Apple medger att höga Iphone-priser kan ha påverkat försäljningen

Permalänk
Melding Plague

Apple medger att höga Iphone-priser kan ha påverkat försäljningen

Som förutspått minskade Apples Iphone-försäljning under första kvartalet 2019, något som enligt företaget själva kan bero på för högt satta priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Gallerikonnässör

Grattis.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Nej nej, det är bara för många fattiga typer där ute.

Permalänk
Medlem

Inte ens Apple kan ta precis vad som helst för deras produkter, det finns inte nog med apple zombies som betalar vad som helst antar jag. Faktiskt förvånad när dom pratade om detta.

Bra dock att företag inser att dom faktiskt inte kan lansera vad som helst och sätta vilket pris som helst och förvänta sig att det säljer lika bra.

Permalänk
Medlem

Nvidia: Hold my beer...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

De behövs väl ingen hög intelligens för att förstå de. Samma sak som med Nvidia. Ska bli roligt att se samsung nya telefoner hur bra de säljer.......

Permalänk
Skäggig legend

Jag har faktiskt valt att behålla min iPhone 7 plus med en kostnad på 299 och 60GB surf. Av den anledningen; för dyrt med ny mobil.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem

Vi diskuterade det här på redaktionen, men det verkar ha blivit trendigt att erkänna att priserna är lite för höga. Första Nvidia och nu Apple.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

*Mild shock*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det jag tycker om Apples priser är att de är för höga. Det är inte så särskillt konstigt alls att det går sämre för dem nu.

Högre priser skrämmer iväg folk som funderar på att byta till iPhone, och det skrämmer iväg folk som redan har en iPhone men vill uppgradera. Men jag är skadeglad. Det är rätt åt dem att affärerna inte går som de hoppades när de ägnar sig åt bildlig åderlåtning av sina kunder. Apple måste inse att de inte är solen allt kretsar kring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sagt det förr och säger det igen. Enda sättet att få bolagen att justera sina priser är att skita i att köpa deras dyra grejer

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inte ens Apple kan ta precis vad som helst för deras produkter, det finns inte nog med apple zombies som betalar vad som helst antar jag. Faktiskt förvånad när dom pratade om detta.

Tycker väl att det här kvartalet bevisar motsatsen. Apple drog upp priset på iPhone, och då sålde de sämre.

Poängen är nog inte så mycket att den dyraste modellen är snordyr. De får gärna sälja dyra modeller om de vill. Problemet är att det inte längre finns några billiga modeller när de tog bort SE och inte gjorde någon ny modell i iPhone 8-storlek och pris (XR är som en 8+). Precis som NVidia, med andra ord.

Sen skall det sägas att försäljningen av alla produkter utom iPhone gick upp enligt planen, vilket också är rimligt. Macarna är också dyra, men det finns mer humant prissatta modeller, och två av dem uppdaterades nyligen efter en lång fördröjning (Mac mini och Macbook Air). Den andra produktlinjen där det saknas billiga modeller är Apple TV, men det sägs att de tittar på det också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vadå man betalar ju för ny Teknik! DLSS och Strålspårning!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Master of Overkill

Asså dom säljer ju still sjukt bra.

Problemet tror jag är att iPhone 8 och 8 plus är så jävla bra så folk behöver inte byta

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer.

Tar ofta upp det här, men avskyr verkligen vad som hänt med priser på många tekniska områden.
För 10 år sen så kostade flaggskeppen runt 5000kr, priset gick ner under året och när nästa modell kom så kostade den också runt 5000kr, förutsatt det var ny teknik i den, annars var den billigare.
Men så kom någon smart jäkel på att, vänta lite, vi ökar på priset varje år för att det kommer ny teknik, vi tar precis samma pris för den här gamla tekniken som vi gjort tidigare.
Folk köper det hela och helt plötsligt så kostar det mer och mer att utveckla ny teknik, det är inte så att dom uppfinner hjulet varje gång, dom har ju en hel del att utgå från. Vinstmarginaler på över 80% hos nåde Apple och Samsung osv osv...
Det äckligaste med det här är att prismodellen sprider sig till andra områden, tex datorkomponenter.
TV apparater ligger mer eller mindre fortfarande kvar i den gamla prismodellen. De ökar iaf inte i pris, men det är inte alltid varje år medför stora skillnader i vilka funktioner som finns från föregående år.
Tillbaka till mobiler, verkar ju som Apple nu hittat taket vad folk kan tänka sig att betala, 18k var för mycket.
Så vad gör man då, kommer man gå ner till 10k som folk gladligen betalade tidigare? Tveksamt va?
Så här, gör en enorm ökning i pris, håller inte exakt koll på varje iphone modell, men visst kostade flaggskeppet 10k innan den för 18k? Alltså 80% ökning, medge lite ödmjukt att priset kanske blev för högt, nämen företaget lyssnar på kunderna!?
Sänk priset med kanske 20%, wow så mycket!? Otroligt! I verkligheten så har de genom att ha lite sämre säljsiffror en generation, ökat priset med 40% över 2 generationer.
Själv så spelar jag inget på min mobil så vägrar betala mer än 3500kr för mail, sms/chatt, kamera, mediaspelare samt gps. Då är jag inte heller ute efter flaggskeppen utan midrange passar mig bra.
Kommer dock kika på en 5G mobil som nästa mobil, då min nuvarande börjar närma sig 4 år nu och börjar bli lite seg ibland.
Blir troligen en lite större investering då på 5-6k (är ju ändå lite inflation från 10 år sen med).
Men räknar och hoppas även den mobilen ska hålla 4-5 år!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Vi diskuterade det här på redaktionen, men det verkar ha blivit trendigt att erkänna att priserna är lite för höga. Första Nvidia och nu Apple.

Det är PR för amerikansk konsumtion. Det pågår en diskussion om att Silicon Valley alltmer gör lyxprodukter för överklassen och inte bryr sig om landet - betalar skatt på nån karibisk ö, producerar allt i Kina, osv. Priserna är bara det senaste i den här kedjan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

Vadå man betalar ju för ny Teknik! DLSS och Strålspårning!

Helt sjukt att en XS kostar runt 11.000kr, 5000kr mer än en Iphone 7 plus.
Jag skulle aldrig betala 6-7000 för en mobil

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Helt säker på att de kan ta idiotpriser om de kommer med något tillräckligt stort/nytt för att folk ska skita i pengarna och bara vilja "vara med". Kanske inte 15,000kr VARJE år för då börjar det bli så att man räknar in telefonköp i sin månadskalkyl för de flesta men 15k varannat år är jag helt säker på att fler än man tror skulle lägga om det innebar att varje ny modell verkligen hade något game changing jämfört med den förra.

Jag är ingen Apple-fantast så någon får gärna rätta mig men av keynotes iaf uppfattade jag inte riktigt att Xs hade något särskilt som inte X hade, och X var väl överraskande populär året innan? Och Xr känns som att det var något påhittat segment ingen bad om. Inte särskilt billig och inte särskilt prisvärd heller, bara en skitdyr budgetmodell av något som redan fanns typ.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är PR för amerikansk konsumtion. Det pågår en diskussion om att Silicon Valley alltmer gör lyxprodukter för överklassen och inte bryr sig om landet - betalar skatt på nån karibisk ö, producerar allt i Kina, osv. Priserna är bara det senaste i den här kedjan.

Samtidigt känns det som att det här med att ha lyxprodukter börjar bli mer och mer normaliserat. Det är lixom inte OK för många att ha något medelmåtta för då går man ju miste om nåt. Börjar bli samma snack när det gäller bilar tycker jag - se bara på Volvo som mer och mer gått från att vara en svensson-bil till att bara ha premiumbilar som kostar lika mycket som premium-tyskarna. Det är väl OK att man ändrar sitt segment, men samtidigt ser man ju hur konsumenterna verkar acceptera detta som den nya normalnivån, och det går ju inte ha något annat än premiumbil för det känns inte lika påkostat osv.

Inte för att ranta över konsumtionens grepp som samhället, men visst är det väl lite tragiskt att man ständigt jagar förbättring i det materiella på en sån nivå att man inte kan vara nöjd med något som egentligen är fullt tillräckligt?

Visst gillar jag själv premiumkänsla och fina material och bra känsla i knappar och vred och sånt, och jag tycker det är helt rätt att lägga pengar på premiumprodukter om resultatet är kvalité och lång livslängd (både kapacitetsmässigt och rent hållbarhetsmässigt), men när man väl börjat köpa in sig på premiumprodukter så blir man nog ännu mer medveten om detaljerna och får därför lika stor ångest över att sin forna värstingtelefon känns som en tegelsten jämfört med årets modell som har 1,4% högre screen-to-surface-förhållande, och blir då likt förbannat missnöjd i slutändan.

Blir dock glad att läsa att både nVidia och Apple börjat få mothugg pga fantasipriser, och att konsumenterna alltså insett att man inte alltid kan köpa det värsta utan att priset måste få ha en faktor - det är inte fult att vara prismedveten.

Permalänk
Medlem

...och så kommer vi ihåg att dess övergripande vinstmarginal ligger på 37%-38%. 🙄

Givetvis kommer höjda priser ha en negativ inverkan på antalet sålda enheter, men detta måste förstås vägas mot vinsten varje såld enhet genererar.

TL;DR: Apple tjänar fortfarande absurda pengar.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Asså dom säljer ju still sjukt bra.

Problemet tror jag är att iPhone 8 och 8 plus är så jävla bra så folk behöver inte byta

Jag har fortfarande en beggad 6S från familjemedlemmar. Har inte köpt en telefon på flera år då de räcker mycket längre än genomsnittsåldern. Skulle inte ens fundera på att byta om den inte går sönder, dock har jag bytt batteri för $20 (svettigt) i USA!

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Jag kommer troligen aldrig mer köpa en "Fullstor" telefon. Mina senaste har varit Sonys compact-modeller och sambon har en iPhone SE. 5" är för stort tycker jag, och utbudet därunder - särskillt med vass hårdvara, är väldigt begränsat. Sen skulle jag inte betala mer än 5 papp för en lur och jag uppgraderar när jag tappat luren i golvet en gång för mycket - inte för att jag villhöver mer prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Mycket vill ha mer.

Tar ofta upp det här, men avskyr verkligen vad som hänt med priser på många tekniska områden.
För 10 år sen så kostade flaggskeppen runt 5000kr, priset gick ner under året och när nästa modell kom så kostade den också runt 5000kr, förutsatt det var ny teknik i den, annars var den billigare.
Men så kom någon smart jäkel på att, vänta lite, vi ökar på priset varje år för att det kommer ny teknik, vi tar precis samma pris för den här gamla tekniken som vi gjort tidigare.
Folk köper det hela och helt plötsligt så kostar det mer och mer att utveckla ny teknik, det är inte så att dom uppfinner hjulet varje gång, dom har ju en hel del att utgå från. Vinstmarginaler på över 80% hos nåde Apple och Samsung osv osv...
Det äckligaste med det här är att prismodellen sprider sig till andra områden, tex datorkomponenter.
TV apparater ligger mer eller mindre fortfarande kvar i den gamla prismodellen. De ökar iaf inte i pris, men det är inte alltid varje år medför stora skillnader i vilka funktioner som finns från föregående år.
Tillbaka till mobiler, verkar ju som Apple nu hittat taket vad folk kan tänka sig att betala, 18k var för mycket.
Så vad gör man då, kommer man gå ner till 10k som folk gladligen betalade tidigare? Tveksamt va?
Så här, gör en enorm ökning i pris, håller inte exakt koll på varje iphone modell, men visst kostade flaggskeppet 10k innan den för 18k? Alltså 80% ökning, medge lite ödmjukt att priset kanske blev för högt, nämen företaget lyssnar på kunderna!?
Sänk priset med kanske 20%, wow så mycket!? Otroligt! I verkligheten så har de genom att ha lite sämre säljsiffror en generation, ökat priset med 40% över 2 generationer.
Själv så spelar jag inget på min mobil så vägrar betala mer än 3500kr för mail, sms/chatt, kamera, mediaspelare samt gps. Då är jag inte heller ute efter flaggskeppen utan midrange passar mig bra.
Kommer dock kika på en 5G mobil som nästa mobil, då min nuvarande börjar närma sig 4 år nu och börjar bli lite seg ibland.
Blir troligen en lite större investering då på 5-6k (är ju ändå lite inflation från 10 år sen med).
Men räknar och hoppas även den mobilen ska hålla 4-5 år!

Håller med till fullo! Köpte ett Gigabyte mITX moderkort för ca 5 år sedan för 1200kr, det kändes häftigt för ett moderkort. Nu kostar samma produkt nära 2000kr! Nej tack, det får jag nästan en hel dator för ju..

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

För min del så tycker jag inte det händer så mycket på smartphone marknaden. Sitter fortfarande kvar på en iPhone 6 och är jätte nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Vi diskuterade det här på redaktionen, men det verkar ha blivit trendigt att erkänna att priserna är lite för höga. Första Nvidia och nu Apple.

Så vilket företag tror ni det blir härnäst som rapporterar att deras priser kan ha varit en aning kryddade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Vi diskuterade det här på redaktionen, men det verkar ha blivit trendigt att erkänna att priserna är lite för höga. Första Nvidia och nu Apple.

...och strax hoppar Samsung på det tåget med S10an som förväntas vara nästan lika dyr som Apple. Har haft flera Samsung under åren men denna gången blir det att titta på alternativ. Tänker inte betala över 10k för en lur!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

iPhone är för många en "måste ha produkt".
Min fru "måste ha en", för hon trodde att hennes vänner skulle tycka "nått". vette tusan...
I alla fall hade jag inga planer på att köpa den lur hon ville ha, för +15000, så jag köpte en oneplus 6T "Thunder Purple" till henne i julklapp. Mottagandet var minst sagt ljummet.
Jag mer eller mindre tvingade henne att gå över. Installerade alla appar, förberedde luren på alla sätt och helt sonika flyttade över SIM till Android luren. Ville hon ha surf o telefon, var hon tvungen att ta med Android luren.
Den första kompisen hon möter, utbrister "Har du skaffat en sån? Sådan vill jag också ha"
Efter det var det inga andra bekymmer än att hon skulle vänja sig vid det något annorlunda gränssnittet. Idag skulle hon inte gå tillbaka till iPhone.
I helgen landar gamla luren på blocket.
Skulle hon tappa Android luren? Köper vi en ny och har fortfarande pengar över! Så stor skillnad är det.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter med min iphone 7, blir en android telefon om jag måste byta. Jag är en av deras trogna kunder som inte har råd att köpa deras telefoner ^^. Har haft 5,6 och nu iphone 7.

För mig personligen räcker iphone 7 väl dock skulle jag vilja ha bättre batteri som räcker 3 dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Asså dom säljer ju still sjukt bra.

Problemet tror jag är att iPhone 8 och 8 plus är så jävla bra så folk behöver inte byta

Jag tror att majoriteten av alla mobiltelefonanvändare oavsett vilket fabrikat de har, är så otroligt otekniska så de ej behöver ha en bättre mobil.

Problemet förutom det ovanför är att den billigaste praktisk användbara Iphone för nördar kostar runt 12 000kr (minst fullhd, vettig utrymme dualsim) . Och när mobilutvecklingen går så snabbt vill många ej lägga ner så mycket pengar.
Köper man en mobil i år så är den dålig emot de som finns att köpa nästa år.

Jag köpte en ny mobil förra sommaren och kommer bli tvungen att byta denna sommaren också. Självklart hade en Note 9 stått sig bättre än min som kostade halva priset, men ligga i 5-6000kr klassen och byta mobil varje år leder till att man har bra saker för inte alltför mycket pengar.

Problem med min mobil som var en standard i 5000kr klassen. För slö för de mesta, t.o.m. spel som C&C laggar.
För liten minne (64GB)
För dålig kamera.
För liten display, för dålig bild
Störande fingeravtrycksläsare som är obekväm...
Ingen Bluetooth 5.1, bara 5.0 utan positionering.
Ingen snabbtrådlösladdning-
O.s.v..

Jag tycker mobilutvecklingen just nu för en kort stund har börjat rusat iväg och om en månad får vi nog se Samsung Galaxy F som troligen blir dålig, men på något sätt måste man ändå ha en vikbar för att få en vettig skärmstorlek och samtidigt få plats med mobilen i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jag kommer troligen aldrig mer köpa en "Fullstor" telefon. Mina senaste har varit Sonys compact-modeller...
Skickades från m.sweclockers.com

Är i helt samma linje. Min nästa lur (när min Samsung S7 E dör) ska lätt bli en Sony Xperia XZ2 Compact, eller om det kommit någon ny motsvarande liten premiumlur tills dess.

Jag tillhör skaran människor som inte använder min telefon alls i princip. Sitter vid min desktop och sköter i princip mitt liv därifrån. Alla mobilappar som kan styras via datorn (t.ex. Whatsapp) använder jag i så stor utsträckning jag kan. Nu när jag tänker efter, det enda jag använder luren till i princip, är att styra vissa smart home-produkter som enbart kan styras via mobben. Sociala medier har jag inga av ändå, antar många använder luren till det. Och ja, då behöver man ju också en lur för >10k... not

Back to the roots med små lurar ftw!

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m