Permalänk
Medlem

Selektiv PWM-styrning av pump och fläktar

Hej!

Håller på att få fart på min pojkdröm om en vattenkyld dator och har nu en liten fråga gällande PWM-styrningen av fläktar och pump.
Nu när datorn har gått på luft så har jag använt mig av Corsair iCue för att öka fläkthastigheten beroende på temp och tänkte att jag skulle göra detsamma med pumpen när den väl är på plats. Min fråga blir då om det går att ställa in så att hastigheterna ökas baserat på högsta tempen och inte direkt kopplat till en enskild komponent. Tanken är då att baserat på den temperatur som är högst av cpu/gpu i olika scenario blir den komponent som styr fläktkurvorna. Säg att jag sitter och spelar ett GPU-tungt spel, grafikkortet belastas ordentligt och börjar bli varmt, då är det GPU-tempen som avgör hastigheten för pump och fläkt. 15 minuter senare hoppar jag in i lite arbetsprogram och belastar CPU:n ordentligt medan GPU ligger på 5% belastning. CPUn blir varm av arbetet och då väljer fläktkurvorna CPUn som avgörande komponent och ökar i hastighet.

Vet inte om det är möjlig samt om det finns en enkel lösning. Om detta inte går så överväger jag att sätta in en komponent i loopen för temp-avläsning och sedan låta vätskan i loopen styra hastigheten av pump och fläktar. Tar gärna emot rekommendationer på fittings eller tempblock att sätta in i loopen.

Tack på förhand!

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Tycker att det är onödigt att köra pwm på pumpen. Föredrar konstant varvtal på den. Bättre med en tystgående pump som kan ligga på samma hastighet hela tiden. Jag hör inte min pump som är någon billigare variant från Barrow, förvånande bra pump faktiskt. Datorn står på skrivbordet en halvmeter ifrån mig. Elementet som är två meter ifrån datorn låter mer

Men det går såklart att ställa in efter vattentempen och då får du ju det du är ute efter. Ska inte behöva lägga till någon komponent för det.

En sån här kör jag på.
https://www.aliexpress.com/item/Quiet-performance-computer-co...

Något sånt här kan du använda för att mäta tempen på vattnet och koppla direkt till moderkortet.
https://www.aliexpress.com/store/product/G1-4-10K-black-tempe...

FormulaMod Store på Aliexpress har bra och billiga Barrow fittings också. Vet inte om det lönar sig att beställa därifrån nu för tiden dock.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag styr fläktarna via vattentemperaturen och pump på processortemp. Fungerar bra. Fläktarna står still när jag surfar och jobbar i Windows men drar igång när jag spelar eller liknande. Allt inställt i bios.