Hur ser jag vilket moderkort jag har och vilken hastighet på ram minnet passar bäst?

Permalänk
Medlem

Hur ser jag vilket moderkort jag har och vilken hastighet på ram minnet passar bäst?

Tja hade tänkt köpa nytt ram minne(har just nu ett 8gb 2133mhz) och känns som det behövs uppgraderas. Vet dock inte vilken hastighet jag ska välja då jag inte vet vilket moderkort jag har, har kollat runt lite hur man får reda på det och ringde asus tidigare idag dom sa att jag hade ett h170-i, sökte på det men hittar ej mycket info om det. Nån som vet något om det? datorn är en Asus g11cb om det skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hausik:

Tja hade tänkt köpa nytt ram minne(har just nu ett 8gb 2133mhz) och känns som det behövs uppgraderas. Vet dock inte vilken hastighet jag ska välja då jag inte vet vilket moderkort jag har, har kollat runt lite hur man får reda på det och ringde asus tidigare idag dom sa att jag hade ett h170-i, sökte på det men hittar ej mycket info om det. Nån som vet något om det? datorn är en Asus g11cb om det skulle hjälpa.

Du har DDR4 minne i den datorn.
https://www.asus.com/se/Tower-PCs/G11CB/specifications/

Tänk på att inte blanda minne av olika hastighet, så om du skall uppgradera bör du köpa exakt lika dana som du har (om du tänkt behålla dom gamla) eller ett kit om helt nya.
Vet dock inte vilken hastighet H170 chippet klarar.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Okej! hade tänkt köpa ett helt nytt kit, vilket tycker du jag ska köpa isåfall? (16gb)

Permalänk

@Hausik: ladda ner hwmonitor och kolla. Annars kan du gå in i bios och se vilket moderkort du har. Eller så öppnar du upp chassit och kollar inuti:)

Permalänk
Medlem

@trebrecks: https://gyazo.com/de65a277d87e5adabe29e3581dc2a4ed är 4007mhz max eller är det där nånting annat? ifall det är det måste man på något sätt överklocka moderkortet för att den ska orka med den hastigheten eller är det bara att köra?

Permalänk

@Hausik: hmm svårt å se faktiskt?

Permalänk
Medlem

@trebrecks: ska jag skicka bild på hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hausik:

https://gyazo.com/de65a277d87e5adabe29e3581dc2a4ed är 4007mhz max eller är det där nånting annat?

Det där är grafikkortets minne. Din dator har som sagt ett H170-moderkort, och har därför inte stöd för någon överklockning. Minneshastigheten är därmed låst till standardhastigheten för processorn, vilket för 6:e generationens Intel Core-processorer är DDR4-2133.

Om du redan har 8 GB DDR4-2133 så finns det alltså ingen större vits med att byta ut dem, eftersom du inte kan få ut högre hastighet ändå. Då är det billigare att bara stoppa i 8GB till istället för att skaffa ett nytt 16GB-kit.

Permalänk

@Hausik: gör det

Permalänk
Medlem

@perost: okej tack så mycket

Permalänk
Medlem

@perost: Ska jag köpa ett ram minne med samma hastighet då alltså? och bara 8gb, spelar det nån roll om jag använder ett annat märke? eller ska det vara samma som är i just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hausik:

@perost: Ska jag köpa ett ram minne med samma hastighet då alltså? och bara 8gb, spelar det nån roll om jag använder ett annat märke? eller ska det vara samma som är i just nu?

Ja, om du har en 8GB DDR4-2133 sticka just nu så är det bara att köpa en till likadan (givet att du siktar på 16GB förstås). Helst bör det vara exakt samma minne som du har nu för att minimera risken för strul, men eftersom det är en märkesdator så kanske det inte är möjligt att få tag på sånt minne.

Oftast så fungerar det dock att blanda minnen lite hur som helst, så det går sannolikt bra att bara köpa valfritt 8GB DDR4-minne. Du kan t.o.m. köpa snabbare minne om du vill, det kan ibland vara billigare p.g.a. reor, men datorn kommer som sagt begränsa minnet till DDR4-2133-hastighet.

Permalänk
Medlem

I vilket syfte vill du öka ramen? Tror inte du kommer finna någon större prestandaökning om datorn fortfarande har standardkomponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Aledend: Räcker väl med att öppna Chrome idag så maxar man 8gb?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ