Metro Exodus skippar Steam till förmån för Epic Games Store

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Vem ska ta den ekonomiska risken, stå för servrarna, hålla dem aktuella, utveckla ny kod osv. då?

Precis som allt annat som är fritt open source så delas dessa aspekter av hela branschen vilket är ett sätt att skydda mot monopol, gärna med en oberoende icke vinstdrivande förening som styr upp det hela.

Se hur Linux-kerneln utvecklas t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Precis som allt annat som är fritt open source så delas dessa aspekter av hela branschen vilket är ett sätt att skydda mot monopol, gärna med en oberoende icke vinstdrivande förening som styr upp det hela.

Se hur Linux-kerneln utvecklas t.ex.

Låter som nån form av kommunism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Precis som allt annat som är fritt open source så delas dessa aspekter av hela branschen vilket är ett sätt att skydda mot monopol, gärna med en oberoende icke vinstdrivande förening som styr upp det hela.

Se hur Linux-kerneln utvecklas t.ex.

Om jag ska välja mellan en rykande sophög och "fri open source", eller något som går att använda och "monopol", så tar jag hellre "monopol". När du inte betalar för en produkt så hamnar du bara i knäet på någon som genom ren och skär välvilja ska utveckla mjukvaran du vill ha, förhoppningsvis någon gång snart.

Det är precis av detta skäl som s.k. fri mjukvara aldrig kommer bli ett hot mot kommersiella produkter. De allra flesta har kort sagt inte obegränsat med tid att ge bort.

Permalänk
Medlem

Hahaha

Men väntar fan hellre 1 år och får det på Steam.

De kommer ju bara förlora på detta och hypen kommer dö...

Lixom sälja miljontals spel där Steam tar 20-30% eller sälja hundratusentals spel för 12%, vet vad jag skulle välja iallafall...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

You and me both!
Har börjat snegla på det men vill kolla upp vad folk tycker först

Har också funderat på playnite. Är dock lite rädd för att ladda ner och länka mina konton dit... Någon kunnig som vet vilka eventuella risker man tar med denna mjukvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Om jag ska välja mellan en rykande sophög och "fri open source", eller något som går att använda och "monopol", så tar jag hellre "monopol". När du inte betalar för en produkt så hamnar du bara i knäet på någon som genom ren och skär välvilja ska utveckla mjukvaran du vill ha, förhoppningsvis någon gång snart.

Det är precis av detta skäl som s.k. fri mjukvara aldrig kommer bli ett hot mot kommersiella produkter. De allra flesta har kort sagt inte obegränsat med tid att ge bort.

Uppenbarligen har du ingen aning om hur FOSS fungerar. De som bidrar mest till exempelvis Linux är folk som är anställda på heltid av någon form av IT-företag, ofta storföretag som Intel, AMD, Google, Facebook, IBM, Red Hat, Valve och oändligt många fler, i princip hela branschen utom Nvidia. När du köper en Intel-processor så går en del av de pengarna du lägger på processorn till att betala lönen till folk som på heltid utvecklar fri mjukvara.

Det har visat sig vara en bra modell som har sänkt Microsoft's monopol i samtliga branscher förutom desktop. Linux dominerar mobilmarknaden, servermarknaden, internetinfrastruktur, AI, machine/deep-learning, superdatorer etc...

Inte första gången någon anklagar det för att vara kommunism, men det är ju inget argument emot en modell som fungerar.

Dock lär det inte finnas mycket vilja till en liknande modell i spelbranschen, där varje aktör bara verkar vilja ha ett eget monopol. I övriga IT-branschen fanns det däremot en verklig oro mot Microsofts monopol och många insåg att man inte ensam kunde gå upp emot det, men när det fanns ett fritt alternativ man kunde börja bidra till och anpassa för sina behov, samtidigt som man kan dra nytta av det som andra bidrar till samma projekt, så såg man att det var det bästa sättet att stå upp emot Microsoft.

Ditt inlägg visar bara på den enorma ignorans som finns bland många som stirrar sig blind på desktop-marknaden och gaming. Vi lever inte i 1993 längre och Linus sitter inte hemma i källaren hos sina föräldrar och knackar kod längre. Linux har växt till något helt annat. Och om du tror kvalitetsstandarden är låg så ska du bläddra lite på linux kernel mailing lists så får du säkert se några av Linus notoriska utskällningar av professionella programmerare med årtionden av erfarenhet som jobbar för diverse storföretag.

typo
Permalänk
Medlem

För mig är det inget problem med en till launcher eller exklusivitet. Helst hade jag föredragit GoG, för att kunna ladda ner kopior om de riskerar konkurs. Men det är deras produkt, så de gör som de vill. Jag tror dock som många andra att det är ett dåligt drag utifrån att många ogillar det.

Sen kommer jag ändå inte köpa spelet på länge hur som helst. Har inte tid att lira särskilt mycket och en backlog på över 100 spel. Om ett år eller fem kanske jag ser det på någon rea och köper det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm känns som jag måste sluta läsa andra källor. För varje dag när jag kommer till swec så är dom alltid efter 1 dag med sina nyheter, så det känns som att det sällan blir något nytt man läser. :/

ONT:

Eftersom jag kallar mig själv patient gamer så kommer jag vänta tills det släpps till steam istället runt 2020, och har även då kanske en maskin som faktiskt också orkar driva spelet.
För att inte tala om att det förmodligen har nedsänkt pris. Köper sällan spel till fullpris numer. Finns så många bra erbjudanden bara man orkar vänta lite.

Däremot så blir jag sne på epic games som utnyttjar sin nya förmögenhet för att köpa till sig exlusivitet bara för att bli relevant på det sättet.
Det finns ingen som gillar epic store, de används endast p.g.a användarna är tvingade till det eller mutade p.g.a gratispelen.
Folk gillar att säga att konkurens är bra, men jag håller inte med här. Priserna baseras per region, vi blir splittrade till typ 5 olika launchers som måste hållas uppdaterad DRM hit och dit osv osv. Vore ju så mycket skönare att ha alla spel på ett ställe.

Sedan är deras prisstrategi åt helsicke med. 50$ i USA för exodus medans det är 60 Euro för alla oss andra i EU.
EA kör liknande med, deras senaste rea t.ex hade flertalet spel för 5$ men för oss i eu så kostade alla spelen 8-9 EURO istället. Knappast rättvis prishantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det här är bra för oss konsumenter!
Steam behöver ruskas om och inse att de inte är ensamma.

Ett litet orosmoln dock kan vara om de olika spelbutikerna inte tillåter multiplayer mellan varandra.

Nej, det är inte bra. Tencent går in och betalar förläggare och utvecklare att använda deras plattform ett år exklusivt. Detta kan även Valve göra om de vill utan problem men det är ingen hållbar affärsidé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Uppenbarligen har du ingen aning om hur FOSS fungerar. De som bidrar mest till exempelvis Linux är folk som är anställda på heltid av någon form av IT-företag, ofta storföretag som Intel, AMD, Google, Facebook, IBM, Red Hat, Valve och oändligt många fler, i princip hela branschen utom Nvidia. När du köper en Intel-processor så går en del av de pengarna du lägger på processorn till att betala lönen till folk som på heltid utvecklar fri mjukvara.

Det har visat sig vara en bra modell som har sänkt Microsoft's monopol i samtliga branscher förutom desktop. Linux dominerar mobilmarknaden, servermarknaden, internetinfrastruktur, AI, machine/deep-learning, superdatorer etc...

Inte första gången någon anklagar det för att vara kommunism, men det är ju inget argument emot en modell som fungerar.

Dock lär det inte finnas mycket vilja till en liknande modell i spelbranschen, där varje aktör bara verkar vilja ha ett eget monopol. I övriga IT-branschen fanns det däremot en verklig oro mot Microsofts monopol och många insåg att man inte ensam kunde gå upp emot det, men när det fanns ett fritt alternativ man kunde börja bidra till och anpassa för sina behov, samtidigt som man kan dra nytta av det som andra bidrar till samma projekt, så såg man att det var det bästa sättet att stå upp emot Microsoft.

Ditt inlägg visar bara på den enorma ignorans som finns bland många som stirrar sig blind på desktop-marknaden och gaming. Vi lever inte i 1993 längre och Linus sitter inte hemma i källaren hos sina föräldrar och knackar kod längre. Linux har växt till något helt annat. Och om du tror kvalitetsstandarden är låg så ska du bläddra lite på linux kernel mailing lists så får du säkert se några av Linus notoriska utskällningar av professionella programmerare med årtionden av erfarenhet som jobbar för diverse storföretag.

För att koppla detta till utsprunget som gällde spel:

Av de som utvecklar fri-programvara lever vissa på support, sälja tillhörande hårdvara el. dyl. Merparten utvecklar dock på fritiden och får sin inkomst från ett normalt företag som säljer icke open source programvara.

Jag har svårt att se en framtid där spel utvecklade på folks fritid utan krav på ersättning kan utkonkurrera den existerande modellen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fonus:

Jag har svårt att se en framtid där spel utvecklade på folks fritid utan krav på ersättning kan utkonkurrera den existerande modellen.

Fast nu var det inte frågan om spelen i sig, utan en distributions-plattform för spel. Någon i ett tidigare inlägg i tråden kom med den briljanta idén att M$ borde styra upp det hela, men det är ju bara att byta ett monopol mot ett ännu värre monopol.

Diskussionen ledde oss sedan in på hur en fungerande och rättvis modell skulle kunna se ut, och jag tror folk är eniga om att några av grundkraven för en sådan modell måste vara att det är fritt, oberoende och open source, annars skulle det aldrig fungera. Allt annat blir bara att välja mellan pest eller kolera.

Tror jag att spelbranschen har vilja och kraft att kollaborera på ett sådant projekt? Som jag sa i mitt tidigare inlägg, så är svaret nej. Dock är det en modell som har lyckats väldigt bra i andra områden av IT-branschen, och om viljan fanns skulle det kunna fungera även här.

Sen vill jag påpeka att massor av spel har åtminstone något underliggande programbibliotek som är fritt och open source, ibland hela spelmotorer så det är ju inte så att konceptet är icke-existerande i spelvärlden.

Och återigen, open source behöver inte vara något som det spenderats en sekund av fritid på. Ofta är det kommersiella projekt utvecklade av proffs. Det är bara en något annorlunda affärsmodell jämfört med proprietär mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

För att koppla detta till utsprunget som gällde spel:

Av de som utvecklar fri-programvara lever vissa på support, sälja tillhörande hårdvara el. dyl. Merparten utvecklar dock på fritiden och får sin inkomst från ett normalt företag som säljer icke open source programvara.

Jag har svårt att se en framtid där spel utvecklade på folks fritid utan krav på ersättning kan utkonkurrera den existerande modellen.

Jag tror han menar en distributionsplattform som är open source och som alla stora företag driver tillsammans.

Edit: Jag var för långsam
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Steams UI behöver uppdateras, har varit den samma sedan start. Battlenet är min favolauncher

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nej!
Tusentals skivor som ska förvaras och samla damm, inte bli repiga, installationer ska patchas manuellt, det ”eviga” surret från läsaren etc.
För att inte nämna alla ikoner som ska administreras!

Hmmm, låter jag lite inverterat gubbig nu?

Ska jag vara ärlig är det där några bitar som jag förträngt, med det sagt så var ju långt ifrån allt bättre förr haha.
Men just ikoner tycker jag aldrig vart något problem dom lägger man i mappen spel på skrivbordet sen vet man vart man har dom.

På tal om CD-skivor kommer aldrig glömma när min skiva till Carmaggedon plötsligt försvann och ingen visste vart det tog vägen. Vi hittade den ca ett halv år senare i en 5¼" diskettstation i en gammal dator som bara stod. Min lillebror var inte så populär då

Skrivet av NodCommander:

Absolut. Det var bra på sätt och vis när vi bara hade Steam. Då fanns det en mening med att alla spels onlineläge gick att komma åt från samma klient, med samma kompislistor osv. Men nu har det helt ballat ur och tappat meningen. Nu har vi alla nackdelarna från förr , t.ex splittrade onlinelistor igen. Problemet är dock att Steam ägs av Valve och har ett vinstintresse, och gav då risk för monopol på marknaden.

Det som hade behövts var en helt öppen och gratis tjänst utan vinstintresse där alla kan sälja sina spel genom, fristående från alla dessa utgivare.

Är väl tyvärr så att det har sina för och nackdelar med bara steam också även om det är skönt att ha allt samlat vilket jag föredrar. Den största nackdelen är väl att om det inte finns någon konkurrens alls kan de sätta vilka villkor och ta vilka priser som helst.

Har bara svårt att se att någon skulle vilja göra något utan ett vinst syfte även om jag gillar iden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av confal:

Har bara svårt att se att någon skulle vilja göra något utan ett vinst syfte även om jag gillar iden

0% avgift på spelförsäljningen för utvecklarna i utbyte mot att säg en stor utvecklare avsätter två heltidsanställda till att jobba på klienten medans mellanstora utvecklare kanske har en anställd, medans de små kan bidra i den mån de kan med buggrapporter och någon enstaka patch då och då? Låter som en win/win situation i mina öron. Förmodligen hade de tjänat på det i längden.

Tänk om Ubisoft, EA, Blizzard och Epic med flera hade startat upp ett sånt projekt istället för att göra varsin proprietär klient. Hade kunnat bli en seriös konkurrent till Steam som dessutom varit konsumentvänlig, men det är nog för sent nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Så du avstår ett spel enbart pga av en launcher? Skit i att stödja en utvecklare du gillar(?).
Kan förstå att man hellre har allt samlat på ett ställe, men att helt avstå känns bara konstigt.

Epic saknar funktioner som Steam har. Sedan kan jag hålla med om att ha allt på ett och samma ställe känns bättre än ha alla spel spridda på 30 olika tjänster där de i framtiden kan komma att läggas ner vad sker då?

Skrivet av Ratatosk:

Jag skulle vilja ha en Launcher som samlade alla Launcers under samma paraply.

Windows kallas det väl ?

Skrivet av Wizbro:

Tråkigt, kan inte spela detta då Proton inte funkar. Om det inte går att lägga till spelet som icke-steam-spel? Ej testat det.

Fast funkar verkligen Wine med denuvo, jag har för mig att alla spel som kör har blivit bortpatchade.

Skrivet av anon78208:

0% avgift på spelförsäljningen för utvecklarna i utbyte mot att säg en stor utvecklare avsätter två heltidsanställda till att jobba på klienten medans mellanstora utvecklare kanske har en anställd, medans de små kan bidra i den mån de kan med buggrapporter och någon enstaka patch då och då? Låter som en win/win situation i mina öron. Förmodligen hade de tjänat på det i längden.

Tänk om Ubisoft, EA, Blizzard och Epic med flera hade startat upp ett sånt projekt istället för att göra varsin proprietär klient. Hade kunnat bli en seriös konkurrent till Steam som dessutom varit konsumentvänlig, men det är nog för sent nu.

Inget som kommer från jättarna kommer vara konsumentvänligt även om de skulle försöka att göra det.

Inte nog att Epic blivit pengarkåta och laggt ner utvecklingen helt av UT så håller de på sähär...

Personligen kommer jag invänta om Wine kan köra det då blir det fysiskt annars så väntar man in det på Steam i framtiden förhoppningsvis är Denuvo borta också då så slipper man slösa utrymme och prestanda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Exklusivitet är så förbannat drygt. Jag vill inte installera alla spel på alla olika launchers som olika utvecklare använder. Ett par launchers nu, men hur ser det ut om 5 år? En plattform som miljontals användare använder dagligen (steam) är så ofantligt mycket smidigare. Det är inte bra för oss konsumenter som vill ha sina spel i ett spelbibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte nog att Epic blivit pengarkåta och laggt ner utvecklingen helt av UT så håller de på sähär

Personligen kommer jag invänta om Wine kan köra det då blir det fysiskt annars så väntar man in det på Steam i framtiden förhoppningsvis är Denuvo

Jamen… :/ UT var ju min "ursäkt" att skapa ett konto och nu sket det ju sig flera gånger om inom loppet av 24t.. f_n är det frågan om..(?) *gnäll/suck* f_n då

Permalänk
Medlem

Måste säga att det känns uppfriskande på något sätt att se konsumenter bli förbannade över att ett mångmiljardföretag får konkurrens.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Moi, "förbannad"? nix, aldrig i livet!
Hade bara ingen aning om att UT var nerlagd och inte iheller att Metro har en såndär copy protection som ska vara igång och sniffa/scanna, kanske inget att bry sig om idag? jag är lite rostig om detta och behöver uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Måste säga att det känns uppfriskande på något sätt att se konsumenter bli förbannade över att ett mångmiljardföretag får konkurrens.

Tror inte att någon är förbannad över konkurrensen, eller vad man ska kalla de här begränsade släppen för. Det är snarare att det inte finns någon öppen standard och att behovet av varje ny klient drar resurser och innebär fler lösenord att hålla reda på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Måste säga att det känns uppfriskande på något sätt att se konsumenter bli förbannade över att ett mångmiljardföretag får konkurrens.

Problemet är ju att det inte är någon riktigt konkurrens. Spelen kostar lika mycket på de alla olika platformarna du kan tänka dig.
Även här nu när epic själv påstår sig erbjuda exodus 10$ billigare så stämmer det ju inte. 50$ för dem i USA, medans vi i EU får betala 60€ euro.

Hur gynnar det konkurrensen, eller för den delen för oss konsumenter? Inte alls.

Resultatet är snarare att vi har 5-10 olika undermåliga launchers som ska underhållas och tävla om vem som ska få exlusivitet härnäst. Börjar likna konsolmarknaden detta.

Sedan förstår jag inte varför så många tycker att steam t.ex behöver ökat konkurrens när priserna är relativt standard där och har så varit under en längre tid.
Sedan så kan utvecklarna själva välja att skapa nycklar ur tomma intent och sälja på t.ex humble bundle och liknande sajter för 100% profit. Om man nu ska bråka om att de tar en viss % av vinsten.

Vilket även där epic failade med. "Hej ni ska få billigare priser och dev ska tjäna mer! kom hit och köp!" Men nja, blir ju väldigt fel då med fullsatta priser som dessutom saftas till bara för att man råkar befinna sig inom EU eller andra ställen.

Jag tror nog du inte riktigt vet vad du vill ha när du säger detta om konkurrens. I vissa fall så är det bra ja, men här inom spelmarknaden så är det snarare tvärtom, vi går tillbaka i tiden till sämre vilkor och priser.

Sedan som någon annan skrev. Denna taktik som epic använder sig utav kan likväl valve göra bara de vill, men dom är nog inte så dumma att göra det p.g.a backlashen. Det är ingen hållbar strategi.

Epic är bara över sig själva just nu bara för att de har blivit nyrika och nu vill snabbt expandera vilket i sig är förståeligt, men inte på detta sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det här är bra för oss konsumenter!
Steam behöver ruskas om och inse att de inte är ensamma.

Ett litet orosmoln dock kan vara om de olika spelbutikerna inte tillåter multiplayer mellan varandra.

jag vet att det är bra för konkurrensen, men är jag orimlig när jag blir lite sur för det börjar bli så många olika launchers / program så jag kommer knappt ihåg vilken launcher ett visst spel använder, utan får nästan leta igenom dem en och en?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag vet att det är bra för konkurrensen, men är jag orimlig när jag blir lite sur för det börjar bli så många olika launchers / program så jag kommer knappt ihåg vilken launcher ett visst spel använder, utan får nästan leta igenom dem en och en?

Dags att skaffa en lösenordshanterare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

och inte iheller att Metro har en såndär copy protection som ska vara igång och sniffa/scanna, kanske inget att bry sig om idag? jag är lite rostig om detta och behöver uppdateras.

https://en.wikipedia.org/wiki/Denuvo

Jag skulle tro du Har det redan om du kollar in listan på spel, känn dig uppdaterad! and goood luck.. tycker du kan köpa Metro om du frågar mig efter som jag råkar veta att du vill ha det så, skapa ett konto nu och sluta va så svår..
Sen att jag inte kan se eller hitta Denuvo "tjänsten" är aldeles för off topic.

Permalänk
Inaktiv

Så uppf-ckad pc spelbranschen har blivit de senaste 20 åren. Jag förstår inte hur folk kan tillåta bloatware som steam och liknande på sina datorer?
Visst är det självklart att man kunna köpa spel online, det räcker med en webbsida. Sedan laddar man hem sin container med spelet som man kör i sin docker. Inga krav att någon annan bloatware som steam på datorn ska finnas.
Flyttar man spelet till vilken dator som helst så ska inga spår lämnas efter att det har körts. (mer än att en borttagen fil ej är borttagen utan enbart adressen till filen är borttagen)

Permalänk
Medlem

Lite tvehågsen i frågan. Det är aids att tvingas ha en hel trave bloatade skitklienter installerade, men samtidigt behöver Steam konkurrens.

Bättre vore ju om de standardiserade API:erna, så man kunde använda vilken klient som helst för att ansluta till vilken tjänst som helst, och därmed kom undan med att bara installera en enda av dem. Drömmen vore om det fanns möjlighet för OSS-communityn att knappra ihop en helt oberoende klient.

Lite radikalt kanske, men EU kunde nog göra nytta här, och tvinga fram en sådan standardisering för den som vill handla med nedladdningsbart innehåll i EU-regionen. EU-marknaden är tillräckligt stor och lukrativ för att det inte ska vara en bättre idé att helt enkelt skita i den och fortsätta med sitt egna skräp.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Blir för mycket launchers. Har massa spel på origin men dem kommer i skymundan tyvärr. Skulle nån kunna förklara vad som är så dåligt med steam helt plötsligt?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Fast nu var det inte frågan om spelen i sig, utan en distributions-plattform för spel. Någon i ett tidigare inlägg i tråden kom med den briljanta idén att M$ borde styra upp det hela, men det är ju bara att byta ett monopol mot ett ännu värre monopol.

Diskussionen ledde oss sedan in på hur en fungerande och rättvis modell skulle kunna se ut, och jag tror folk är eniga om att några av grundkraven för en sådan modell måste vara att det är fritt, oberoende och open source, annars skulle det aldrig fungera. Allt annat blir bara att välja mellan pest eller kolera.

Tror jag att spelbranschen har vilja och kraft att kollaborera på ett sådant projekt? Som jag sa i mitt tidigare inlägg, så är svaret nej. Dock är det en modell som har lyckats väldigt bra i andra områden av IT-branschen, och om viljan fanns skulle det kunna fungera även här.

Sen vill jag påpeka att massor av spel har åtminstone något underliggande programbibliotek som är fritt och open source, ibland hela spelmotorer så det är ju inte så att konceptet är icke-existerande i spelvärlden.

Och återigen, open source behöver inte vara något som det spenderats en sekund av fritid på. Ofta är det kommersiella projekt utvecklade av proffs. Det är bara en något annorlunda affärsmodell jämfört med proprietär mjukvara.

OK, misstolkade dig. Todde du menade open-source för samtliga inblandade i spelbranchen.