Sony tillkännager Playstation Classic med 20 förinstallerade spel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CreX:

C&c släpptes 1995 på PC och sedan 1996 på PS1.
1997 kom dock den förbättrade versionen för PC, som du nämnde kallades Gold. Vilken hade officiellt stöd för Windows över DOS samt högre upplösning och lite mer detaljerad grafik i bland annat GUI.

Ja det stämmer bra. Ps1 versionen hade överlägset sämst grafik och alls, där objekt fadade in. (först grå sedan kommer färg) https://www.youtube.com/watch?v=j7r2lm9oZq8

Men ändå det är en visst känsla av att köra spelet igen på konsol. Jag själv körde som tusan hemma på ps1, sedan varje onsdag på dataklubben i skolan spöade jag skiter ur de andra när vi lirade på skolans PC-datorer.
Att jag då inte lirade på min PC var att jag då inte hade en egen pc i min lägenhet.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul trend och jag gillar verkligen retro-gaming. Ville inte vara gnällig men pallar dock inte att ha så många olika konsoler hemma och ogillar att spela utan trådlösa kontroller. Skulle vara böttre om alla spel kom till PC istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Riktigt kul trend och jag gillar verkligen retro-gaming. Ville inte vara gnällig men pallar dock inte att ha så många olika konsoler hemma och ogillar att spela utan trådlösa kontroller. Skulle vara böttre om alla spel kom till PC istället

Skickades från m.sweclockers.com

PS1 roms och emulatorer har funnits hur länge som helst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vart en förhandsbokning hos webhallen då Inet hade fullt, vet tja vad slutpriset blir här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag vill mest av allt ha NHL 99

Dold text
Permalänk
Medlem

Svenska handlarna rider vidare på NES-hysterin ser jag. Hittills är det bara Spelbutiken som tar ett rimligt pris på 1200kr ($99~870*1.25=1087kr). Resten agerar scalpers och säljer till överpris, vissa så mycket som 1700kr. Finns inga ursäkter till såna priser. Har bokat hos Spelbutiken i alla fall, och skulle de justera priset så avbokar jag direkt och köper till överpris på Ebay i stället, för det lär bli billigare. Så var det med SNES Classic i alla fall, som nu helt magiskt kostar 900kr i Sverige, precis som det skulle vid lansering.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm, kul med retrogrejor. Playstation 1 är ju en klassiker.

Jag känner mig dock rätt gammal, PS1 var "efter min tid", typ...jag har dock köpt spelkonsoller på senare dagar för barnens skull, Nintendo Wii är ett klart bra köp. Har provat lite emulatorer, och kommit fram till att N64-spel (Mario64 etc) fortfarande håller rätt ok, SNES eller äldre vill barnen helst inte se (och inte jag heller). Delvis för att spelen var just "oförlåtande", vilket barn av idag inte är vana vid.

Generellt tycker jag att 2D spelen/konsolerna från 80 och 90 talet har åldrats bättre än 3D från samma tid.
Men ett undantag tycker jag är Mario kart.
Super Mario Kart på SNES var/är ett bra spel men Mario Kart 64 på N64 är mycket bättre.

Super Mario Kart hade 1 bana mer per kupp (och fler varv per bana) och det var lättare att träffa med gröna skal i Super Mario Kart.
Annars tycker jag Mario Kart 64 är bättre på allt.

Har du möjlighet att köra N64 spel så prova gärna Mario Kart 64.
Jag tycker det står sig bra mot nyare spel i serien.

Största bristen i Mario Kart 64 mot nyare Mario Kart spel är avsaknaden av nätverksspel.
Har du kompisar på besök och en stor skärm så funkar splitscreen bra.
Annars kan det bli tråkigt i längden att spela själv.

Permalänk
Medlem

NOPE !! känns så jäkla onödigt..

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

@frong: Jo, det har du så klart rätt i men jag tänker mig en tjänst likt Steam med cloud save osv.

Permalänk
Medlem

1. Köp ett gammalt PS1 på blocket, sätt i en liten dator som klarar av PS1-spel.
2. Profit

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror sony missbedömer vad folk anser vara retro nog att införskaffa en minikopia. Hur många har inte fungerande ps2/ps3:or som är bakåtkompatibla och kan köra psx-spel?! Visst... tekken 3 och ff7 är några av mina favvospel genom tiderna, men samtidigt inte lika ikoniska som mario m.fl. dessutom har "pixelart" blivit trendigt och därmed 8/16-bit grafik. 32 bitars 3D har ju inte direkt åldrats med stil?! Jag tror väl kanske inte på en flopp direkt, men tvivlar på att sony kommer i närheten av nintendos classickonsol försäljning.

Tror du har helt rätt där.

Dessutom börjar nog folk få slut på både HDMI-portar och USB-portar i TV-apparaterna.

Är nog för de flesta smartare om Sony släppte spelen som ett retropack för PS4.

Dessutom får man då de saknade analogspakarna på köpet.

Skrivet av Orisons:

Alltså, inte för att dissa Sony. De var kungar med PS1 när det begav sig, men många tidiga polygon-spel har inte åldrats väl. Att spela Wipeout eller Tomb raider idag måste kännas otroligt segt och fult om man jämför med hur pixelspelen åldrats.
Finns nog en marknad hursom dock....

Jo, håller med. Tror inte heller att en senare Nintendo Mini skulle vara en lika klockren framgång som NES & SNES Mini.

Vill, om några HDMI-portar kan bli lediga,l hellre ha en tidig Sega Mini.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror sony missbedömer vad folk anser vara retro nog att införskaffa en minikopia. Hur många har inte fungerande ps2/ps3:or som är bakåtkompatibla och kan köra psx-spel?! Visst... tekken 3 och ff7 är några av mina favvospel genom tiderna, men samtidigt inte lika ikoniska som mario m.fl. dessutom har "pixelart" blivit trendigt och därmed 8/16-bit grafik. 32 bitars 3D har ju inte direkt åldrats med stil?! Jag tror väl kanske inte på en flopp direkt, men tvivlar på att sony kommer i närheten av nintendos classickonsol försäljning.

Har originalet (PS 1 slim) och spelen åldras inte bra. Men men, säkert någon som skaffar detta. Original konsol kan du köpa begagnat för runt 600 kr eller lägre.

Skrivet av Orisons:

Alltså, inte för att dissa Sony. De var kungar med PS1 när det begav sig, men många tidiga polygon-spel har inte åldrats väl. Att spela Wipeout eller Tomb raider idag måste kännas otroligt segt och fult om man jämför med hur pixelspelen åldrats.
Finns nog en marknad hursom dock....

nä, dom spelen jag har till PS 1 har inte åldras väl (t.ex colin mcrae 2). Dock kan man ju köpa riktiga konsolen för runt 500/600 kr med kontroll (Ps 1 slim då). Vist spelen är inte gratis, så det är väl enda poängen man köper denna konsol i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har originalet (PS 1 slim) och spelen åldras inte bra. Men men, säkert någon som skaffar detta. Original konsol kan du köpa begagnat för runt 600 kr eller lägre.

nä, dom spelen jag har till PS 1 har inte åldras väl (t.ex colin mcrae 2). Dock kan man ju köpa riktiga konsolen för runt 500/600 kr med kontroll (Ps 1 slim då). Vist spelen är inte gratis, så det är väl enda poängen man köper denna konsol i stället.

Playstation har en nackdel mot Nintendos NES/SNES/N64 och Segas Master System/Megadrive och det är att den inte har cartridge.

Att hålla på att skriva om en CD-RW skiva är bökigare än att använda flashcart om man inte har möjlighet att ha hela sin originalsamling framme eller vill vara rädd om sina originalspel.

Om man ändå jämför originalspel mot originalspel så är det lätt att stå ut med de kortare laddningstiderna på cartridge spel.
Minns när jag skaffade GameCube att jag blev besviken på att man kunde höra fläktljud och ljuden från DVD läsaren samt laddningstiderna.
Efter att vara van med Nintendo 64 som var ljudlös och laddade snabbt så kändes det som ett steg bakåt.
Lite som att gå från en PC med SSD till att gå till en PC med hårddisk idag. Fast PCn med HDD har bättre grafikkort.
Med det sagt så hade jag ändå mycket kul med min GameCube.
Men jag gillar/gillade Solid State lagring, både på 80/90 talet och nu, även om det inte ger lika billig lagring som band.

Permalänk

Scalpers är redan igång på ebay 😂

$999.99 för Playstation Classic på Ebay 😂😂😂

Ebay Scalper

Permalänk
Medlem

Förbokade på amazon.co.uk, landade på £94, dvs runt 1100kr inkl frakt.

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@emilakered: Indeed. Var grymt kul att spela Revelations: Persona men i övrigt känns den inte klockren. Dyr, många av spelen har inte åldrats värdigt och några väldigt tveksamma val av spel. Jag kommer ju ändå köpa en (eller fler), men Sony hade kunnat baka ihop något mycket bättre här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

PS1 roms och emulatorer har funnits hur länge som helst.

Sant, men på helt laglig väg utan att behöva lite upp rom. Tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com