V70 efter 20 000mil. Slitdelar behöver enligt min erfarenhet bytas oftare på en småbil och de tappar mycket i värde när miltalen går upp (dold kostnad).
Sen kan argumenten flyga fram och tillbaka likt: dyrare däck till större bil, men större bil är säkrare och kan lasta mer, men det är smidigare att parkera med liten bil... osv osv. Ta reda på dina krav och hitta en bil som passar, det finns inga garantier när det gillar bilar och kostnad.

Det kostar mycket pengar att köra mycket bil, oavsett bil. Man får landa i det eller åka kollektivt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det vanliga misstaget folk gör vid köp av bil är att stirra sig blinda på bränsleförbrukningen. Om man kör mycket (säg 2500mil+ per år) så spelar bränsleförbrukningen inte jättestor roll (inom en rimlig nivå givetvis).

Det är dyrt att köra mycket bil, oavsett vilken bil. Ett "generalfel" som görs för att få ner förbrukningssiffrorna är att köpa en mindre bil med tillhörande mindre motor. Vadå generalfel? Den drar ju bara 0,55 istället för 0,7 säger någon. Ja du sparar 0,15 (l/mil diff) * 15(kr/l) * 3000(mil) = 6750kr per år i soppakostnad på 3000 mil. Å andra sidan kräver den mindre bilen service var 1000-1500mil vs 3000mil för en större. Det är 2-3x mer i bara servicekostnad per år för den mindre bilen. En småbil är betydligt mer "slut" än säg en V70 efter 20 000mil. Slitdelar behöver enligt min erfarenhet bytas oftare på en småbil och de tappar mycket i värde när miltalen går upp (dold kostnad).
Sen kan argumenten flyga fram och tillbaka likt: dyrare däck till större bil, men större bil är säkrare och kan lasta mer, men det är smidigare att parkera med liten bil... osv osv. Ta reda på dina krav och hitta en bil som passar, det finns inga garantier när det gillar bilar och kostnad.

Det kostar mycket pengar att köra mycket bil, oavsett bil. Man får landa i det eller åka kollektivt

Bränslekostnaden är den största utgiften om du kör mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Bränslekostnaden är den största utgiften om du kör mycket.

Var har du fått det ifrån? Årskostnad:
Bränsle: 2500 mil/år, 15kr/mil i bränslekostnad = 37.500kr
Värdeminskning: 50% på 3år, nypris bil 400.000kr = 66.700kr

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt, du är i 20-års åldern. Även om du inte vill eller har planer på det idag så kanske du kommer på om ett år att du vill studera vidare eller resa jorden runt eller varför inte satsa heltid på twitchstreaming osv. Då är det bra mycket lättare att inte vara bunden till dyrare avtal som är svåra att bli av med. Så den största fördelen med att köpa är att man är mindre bunden till fasta utgifter och mer fri.

En köpt bil går att sälja eller ställa av.

Permalänk
Medlem

När jag var 22 år köpte jag mig en mazda 323 -00 för 15.000kr med 10.000 mil på mätarn i perfekt skick som kördes fram till jag blev 26 och la under de 4 åren ner ungefär 15.000kr på service, besiktning, skatt och mindre reparationer. (installerade t.ex. radio med bluetooth/aux samt två uppsättningar med bättre begagnade vinter och sommardäck för sammanlagt 4000kr) och sålde denna bil med nästan 20.000 mil på mätaren för 9000kr.

Mitt tips är att köpa en gammal japansk bil utan rost, kolla noga undertill.^

Idag kör jag en Mazda 3 -16 istället som jag köpte ny kontant för de pengarna jag hade sparat under mina 4 år med billig bil istället för att leasa.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hjälpsam

Spontant,

Du kommer vara beroende av bilen och den ska vara pålitlig. En bil för 40K skulle jag inte lita på för 5000 mil (2år) utan avbrott/stillastående.

Med en leaseing så har du en mer pålitlig bil samt ofta garantier och assistansförsäkringar.

Har själv kört leasing på Skoda Octavia i 3 år och sedan köpt ut bilen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Leasing brukar ha en gräns på 1500 mil/år. Allting du kör över det kommer kosta ordentligt för varje mil du kör.
Kan kanske variera i villkoren, men kolla det extra noga!

Dessutom måste du vara riktigt rädd om bilen. Om du får till exempel fläckar i klädseln så tar de ut en avgift som kan bil läskigt dyr.

ang fläckar osv ett bra exempel är min tjejkompis hon hade en golf 2014 eller 15 som hon lämnade förra sommaren var ett extremt litet märke på ovansida ratt (syntes i princip inte alls) och lite smårepor som lätt går att polera bort runt handtaget (lösnaglar....). Sätt er ner och håll i hatten för denna biten! Kostnad? 18 000kr.... jepp ni läste rätt och jag skrev rätt. Hon lyckades pruta ner det till 14k men är fan ändå en riktig stöld för en ny ratt kostar cirka 3k och polering görs ju ändå innan den säljs.....

Tänk på det vill du behöva oroa dig var gång du parkerar av att något ska hända?

Har själv ett par bilar och kör jag min billiga brukis så behöver jag inte bry mig men är det helgbilen så har jag fan ångest så fort man ska parkera på offentliga platser och det suger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vart man bor skulle jag säga med det massökande bilbränder som sker i Sverige idag så är leasing alltid ett bra val, min bil eldades upp för ett tag sedan fick inte ens ut halva värdet på bilen på försäkringen, så idag kör man full leasing så vill någon sätta eld på den så får ju bilfirman ta risken om någon sätter eld på den, spelar ju snart ingen roll vad man har för försäkringar vid bilbränner man ska ju va glad om de ens vill betala ut ett öre.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag skulle säga köp en bil för ca 35-40k. Räkna med att spara undan minst 2-3k per månad för underhåll och service.

Räknar du på att köpa en fallfärdig Audi och serva den på märkesverkstad?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Räknar du på att köpa en fallfärdig Audi och serva den på märkesverkstad?

Snubben har 40k i kassa och kommer tömma det mesta på en bil, självklart måste han rusta för en större reparation ASAP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Svårt att jämföra, leasar du så får du ju betala 70k+ som försvinner rakt i sjön när avtalet löpt ut medan en bil för 40k kräver service och annat, men å andra sidan får du igen en hel del av pengarna. Du skulle t.om kunna köpa en bil för 100k och lägga 40k i handpenning och komma undan betydligt billigare.

Hade valet stått mellan att köpa nytt och leasa hade jag nog leasat i dagsläget med tanke på hur värdeminskningen på bilar kommer se ut de närmaste åren med tanke på elbilarnas intåg på marknaden.

I ditt fall handlar nog inte beslutet om leasing vs köp utan snarare mellan en ny bil vs en rejält begagnad bil. Kör du 2-2500 mil/år så kommer nog inte milen räcka på en leasing då du oftast bara får köra 1000-1500 mil enligt de avtalen, så det tillkommer nog en hel del kostnader om du leasar.

Andrahandsvärdet är nog första prio när finansbolagen sätter leasingpriser...

Permalänk
Medlem

Köp en begagnd bil i bra skick.
Kamkedja över kamrem.
Bilar som det finns många av.
Lättmeckade bilar blir alltid billigare (även om du inte meckar själv).

En v70 (iof kamrem men lätt att byta) är ett bra val. Köper du en nybesiktigad och byter olja själv så är den i princip gratis i drift (service). Någon spindelled som går kanske... 10000-15000:- räcker bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Bränslekostnaden är den största utgiften om du kör mycket.

Skrivet av Mindfighter:

Var har du fått det ifrån? Årskostnad:
Bränsle: 2500 mil/år, 15kr/mil i bränslekostnad = 37.500kr
Värdeminskning: 50% på 3år, nypris bil 400.000kr = 66.700kr

Givetvis är bränslekostnaden en stor del av totalkostnaden om man kör mycket. Har inte motsagt det, även om det kanske blev lite dumt formulerat efter klipp och klistrande i mitt inlägg. Det jag var ute efter egentligen var att belysa att det finns många ”dolda” kostnader som man måste kolla på.

Jag har själv en ”stor bil”, en V70 som drar ca 0,65l/mil. Den servas var 3000e mil och är gjord för långa mil. Bromsar håller 20k+ mil etc. Har även en fd kollega som ville ha en stor bil men köpte en liten bil ”för att den skulle vara billigare”. Den drog 0,5-0,55l/mil men det han missade var att serviceintervallet var 1000 eller 1500mil, partikelfiltret behövde bytas var 12000 mil (för ca 20 000SEK/gång), bromsarna håll några tusen mil, bilens värde sjönk med 3/4 efter 10 000 mil, etc.

Räknar man med det ovan (plus allt som inte nämnts) så blev hans ”billigare” bil inte alls billigare, snarare tvärtom. Därav att man inte ska stirra sig blind på bränsleförbrukning; en bil som drar 0,1l mindre per mil än en annan är inte automatiskt billigare sett till totalkostnaden.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Räknar du på att köpa en fallfärdig Audi och serva den på märkesverkstad?

Nej, räknar med att köpa en relativt bra begagnad bil inom 3-7 års-spannet då det är där de behöver minst reparationer objektivt mätt.
Bilar som INTE klassas som "fina" kan finnas i den prisklassen beroende på miltal. Eventuellt att han köper via firma och får lite garanti / service utförd vid köp.

Han hade fast jobb så då tänker jag att han kan spara undan för reparation nån tusenlapp eller tre per månad och betala skatt och annat med lönen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@wilsontaylor: Köp en bil för 20-25k. Resterande delen av kassan kommer kan/kommer gå åt för reserv- och slitdelar, skatt, försäkring etc. Att äga bil är löjligt jäkla dyrt, även för en äldre bil.

Men nu räknar jag på din budget på 40 000 kronor också och antar att du inte har möjlighet till att ta ett lån eller dylikt. Kolla primärt på en dieselbil, även om skatten är högre så verkar det som att du kommer köra så många mil att det skulle löna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Andrahandsvärdet är nog första prio när finansbolagen sätter leasingpriser...

Självklart ligger det som hög prio hos dom, och självklart räknar dom med riskerna för oväntade kollapser av andrahandsvärden till en följd av förändringar i skatter eller regler runt fossildrivna bilar, men det jag menar är att man slipper oroa sig just för att något oförutsett händer. Skulle dom sätta worst case-priset på leasing och basera det på listpris utan några som helst rabatter skulle leasingen bli så dyr att ingen skulle nånsin leasa.

Sist jag kollade på privatleasing så var det inte så fasligt mycket högre än priset för ett nyköp med lån och värdeförlust och service och vinterdäck och hela faderullan. Något dyrare, men för många kan det vara värt att ta en garanterad extra förlust på 10000kr än att riskera ett totaldyk på 50000kr beroende på hur marknaden urartar sig.

Med det sagt är jag riktigt glad över att jag köpte en då knappt 2 år gammal Passat som hade sjunkit närmare 150000kr i värde. Visst har den rasat mer i värde efter dess men jag får köra hur långt jag vill!

Permalänk

Grabben leasar en Seat Ibiza för ca 1500 per månad, med 2000mil. Försäkring tillkommer.
Att köpa en billig bil är en stor chansning, har du tur så rullar den bara, men har du otur så blir det inte billigt längre. Räcker att tex Ac strular, ac kompressor, kanske kondensorn, kanske något rör så snackar vi mycket stålar. Kanske halva bilens värde. Som du aldrig får ut sen när du säljer den igen.

Vid leasing kan du strunta i dessa bekymmer. Det viktigaste är att hålla bilen i gott skick så du inte får betala något när du lämnar in den. Man måste vårda bilen ordentligt. Jag fick beröm när jag lämnade in min leasing bil. Men det finns fall där kunden fått betala över 50000kr.

Så kan du hitta en bil runt 30-40 som aldrig strular, köp den direkt. Men är du osäker leasa bilen. Men hitta en kampanj så du ej hamnar för högt i månadskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Grabben leasar en Seat Ibiza för ca 1500 per månad, med 2000mil. Försäkring tillkommer.
Att köpa en billig bil är en stor chansning, har du tur så rullar den bara, men har du otur så blir det inte billigt längre. Räcker att tex Ac strular, ac kompressor, kanske kondensorn, kanske något rör så snackar vi mycket stålar. Kanske halva bilens värde. Som du aldrig får ut sen när du säljer den igen.

Vid leasing kan du strunta i dessa bekymmer. Det viktigaste är att hålla bilen i gott skick så du inte får betala något när du lämnar in den. Man måste vårda bilen ordentligt. Jag fick beröm när jag lämnade in min leasing bil. Men det finns fall där kunden fått betala över 50000kr.

Så kan du hitta en bil runt 30-40 som aldrig strular, köp den direkt. Men är du osäker leasa bilen. Men hitta en kampanj så du ej hamnar för högt i månadskostnad.

Blir det inte då också någon form av chanstagande? Om man vet att man måste betala dels leasing-avgiften och sedan också ska gå och vara orolig för den dagen då man ska lämna tillbaka bilen och kanske, i värsta fall, måste betala nästan lika mycket till?
(1500 * 36 = 54000 är leasingavgiften för ovanstående Seat Ibiza och 50000 hade någon fått betala).

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Grabben leasar en Seat Ibiza för ca 1500 per månad, med 2000mil. Försäkring tillkommer.
Att köpa en billig bil är en stor chansning, har du tur så rullar den bara, men har du otur så blir det inte billigt längre. Räcker att tex Ac strular, ac kompressor, kanske kondensorn, kanske något rör så snackar vi mycket stålar. Kanske halva bilens värde. Som du aldrig får ut sen när du säljer den igen.

Vid leasing kan du strunta i dessa bekymmer. Det viktigaste är att hålla bilen i gott skick så du inte får betala något när du lämnar in den. Man måste vårda bilen ordentligt. Jag fick beröm när jag lämnade in min leasing bil. Men det finns fall där kunden fått betala över 50000kr.

Så kan du hitta en bil runt 30-40 som aldrig strular, köp den direkt. Men är du osäker leasa bilen. Men hitta en kampanj så du ej hamnar för högt i månadskostnad.

Vad kommer alla dessa önskekostnader från leasing ifrån?

En Seat Ibiza kostar så vitt jag kan se 2000:-/månad, helt naken, med 2000 mil och 36 månader! Jag hittar ingen som erbjuder den för 1500:- på 24 månader (eftersom det låter sinnessjukt lågt)...

Du får även ta i beaktning att han pratar om 2000-2500 mil per år. Om nu 2000 mil inte skulle räcka, så vet vi alla att kostnaden drar iväg. När jag själv köpte ny bil för ett år sedan, så trodde jag att jag skulle klara mig på 1500 mil per år (jag hade gjort det tidigare år). Men nu efter 1 år så visar mätarställningen 2300 mil...

Permalänk
Medlem

Eftersom du är ung så kan det vara en bra ide att privatleasa om försäkring ingår då den annars kan vara dyr.

Kolla denna:
https://www.blocket.se/stockholm/Opel_Corsa_PRIV_LEASE_1899__...

Säkert ingen rolig bil, men ett rätt billig sätt att köra en helt ny bil.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Vad kommer alla dessa önskekostnader från leasing ifrån?

En Seat Ibiza kostar så vitt jag kan se 2000:-/månad, helt naken, med 2000 mil och 36 månader! Jag hittar ingen som erbjuder den för 1500:- på 24 månader (eftersom det låter sinnessjukt lågt)...

Du får även ta i beaktning att han pratar om 2000-2500 mil per år. Om nu 2000 mil inte skulle räcka, så vet vi alla att kostnaden drar iväg. När jag själv köpte ny bil för ett år sedan, så trodde jag att jag skulle klara mig på 1500 mil per år (jag hade gjort det tidigare år). Men nu efter 1 år så visar mätarställningen 2300 mil...

@Blomman90 inga priser jag hittar på. När nya Ibitzan kom reade dom ut den gamla modellen riktigt billigt. Även leasingen blev också billig då. Det är därför jag skriver att man skall passa på när det finns kampanjer.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Blir det inte då också någon form av chanstagande? Om man vet att man måste betala dels leasing-avgiften och sedan också ska gå och vara orolig för den dagen då man ska lämna tillbaka bilen och kanske, i värsta fall, måste betala nästan lika mycket till?
(1500 * 36 = 54000 är leasingavgiften för ovanstående Seat Ibiza och 50000 hade någon fått betala).

@MickeBoy skall man inte vara rädd om sina bilar ? I detta fall var det inte en Ibiza som kunden fick betala 50"
Men detta var ju ett extremt exempel jag nämnde.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att köpa en bil för runt 40k är mera rimligt. Du skriver att du har vänner som servar och reparerar sina bilar hela tiden, men det kanske beror på vad de har för bil och vad de gör med den? Om man bara ska ha en bruksbil som tar en från A till B så finns det bilar som är pålitliga. Däremot om man ska ut och sladda på Coop parkeringen varje lördag så är det klart att bilen kommer behöva kärlek lite oftare.

Hade själv en liten Nissan micra (2015 modell) innan jag började en privat leasing för 6 månader sedan. Köpte den för 59k för ungefär 2 år sedan nu och jag saknar den bilen. Billig, pålitlig, enkel att parkera mm, den var däremot inte så rolig att köra och jag behövde något som hade större baklucka.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Grabben leasar en Seat Ibiza för ca 1500 per månad, med 2000mil. Försäkring tillkommer.
Att köpa en billig bil är en stor chansning, har du tur så rullar den bara, men har du otur så blir det inte billigt längre. Räcker att tex Ac strular, ac kompressor, kanske kondensorn, kanske något rör så snackar vi mycket stålar. Kanske halva bilens värde. Som du aldrig får ut sen när du säljer den igen.

Vid leasing kan du strunta i dessa bekymmer. Det viktigaste är att hålla bilen i gott skick så du inte får betala något när du lämnar in den. Man måste vårda bilen ordentligt. Jag fick beröm när jag lämnade in min leasing bil. Men det finns fall där kunden fått betala över 50000kr.

Så kan du hitta en bil runt 30-40 som aldrig strular, köp den direkt. Men är du osäker leasa bilen. Men hitta en kampanj så du ej hamnar för högt i månadskostnad.

Fördelen med en billig bil är att du inte behöver fixa det. Pajjar ac drar du ned sidorutan, får du en repa i dörren så tänker du "det var ju tråkigt" och sen är det bra med det osv. När man fått tillräckligt många fel kan man skrota den och köpa en annan. Vid besikning väger man fel mot om det är ekonomisk och laga eller byta bil. Är dock en rejäl fördel om man har möjlighet att laga bilen själv om det är något. Men i regel brukar det främst vara vid besikningar som reperationer behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

ang fläckar osv ett bra exempel är min tjejkompis hon hade en golf 2014 eller 15 som hon lämnade förra sommaren var ett extremt litet märke på ovansida ratt (syntes i princip inte alls) och lite smårepor som lätt går att polera bort runt handtaget (lösnaglar....). Sätt er ner och håll i hatten för denna biten! Kostnad? 18 000kr.... jepp ni läste rätt och jag skrev rätt. Hon lyckades pruta ner det till 14k men är fan ändå en riktig stöld för en ny ratt kostar cirka 3k och polering görs ju ändå innan den säljs.....

Tänk på det vill du behöva oroa dig var gång du parkerar av att något ska hända?

Har själv ett par bilar och kör jag min billiga brukis så behöver jag inte bry mig men är det helgbilen så har jag fan ångest så fort man ska parkera på offentliga platser och det suger

Skickades från m.sweclockers.com

Är man lite smart så gör man ju i ordning bilen INNAN man lämnar tillbaka den. Där jag bor kan man få en bra rekond för mellan 2-3k, polerar bort små repor, dörruppslag och allt sådant. Bilen ser i princip ut som ny och det gör extremt mycket för helhetsintrycket. Lämnar man in en bil som ser ut som att den precis kört Vm i rallycross så kommer de givetvis att leta extremt noga efter fel och skavanker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Givetvis är bränslekostnaden en stor del av totalkostnaden om man kör mycket. Har inte motsagt det, även om det kanske blev lite dumt formulerat efter klipp och klistrande i mitt inlägg. Det jag var ute efter egentligen var att belysa att det finns många ”dolda” kostnader som man måste kolla på.

Jag har själv en ”stor bil”, en V70 som drar ca 0,65l/mil. Den servas var 3000e mil och är gjord för långa mil. Bromsar håller 20k+ mil etc. Har även en fd kollega som ville ha en stor bil men köpte en liten bil ”för att den skulle vara billigare”. Den drog 0,5-0,55l/mil men det han missade var att serviceintervallet var 1000 eller 1500mil, partikelfiltret behövde bytas var 12000 mil (för ca 20 000SEK/gång), bromsarna håll några tusen mil, bilens värde sjönk med 3/4 efter 10 000 mil, etc.

Räknar man med det ovan (plus allt som inte nämnts) så blev hans ”billigare” bil inte alls billigare, snarare tvärtom. Därav att man inte ska stirra sig blind på bränsleförbrukning; en bil som drar 0,1l mindre per mil än en annan är inte automatiskt billigare sett till totalkostnaden.

Mycket bra påpekande. Till det kan läggas att små bilar (med små motorer) ofta drar betydligt mer än utlovat på landsväg/motorväg plus att de i regel är sämre ljuddämpade. Om man som jag kör 8 av de 10 dagliga milen på motorväg blir det snabbt en faktor att räkna med, både ekonomiskt och komfortmässigt. Skall man bara rulla runt i en storstad och försöka hitta gatuparkering är det en annan femma (men då får man ligga i för att komma upp i 2500 mil/år).

Skrivet av Disagio:

Eftersom du är ung så kan det vara en bra ide att privatleasa om försäkring ingår då den annars kan vara dyr.

+1 på det. Tyvärr finns inget standardiserat sätt att ange leasingkostnad utan det skiljer mellan olika bilmärken. Hos en del ingår försäkring, hos andra inte. Vinterdäck? Obligatorisk service? Fordonsskatt? Om inget av detta ingår i annonsen kan det lätt bli uppåt en tusenlapp extra i månaden om man har otur.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

@Blomman90 inga priser jag hittar på. När nya Ibitzan kom reade dom ut den gamla modellen riktigt billigt. Även leasingen blev också billig då. Det är därför jag skriver att man skall passa på när det finns kampanjer.

Så TS ska vänta tills man släpper en ny generation av Ibiza? Jag tycker det låter som att bilen behövs i närtid. Då har man inte lyxen att invänta superklipp vid generationsskiften. Problemet med att det torde röra sig om 36 månader och inte 24 kvarstår dock. Samt att 2000 mil kan vara i kortaste laget. Samt att jag personligen tycker synd om den som köper sig en helt naken Seat Ibiza och skumpar över 2000 mil per år. Det är många timmar i en riktigt obekväm bil. En sådan bil duger till korta resor i stadsmiljö, inte så mycket annat.

När jag var 18 köpte jag en drygt 12 år gammal VW Passat för 21 k. Den höll i drygt 10 år med relativt få reparationer (det var ganska få i början med blev något fler i slutet). I den bilen satt man ändå bekvämt vid långkörningar. Visst är det förenat med risker att köpa en äldre bil. Men jag skulle ändå säga att fördelarna överväger den misär jag anser det vara att köra runt så pass mycket i en helt naken Ibiza.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Så TS ska vänta tills man släpper en ny generation av Ibiza? Jag tycker det låter som att bilen behövs i närtid. Då har man inte lyxen att invänta superklipp vid generationsskiften. Problemet med att det torde röra sig om 36 månader och inte 24 kvarstår dock. Samt att 2000 mil kan vara i kortaste laget. Samt att jag personligen tycker synd om den som köper sig en helt naken Seat Ibiza och skumpar över 2000 mil per år. Det är många timmar i en riktigt obekväm bil. En sådan bil duger till korta resor i stadsmiljö, inte så mycket annat.

När jag var 18 köpte jag en drygt 12 år gammal VW Passat för 21 k. Den höll i drygt 10 år med relativt få reparationer (det var ganska få i början med blev något fler i slutet). I den bilen satt man ändå bekvämt vid långkörningar. Visst är det förenat med risker att köpa en äldre bil. Men jag skulle ändå säga att fördelarna överväger den misär jag anser det vara att köra runt så pass mycket i en helt naken Ibiza.

@Blomman90 hmm, inte fasiken skall han vänta till Seat släpper en ny bil. Lite korkat skrivit. Det finns väll fler märken som kör kampanjer ? Sen är inte dagens småbilar så dåliga, finns det man behöver och säkerheten är bättre än på äldre bilar. Sen är det ju inte en racing bil precis. Finns fördelar med bägge alternativen och det blir upp till trådskaparen att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

@MickeBoy skall man inte vara rädd om sina bilar ? I detta fall var det inte en Ibiza som kunden fick betala 50"
Men detta var ju ett extremt exempel jag nämnde.

Jo det är klart att jag tycker att man ska vara rädd om sin bil, men beroende på hur man är som person och det faktum att någon annan kommer att göra en bedömning i slutändan så kan det ju vara så att själva momentet med återlämning ändå blir någon form av risk.

En person som väntar sig att endast betala en månatlig avgift och därefter bränsle och inte alls bryr sig om sin bil i övrigt kanske löper en större risk för att få betala extra vid återlämnandet jämför med en som verkligen tar hand om bilen? Det finns ju de som aldrig tvättar eller städar ur bilen någonsin. Om man är en person som lätt oroar sig och känner sig osäker på kriterierna vid återlämnande så kan det ju bli en ångest inför detta tillfälle. Och då tänker jag att kanske inte alternativet med leasing passar så bra.