Råd om rostig dörr på en Passat 2008.

Permalänk
Medlem

Råd om rostig dörr på en Passat 2008.

Köpte begagnad bil. Kan ingenting om bilar och hade en vän som kan bilar med mig. Vi missade båda saker på bilen. Den ena rätt uppenbar vi borde sett men bilfirman höll på att byta däck på bilen i en trång lokal så gick inte att se den sidan av bilen. Rosten på dörren men återkommer om det.......

Fick byta kontakten till parkeringsbromsen ganska omgående då den bara dagar efter köpet signalerade fel. 560kr rök där.

Lämnade in sommardäcken på förvaring, vill säga böt de jag redan hade där. Kom då fram att Passatens sommardäck var ordentligt snéslitna så jag kommer få göra en hjulinställning på bilen och byta sommardäck. Kumodäck. Så runt 7.000kr totalt för det.

Kollade motoroljan för att kolla nivån och såg då veckan efter köp att oljan var svartblaskig som vatten. Byte av olja och filter var för ganska exakt två år sedan så nu får jag göra det. 2.538kr på Möller i Uppsala. Kommer sen gå över till att byta sånt en gång om året tänkte jag.

Nu till dörren där jag behöver rådgivning.

Höger framdörr. I varsin ände av listen så är det rejäla "bubblor" i lacken med rost under. Har visat upp bilen för en firma och mailat bilder till två andra lackfirmor och får olika besked av dem

Den ena säger att det kommer kosta runt 5.200kr att få det åtgärdat och att de då inte kan garantera att det inte kommer tillbaks.

En annan firma säger att det kostar ungefär 5.500kr att slipa och lacka men att rekommendationen är att byta dörr.

Tredje firma konstaterar att de tar runt 4.500kr för att slipa och lacka om dörren. För 1.500kr till så lackar de in en bit på framskärmen och bakdörren för att få bort nyansskillnader. De kan inte heller garantera att rosten inte kommer tillbaks. Allt beror på hur djupt rosten går in i någon stolpe inne i dörren. På fråga om han rekommenderade att byta dörr så fnös han till och menade på att det finns just inga dörrar i bra skick nog. "Ytrost" som det står på många på "bildelsbasen" var det han menade. Dessutom att lacka om en "ny" dörr skulle gå på 6.000kr

Är rätt handfallen vad jag ska göra med dörren. Chansa på att få den fixad för 4.500 och hoppas på att det dröjer några år innan den måste åtgärdas igen eller om det är fråga om något år innan rosten bubblar tillbaks igen.

Som sagt, råd mottages!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

@Beginner: köpte du på firma eller privat

Permalänk
Avstängd

Hade gjort ett återköp om det är tillgängligt.. verkar vara billigare att köpa en annan bil som ej har dessa besvär.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jobbigt läge. Kan du lägga upp bilder på rosten på dörren?

På en slät yta så är det bara att blästra av och använda rostätare så kommer det väldigt sällan tillbaks, men är det vid tex dörrfalsen så är det svårare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Beginner:

Höger framdörr. I varsin ände av listen så är det rejäla "bubblor" i lacken med rost under. Har visat upp bilen för en firma och mailat bilder till två andra lackfirmor och får olika besked av dem

Den ena säger att det kommer kosta runt 5.200kr att få det åtgärdat och att de då inte kan garantera att det inte kommer tillbaks.

En annan firma säger att det kostar ungefär 5.500kr att slipa och lacka men att rekommendationen är att byta dörr.

Tredje firma konstaterar att de tar runt 4.500kr för att slipa och lacka om dörren. För 1.500kr till så lackar de in en bit på framskärmen och bakdörren för att få bort nyansskillnader. De kan inte heller garantera att rosten inte kommer tillbaks. Allt beror på hur djupt rosten går in i någon stolpe inne i dörren. På fråga om han rekommenderade att byta dörr så fnös han till och menade på att det finns just inga dörrar i bra skick nog. "Ytrost" som det står på många på "bildelsbasen" var det han menade. Dessutom att lacka om en "ny" dörr skulle gå på 6.000kr

Är rätt handfallen vad jag ska göra med dörren. Chansa på att få den fixad för 4.500 och hoppas på att det dröjer några år innan den måste åtgärdas igen eller om det är fråga om något år innan rosten bubblar tillbaks igen.

Som sagt, råd mottages!

Eftersom jag inte känner till vilka firmor det handlar om - och antagligen inte skulle känna till dem om jag hade namn på dem heller- så kan jag inte uttala mig om vilken av dem du ska använda. Men jag skulle i alla fall satsat på att helt enkelt lacka om dörren på den firma du litar mest på av de tre ovan alternativen. Bryr man sig om utseendet på bilen är det helt klart en bra idé att "lacka ut" på ytorna runt dörren för att slippa att nyansskillnaden blir så märkbar.

Eftersom du inte köpt en super-ny eller superdyr bil så hade jag inte bemödat mig om att byta dörr eller lacka om en sådan. Undantaget skulle vara om du fick tag i en riktigt fräsch dörr i samma kulör som din bil - och därmed bara kan byta rakt av utan att lacka något.

Sist men inte minst, jag vet inte hur mycket du betalade för bilen eller när du köpte den. Men du borde absolut kunna titta på möjligheten att kompenseras av bilfirman eller t.o.m. ångra/häva köpet

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Skulle jag varit du så hade jag nöjt mig med att byta däcken och göra en hjulinställning genom firma.

Olja och filter kan man byta lätt själv för några hundralappar, är man okunnig så finns det mängder med guider på youtube eller om man har en kompis som har lite meckarvana. Tar inte speciellt lång tid.

Angående rosten på dörren så är det svårt att säga utan att se hur mycket det är. Har också en bil från 2008, som har börjat få rost runt ena hjulhuset bak och på skuffen. Med tanke på värdet på min bil anser jag det inte värt att lägga dom pengarna det handlar om på det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Lite sent nu, men kontakten till p-bromsen hade nog gått på garantin. Alla bilfirmor måste lämna 3 månaders garanti.
Dörren är besvärligare, saker som syns tydligt är svårt att reklamera på i efterhand. Såvida man inte skär bort plåten och svetsar dit ny så kommer rosten tillbaka. Mvh Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Betala någon polare eller polares polare 1500 för att kapa bort rosten och svetsa dit ny samt slipa, sedan tar du och målar ordentligt med rostskyddsfärg och grundfärg. Slipa igen, och på med biltema bättringsfärg. Kommer det synas? Ja. Kommer det bli snyggt som 6000 kr jobbet? Nej. Kommer det hämma rosten? Troligtvis. Är bilen värd det? Ja? Är bilen värd 6000 kr rostlagning? Nej.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@Beginner: köpte du på firma eller privat

Firma. "Inte MRFansluten" som jag hörde orden mellan vännen och ägaren till firman. Fick googla sen vad som menades. Som sagt, spåndum själv på allt som har med bilar att göra.

Skrivet av VadSaDu:

Hade gjort ett återköp om det är tillgängligt.. verkar vara billigare att köpa en annan bil som ej har dessa besvär.

Jo. Hade nog varit smart av mig att göra så men inser att den firman inte skulle "ta tillbaks" bilen alls. Köpte den den 29 dec (en lördag?)

Skrivet av Lejman84:

Jobbigt läge. Kan du lägga upp bilder på rosten på dörren?

På en slät yta så är det bara att blästra av och använda rostätare så kommer det väldigt sällan tillbaks, men är det vid tex dörrfalsen så är det svårare.

Har bilder men har zippiedejdoo aning om hur jag lägger upp dem och var för länkning! :/ Ser ut som det är "mitt i plåten" i ändorna på listen men jag är inte på amatörnivå ens.

Skrivet av Xyborg:

Eftersom jag inte känner till vilka firmor det handlar om - och antagligen inte skulle känna till dem om jag hade namn på dem heller- så kan jag inte uttala mig om vilken av dem du ska använda. Men jag skulle i alla fall satsat på att helt enkelt lacka om dörren på den firma du litar mest på av de tre ovan alternativen. Bryr man sig om utseendet på bilen är det helt klart en bra idé att "lacka ut" på ytorna runt dörren för att slippa att nyansskillnaden blir så märkbar.

Eftersom du inte köpt en super-ny eller superdyr bil så hade jag inte bemödat mig om att byta dörr eller lacka om en sådan. Undantaget skulle vara om du fick tag i en riktigt fräsch dörr i samma kulör som din bil - och därmed bara kan byta rakt av utan att lacka något.

Sist men inte minst, jag vet inte hur mycket du betalade för bilen eller när du köpte den. Men du borde absolut kunna titta på möjligheten att kompenseras av bilfirman eller t.o.m. ångra/häva köpet

Betalade 49.000 för bilen. Du har helt rätt i att jag borde begära någon form av kompensation men är extremt konflikträdd av mig och killen gav intrycket av att det inte är någon mening att försöka ens. Inget han sa på plats men mer intryck jag fick där och då.

Lutar mest åt att betala 4.500 och hoppas på att rosten håller sig stången några år.

Skrivet av Microapple:

Skulle jag varit du så hade jag nöjt mig med att byta däcken och göra en hjulinställning genom firma.

Olja och filter kan man byta lätt själv för några hundralappar, är man okunnig så finns det mängder med guider på youtube eller om man har en kompis som har lite meckarvana. Tar inte speciellt lång tid.

Angående rosten på dörren så är det svårt att säga utan att se hur mycket det är. Har också en bil från 2008, som har börjat få rost runt ena hjulhuset bak och på skuffen. Med tanke på värdet på min bil anser jag det inte värt att lägga dom pengarna det handlar om på det.

Hjulinställning måste jag helt uppenbart göra. Vad gäller olje/filterbyte så är jag ute efter "stämpeln" i serviceboken då den är komplett ifylld. Förutom servicen 2017 men det var Möller som gjorde den och har den i sina loggar så de kommer sätta stämpel retroaktivt.

Har en brorson som är nyutbildad bilmeck som erbjudit sig att hjälpa till med saker.

Skrivet av EmilH:

Lite sent nu, men kontakten till p-bromsen hade nog gått på garantin. Alla bilfirmor måste lämna 3 månaders garanti.
Dörren är besvärligare, saker som syns tydligt är svårt att reklamera på i efterhand. Såvida man inte skär bort plåten och svetsar dit ny så kommer rosten tillbaka. Mvh Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Jag borde tänkt till. Blev sur på ytterliggare en "grej" och betalade för en ny kontakt för att få väck det bekymret.

Tack. Ska kolla sen.

Inser att jag får skylla mig själv. Det parat med att jag inte kan bilar alls gjorde att jag gick i "fällan". Ägaren till firman var trevlig att prata med men samtidigt så fick jag känslan av att det inte är någon mening att återkomma med saker efteråt.

Ursäkta felstavningar. Sjuk som en hund och orkar inte korrläsa.

Edit: Medans jag skrev....

Skrivet av Najsisen:

Betala någon polare eller polares polare 1500 för att kapa bort rosten och svetsa dit ny samt slipa, sedan tar du och målar ordentligt med rostskyddsfärg och grundfärg. Slipa igen, och på med biltema bättringsfärg. Kommer det synas? Ja. Kommer det bli snyggt som 6000 kr jobbet? Nej. Kommer det hämma rosten? Troligtvis. Är bilen värd det? Ja? Är bilen värd 6000 kr rostlagning? Nej.

Vet men 49.000 är svinmycket för mig så jag måste få bilen att rulla/hålla så länge det går. :/ Känner dessvärre ingen som kan hjälpa till heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Kontakta reklamationsombudsmannen i din kommun och säg att du vill ha hjälp med att reklamera ett bilköp.
Bilhandlare är hala som ålar men enligt köpelagen så kan alla fel som uppkommer de första 6 månaderna räknas som ursprungliga och bör åtgärdas av säljaren.
Säljaren bör få en chans att åtgärda felen men hade jag varit du hade jag ångrat köpet.
Var beredd på att du får ge en liten slant i värdeminskningsavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@Beginner: Kontakta reklamationsombudsmannen i din kommun och säg att du vill ha hjälp med att reklamera ett bilköp.
Bilhandlare är hala som ålar men enligt köpelagen så kan alla fel som uppkommer de första 6 månaderna räknas som ursprungliga och bör åtgärdas av säljaren.
Säljaren bör få en chans att åtgärda felen men hade jag varit du hade jag ångrat köpet.
Var beredd på att du får ge en liten slant i värdeminskningsavdrag.

Ringt konsumentupplysaren som tyckte att jag skulle reklamera bilen. Fick en massa tips och råd om hur jag ska göra. Sjuk/febrig som jag är så fattade jag noll men ska maila firman om reklamation. Få se vad de säger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns mer rost, Passat B6 (2005-2010) är kända för att rosta mycket i karossen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Kolla om det finns mer rost, Passat B6 (2005-2010) är kända för att rosta mycket i karossen.

Inget som står ut mer än att det på vänster bakdörr är en pytteliten, riskorns storlek, med chippad lack med ytrost i smband med framkant på dörrhandtaget.

En annan sak jag klurar över är att bromsarna gnisslar rejält emellanåt på bilen. Behöver inte betyda att det är något fel på dem men låter inte kul att man hörs på långt håll. (Än en gång det där med okunskap!)

Konsumentrådgivaren tyckte det var en tanke att ha att lämna in bilen till "oberoende" firma för besiktning så man hade ett protokoll med de fel som hittas. Vet inte hur det går till men det kan väl bli rätt dyrt? En kostnad jag får stå för själv tydligen.

En sak till, och nu skäms jag abnormt! "Du tog väl hand om varudeklarationen?". Nä, fanns ingen! "Ok. Du har köpekontraktet...." Nä, fick inget sånt. Enda jag fick var som ett kvitto från kortläsare alá pizzeriakvitto på köpet. Det är allt.

Inte köpt bil i firma på säkert 20 år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Bilar rostar så är det bara. Att komma med kommentarer som att reklamera en begagnad bil pga att rost uppstår är ju nästan vansinne. Har visseligen fått saker utbytta på rostgaranti men de är fler än ett oar punkter som måste uppfyllas och detta är från originalgarantin.

Men till sak.

1. Att behöva lacka in en bit på skärm osv hade jag skippat. Dagens färgsystem/blandare är tillräckligt bra för att matcha nyanser. Svårare att dimma ut färg på en befintlig del utan synlig skarv. Har fått flera saker lakerade utan några som helst problem.

2. Simplaste är att hitta en sjyst dörr på skroten och bara byta rakt av.

3. Du kan lätt laga skadan själv som du är lite händig.
Är det bara klassisk ytrost som börjat krypa in i en skarv där lackem spruckit så kan du fixa det själv.

Slipa rent allt och slipa tills det inte finns någon mer rost runt om (superviktigt). Använd med fördel en stålborste.
Sen kör du på rostätare och följer instruktionerna.
Rostomvandlare är en annan sak men den fungerar bara om det finns rost.

Sen lackar du me en bra grundfärg. 2komponents epoxyprimer blir jättebra.

Spacka sedan med ett lätt spackel avsett för bilar. Slipa och lägg på fillprimer och låt torka.

Slipa med fiiiint slippapper ocj sen är det bara att lacka med täckfärg samt klarlack.
Täckfärgen köper du hos valfri bilfirma som kan leverera matchande billack alt firma som blandar sjäkva och trycker i burk.

Avsluta med 2k klarlack och låt torka i en vecka typ. Sen våtslipar och polerar du.

Klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Beginner: rostiga dörrar kommer inte inverka på hur länge bilen håller... Däremot på tex andrahandsvärde. Går rosten igenom så det är hål måste det svetsas, men har du tur kan du bara stålborsta bort det, på med rostkonverterare (I överflöd, och jag syftar inte på "rostätare" det är en annan produkt) sedan måla med rostskyddsfärg och sedan biltemas bättringsfärg. Jag har provat den på tre bilar, två med mycket gott resultat och den syns definitivt mindre än rost. Finns i orginalkulörer.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Tagit tid. Varit sjuk som en hund ett tag.

Kommer reklamera bilen.

Var in till Möller i Uppsala igår för att få olja och filter bytta. De gjorde test och påpekade att jag kommer behöva byta "spårkilrem" och vad värre var, båda ställmotorerna (fråga mig inte vad det betyder!) till p-bromsen plus att startbatteriet gav felkoder.

Väntar ännu på kostnadsförslag från dem på batteriet men fått på ställmotorerna och spårkilremmen. 12.400kr.

Utöver allt annat jag ska ut med på bilen...........................

Är både ledsen och förbannad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Entusiast

Aouch... @Beginner Följde din tidigare köptråd här på SweC och blev lite bekymrad när jag läste det avslutande inlägget om att du och polaren knappt kollade in bilen utan bara spontanköpte direkt. Förstår att det är lätt att vara efterklok men det var som upplagt för problem Det här var ju dock en otur utöver det vanliga får man lov och säga... hoppas verkligen du kan få köpet hävt men jag vet inte vad sannolikheten är för det.

Angående de där 12 400 kronorna för att byta ställmotorer/spårkilsrem är det dock någonting man tyvärr får räkna med för Passater av den årgången (på verkstad), då det innebär att t.e.x främre stötfångare och andra komponenter måste bort för att komma åt. Det är alltså betydligt billigare i materialkostnad än så, men det är arbetstiden som får priset att skena.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Aouch... @Beginner Följde din tidigare köptråd här på SweC och blev lite bekymrad när jag läste det avslutande inlägget om att du och polaren knappt kollade in bilen utan bara spontanköpte direkt. Förstår att det är lätt att vara efterklok men det var som upplagt för problem Det här var ju dock en otur utöver det vanliga får man lov och säga... hoppas verkligen du kan få köpet hävt men jag vet inte vad sannolikheten är för det.

Angående de där 12 400 kronorna för att byta ställmotorer/spårkilsrem är det dock någonting man tyvärr får räkna med för Passater av den årgången (på verkstad), då det innebär att t.e.x främre stötfångare och andra komponenter måste bort för att komma åt. Det är alltså betydligt billigare i materialkostnad än så, men det är arbetstiden som får priset att skena.

Håller med. Mitt försvar är att jag kan inte bilar alls utan fick ta hjälp av vännen. Stod och försökte titta själv på motorn till exempel men kändes bara dumt då jag inte vet/visste vad jag skulle titta på /efter. Kollade mest om motorrummet såg rent ut. :/

Enligt offerten jag fick från Möller så är abetskostnaden lägre än än materialkostnaden. av de 12.400 så är de två ställmotorerna till en kostnad av 9.700 (ungefär).

Försökte kolla upp vad jag ska ha koll på vad gällde Passaten innan köpet. Ringde runt till verkstäder, Möller/Mekonomen/Autoexperten för att höra vad jag skulle titta efter och vad som var Passatens "grej" att passa sig för men fick "nä, det är väl inget speciellt att passa sig för med dem!".

Försökte få tag på föregående ägare men den hade tydligen noll lust att prata med mig.

Hade jag då vetat det jag vet nu om rostiga dörrar, ställmotorer, p-bromsknappen osv så hade jag på plats kunnat spåna in lite mer på det men.....................

Drog iväg mailet om reklamation enligt konsumentrådgivares guide. Bara det att bilfirman har Hotmail som epostadress ger lite "hmmmm"vibbar. Dessutom uder annat firmanamn.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Inget svar än. Blir mäkta förvånad om firman svarar alls.

Mailade konsumentrådgivaren i kommunen med fler frågor och så är människan på semester till den 4 mars. Självklart ska folk ha semester men oflyt för mig nu som hoppas firman svarar inom 14dagar från i fredags. Lite sur över att om en människa går på semester så finns det inget annat sätt att få rådgivning på annat än att vänta.

Frågade bl.a om det är en idé att printa ut reklamationsmailet och skicka som rekommenderat brev till firman ifall att de hävdar att de inte fått mail, med tanke på att mailen de anger har ett annat firmanamn och är Hotmail. Vad säger ni? Rekommenderat brev med samma reklamation?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Inget svar än. Blir mäkta förvånad om firman svarar alls.

Mailade konsumentrådgivaren i kommunen med fler frågor och så är människan på semester till den 4 mars. Självklart ska folk ha semester men oflyt för mig nu som hoppas firman svarar inom 14dagar från i fredags. Lite sur över att om en människa går på semester så finns det inget annat sätt att få rådgivning på annat än att vänta.

Frågade bl.a om det är en idé att printa ut reklamationsmailet och skicka som rekommenderat brev till firman ifall att de hävdar att de inte fått mail, med tanke på att mailen de anger har ett annat firmanamn och är Hotmail. Vad säger ni? Rekommenderat brev med samma reklamation?

Kanske har missat något i tråden men har du helt sonika åkt dit och pratat med de? Det känns väl absolut enklast. En rostig dörr känns ju svårt att lasta firman för, det bör man så klart se själv och det är ju heller ingenting konstigt på en ”gammal” bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Kanske har missat något i tråden men har du helt sonika åkt dit och pratat med de? Det känns väl absolut enklast. En rostig dörr känns ju svårt att lasta firman för, det bör man så klart se själv och det är ju heller ingenting konstigt på en ”gammal” bil.

Kanske missvisande rubrik från min sida då tråden även handlar om andra saker. Huvudsyftet var att få råd om vad att göra med dörren men då några var inne på att kontakta konsumentrådgivare och några svar även tyckte en reklamation var på plats för de andra sakerna jag nämnde i första posten så ringde jag rådgivaren i kommunen som tyckte jag skulle reklamera köpet via mail och det är det jag gjort. Funderar som sagt även på att skicka fysiskt brev via rekommendation för att vara säker på att de sen inte kan säga att de inte fått mailet. Lite svårt att veta vilken adress som gäller till dem dock.

Ja. Jag och vännen borde ha sett dörren men som sagt, det gick inte att komma fram på den sidan då däck höll på att bytas på den sidan i en trång lokal + att rosten inte är "öppen" utan är bubblig rost under lacken.

Det som även uppenbarade sig efter köp är:

Svartblaskig olja så oljebyte och filterbyte fick göras omgående.
Knappen för parkeringsbromsen fick bytas inom en vecka efter köp och då fram kom att den felkoden legat i bilen under en längre tid.
Snedslitna sommardäck som enligt firma är på gränsen till att vara olagliga så nya däck måste köpas och hjulinställning göras.
Torr "spårkilsrem" eller som en del kallar det, "multirem".
Felsignaler som ligger i systemet från startbatteriet så nytt batteri måste köpas.
Ställbromsar i bak som har spruckna höljen och måste bytas.

Firman påstår i sin presentation att bilar levereras nyservade och med full tank. Fick som sagt göra service ganska omgående själv och tanken var i princip tom när jag åkte därifrån. Såg det i texten efteråt om "nyservad och fulltankad".

Fanns ingen varudeklaration och fick inte med någon sådan. Visste inte att det skulle finnas en sådan ens, inte köpt bil i firma på över 20 år.

Som avslutning. Jepp, det är en gammal bil och "billig". Inte för mig för mig. För mig är 49.000kr en förmögenhet oh finns inte en chans i h-e att jag har råd att lägga ut ytterliggare runt 25.000kr för att få upp bilen till det skick jag trodde den var i och som ägaren till firman gav intryck, muntligt, att den var i.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kanske missvisande rubrik från min sida då tråden även handlar om andra saker. Huvudsyftet var att få råd om vad att göra med dörren men då några var inne på att kontakta konsumentrådgivare och några svar även tyckte en reklamation var på plats för de andra sakerna jag nämnde i första posten så ringde jag rådgivaren i kommunen som tyckte jag skulle reklamera köpet via mail och det är det jag gjort. Funderar som sagt även på att skicka fysiskt brev via rekommendation för att vara säker på att de sen inte kan säga att de inte fått mailet. Lite svårt att veta vilken adress som gäller till dem dock.

Ja. Jag och vännen borde ha sett dörren men som sagt, det gick inte att komma fram på den sidan då däck höll på att bytas på den sidan i en trång lokal + att rosten inte är "öppen" utan är bubblig rost under lacken.

Det som även uppenbarade sig efter köp är:

Svartblaskig olja så oljebyte och filterbyte fick göras omgående.
Knappen för parkeringsbromsen fick bytas inom en vecka efter köp och då fram kom att den felkoden legat i bilen under en längre tid.
Snedslitna sommardäck som enligt firma är på gränsen till att vara olagliga så nya däck måste köpas och hjulinställning göras.
Torr "spårkilsrem" eller som en del kallar det, "multirem".
Felsignaler som ligger i systemet från startbatteriet så nytt batteri måste köpas.
Ställbromsar i bak som har spruckna höljen och måste bytas.

Firman påstår i sin presentation att bilar levereras nyservade och med full tank. Fick som sagt göra service ganska omgående själv och tanken var i princip tom när jag åkte därifrån. Såg det i texten efteråt om "nyservad och fulltankad".

Fanns ingen varudeklaration och fick inte med någon sådan. Visste inte att det skulle finnas en sådan ens, inte köpt bil i firma på över 20 år.

Som avslutning. Jepp, det är en gammal bil och "billig". Inte för mig för mig. För mig är 49.000kr en förmögenhet oh finns inte en chans i h-e att jag har råd att lägga ut ytterliggare runt 25.000kr för att få upp bilen till det skick jag trodde den var i och som ägaren till firman gav intryck, muntligt, att den var i.

Om det är så mycket pengar för dig är det ju ännu större anledning och åka och prata med firman direkt istället och kanske få det fixat på en gång. Hade jag varit företagare hade jag nog varit mer hjälpsam om någon kommer förbi och förklarar läget istället för att börja skicka rekommenderade brev med reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Om det är så mycket pengar för dig är det ju ännu större anledning och åka och prata med firman direkt istället och kanske få det fixat på en gång. Hade jag varit företagare hade jag nog varit mer hjälpsam om någon kommer förbi och förklarar läget istället för att börja skicka rekommenderade brev med reklamation.

Blir en lång tripp att åka och prata med dem. Enkelväg på ca 15 mil. :/

Efter tips om att prata med konsumentrådgivare så gjorde jag det då jag behövde just rådgivning. Fick tipset av dem att maila över en reklamation till firman så jag har allt "på pränt" istället för att ta det muntligt.

Pratade med vännen som höll med om att det var en bra idé då även han som var med insåg att det är nog rätt väg att gå med den firman med tanke på det säljaren/ägaren sa om bilen på plats. "Bilen är i kanonskick!", "Det är många som ringt om bilen och är på väg att titta på den så den säljs idag i vilket fall som helst." etcetc.

Pratade även med "Hallå Konsument" för ytterliggare rådgivning då rådgivaren i kommunen har semester och de sa också att ett skriftligt mail var bäst så det "finns på pränt". De tyckte även att ett rekommenderat brev var en bra väg att gå för om jag får noll svar på mail då kan jag visa att jag skickat rekommenderat brev.

Om du hade regerat mer hjälpsamt om kund hade kommit in till din firma, du menar att om kunder som jag som mailar, skickar rekommenderade brev hade varit körd på din firma? :/

Väntar ännu på svar på mailet om reklamation.

Besiktigade bilen i veckan och den gick igenom. Såg mer rost på vänster bakdörr. Snarare bubblig lack under listen. Plus att kofångaren som är spräckt upptill i bak såg jag då att den inte sitter fast på vänster sida så det lutar åt nytt köp av kofångare med........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Om du hade regerat mer hjälpsamt om kund hade kommit in till din firma, du menar att om kunder som jag som mailar, skickar rekommenderade brev hade varit körd på din firma? :/

Självklart inte, men mailadressen var väl på ett annan firmanamn? Den kanske inte ens används längre. Ringt?

Sen lite skit som bubblig lack och någon spricka i en kofångare betyder ju inte nödvändigtvis att man måste byta ut den, det lär kosta sjukt mkt mer än det är värt på bilen. Lite kosmetiska grejer gör ju egentligen ingenting, byt/laga sånt som du måste för att den ska fungera och vara säker på vägarna.

Permalänk
Medlem

har själv rostig dörr som jag ska njuta av i sommar :). blir många öl och sandpapprande liggandes på sidan i gruset

går att fixa själv men kan vara svårt att få det bra. ofta ganska så krävande jobb. hur stor är rost "bulan" min är som en 5 krona i nederkant av dörren. räknar med att få slipa ett område som en hockeypuck ungefär.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Självklart inte, men mailadressen var väl på ett annan firmanamn? Den kanske inte ens används längre. Ringt?

Sen lite skit som bubblig lack och någon spricka i en kofångare betyder ju inte nödvändigtvis att man måste byta ut den, det lär kosta sjukt mkt mer än det är värt på bilen. Lite kosmetiska grejer gör ju egentligen ingenting, byt/laga sånt som du måste för att den ska fungera och vara säker på vägarna.

Använde den mailadress de själva angett på sin Blocketsida. Nä, har ingen panik med att fixa kofångare eller rost men det måste göras såsmåningom. Lite mer panik med ställbromsarna, batteriet och "spårkilsremmen (multirem?) och var brådis att få oljan bytt då det var vattenkvalité bara, svart som sagt (Trots att det enligt deras hemsida skulle vara nyservad bil och fulltankad).

Blev bara deppad att se kofångaren "fladdra" när besiktningstjejen körde upp bilen på rampen. Hittar ständigt nya saker på bilen känns det som.

Skrivet av Aka_The_Barf:

har själv rostig dörr som jag ska njuta av i sommar :). blir många öl och sandpapprande liggandes på sidan i gruset

går att fixa själv men kan vara svårt att få det bra. ofta ganska så krävande jobb. hur stor är rost "bulan" min är som en 5 krona i nederkant av dörren. räknar med att få slipa ett område som en hockeypuck ungefär.

Höger framdörr är som ett kaffefat, ett "kaffefat" i framkant på listen och ett "kaffefat" i bakkant på listen. Kan inte fixa själv och vännen som kan bilar säger att risken är att om man börjar själv så kan det vara att det är för stort att åtgärda själv.

Vänster bakdörr är som två-tre femkronor stort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Använde den mailadress de själva angett på sin Blocketsida. Nä, har ingen panik med att fixa kofångare eller rost men det måste göras såsmåningom. Lite mer panik med ställbromsarna, batteriet och "spårkilsremmen (multirem?) och var brådis att få oljan bytt då det var vattenkvalité bara, svart som sagt (Trots att det enligt deras hemsida skulle vara nyservad bil och fulltankad).

Blev bara deppad att se kofångaren "fladdra" när besiktningstjejen körde upp bilen på rampen. Hittar ständigt nya saker på bilen känns det som.

Höger framdörr är som ett kaffefat, ett "kaffefat" i framkant på listen och ett "kaffefat" i bakkant på listen. Kan inte fixa själv och vännen som kan bilar säger att risken är att om man börjar själv så kan det vara att det är för stort att åtgärda själv.

Vänster bakdörr är som två-tre femkronor stort.

Ajfan det skulle inte ens jag pilla på som lagat en del rost. Det skulle nog kräva nätning och...byta dörr låter inte helt tokigt. Bakdörren är nog helt klart räddningsbar men framdörren känns som ett väldigt stort jobb. Ska du mot förmodan ge dig på det själv så kommer det ta tid OCH massor av tålamod.

Personligen skulle jag leta en mindre skadad dörr eller lämna in om du känner att det är värt det?

Hur kunde ni missa något sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ajfan det skulle inte ens jag pilla på som lagat en del rost. Det skulle nog kräva nätning och...byta dörr låter inte helt tokigt. Bakdörren är nog helt klart räddningsbar men framdörren känns som ett väldigt stort jobb. Ska du mot förmodan ge dig på det själv så kommer det ta tid OCH massor av tålamod.

Personligen skulle jag leta en mindre skadad dörr eller lämna in om du känner att det är värt det?

Hur kunde ni missa något sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo. Blir nog till att försöka hitta dörr såsmåningom. Kollat lite på Bildelsbasen.se och alla dörrar står listade som "ytrost" eller "parkeringsskada". En lackerare jag pratade med fnös bort idéen på att köpa gammal dörr från skroten, "de är ju rostiga de med!" Där mitt amatörskap kommer in i bilden. Får lyssna på vad folk säger, blir svårt när jag får femton åsikter om en fråga.

Jag och vännen missade höger framdörr därför att det inte att komma fram och se den sidan. En kille hade riggat upp däck på den sidan och höll på att byta till vinterdäck och det var en rejält trång lokal så det gick inte. Plus att säljaren fick mig i fällan med att "många har ringt och några är på väg för att köpa den men du är först på plats!". Visste redan då att det luktade BS men det kom in en kvinna i lokalen som han pratade med och pekade i generell riktning mot Passaten. Hon gick sen men han sa till mig "hon ville köpa Passaten men jag sa åt henne att du är först!"............................................... *dumjag*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av EmilH:

Lite sent nu, men kontakten till p-bromsen hade nog gått på garantin. Alla bilfirmor måste lämna 3 månaders garanti.
Dörren är besvärligare, saker som syns tydligt är svårt att reklamera på i efterhand. Såvida man inte skär bort plåten och svetsar dit ny så kommer rosten tillbaka. Mvh Emil

Skickades från m.sweclockers.com

3 års reklamationsrätt enligt svensk lag. Sker något inom 6 månader räknas det som ursprungligt och säljaren har bevisbördan. Dock kan man inte hävda det på alla bilar. Köper man en bil för 15 tusen som rullat 35 tusen där lådan går sönder så är det något man får räkna med. Betalar man dock runt 100k så ska den hålla 6 månader. Gäller dock inte kosmetiska fel. Därav köper jag oftas från firmor. Är jag nöjd med hur det ser ut så behöver man inte lägga energi på det mekaniska.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS