2700x + gskill +2080. Blir svart låser sig och fläktar 100%, vilka inställningar?

Permalänk
Medlem

2700x + gskill +2080. Blir svart låser sig och fläktar 100%, vilka inställningar?

Blir inte klok på detta..burken får ibland för sig att släcka skärmen och samtidigt dra på fläktarna för fullt. Låser sig totalt och behöver slå av brytaren på nätagget för att slå av / kunna starta om.

Hårdvaran:
Asus Rog x470-F
Rysen 2700x
Noctua D15 - kylare
G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz 2x8GB CL16 (F4-3600C16D-16GVK)
MSI RTX 2080
M2 Samsung

Omgivande temp är runt 24-26C, något mindre och varmare rum än övriga huset.
Win 10 pro
Uppdaterat bios till senaste. Men osäker just nu vilken version det är utan att dubbelkolla i bios

Har försökt hitta en config som är lite-lagom överklockad men ändå sval.
Kör DOCP (XMP?) profilen för minnena i bios men har fått sänka från 3600MHz till 3466Mhz för att klara "RAM Test" timtals utan error.
Senast +5h och 18k%. Kör jag enligt profilen på 3600MHz så får jag minnesfel redan efter ett par 100% även fast windows bootar fint osv.
Spänning minnen: 1.39V, med timings 16-16-16-36 1T
SOC : 1.5100V - denna har jag laborerat otroligt lite med.

CPU kör muiltipel 40,5x (1,3V) på processorn och ligger på idle runt 31C, max load 60C efter prime95 i ca 2h.

Läste någonstans här i forumet i en tråd att programvara som läser av värden typ, Asus egna "AI Suite 3" kan ge dessa konstiga symptom. Även program som CPUID skulle kunna vara en bov, dock så har jag använt CPUID samt CPUZ ingång varje gång jag stresstestar och det verkar inte påverka. Däremot inbillar jag mig att dessa svarta låsningar ofta sker med AI suite 3 igång.

Så frågan är väl lite först vad ska jag ens försöka härleda dessa låsningar till, känns inte som att de påverkas av mina klocknings-inställningar i bios..

Känner mig rätt nöjd egentligen med CPU hastigheten på 4,05Ghz även fast jag gärna hade tänkt klättra upp till 4,2GHz beroende på vad som krävs i volt - värme. Tanken var hitta bra läge för minnena och sedan utgå ifrån det och sakta öka lite till på CPU.

Däremot minnet spökar, vill ju gärna nå mina 3600Mhz som det är specat till, har testat köra 3600 och öka spänningen till 1,40V men får återkommande fel efter bara några 100% i RAM Test. Hur högt ska man testa gå? Samt vad bör SOC volt vara på vid dessa laboreringar? Alternativet är ju försöka krypa ner i timings och stanna på 3400Mhz och sikta på CL 14. Tankar?
Verkar ligga på 40-41C i temp på core - minnena vid 1.39V och +5h test.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

SOC spänningen verkar galet hög med 1.51V, rekommenderad spänning vid OC är 1.1V och absolut max 1.2V. Jag kör 0.975V. Inte konstigt om saker buggar ur ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

SOC spänningen verkar galet hög med 1.51V, rekommenderad spänning vid OC är 1.1V och absolut max 1.2V. Jag kör 0.975V. Inte konstigt om saker buggar ur ...

Helt korrekt, 1.51V är helt upp åt väggarna för högt och kommer att degradera processorn. Steg 1 är att ställa ned denna till ~1.1V och justera därifrån.

Jag har haft precis samma problem som du @ant och då var det mycket riktigt AI suite som var boven. Jag är helt 100 på detta då datorn kördes i 6 månader utan AI-suite utan några problem. Jag installerade först programmet när jag började störa mig på hur hysterisk CPU fläkten varvade upp och ned och ville fixa en vettig fläktkurva. Cirka 2 timmar senare har jag en svart skärm och jag måste bryta strömmen till datorn. Riktigt tråkigt faktiskt eftersom jag nu måste justera inne i BIOS med massa tidsödslande omstarter.

HWinfo har jag inte har någon svart skärm med, men däremot har jag haft problem med att CPU fläkten stannat ibland vilket är väldigt spännande...

Jag har märkt att många buggar åtgärdats i senare versioner av BIOS, varför jag rekommenderar alla användare av ASUS AM4 brädor att hålla sig up-to-date hela tiden. Kom bara ihåg att spara dina inställningar innan du flashar nytt!

Tråkigt med dessa problem för jag har alltid uppfattat Asus som en av de bästa makarna vad gäller moderkort. Nästa gång blir det nog ASrock om de får ordning på sitt plottriga BIOS för de verkar både stabilare och har bättre VRM.

Till sist kan jag rekommendera https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnesguide för en komplett genomgång av Ryzen och minnen. Speciellt Ryzen Dram Calculator är ett extremt potent verktyg och tillsammans med Thaiphoon Burner (OBS var försiktig) får du oftast ett bra resultat ganska smidigt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt. Säkert att du skrivit rätt...? 1.15 kanske hade varit mer rimligt om siffrorna bytt plats.

Jag rekommenderar att ta väck Al Suite och köra manuell överklockning, det är verkligen inte svårt. Bara att vara försiktig och noggrann. Finns kända värden som man ska hålla sig inom.

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum:

Jag hade inte rekommenderat att man "överklockar" en 2700X manuellt. Med en såpass kompetent kylare som TS har hade jag satt Vcore på auto eller t.o.m. en negativ voltage-offset och låtit XFR och PB (Precision Boost) göra sitt. Eventuellt hade jag också sneglat på PBO (Precision Boost Overdrive) vilket lyfter lite på PB spärrarna (högre frekvenser och varaktighet).

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

@Haibane: Jo absolut det är ju diskuterbart. Personligen fick jag bättre prestanda med min manuella överklockning på "1800X" jämfört med att förlita mig på den egna boosten. Så det är väl upp till ts att ta reda på vilket som är bäst för honom. Men personligen tycker jag att Al Suite är väldigt dåligt och kan ge upphov till märkliga fel.

@ant Rekommenderar dig också som @Haibane säger att använda Ryzen Dram Calculator. Det ger ofta bättre resultat än överklockning av CPUn.

Permalänk
Medlem

Tack för en massa bra förslag!
Låter ju onekligen som att AI Suite får gå hädan.. känner inte att jag har några större problem med att justera inne i bios, det var ju ändå relativt enkelt att få till en vettig kurva.

Som ni snabbt såg hade ja hade skrivit fel.. inte 1,51V !, jag har kört 1,15V SOC.. Har även testat sänka denna nu ner mot 1,1V bara som utgångsläge.

Har hunnit snegla lite på DRAM calculator idag men tycker de första värdena är enkla at förstå sig på men tycker sedan förslagen blir lite väl optimistiska redan vid "Calculate Safe" 3600MT/s säger den att minnena ska köras i 14-15-15-15-30 1T medans de är specade att ligga på 16-16-16-36 1T i 3600.
Måste läsa på lite mer om calculatorn, då jag är lite lur på att samtliga parametrar måste in? Inte bara de första timings-värden utan alla? DCOP/DOCP? lägger ju dock bara värde i bios på de första 5st, resterande står på auto.

Sedan var det ju det här med vad som är vad av Misc items, Termination Bloc (ohm), CAD_bus Block (ohm) osv.

Men har nu återgått till att köra processorn på 3,7Ghz, med 1,3000V för lämnar jag den på auto så ligger jag uppe runt 1,45+V den hoppar en massa! Känns väldigt lustigt och varm blir den!
SOCv : 1,1V (kanske ska minska ner ännu mer då calc sätter den som 1,1V max!)

Tanken är helt enkelt bara inrikta mig på att få till minnena först i 3600MT/s i CL16 alt 3400 i CL14, vilket som går lättast. Visst vore kul att nå 3600 med CL14 enligt calc, men tror det är att önska för mycket.

Återgår till att läsa mer både på www.overclock.net samt i tråden som länkades på forumet.
Återkommer när jag kommer någonstans eller när något brinner
Men har nu koll här under kvällen för mer tips om det dyker upp

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

@ant: Om du resettar all överklock, XMP etc. Bara lämnar allting till default. Har du fortfarande problem då?

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande en grej att köra 1T? Känns som det är 10 år sedan man körde det stabilt sist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det fortfarande en grej att köra 1T? Känns som det är 10 år sedan man körde det stabilt sist...

Ryzen är gjord för att köra 1T, 2T är nedklockning. På Intel är 2T desto vanligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Lite svar medans jag testar och läser för fullt..

Kör för övrig RAM test då det bygger många % på rätt kort tid, om någon undrar.
Körde en testrunda med allt på auto förutom hastighet (3600MT/s) timings 14-15-15-15-30-Auto (resulterade i tRC 85?!) 1T och fick stabilitet till 15min 849% där jag avbröt testet men är orolig över core voltage för i auto så ligger den och hoppar HÖGT enligt hwinfo var jag uppe i 1.52V max och ligger mer eller mindre hela tiden runt 1,47V vilket resulterar i en rätt hög temp på CPU, idle runt 44C. Av någon anledning ligger då Multipler på runt 41x och core speed hoppar runt 2,6 - 4,5Ghz. Dock verkar det stabilt, men tokigt hög core voltage standart.. rädd om prollen!

I övrig har jag lagt in manuella värden för följande från DRAM Calculator utöver de första 6st timings värdena sett uppifrån har jag lagt Dram voltage på 1,450V
Misc items och Termination Block enligt värdena från DRAM calculator. Allt annat förutom boot/fläkt profiler är standard i bios.

En testrunda med:
3600MT/s 14-15-15-15-30-46 cpu på auto resulterade i ett fel i ram test
3600MT/s 14-15-15-15-30-46 cpu på auto, men core voltage 1,37V resulterade i fel.

Testar just nu i skrivande stund: 3533MT/s 14-15-15-15-30-46 cpu på auto, core voltage 1,37V, klarat mig i:

Edit: 31min 1842% för närvarande, cpu verkar få Multiplier på x41,0, Bus Speed varierar något mellan 99,4-100Mhz med peek på 142MHz. Så i runda slängar just under 4,1Ghz.

Fläktarna är fortsatt tysta i chassiet, tempen på CPU är efter dessa minuter 51C, säger load 96-100% men tror inte det är så krävande med RAM test för CPU, blir att testa prime95 för temps efter att jag fått koll på minnena. Minnena ligger på 41C respektive 42C men då går fläktarna i chassiet ganska sakta också.

uppdaterad data under pågående test uppdatering. nr1
Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Kan starkt Rekommendera Razen master!
om du ska klocka din Razen processor.
Använde detta program till sonens Razen 2600 processor. Enkelt och bra
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

koncentrera dig på en sak i taget!

jag gjorde felet att klocka minne och cpu hej vilt.

Slutade med att jag satte minnen på deras XMP profil och sen klockade cpun tills den var stabil och jag var nöjd.

Sen gick jag över på minnena och förfinade timings

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Har nu koncentrerat mig på att klocka minnena först och främst, efter många om och men så verkar det bli stabilt på 3533MT/s, med 1,45V 14-15-15-30-46 1T (1N) det som står på agendan att testas är att finjustera tRFC som borde gå ner mot höga 300, ligger idag på 619. Men sekundära-timings som jag är osäker på vad de faktiskt påverkar.. kört RAM test i 3 omgångar i dryga 5h, så runt 18000% per körning vilket känns stabilt. Är sammanfattningsvis väldigt nöjd över minnets prestation då jag får CL14 i 3533MT/s, betydligt bättre än spec på CL16 3600MT/s. Når en max temp på 42/43C på minnena.

Då är processorn den stora frågan, kör idag allt (utom volt) på auto och upplever inte att jag märker någon turbo-boost utan snarare att den ligger rätt stabilt på runt 4,1GHz, har ställt cpu-volt på 1.3125 V då min av outgrundlig anledning får för sig att kör upp emot 1,47-1,5V i autoläge vilket vad jag förstår är galet högt och rent av skadligt! Samma volt om jag resetat hela bios.. oavsett minnesinställning osv.

Nu återstår det att läsa på lite om man ska försöka låta moderkortet sköta cpu klockan med auto och fasvädningar mm. eller om jag ska testa klocka den själv. Vill dock gärna inte klättra speciellt i volt. Den verkar ligga rätt stabilt på 56C i load under några timmar med hårt testande i prime95. Spontant tycker jag dock att cpu-volt på 1.3125V borde ge upp mot 4,2-4,3GHz. Men kör gärna på mina knappa 4,1 om jag får ta del av någon turbo

Skulle även vilja stabilisera "bus speed" som ligger och hoppar mellan 99-101MHz. Känns bättre med en fixering på 100!
Lika så fladdrar Multiplier mellan x 40,5-41,0.

Återkommer med resultat / tankar men tar gärna emot fler förslag, ska givetvis kolla in den föreslagna programvaran!

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

@ant: Låter som att du börjar bli lite varm i kläderna. Kör på, men försiktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@ant: Låter som att du börjar bli lite varm i kläderna. Kör på, men försiktigt!

Tack, krävs lite stöttning och hänvisning men sedan hittar man rätt tack vare er! Ju mer man läser desto mer förstår man
Fas-vändningen är något helt nytt för mig, så får läsa på där. Tror i alla fall jag kör på rätt försiktigt, vill ju hitta en balans mellan prestanda och sval dator, då en sval dator blir en tyst dator

Skönt också att få bekräftelse på att den där programvaran "Ai suite" var delaktig bov i dramat, med låsningen av hela burken och hög fart på samtliga fläktar.. synd på en annars lovande programvara.
Gillar att köra AMD istället för Intel pga att jag inte vill se någon dominans hos något av bolagen, hade gärna köpt nya grafiken från AMD, men pallade inte vänta så blev ett Nvidia ändå, men visar testerna att det är likvärdigt kan man ju alltid sälja sill rtx
Dock måste jag säga att det verkligen är mycket mer pill med AMD, inte riktigt samma plug and play som Intel, men samtidigt lär man sig så mycket mer!

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Skrivet av ant:

Blir inte klok på detta..burken får ibland för sig att släcka skärmen och samtidigt dra på fläktarna för fullt. Låser sig totalt och behöver slå av brytaren på nätagget för att slå av / kunna starta om.

Hårdvaran:
Asus Rog x470-F
Rysen 2700x
Noctua D15 - kylare
G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz 2x8GB CL16 (F4-3600C16D-16GVK)
MSI RTX 2080
M2 Samsung

Omgivande temp är runt 24-26C, något mindre och varmare rum än övriga huset.
Win 10 pro
Uppdaterat bios till senaste. Men osäker just nu vilken version det är utan att dubbelkolla i bios

Har försökt hitta en config som är lite-lagom överklockad men ändå sval.
Kör DOCP (XMP?) profilen för minnena i bios men har fått sänka från 3600MHz till 3466Mhz för att klara "RAM Test" timtals utan error.
Senast +5h och 18k%. Kör jag enligt profilen på 3600MHz så får jag minnesfel redan efter ett par 100% även fast windows bootar fint osv.
Spänning minnen: 1.39V, med timings 16-16-16-36 1T
SOC : 1.5100V - denna har jag laborerat otroligt lite med.

CPU kör muiltipel 40,5x (1,3V) på processorn och ligger på idle runt 31C, max load 60C efter prime95 i ca 2h.

Läste någonstans här i forumet i en tråd att programvara som läser av värden typ, Asus egna "AI Suite 3" kan ge dessa konstiga symptom. Även program som CPUID skulle kunna vara en bov, dock så har jag använt CPUID samt CPUZ ingång varje gång jag stresstestar och det verkar inte påverka. Däremot inbillar jag mig att dessa svarta låsningar ofta sker med AI suite 3 igång.

Så frågan är väl lite först vad ska jag ens försöka härleda dessa låsningar till, känns inte som att de påverkas av mina klocknings-inställningar i bios..

Känner mig rätt nöjd egentligen med CPU hastigheten på 4,05Ghz även fast jag gärna hade tänkt klättra upp till 4,2GHz beroende på vad som krävs i volt - värme. Tanken var hitta bra läge för minnena och sedan utgå ifrån det och sakta öka lite till på CPU.

Däremot minnet spökar, vill ju gärna nå mina 3600Mhz som det är specat till, har testat köra 3600 och öka spänningen till 1,40V men får återkommande fel efter bara några 100% i RAM Test. Hur högt ska man testa gå? Samt vad bör SOC volt vara på vid dessa laboreringar? Alternativet är ju försöka krypa ner i timings och stanna på 3400Mhz och sikta på CL 14. Tankar?
Verkar ligga på 40-41C i temp på core - minnena vid 1.39V och +5h test.

Jösses Emalia, SOC-Volt på 1.5 V. Kör absolut max 1.15 V - 1.20 V och sätt dit aktiv kylare som kyler minnen och VRM om du prompt ska köra på 3600 Mhz i inställning för minnet men tror du får nöja dig med 3466 Mhz. 1.3 v på 4.05 Ghz verkar lite lite om du belastar CPU fullt måste jag säga. Beror ju på övriga inställningar så som LLC mm. Även om du kan köra enbart OC på CPU och den klarar prime 95 två timmar och sen när du skall maxa dina minnens hastighet så kan du få höja spänningen för CPU och lite annat för ditt moderkort.

Jag kör 3466 14-14-14-14-28-42-1T på mina minnen och då kör jag 1.417 V på idle och 1.439 V på max stresstest. Minna minnen blir buggiga och kraschar vid runt 47-48 grader vid ovan minnens-OC, därav aktiv kylning.

Vet inte vilken PSU du har men se till så den levererar ren och stark ström när du belastar max. Nu sägs det ju att 470 moderkortet skall va snällare mot minnena än 370 moderkorten men dina minnen du valt är ju inga AMD-minnen mig veterligen. Du får nog ändra en hel del värden för dina minnen i EUFI är min vilda gissning.