DHL Express till dörr?

Permalänk

DHL Express till dörr?

Får man inte DHL Express (utland, USA, om det spelar någon roll) till dörr?

Jag får ett (eller 3 har han skickat, hittills) SMS där det står "går det bra om jag lämnar det till ICA?" man får inget annat alternativ.

Vad menas??
1) om jag är dum nog att svara "ja" så slipper han köra det till mig. Smidigt, för honom.
2) det är bara det alternativet som finns (...men varför då ens fråga?)

Någon som fått något skickat med DHL express? Bor i lägenhet. DHL brukar alltid leverera till dörr.. men brukar inte använda express.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Låter som att föraren försöker fiska efter att slippa köra hem till dig. Säg nej eller svara inte alls om du vill ha hemleverans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Låter som att föraren försöker fiska efter att slippa köra hem till dig. Säg nej eller svara inte alls om du vill ha hemleverans.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som så. Kom på nu att igår fick jag ett annat SMS där det stod "ett paket är påväg till dig. för att göra det enklare för dig kan du välja att hämta ut det på ditt serviceställe!" Enklare, undrar vem det är enklare för, mig eller dom..
Så ja de fiskar verkligen. De antyder att det är väldigt problematiskt att få det till dörren för då "måste du vara hemma". no shit liksom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bemushroomed:

Det låter som så. Kom på nu att igår fick jag ett annat SMS där det stod "ett paket är påväg till dig. för att göra det enklare för dig kan du välja att hämta ut det på ditt serviceställe!" Enklare, undrar vem det är enklare för, mig eller dom..
Så ja de fiskar verkligen. De antyder att det är väldigt problematiskt att få det till dörren för då "måste du vara hemma". no shit liksom.

Det är iofs legit rätt jobbigt för många att behöva vara hemma under de tider som dessa bolag kör hem (d.v.s. vanlig arbetstid).

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Får man inte DHL Express (utland, USA, om det spelar någon roll) till dörr?
...

Jo då... Jocke här i distriktet brukar ringa mig och fråga om jag inte skall i till stan ?
För då slipper han köra ut hit till obygden...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

@pv2b:

..fast då vet man ju även med sig att det inte kommer vara möjligt att ta emot paketet, och att det som händer då är att man får en avi.

Dessutom behöver man ju då inte använda sig av DHL Express som jag nog skulle påstå är mer till för de som faktiskt kan ta emot det vid dörren.

Ska bli intressant att se om jag verkligen får det till dörr eller om han istället bara lämnar det vid ICA och så får jag en avi imorrn. Antar hans SMS-spammande talar för att han verkligen inte vill men även vet att det kan klagas om han skiter i det, då har han inget bevis för att jag sagt att det är okej.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Kan någon annan familjemedlem ta emot paketet vid hemleverans, eller är det specifikt JAG som måste ta emot de?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Lägenhet här i Stockholm, och jo de levererar till dörr.
Aldrig upplevt det du beskriver, har beställt till dörr enbart 3 gånger under mitt liv, och de skickat sms dagen innan de levererar och på samma dag så ringer chauffören upp mig och kollar vilken tid jag befinner mig hemma, han har även erbjudit sig fram till kl 21.00.

I ditt fall, ifall jag har beställt till dörren (jag har enbart gjort det vid tyngre paket) så har man betalat extra för leverans till dörr, då ska man få det man har betalat för, om inte företaget självklart erbjuder att betala mellanskillnaden. Jag skulle ignorerat sms:en

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Det handlar inte om vad chauffören vill. DHL har möjligheten att välja. Det finns kunder som inte vill ha paketet hemkört men avsändaren har bara det alternativet. De gånger jag råkat ut för det har paketet hamnat i en automat i grannskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan någon annan familjemedlem ta emot paketet vid hemleverans, eller är det specifikt JAG som måste ta emot de?

Vem som helst kan ta emot den, jag har tagit emot sambon utan identifikation, skrev bara ett slarvigt underskrift och klart

Permalänk
Medlem

DHL Express (som kommer med flyg) har begränsat med bilar för distribution. De gör i normalfallet ett leveransförsök (utan avisering för det är sällan avsändaren köpt tjänsten) och människor är sällan hemma vardagar 8-16. Så jag tror chauffören har väldigt mycket att göra idag och frågar om han kan lämna det på ICA istället.

Alternativet är att han inte har tid (om ingen garantitjänst är köpt förstås) och därför lämnar in det på närmsta DHL Freight terminal istället (ibland kör de tillbaks till DHL Express-terminal, beror på var i landet du befinner dig). Sen kommer de avisera godset och allt blir ca 2 dygns försenat.

Så enda förloraren här är du på att inte ta det till ICA. De har inget som säger dag noll-leverans om tjänsten inte är köpt (vilket jag tvivlar på då dessa är ganska dyra).

*PS: Det SISTA en chaufför vill är att inte leverera gods (till skillnad mot vad alla tror). Detta för att det kräver massa extrajobb. De måste tillbaks till terminalen och lasta av/skanna allt gods. Sen stå i kö för att förklara för en DHL-anställd varför det blev ett återtag (DHLs fel eller åkeriets/chaufförens fel, handlar om vem som tar eventuella kostnader internt för extra utkörningar). Massa extrajobb o risk för övertid. Nästan alltid lättare som chaufför att leverera! (extremvarianter finns såklart då det handlar om en avstickare på 15 mil...)

*PS2, tänk på att ha snöröjt samtliga backar på vägen hem till dig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag spår framtiden.

Du kommer senare få ett sms om att paketet inte gick att leverera för att du inte var hemma.

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattar det är det en fråga. Går det bra...? Det är väl bara att svara nej, det går inte bra. Problemet löst.

Permalänk

Leverantören ringde, kommer innan 13.

frakten kostade 21:- så rätt bra. tog 2 dagar att få paketet.

verkar även som att de har en filial (heter det så?) i Europa, står "iherb Netherlands" för betalningen ser jag nu, i så fall slipper man ju tull/moms..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Jag spår framtiden.

Du kommer senare få ett sms om att paketet inte gick att leverera för att du inte var hemma.

Detta hände mig 3 jävla gånger, tog till och med ledigt en halv dag för att dom lovade att komma en viss tid och dag. Slutade med att jag fick hämta skiten själv från deras pickup-point. Undviker DHL som pesten efter det.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Detta hände mig 3 jävla gånger, tog till och med ledigt en halv dag för att dom lovade att komma en viss tid och dag. Slutade med att jag fick hämta skiten själv från deras pickup-point. Undviker DHL som pesten efter det.

Tycker man läser om detta hela tiden. Vet de som skrivit att de to.m sett bilen utanför och att den sen bara vänder och drar istället för att leverera, lol.. tror to.m det var på detta forum jag läste det.

Jag har, peppar peppar, bara bra erfarenheter av DHL, säkert använt dom ett 30-tal ggr genom åren. Bara denna gång jag fått ett sånt här SMS, men det gick ju bra ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

I normala fall brukar DHL / Deuche post tas över av postnord,
men nu verkar de fått ta hand om mitt paket själva och struntade i att köra ut då det inte var till ett företag.

UPS hade ju liknande rykte tidigare, men nu har de skaffat servicepoints i närheten och funkar bra,
hoppas DHL skaffat liknande rutiner och en lapp ligger i lådan...

Tracking:
Amazon - DHL: Undeliverable
Amazon: Your package was damaged and will be returned
DHL: Der Empfänger wurde nicht angetroffen. Der Empfänger wurde benachrichtigt.
DHL (google translate) : The receiver is not noticed. There will be more intimidation.

Gillar verkligen google's tolkning av läget

Permalänk
Medlem

Man betalar för utkörningen och ska få det men tyvärr blir det ofta så att de hellre slipper och gör så här. När jag bodde på landet brukade speditörerna ringa mig och kolla om jag var hemma så de slapp åka 1,5 mil i onödan. Helt ok med mig när de gör så. Jag var alltid hemma

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det ts beskriver är en frågan dhl express numera skickar för att kontrollera om tiden/dagen passar.
Dvs svarar man inte så kör dom ut det som vanligt, men man kan svara och välja servicepoint istället (då går det direkt till servicepoint och man behöver inte vänta en extra dag för att man var tvungen att köra ett ärende tex.

Väldigt smidigt och bra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Det låter som så. Kom på nu att igår fick jag ett annat SMS där det stod "ett paket är påväg till dig. för att göra det enklare för dig kan du välja att hämta ut det på ditt serviceställe!" Enklare, undrar vem det är enklare för, mig eller dom..
Så ja de fiskar verkligen. De antyder att det är väldigt problematiskt att få det till dörren för då "måste du vara hemma". no shit liksom.

Det är enklare för i princip alla som har ett jobb. Hemleverans för paket är i min mening totalt värdelöst, speciellt när man inte får någon möjlighet att välja bort det. Att man numera får ett val utan att paketet försenas en dag pga. att de måste misslyckas att leverera en gång först är ju klockrent, helt klart den bästa förändringen de gjort de senaste åren.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q