Nvidia sänker prognoserna – försäljningen av Geforce RTX-serien sämre än väntat

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Intressant! Ja, det får väl antas att den lilla peaken är när de fokuserade mer kanske på Turing/Volta. Att kretsen varit under utveckling i tio år kanske man dock ska ta lite med en nypa salt, men har för mig att Jensen sa det på scen under avtäckningen. Sen kanske det inte forskats hejvilt i tio år som han mer eller mindre fick det att framstå som, det var väl tekniken som inte riktigt var på plats för att göra det genomförbart.

Pascal var ju en bra krets, men det har ju också blivit rejält dyrare. Det blir ju inte svårt att öka på sina marginaler när man är så pass dominant på grafikkortsmarknaden i det övre segmentet. Vi kan väl anta att det är där som de stora slantarna finns att hämta.

Ja, jag håller helt med dig angående Turings priser. Däremot var det en jättekonstig lansering som inte hade någon logik alls. 2080 Ti var det enda kortet som gav någon diskutabel prestandaökning, om än inte mycket att hurra för. Lägg där till att man pratade uteslutande om RTX och hur fantastisk tekniken var, vilket iofs inte går att säga något om - det är jätteimponerade!

Men det blir rätt tydligt att kortet inte skulle vara något att hänga i granen för någon som jagade prestanda och kanske funderade att byta från Pascal då vi inte fick några fps-siffror i spel under hela presentationen, däremot fick vi fakeade rtx off/on bilder som var direkt vilseledande om skillnaderna.

Utvecklarna hade dessutom precis fått börja experimentera med Real time raytracing och det skulle gå ungefär två månader efter lansering innan vi ens hade en produkt med stöd för det i BFV. En implementering som visuellt var ball, men det var sånt kraftig påslag på prestandan att en multiplayer shooter nog var det absolut sämsta spel att implementera det i då folk jagar hög och konstant fps snarare än fokus på ögongodis.

Btw, även om vi killgissat här så hade du trots allt rätt i ditt killgissande. Då får man väl typ lite internetpoäng och kvalificerar sig som legitimerad killgissare?

Kvalificerad killgissare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Xinpei:

Dessutom är det inte kortet man betalar för mest utan 24/7 service 365 dagar om året och diverse licenser.

Jag väntar fortfarande på källan kring att 2080 Ti är Inets mest sålda kort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Något man kan stoltsera med på cv:et

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite off Topic:
Största problemet med DX12 är nog att inte Windows 7 stödjer det, MS har helt klart underskattat hur sugna folk var på att uppgradera till Windows 10.
Eftersom hälften av användarna inte har W10, är inte heller spelutvecklarna intresserade av att koda för DX12, de måste ändå koda för DX11, eftersom de inte vill exludera hälften av sina möjliga köpare.
De flesta DX12 titlar vi sett, är DX11 med lite habrovinker för att DX12, man får då det sämsta av 2 värdar, för att DX12 måste lyfta skall det kodas och optimeras för DX12 redan från början.
Jämför med Vulkan som också är ett lågnivå API, Doom och Wolfenstein presterar kalasbra i dessa titlar.

Åter till RT:
Utvecklarna vill inte koda för DX12, eftersom bara hälften av oss kan köra DX12, hur många procent av oss kan köra DXR?
Enda orsaken till att någon vill koda för DXR i dagsläget, är att Nvidia betalar utvecklingen, jag har svårt att se något annat skäl.

INtressant, tänkte inte ens på W10 och dess exklusivitet men det är ju förstås inte så konstigt Däremot ser jag incentive för det, det ser ju påtagligt läckrare ut medans det knappt går att se någon skillnad på ett dx12-spel mot motsvarande dx11.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Problemet är ju utvecklarna inte hade fått börja testa tekniken när kortet lanserades mer eller mindre. Sen vet ju alla att det tar lång tid för ny teknik att slå igenom. Vid en snabbgoogling kan jag konstatera att det finns 29st spel som har släppts med stöd för DirectX 12, en teknik som lanserades med Windows 10, sommaren 2015.

Så köper man RTX-kort i hopp om att njuta av titlar med realtime ray tracing inom snar framtid är man rätt naiv. Jag tror dock stenhårt på tekniken, men det kommer att ta tid innan dels utvecklarna får kläm implementering och optimering, samt att jag undrar om dagens toppkort är tillräckligt starkt ändå. Först när vi når 1440p med minst 60fps på high/ultra tror jag det blir något som fler eftertraktar.

Men, jag tror inte vi kommer vara där innan nästa generations grafikkort.

Ett litet resonemang:
Vega VII är ett ganska stort chip - lika stort eller större än vad som är rimligt för nästa generations spelkonsoler. OK, reservera yta för ett block av 8st 7nm Zen CPU kärnor. Nu är du nere på någonstans under tre fjärdedels Vega VII i kiselyta. Kom ihåg att nästa generations spelkonsoler har som mål att se bra ut på 4k-skärmar. OK, spekulera nu - kommer de nya spelkonsolerna att köra raytracing/hybridrendrering?
Jag tror inte det. I princip alla AAA-titlar kodas mot konsolerna (och bara de allra ambitiösaste/first party titlarna kommer i början att ignorera den nuvarande konsolgenerationen). Vilket innebär att vår befintliga grafikpipeline kommer att fortsätta att dominera fram till slutet av nästa decennium.

På PC-sidan då? Tja, de stora spelen, Fortnight, Overwatch, PUBG, och så vidare kör ju på vilka brödrostar som helst och till och med mobiltelefoner och Nintendo Switch. Folk som gillar de spelen har ingen anledning att betala för raytracing så länge de kan få bättre prestanda billigare och med bättre batteritid på annat sätt.

Så raytracingens era för att hantera ljussättning i realridsrendrering kan rimligen inte infalla förrän om något decennium. Vad kommer att definiera grafikstandarder då? Knappast PC, konsoler kanske, mobila enheter troligare - det är i alla fall där de mesta pengarna dras in till spelindustrin redan nu, och trenden är glasklar. Så när kommer nVidias modell av hybridrendrering att få genomslag på mobilmarknaden? Någonsin? Effektivitet och marknadskrafter kommer att avgöra vad som dominerar i framtiden.

Det är nu trettio år sedan jag började leka med raytracing. Det är fortfarande kul. Men det innebär inte att det är framtiden för spelindustrin.

Permalänk
Medlem

För mig står det mellan 2060 och 2070, något av dessa har jag siktat in mig på
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4965792,4964660,5022135....

För mig är BFV inte ett viktigt spel längre och jag tycker inte ray tracing på Ultra inte är viktigt där, det räcker med att köra på Low, man hinner ändå inte se dessa detaljer i stridens hetta. Men jag kommer nog skaffa ett nytt kort till sommaren 2019, då får man se vad för nya spel som kommit, jag tänker ca 5 år fram om jag väljer ett 2070.

Eller så börjar jag med ett 2060 och siktar in mig på ca 3 år innan det kanske kommit nya grejer bättre anpassade för ray tracing + att jag hoppas att priserna sjunkit lite mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

För mig står det mellan 2060 och 2070, något av dessa har jag siktat in mig på
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4965792,4964660,5022135....

Uj, skulle aldrig ge 7000:- för ett RTX 2070 när man redan kunnat köpa RTX 2080 för ~7200:-.

Bättre då att köpa ett RTX 2060 nu och sen köpa "3060" om 2 år, om man tycker att prestandan räcker till.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Källa på det?

Dessutom kostar Tesla V100 drygt 90 000:-.

Ja Webhallen finns ju på nätet.
Tesla V100 har jag inte sett något Sverige-pris på men i USA kostar den tydligen 19500 USD

Permalänk

Rea

Skrivet av Greyguy1948:

Ja Webhallen finns ju på nätet.
Tesla V100 har jag inte sett något Sverige-pris på men i USA kostar den tydligen 19500 USD

Det är tydligen rea nu. Men för en privatperson är det ändå dyrt
Tesla V100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Miningboomen är över sedan tid tillbaka. Sedan HBM2 inte dyrt längre? I snitt är en 1GB HBM2 tre gånger så dyrt som lika stor mängd GDDR minnen. 8GB HBM2 kostar t.ex. $160.

https://www.fudzilla.com/news/graphics/43731-vega-hbm-2-8gb-m...

Du länkar en två år gammal artikel. Om du hade sett vad jag skrev så länge, det var dyrt när det kom. Som allt annat. Eller menar du att Vega 56s halva prislapp består av minnet? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget emot Nvidia ... men det är grymt härligt när konsumenterna tvålar till företag när de prissätter för högt genom att inte köpa produkterna.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du länkar en två år gammal artikel. Om du hade sett vad jag skrev så länge, det var dyrt när det kom. Som allt annat. Eller menar du att Vega 56s halva prislapp består av minnet? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Jag påstår att en stor del av dess pris beror på dess dyra minne och minneskontroller ja. Eller du kanske anser att det bara är en slump att Nvidia inte använder HBM2 minnen i något annat än sina Quadrokort?

Om du inte gillar en två år gammal artikel. Vad sägs om en artikel från fyra dagar sedan?

https://www.fudzilla.com/news/graphics/48019-radeon-vii-16gb-...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jag påstår att en stor del av dess pris beror på dess dyra minne och minneskontroller ja. Eller du kanske anser att det bara är en slump att Nvidia inte använder HBM2 minnen i något annat än sina Quadrokort?

Om du inte gillar en två år gammal artikel. Vad sägs om en artikel från fyra dagar sedan?

https://www.fudzilla.com/news/graphics/48019-radeon-vii-16gb-...

Källa? Verkar som dom flesta i kommentarsfältet kallar det för ''skitsnack'' Samma pris som för två år sedan.

''16gb gddr6 comes in at 416 usd approx. So hbm2 isnt expensive at all''

Så skriver en annan, vet inte om det är sant eller inte, men isf skulle DDR6 vara dyrare.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Greyguy1948:

Ja Webhallen finns ju på nätet.
Tesla V100 har jag inte sett något Sverige-pris på men i USA kostar den tydligen 19500 USD

Källan jag bad om var för påståendet att RTX 2080 Ti var det mest sålda på Inet.

Angående Tesla V100 så finns det att köpa som instickskort på Dustin för dryga 93 000:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

radeon 590 för 1080p
radeon vega 56 för 1440p
radeon vega64 samt 7 för 4k.

går att förstå varför Nvidia fick problem med rtx korten

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

radeon 590 för 1080p
radeon vega 56 för 1440p
radeon vega64 samt 7 för 4k.

går att förstå varför Nvidia fick problem med rtx korten

Haha, tycker 1080ti är på gränsen för 1440p. Vi han vara överens om att man har olika krav på spelupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Källan jag bad om var för påståendet att RTX 2080 Ti var det mest sålda på Inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Sortera efter mest sålda:
https://www.webhallen.com/se/category/47-Grafikkort

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Semenra:

Tack. Det var överraskande. Nu var det ju Inet men jag antar det är samma sak där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack. Det var överraskande. Nu var det ju Inet men jag antar det är samma sak där.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja lilla Sverige gör ju verkligen avtryck på marknaden. Kolla in Steam, Amazon, Ebay. På steam har 25% av användarna Gtx 1060 eller Gtx 1050. Cirka 17 miljoner användare som köpt de korten.
På amazon är gtx 1060 det kort som såldes i överlägset antal förra året. Märkesbaserat så säljs det flest xfx 580 sedan kommer asus 1060. På steam har inte ens 2 procent 1080. High end korten säljs i liten skala. Hade förhållandet varit tvärtom så hade highendkorten varit betydligt dyrare för annars innebär det dålig lönsamhet. Korten i mitten är det som är kassakon med låg tillverkningskostnad och höga vinstmarginaler.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hakan78:

Ja lilla Sverige gör ju verkligen avtryck på marknaden. Kolla in Steam, Amazon, Ebay. På steam har 25% av användarna Gtx 1060 eller Gtx 1050. Cirka 17 miljoner användare som köpt de korten.
På amazon är gtx 1060 det kort som såldes i överlägset antal förra året. Märkesbaserat så säljs det flest xfx 580 sedan kommer asus 1060. På steam har inte ens 2 procent 1080. High end korten säljs i liten skala. Hade förhållandet varit tvärtom så hade highendkorten varit betydligt dyrare för annars innebär det dålig lönsamhet. Korten i mitten är det som är kassakon med låg tillverkningskostnad och höga vinstmarginaler.

Ok. Vad hade detta med mitt svar att göra?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok. Vad hade detta med mitt svar att göra?

Jag tolkade som du var en av de som trodde att många köpte highendkorten. Om inte så är fallet ber jag om ursäkt. Många klagar även på priset på de dyraste korten trots att deras vinstmarginal är mycket låg på dessa. Ett exempel på detta är Radeon VII där enbart minnet på kortet kostar AMD cirka 360 dollar. Hela grafikkortet kostar ca 650 dollar i tillverkning. Detta kort kommer ha ett rekommenderat utpris på 699 dollar. Dessa 49 dollar skall täcka upp för utveckling vilket de inte gör. Var hämtar de igen kostnaden och tjänar pengarna. Jo i mellansegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Men svenskarna har tydligen råd. Jag såg just att mest sålda grafikkortet på Webhallen är RX 2080 Ti.
Priset är ju relativt -Tesla V100 kostar 200 000 med 16 GB HBM2.....så kanske är RX 2080 Ti ett fynd?

Fast det är väl ingen normalt funtad människa som köper det kortet till en gamingburk? 😂

Det va den absolut sämsta jämförelsen jag har hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Ja, det är klart.
I dagsläget har jag råd med 2080 Ti Quad SLI men jag skriker inte "shut up and take my money" bara för att den är lite snabbare än förra generationen, speciellt om jag vet att göra det, skulle ge företagen fria händer att öka priserna för framtida lanseringar, där jag kanske inte ens har råd med en (1) RTX 5070 på 25 000 SEK.

Det jag främst reagerade på var ditt påstående att alla som köpt ett 2080Ti är likställda med idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Låt oss kolla lite på fakta då.

https://i.imgur.com/yqeTBhQ.png

Deras kostnader för varken R&D eller Operativa har ökat särskilt dramatiskt, inkomsten har dock skjutit i höjden.

R&D har ökat med 31% medan nettoinkomsten har ökat med 245%. Det talar ju sitt tydliga språk.

Sant, men frågan är hur mycket av 2017:s R&D budget som gått åt till RTX korten. Det är ju inte troligt att man tagit fram alla nya funktioner under 2018. Mer troligt är att man jobbat flera år med RT och gjort ett antal konceptkretsar och prototyper innan man ens börjar designa slutversionen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SAFA:

Sant, men frågan är hur mycket av 2017:s R&D budget som gått åt till RTX korten. Det är ju inte troligt att man tagit fram alla nya funktioner under 2018. Mer troligt är att man jobbat flera år med RT och gjort ett antal konceptkretsar och prototyper innan man ens börjar designa slutversionen.

#17763149

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack. Det var överraskande. Nu var det ju Inet men jag antar det är samma sak där.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om att det känns rätt otippat. Har väl legat 2080Ti kort på top 5 på prisjakt sen i princip lanseringen. Och kollar man på Dustin så har de typ inga kort inne, samt osäkra leveransdatum från lev. 2080Ti ser iaf ut att sälja riktigt bra i Sverige.

2060 och 2070 säljer nog rätt bra också, dock har dom rätt bra pris/prestanda så är ju inte otippat. 2080 är nog set svarta fåret i den här lanseringen. Topkorten verkar ju folk köpa oavsett, såg vi ju även med titan korten, var väl iof knappast någon kjoskvältare, men de visade ändå vad folk var beredda att betala för att ligga å topp.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Håller med om att det känns rätt otippat. Har väl legat 2080Ti kort på top 5 på prisjakt sen i princip lanseringen. Och kollar man på Dustin så har de typ inga kort inne, samt osäkra leveransdatum från lev. 2080Ti ser iaf ut att sälja riktigt bra i Sverige.

Det hade varit intressant att se hur många som är köpta på avbetalning.

Jag hade själv planerat att byta ut mitt 980 Ti mot nästa generation men jag hade inte råd att lägga så mycket på ett grafikkor. Fick bli 1080 Ti istället.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det här kanske ger AMD en tankeställare inför prissättning av Vega VII

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Jag tolkade som du var en av de som trodde att många köpte highendkorten. Om inte så är fallet ber jag om ursäkt. Många klagar även på priset på de dyraste korten trots att deras vinstmarginal är mycket låg på dessa. Ett exempel på detta är Radeon VII där enbart minnet på kortet kostar AMD cirka 360 dollar. Hela grafikkortet kostar ca 650 dollar i tillverkning. Detta kort kommer ha ett rekommenderat utpris på 699 dollar. Dessa 49 dollar skall täcka upp för utveckling vilket de inte gör. Var hämtar de igen kostnaden och tjänar pengarna. Jo i mellansegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har du ju en Radeon Instinct variant av detta som går något saktare. Där är nog marginalen bättre men inte volymen!