Permalänk
Medlem

8700k vid?

Undrar hur mycket volt min 8700k bör få, asus överclockningen satte den på 5150mhz men hwmonitor säger att den drar 1.36V vilket känns lite högt, har någon kunskap om hur mycket den bör få? Bör jag köra en lättare överclockning?

Permalänk

Det beror lite på vad du får för temperaturer. 1.36v är inte helt orimligt när du passerar 5Ghz. Är temperaturerna schyssta och systemet stabilt är det bara att köra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

den ligger stabilt vid ca 60 grader när jag sitter och lirar, går upp till 93 på vissa kärnor under p95 men ser aldrig något sådant under normal användning.
Tänker dock på hur den kommer hålla i längden, kanske smartare att sänka volten till 1.25 och köra den i 4.7ghz?

Permalänk

Ja, smaken är som baken. Personligen föredrar jag att inte klocka alldeles för hårt och därmed kunna vara helt säker på att inte skada processorn. Jag hade nog föredragit att ligga på 4.7ghz i 1.25v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorddn:

den ligger stabilt vid ca 60 grader när jag sitter och lirar, går upp till 93 på vissa kärnor under p95 men ser aldrig något sådant under normal användning.
Tänker dock på hur den kommer hålla i längden, kanske smartare att sänka volten till 1.25 och köra den i 4.7ghz?

ole dole och doff ungefär.

Vem vet om den håller 25år år vid 1.25v eller 15år vid 1.36v. Ingen som vet.
Jag kör 1.36-1.37v på 5.1Ghz som min 24/7 klock. Är inte alls orolig av livslängd. Kan faktiskt aldrig komma ihåg att en processor har dött i förtid någon gång, inte ens de maskiner jag har kört klockade i 10år+ har haft en dålig processor.
Även om jag kan köra 4.9Ghz på runt 1.29v så tycker jag det är roligare med lite extra, även om den verkliga prestandaskillnaden är minimal.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Efter 10 år lär man ha en ny ändå så det är inte något större bekymmer, tack för infon!
Hört att man aldrig ska låta cpun gå över 80C, är det något man ska sträva efter eller bara en guideline?

Permalänk
Medlem

Kan köra min stabilt i 5 GHz @ 1,34V, men tycker att temperaturerna blir lite väl höga (spikes på runt 90c). Hade jag haft en bättre kylare hade jag nog kört den i 5 GHz, men med min nuvarande Noctua NH-U14S nöjer jag mig med 4,8 GHz @ 1,24V.

@lorddn 93 grader tycker jag personligen är för nära temp-limit och throttling.
Försök hitta en sweetspot runt 4,8-5 GHz istället, allt under 85c ser jag personligen som acceptabelt.

Det är egentligen ingen stor prestandaskillnad mellan 4,8 GHz och 5 GHz (framför allt inte eftersom grafikkortet oftast är flaskhalsen för dom flesta ändå), så känns lite som att man bara riskerar att (på sikt) skada sin CPU i onödan genom att fläska på för mycket.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av lorddn:

den ligger stabilt vid ca 60 grader när jag sitter och lirar, går upp till 93 på vissa kärnor under p95 men ser aldrig något sådant under normal användning.
Tänker dock på hur den kommer hålla i längden, kanske smartare att sänka volten till 1.25 och köra den i 4.7ghz?

prime95 genererar en orealistiskt mängd värme, har något med AVX att göra från min uppfattning. Testa med större datapack.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

"ViD är spänningen cpu ber om. Denna modifieras av offset, t ex vid turbo. Den modifierade spänningen är din Vcore.

Olika moderkort har olika sensorer." - DavidTheDoom

Är det VCORE som säger att processorn drar 1,36V eller VID?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det är VID #0-5 i hwmonitor som påstår 1.36, vcore ligger på 1.3
Är lite förvirrad här för efter en omstart står VID på 1.38..finns det några egentliga gränser som man ska akta sig för eller är allt lugnt sålänge man har vettig kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorddn:

den ligger stabilt vid ca 60 grader när jag sitter och lirar, går upp till 93 på vissa kärnor under p95 men ser aldrig något sådant under normal användning.
Tänker dock på hur den kommer hålla i längden, kanske smartare att sänka volten till 1.25 och köra den i 4.7ghz?

över 90 grader vid stresstest skulle jag inte känna mig bekväm med men smaken är ju som baken, så om du ändå ligger runt 60 grader vid normal användning så är det ju inga problem

Permalänk
Medlem

Jag tackar för all hjälp jag har fått, kommer köra den i 5ghz så den håller sig fin och kall från och med nu.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en Intel 8700K, jag har ASUS PRIME Z370-A, i BIOS inställningarna så finns det en preset som är optimerad för 8700K på 5G. jag laddade inställningarna och kände att de gick såklart snabbare MEN datorn krashade ganska frekvent. Testade prime den höll i 1 min och gick upp till 84C vid load.

Jag har läst lite guider och undrar vad man kan göra. Tidigare hade jag Crucial BallistiX 2666Mhz men ersatte dem med CORSAIR Vengence PRO RGB 3000Mhz CL15-17-17-17-35

vad är det för inställningar jag ska kika på? kör även Vattenkylning på min CPU med NXZT X62 KRAKEN.

Visa signatur

CPU: i7 8700K @ 5Ghz
Minne: 16GB Corsair Vengence RGB PRO CL15
SSD: M.2 Samsung 970 Evo 250GB , M.2 Samsung 960 Evo 500GB
GPU: ASUS RTX 3060 TI Gaming Z Trio 8GB LHR
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750w 80+ Gold