Ny 240 Hz-skärm ger sämre bild jämfört med gamla skärmen

Permalänk
Medlem

Ny 240 Hz-skärm ger sämre bild jämfört med gamla skärmen

Ber om ursäkt för den dåliga titlen, visste inte hur jag ska uttrycka mig. Köpte mig denna skärm för 5 dagar sedan. https://www.komplett.se/product/1080178/gaming/gamingskarmar/... . 240hz + BO4 till, perfekt tänkte jag. Nu när jag fått hem skärmen och kört med den ett tag så kan jag säga att jag blev väldigt ledsen över det resultat jag fått med skärmen. Hade denna skärm förut https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3328710 som jag köpte för en bit över 2000 för några år sedan. Skärmen används primärt för spelande men även youtube lite då och då. Men usch vad ful bild det är i jämnförelse med min gamla. Bildern känns suddiga och pixliga i den nya jämnför med den gamla. Om vi har något tips på hur jag kan visa det så säg gärna till. Finns det något man kan ha gjort fel eller kan prova eller är det bara att lämna tillbaks skärmen? Tack på förhand

Förtydligade rubriken från "Dålig skärm?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@Bissam
Upplevs bilden som dåligt jämt eller bara när du spelar?
Har du ställt in skärmen med färger, gamma, kontrast osv korrekt så som du önskar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Har liknande som min gamla. Det är bara det att bilden känns så suddig och låg kvalite jämnför med min andra skärm när jag både spelar och gör annat. Ska utforska lite mer i settings. Tack för hjälpen

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bissam: Kan inget specifikt om Asus XG248Q-skärmen i fråga men kan den här kategorin skärmar rent generellt. Dels är den här typen av spelskärmar ofta medvetet förvrängda i bilden från början som någon slags "gaming enhancement". Dels är det en TN-panel och ifall du inte placerar dig framför skärmen utan har den åt sidan kommer bilden att blir ordentligt mycket sämre.

Hos Asus brukar "Racing Mode" vara det neutrala läget hos skärmen utan stora överdrifter, så testa det, samt att flytta skärmen till rätt position. Tänk på att då kommer din AOC G2460PF i sin tur upplevas som sämre om du flyttar på den till en annan vinkel eftersom det också är en TN-panel.

Permalänk
Medlem

@Bissam
Har du fått till någon bättre bild?
De du kan göra är att google:a din skärm + Calibration/settnings för att få en viss fingervisning av vad andra har för inställningar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Nja. Lite bättre men inte helt nöjd. Har även ett par döda pixlar nu som jag försökt fixa men gick inte. Blir helt enkelt att lämna tillbaka och kanske skaffa en 144hz med något bättre kvalite. Uppskattar dock all hjälp!

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske, men du kör skärmen i rätt upplösning antar jag?

Alltså så upplösningen är inställd som skärmens native upplösning.

På tjockskärmar var det inte så känsligt då de är analoga, men en LCD har ju "bara en upplösning".

Du har säkert koll men har hört de som missat detta..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Håller med Karaff, det kanske är något felinställt. Lägg upp ett foto så vi får se?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att ofta är man van vid något, om man haft en sak många år.
Ex högtalare, sämre högtalare kan låta bättre för dina öron bara för det är ett ljud du hört i flera år varje dag.

Samma gäller bildskärm, man föredrar ibland helt enkelt "sin" typ för man har vant sig vid den.
(Ex nu i TN vs TN)

Visst, är det klara fel som väldigt suddigt är något fel, för så ska det inte vara.
Det bästa man kan göra är att få en 3e part att ge sitt intryck.

Det du kan prova annars på 240hz skärmarna är att prova olika HZ bland annat och se om det påverkar något. Såklart native upplösning 1080p. Eventuellt prova annan kabel och se om det påverkar något.

Permalänk
Medlem

Testa lägre uppdateringsfrekvens, själv upplevde jag bilden blev lite suddigare i 240Hz i exempelvis 144Hz på min BenQ (60Hz var ännu snäppet bättre i bildkvalité som jag testade bara för skojjs skull men bara marginellt). Nu kör jag därför 144Hz + strobing för att få tydligare bild (och aning bättre färger dessutom) än vad jag skulle få med 240Hz. 144Hz+strobing ger bättre flyt än 240Hz och utan strobing, borde gå att köra ULMB 144Hz på den, däremot är input laggen förstås lägre i 240Hz men jag köpte min för att få så bra responstid (så mjuka/tydliga rörelser) som möjligt.

Det har alltid varit så att högre uppdateringsfrekvens försämrat bildkvalitéten i så gott som alla paneler men oftast är det fråga om väldigt små skillnader men de brukar vara mätbara iallafall (förutom dendär 180Hz överklockade panelen som såg horribel ut när den kördes i 180Hz, kontrasten nere på ~530:1 eller nånting sånt om jag minns rätt). 240Hz panelerna har lite bättre hårdvara för att klara bättre av utav de höga uppdateringsfrekvenserna men inte är förstås någon panel perfekt på den punkten heller att man får litegrann kompromissa ifall man tänkt köra 240Hz, själv tycker jag ULMB/Blur Reduction osv. i 144Hz är en bra kompromiss i flyt vs bildkvalité på dessa (tänk på att icke 240Hz skärmarna klarar max 120Hz ULMB så du har inte köpt skärmen i onödan om du inte kör den i 240Hz).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Skärmen hade även döda pixlar i sig så det vara bara att lämna tillbaka den. Funderar på en annant paneltyp till nya skärmen. Tack för all hjälp!