AMD Radeon VII med skräddarsydda kylare från partner hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon VII med skräddarsydda kylare från partner hittar ut på webben

UPPDATERAD! Nya uppgifter talar för att AMD Radeon VII kan släppas med andra kylare än företagets egen, då namn på flera modeller från tillverkaren Powercolor publiceras på Twitter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ca 8000kr för GTX 1080 Ti prestanda 2019, när man kunde få tag på ett bra 1080 Ti kort för ca 6500kr 2017.

Grafikkortsmarknaden går bra nu, Kappa.

Permalänk
Medlem

@Boredbynoobs:
Speciellt nu när det enda argumentet för att välja AMD (att man redan har en freesync skärm) inte är relevant längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Boredbynoobs:
Speciellt nu när det enda argumentet för att välja AMD (att man redan har en freesync skärm) inte är relevant längre.

Många Freesync-skärmar verkar ju inte leverera en bra upplevelse om de drivs av ett Nvidiakort. Sen om det är en skillnad om samma skärm drivs med ett AMD-kort vet jag ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på deras gamla Red Devil kort så kommer det nog inte bli billiga. Men jag vill gärna se en resektion på de två. Vega 64 i Red Devil utförande var inte direkt billig, men tror en av de andra Red Devil korten var dyrare om man kollar pris/prestanda.
För Vega 64:
https://www.tomshardware.com/reviews/powercolor-red-devil-rx-...
767.55$ utan moms om jag inte missförstått.

Undrar vad dessa två Red Devil kommer hamna på i pris.

Edit:
Förtydligande och meningsbyggnad.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Ca 8000kr för GTX 1080 Ti prestanda 2019, när man kunde få tag på ett bra 1080 Ti kort för ca 6500kr 2017.

Grafikkortsmarknaden går bra nu, Kappa.

Ja men det är väl ändå billigare än Nvidia's alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Boredbynoobs:
Speciellt nu när det enda argumentet för att välja AMD (att man redan har en freesync skärm) inte är relevant längre.

Precis...

"Wait for Navi" I guess som det var "Wait for Vega" för 3 år sedan och där vet vi ju hur det gick...:P

Lite sjukt att senaste grymma high-end kort AMD har släppt är 290x. 6 år sedan snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Många Freesync-skärmar verkar ju inte leverera en bra upplevelse om de drivs av ett Nvidiakort. Sen om det är en skillnad om samma skärm drivs med ett AMD-kort vet jag ej.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD korten har exakt samma problem egentligen så är G-Sync certified FreeSync stämpeln en garanterad kvailtet nivå på hur Adaptiv Sync kommer funka på skärmen jämfört med Freesync som AMD i princip ger till vem som helst och Freesync 2 som har lägre krav på kvailtet av Adaptiv Sync jämfört med G-Sync certified FreeSync.

Problemet är skärm tillverkarna och inte AMD eller Nvidia.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Klumpeduns:
De levererar samma upplevelse som ett AMD kort gör, Freesync implementationen är kass, det är marknads-brett. Freesync 2 har liknande krav på implementation som G-sync, samma teknologi bara att man måste uppnå en kvalitetsnivå för att få Freesync 2 stämpeln. Och hur många Freesync 2 skärmar har vi nu när implementationen av det kostar lite extra? Inget nästintill gratis man bara slappar på för marknadsföring?

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Många Freesync-skärmar verkar ju inte leverera en bra upplevelse om de drivs av ett Nvidiakort. Sen om det är en skillnad om samma skärm drivs med ett AMD-kort vet jag ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle vilja se ett test där man tittar på några Freesync-skärmar som Nvidia inte godkänt och undersöker om det är skillnad på adaptive sync om man driver den med ett Nvidia- eller AMD-kort. Kanske är Nvidias krav lite höga? Kanske testa någon TV också?

Har ni några inne på redaktionen? @Laxpudding

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Klumpeduns:
De levererar samma upplevelse som ett AMD kort gör, Freesync implementationen är kass, det är marknads-brett. Freesync 2 har liknande krav på implementation som G-sync, samma teknologi bara att man måste uppnå en kvalitetsnivå för att få Freesync 2 stämpeln. Och hur många Freesync 2 skärmar har vi nu när implementationen av det kostar lite extra och inget nästintill gratis man bara slappar på för marknadsföring?

Stämmer inte riktigt, det bröjar dyka upp mer och mer tester som visar att AMD kort faktiskt funkar bättre med Freesync skärmar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om man kollar på deras gamla Red Devil kort så kommer det nog inte bli billiga. Men jag vill gärna se en resektion på de två. Vega 64 i Red Devil utförande var inte direkt billig, men tror en av de andra Red Devil korten var dyrare om man kollar pris/prestanda.
För Vega 64:
https://www.tomshardware.com/reviews/powercolor-red-devil-rx-...
767.55$ utan moms om jag inte missförstått.

Undrar vad dessa två Red Devil kommer hamna på i pris.

Edit:
Förtydligande och meningsbyggnad.

Dock så var det priset under mining bommen så går inte direkt att jämföra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag skulle vilja se ett test där man tittar på några Freesync-skärmar som Nvidia inte godkänt och undersöker om det är skillnad på adaptive sync om man driver den med ett Nvidia- eller AMD-kort. Kanske är Nvidias krav lite höga? Kanske testa någon TV också?

Har ni några inne på redaktionen? @Laxpudding

nVidia stödjer varken Gsync eller Freesync över HDMI och de flesta TV's har ju bara HDMI och ingen displayport.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

AMD korten har exakt samma problem egentligen så är G-Sync certified FreeSync stämpeln en garanterad kvailtet nivå på hur Adaptiv Sync kommer funka på skärmen jämfört med Freesync som AMD i princip ger till vem som helst och Freesync 2 som har lägre krav på kvailtet av Adaptiv Sync jämfört med G-Sync certified FreeSync.

Problemet är skärm tillverkarna och inte AMD eller Nvidia.

AMD ger inte Freesync stämpeln till vem som helst därav skärmarna som enbart skriver "VESA Adpative sync" i specen, men ja kraven är låga.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

nVidia stödjer varken Gsync eller Freesync över HDMI och de flesta TV's har ju bara HDMI och ingen displayport.

Ah, då vet jag. Trist att man inte har DP på TV!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja men det är väl ändå billigare än Nvidia's alternativ

Aha, är det? 8000kr är ett RTX 2080.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag skulle vilja se ett test där man tittar på några Freesync-skärmar som Nvidia inte godkänt och undersöker om det är skillnad på adaptive sync om man driver den med ett Nvidia- eller AMD-kort. Kanske är Nvidias krav lite höga? Kanske testa någon TV också?

Det är ett helt projekt att få hem och testa igenom skärmar på det här sättet. Men vi kommer förstås fortsätta testa igenom skärmar med både AMD- och Nvidia-kort som tidigare, för det kan vara mycket som skiljer sig. Ironiskt nog verkar det inte vara så stora skillnader med just Freesync/G-Sync compatible, utan mer andra problem som svårigheter att synka och buggar som aktiveras med ena typen av kort men inte andra och liknande.

Permalänk
Medlem

AMD:s kort ser ju ändå okej ut. Ska bli intressant hur att se hur mycket mer kylning vs ljud partnertillverkare kan få till. Priset är fortfarande något saftigt men det är väl releasepris så kanske kan sänkas en del någon eller några månader framåt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Boredbynoobs:
Speciellt nu när det enda argumentet för att välja AMD (att man redan har en freesync skärm) inte är relevant längre.

Det enda argumentet för dig kanske. Vi andra som inte gillar inhägnande trädgårdar och inlåsningar men gillar bra opensource-stöd har fortfarande massor argument att välja AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

AMD korten har exakt samma problem egentligen så är G-Sync certified FreeSync stämpeln en garanterad kvailtet nivå på hur Adaptiv Sync kommer funka på skärmen jämfört med Freesync som AMD i princip ger till vem som helst och Freesync 2 som har lägre krav på kvailtet av Adaptiv Sync jämfört med G-Sync certified FreeSync.

Problemet är skärm tillverkarna och inte AMD eller Nvidia.


AMD "ger" inte Freesync stämpeln till någon, det är en öppen standard, Freesync 2 är den som AMD lägger sig i och som inkluderar krav på större adaptive sync spann, HDR och colorspace.

EDIT: Drar tillbaka mitt statement då jag inser att jag förmodligen har fel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

AMD "ger" inte Freesync stämpeln till någon, det är en öppen standard, Freesync 2 är den som AMD lägger sig i och som inkluderar krav på större adaptive sync spann, HDR och colorspace.

Japp. Det har ju fungerat bra än så länge. Teeeeheeeeeee.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Ny version av AMDVLK med stöd för nya Vega20-korten släpptes för 11 timmar sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Aha, är det? 8000kr är ett RTX 2080.

Nja ett 2080 kostar runt 8500-11000kr beroende på om du vill ha kass kylare eller en bra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag skulle vilja se ett test där man tittar på några Freesync-skärmar som Nvidia inte godkänt och undersöker om det är skillnad på adaptive sync om man driver den med ett Nvidia- eller AMD-kort. Kanske är Nvidias krav lite höga? Kanske testa någon TV också?

Har ni några inne på redaktionen? @Laxpudding

Många skärmar underkänns av Nvidia på ganska lösa grunder. T.ex. har många Freesync-skärmar en "Freesync on/off"-inställning i sin OSD och Nvidia kräver att den ska vara på som standard. I mitt eget fall med en MG279Q så är den "off" när man plockar upp skärmen ur kartongen vilket Nvidia tycker diskvalificerar den trots att den fungerar bra i övrigt. Personligen tror jag de är ute efter att svartmåla "Freesync" genom att underkänna så många skärmar som möjligt så att de fortfarande kan ta premiumpriser för "G-Sync" och "G-Sync Ultimate".

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag skulle vilja se ett test där man tittar på några Freesync-skärmar som Nvidia inte godkänt och undersöker om det är skillnad på adaptive sync om man driver den med ett Nvidia- eller AMD-kort. Kanske är Nvidias krav lite höga? Kanske testa någon TV också?

Har ni några inne på redaktionen? @Laxpudding

Får för mig att Hardware Unboxed testar i denna: https://www.youtube.com/watch?v=icJnTUAaB9

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Många skärmar underkänns av Nvidia på ganska lösa grunder. T.ex. har många Freesync-skärmar en "Freesync on/off"-inställning i sin OSD och Nvidia kräver att den ska vara på som standard. I mitt eget fall med en MG279Q så är den "off" när man plockar upp skärmen ur kartongen vilket Nvidia tycker diskvalificerar den trots att den fungerar bra i övrigt. Personligen tror jag de är ute efter att svartmåla "Freesync" genom att underkänna så många skärmar som möjligt så att de fortfarande kan ta premiumpriser för "G-Sync" och "G-Sync Ultimate".

Finns ju skärmar som din och det kan kännas överdrivet, håller med dig helt att en sån borde passerat men dom har förmodligen tänkt samma som g-sync att det bara aktiveras och funkar. Men sen är inte Freesync 2 någon kvalitetskoll över huvudtaget utan många skärmar använder det ändå. Det är där AMD's problem ligger, en "öppen" standard säger inte hur skärmen kommer funka endast pga Freesync 2. Japp, jag vet att det varit problem med drivrutiner och g-sync skärmar men dåliga skärmar med FS2 kan du inte fixa med drivrutiner.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nja ett 2080 kostar runt 8500-11000kr beroende på om du vill ha kass kylare eller en bra

Konstigt, jag som tittar på ett Windforce-kort med tre fläktar för 7990kr. Måste vara en hägring.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Finns ju skärmar som din och det kan kännas överdrivet, håller med dig helt att en sån borde passerat men dom har förmodligen tänkt samma som g-sync att det bara aktiveras och funkar. Men sen är inte Freesync 2 någon kvalitetskoll över huvudtaget utan många skärmar använder det ändå. Det är där AMD's problem ligger, en "öppen" standard säger inte hur skärmen kommer funka endast pga Freesync 2. Japp, jag vet att det varit problem med drivrutiner och g-sync skärmar men dåliga skärmar med FS2 kan du inte fixa med drivrutiner.

Hur menar du här? "Men sen är inte Freesync 2 någon kvalitetskoll över huvudtaget"

Freesync och Freesync 2 är just AMDs kvalitetsstämpel på att "vi har testat denna skärm med adaptive sync och den lever upp till en av våra standarder, ni får sätta vår stämpel på den"

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Finns ju skärmar som din och det kan kännas överdrivet, håller med dig helt att en sån borde passerat men dom har förmodligen tänkt samma som g-sync att det bara aktiveras och funkar. Men sen är inte Freesync 2 någon kvalitetskoll över huvudtaget utan många skärmar använder det ändå. Det är där AMD's problem ligger, en "öppen" standard säger inte hur skärmen kommer funka endast pga Freesync 2. Japp, jag vet att det varit problem med drivrutiner och g-sync skärmar men dåliga skärmar med FS2 kan du inte fixa med drivrutiner.

Absolut finns det skärmar med problem, det tänker jag inte förneka, men Nvidias "G-Sync Comaptible"-lista är inte en verklighetstrogen representation av Freesync, utan det är något som ser ut att vara vinklat till deras fördel i marknadsföringssyfte, och jag menar, varför skulle de inte göra så? De vill såklart framhäva sig själva som det bästa alternativet precis som alla andra företag. Det bästa hade varit en oberoende certifiering, och jag tycker personligen att VESA borde ta på sig det uppdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Boredbynoobs:
Speciellt nu när det enda argumentet för att välja AMD (att man redan har en freesync skärm) inte är relevant längre.

16gb HBM VRAM.

Tyck vad du vill men det är ett argument.

Skickades från m.sweclockers.com