Metro Exodus skippar Steam till förmån för Epic Games Store

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som saknar tiden då man inte hade några launchers alls?

Blir tokig på alla dessa speciellt dom gånger man måste starta dubbla t.ex. om man köpt Assassin's creed origins på Steam, men då ska även Ubisofts launcher igång med *Suck*
Slår aldrig fel att dom ska uppdateras varje gång de startas också.

Har just nu Steam, Origins, Battle.net, Ubisoft och Epic games installerade och vad händer om någon måste lägga ner blir spelen obrukbara då?

Permalänk
Medlem

Som tur är har jag redan köpt det så jag slipper installera ännu en launcher. Riktigt dåligt av dom att inte ens sänka priserna i EU även fast dom har lägre avgifter hos epic. Undra hur mycket cash dom fick för att göra det exklusivt. Inte på något sätt bra för kunder i EU det här. Verkar dock som om många steam haters tycker detta är jätte bra av någon anledning.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/4MMNPuHSJMGikghCAHgc4M.png

Den här bilden är ju rätt talande om varför man vill köra steam.

Fortsätter lite till...

Steam Epic macOS Yes No Linux Yes No Wine integration (Proton) Yes No Extended controller support Yes No Extended VR support Yes No Major contributions to free open source software ecosystem Yes No

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Jag skulle vilja ha en Launcher som samlade alla Launcers under samma paraply.

Lutris
https://lutris.net/

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av confal:

Är det någon mer än jag som saknar tiden då man inte hade några launchers alls?

Blir tokig på alla dessa speciellt dom gånger man måste starta dubbla t.ex. om man köpt Assassin's creed origins på Steam, men då ska även Ubisofts launcher igång med *Suck*
Slår aldrig fel att dom ska uppdateras varje gång de startas också.

Har just nu Steam, Origins, Battle.net, Ubisoft och Epic games installerade och vad händer om någon måste lägga ner blir spelen obrukbara då?

Nej!
Tusentals skivor som ska förvaras och samla damm, inte bli repiga, installationer ska patchas manuellt, det ”eviga” surret från läsaren etc.
För att inte nämna alla ikoner som ska administreras!

Hmmm, låter jag lite inverterat gubbig nu?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Måste vara trevligt att vara i administrationen på Epic nu. Pengar trillar in från alla håll och kanter och så lyckas man nyttja Fortnite-situationen till att faktiskt få igång ett kanske långtgående imperium.

Medan EA långsamt brakar samman.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av confal:

Är det någon mer än jag som saknar tiden då man inte hade några launchers alls?

Blir tokig på alla dessa speciellt dom gånger man måste starta dubbla t.ex. om man köpt Assassin's creed origins på Steam, men då ska även Ubisofts launcher igång med *Suck*
Slår aldrig fel att dom ska uppdateras varje gång de startas också.

Har just nu Steam, Origins, Battle.net, Ubisoft och Epic games installerade och vad händer om någon måste lägga ner blir spelen obrukbara då?

Absolut. Det var bra på sätt och vis när vi bara hade Steam. Då fanns det en mening med att alla spels onlineläge gick att komma åt från samma klient, med samma kompislistor osv. Men nu har det helt ballat ur och tappat meningen. Nu har vi alla nackdelarna från förr , t.ex splittrade onlinelistor igen. Problemet är dock att Steam ägs av Valve och har ett vinstintresse, och gav då risk för monopol på marknaden.

Det som hade behövts var en helt öppen och gratis tjänst utan vinstintresse där alla kan sälja sina spel genom, fristående från alla dessa utgivare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hehe, det är sån här exklusiv dynga som får en att se rött...

Folk pratar om lägre priser och bättre tjänster till följd av "mer konkurrens" och en "fri marknad", det här är ju ett stort steg i motsatt riktning!
Hoppas detta blir ett Fallout76 som aldrig återhämtar sig, för det börjar rätt tydligt att det enbart går att försöka stävja dessa idiotier med plånboken...

Gör alla spel, filmer, serier och annan media tillgänglig på alla plattformar och i alla webbutiker, då lär ni få se på konkurrens.
Det är ju digitala varor vi snackar om FFS!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Mer konkurrens är ju i teorin bra för konsumenten, och Valve har stagnerat så pass mycket över åren att de förmodligen behöver en ordentlig utmaning för att bli inovativa på nytt.

Att rakt ut säga att Epic Game Store är bra för oss konsumenter är dock lite felaktigt då den här ändringen endast har en direkt inverkan på spelföretagens vinst på sin produkter. Priserna är ju i princip de samma för kunden oavsett butik samt att alla de funktioner som finns i Steam inte är implementerade hos Epic.

Det finns inget hos Epic Game Store som är attraktivt för själva kunderna, de har skapat sin plattform främst utifrån missnöjet hos spelbolagen gällande kostnaderna hos Valve. Brist på utbud av digitala butiks-tjänster och konkurrensfrågan där verkar därför främst vara riktat mot en annan grupp än själva kunderna.

Visst går det att spekulera att ju mer vinst ett företag gör ju mer resurser finns tillgängliga för högkvalitativa framtida produkter men det är lite naivt med tanke på hur utvecklingen kring AAA-spel gått på senare år.

Permalänk

Rena rama konsolfasoner är vad det är, timed exclusivity är inget jag tycker bör uppmuntras. Tråkigt att det inte släpps på alla plattformar samtidigt.

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av confal:

Har just nu Steam, Origins, Battle.net, Ubisoft och Epic games installerade och vad händer om någon måste lägga ner blir spelen obrukbara då?

Beror på hur launchern/tjänsten hanterar DRM. GOG låter dig ladda ner alla .exe filer till spelen du köpt så du kan lagra dom på egen backup om något skulle gå snett. I Steam beror det på publisher/utvecklare om dom vill ha DRM eller inte. För tjänster som implementerar DRM kategoriskt, se Games for Windows Live. Tjänsten lades ner, var upp till varje publisher att patcha bort DRM på varje enskilt spel. Dom flesta spelen lämnades obrukbara och Microsoft gick vidare till nästa Game-service på PC ("for realz dis time!").

Skrivet av anon78208:

Fortsätter lite till...

Steam Epic macOS Yes No Linux Yes No Wine integration (Proton) Yes No Extended controller support Yes No Extended VR support Yes No Major contributions to free open source software ecosystem Yes No

Satsningen på OpenSource och att lösgöra PC-spel från Windows-monopolet känns som en av dom viktigaste anledningarna till varför man skulle vilja ha ett "starkt" Valve/Steam.

Skrivet av NodCommander:

Det som hade behövts var en helt öppen och gratis tjänst utan vinstintresse där alla kan sälja sina spel genom, fristående från alla dessa utgivare.

Och Valve/Steam tillåter publishern/utvecklaren att generera oändligt antal Steam-keys som dom kan sälja i valfria kanaler och butiker utan att ge någon procent till Valve. Så nära man kan komma en gratistjänst utan vinstintresse utan att gå helt OpenSource (vilket såklart hade varit bäst).

Permalänk
Medlem

Tråkigt, kan inte spela detta då Proton inte funkar. Om det inte går att lägga till spelet som icke-steam-spel? Ej testat det.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

Satsningen på OpenSource och att lösgöra PC-spel från Windows-monopolet känns som en av dom viktigaste anledningarna till varför man skulle vilja ha ett "starkt" Valve/Steam.

Precis. Blev väldigt förvånad när jag tidigare i tråden såg ett inlägg som tyckte vi behöver ett "unified gaming library" och sedan föreslår att M$ ska vara den som tar initiativet... *facepalm*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wizbro:

Tråkigt, kan inte spela detta då Proton inte funkar. Om det inte går att lägga till spelet som icke-steam-spel? Ej testat det.

De har nyligen lagt till en sådan funktion i Steam's beta-klient, men jag skulle inte köpa spelet och chansa på att det funkar i Proton.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att se hur det är etiskt försvarbart att sälja förhandsbokningar på en plattform i flera månader för att sedan överge den. Även om de förmodligen är avtalsbundna att släppa uppdateringar även på Steam är det inte så svårt att gissa att det kanske inte blir högsta prioritet när spelet inte ens säljs där längre. Det är redan ett problem på GOG där vissa uppdateringar släpps veckor eller månader efter att Steam-versionen uppdaterats bara för att det är en mindre plattform och därför lägre prioriterat av utvecklarna. Det är svårt att tänka sig att den situationen förbättras när utvecklarna dessutom får pengar för att hålla titeln plattformsexklusiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Precis. Blev väldigt förvånad när jag tidigare i tråden såg ett inlägg som tyckte vi behöver ett "unified gaming library" och sedan föreslår att M$ ska vara den som tar initiativet... *facepalm*

Haha same Är inte som dom inte försökt göra det ett antal gånger och lyckats faila varje gång. PC-spel borde inte lämnas gisslan till MS schizofrena företagsprioriteringar.

Skrivet av Telperion:

Det är svårt att se hur det är etiskt försvarbart att sälja förhandsbokningar på en plattform i flera månader för att sedan överge den. Även om de förmodligen är avtalsbundna att släppa uppdateringar även på Steam är det inte så svårt att gissa att det kanske inte blir högsta prioritet när spelet inte ens säljs där längre. Det är redan ett problem på GOG där vissa uppdateringar släpps veckor eller månader efter att Steam-versionen uppdaterats bara för att det är en mindre plattform och därför lägre prioriterat av utvecklarna. Det är svårt att tänka sig att den situationen förbättras när utvecklarna dessutom får pengar för att hålla titeln plattformsexklusiv.

Dom nog tickat avtalsrequirement genom att faktiskt låta förspelsbokningar släppas på Steam men som du säger så lämnar det ju inte mycket förtroende för att dom kommer ha uppdateringar till Steam som topp-prio :/

Permalänk
Medlem

Metro-serien har aldrig tilltalat mig, men...

Skrivet av ThomasLidstrom:

Det här är bra för oss konsumenter!
Steam behöver ruskas om och inse att de inte är ensamma.
Ett litet orosmoln dock kan vara om de olika spelbutikerna inte tillåter multiplayer mellan varandra.

Skrivet av Shrudder:

... Det är bra med alternativ, men exklusivitet är inte ett alternativ. ... Det här handlar ju bara om att Epic kör över konsumenterna genom att köpa exklusivitet.

Och hur är det med återköp på Epic? (Jag vet inte.)
Steam har acceptabla villkor för återköp om man ångrar sig. De flesta andra distributioner har snåriga eller omöjliga villkor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Precis. Blev väldigt förvånad när jag tidigare i tråden såg ett inlägg som tyckte vi behöver ett "unified gaming library" och sedan föreslår att M$ ska vara den som tar initiativet... *facepalm*

Hahaha!

Såklart! Microsoft <3 Linux & Open Source!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/4MMNPuHSJMGikghCAHgc4M.png

Den här bilden är ju rätt talande om varför man vill köra steam.

Jag kan göra allt utom rad 8 och 10 på den där listan utan att köra Steam överhuvudtaget. De flesta av punkterna görs via en vanlig web-browser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/4MMNPuHSJMGikghCAHgc4M.png

Den här bilden är ju rätt talande om varför man vill köra steam.

Personligen hade jag föredragit att Steam var mindre bloatat....

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Tråkigt, kan inte spela detta då Proton inte funkar.

Såvitt jag vet funkar inga spel med Denuvo under Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Såvitt jag vet funkar inga spel med Denuvo under Linux.

Falskt. Det finns DRM och anti-fusk som ställer till med problem, men det finns flera spel med Denuvo som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nu vet jag inte om du på riktigt tror att företag utvecklar och säljer spel enbart för att göra det som en tjänst till deras "fans". Givetvis handlar det också om att tjäna så mycket pengar som möjligt på vägen.

Det just så det ska vara, varför skulle jag någonsin spendera pengar på ett företag som först tänker på pengarna i första hand och SEN dem som köper äns spel och är trogna mot än. Det finns andra sätt att tjäna pengar än att sälja sin själ och hålla på med tidsexclusives. Kolla på cd project red, släpper ut ett spel för 600kr och 2 dlc som lika gärna kan vara expansions för 250kr för båda pluss massa gratis dlc. I sin tur skapar detta glada fans som är trogna och köper nästan allt dem släpper för dem vill stötta. Jag har spelet med alla dlcs på både steam, gog och ps4. Det just sånt här beteende som förstör spel industrin alla devs ska alltid vilja ha så mycket pengar som möjligt fast på fel vis. Massa lootboxes, massa Dlc som kunde vart i spelet från första början, devs som släpper dlc day 1, och att det blivigt en norm att förhandsboka spel och massa annat. 4a games gjorde sitt val och nu kommer konsumenterna göra sitt, sånt är livet alla gör vi våra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det här är bra för oss konsumenter!
Steam behöver ruskas om och inse att de inte är ensamma.

Ett litet orosmoln dock kan vara om de olika spelbutikerna inte tillåter multiplayer mellan varandra.

folk glömmer att epic store inte har user rewievs samt så får US exklusiv 10$ rabatt, konsumentvänligt är det absolut inte speciellt när det redan var fastfällt att det skulle komma ut på steam med strax över 2 veckor till release.

när vi får user rewievs och sök funktion hos epic då kan vi prata ''konsument'' annars är det konsument censur.

Edit: vi får inte glömma at exklusivitets dyngan är något de flesta av oss lämnade konsoler för

Permalänk
Medlem

Verkar som att Epic Games spenderar en del av sina Fortnite pengar på att köpa exklusiva rättigheter av spel samt tidsbegränsade rättigheter. Nu vet jag att det inte är något nytt i spelvärlden att det händer. Men jag jag får en dålig magkänsla av det här. Visst har man blivit bekväm av att ha mycket av sina spel på en platform under åren. Det måste vara en stor summa pengar som de har fått för att det ska löna sig tänker jag istället för att finns på både Steam och Epic Store. Det kanske väger upp en del att de får en större procent av spelen hos Epic än va de får hos Steam. Återstår att se hur experimentet lönar sig efter ett år.

Tråkigt då Metro Exodus såg intressant ut, men blir att avvakta ett år tills det är billigare och troligen kommer med all dlc till ett bättre pris. Något som jag tror många kommer göra också.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

steam är ju ändå steam, handlar typ bara mina spel där om inte det finns där så får det vara... för fortsätter det som det gör så har vi snart 10 olika launchers på olika sidor att behöva hålla på med och det är ju totalt jävla värdelöst om det skulle bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Det just så det ska vara, varför skulle jag någonsin spendera pengar på ett företag som först tänker på pengarna i första hand och SEN dem som köper äns spel och är trogna mot än. Det finns andra sätt att tjäna pengar än att sälja sin själ och hålla på med tidsexclusives. Kolla på cd project red, släpper ut ett spel för 600kr och 2 dlc som lika gärna kan vara expansions för 250kr för båda pluss massa gratis dlc. I sin tur skapar detta glada fans som är trogna och köper nästan allt dem släpper för dem vill stötta. Jag har spelet med alla dlcs på både steam, gog och ps4. Det just sånt här beteende som förstör spel industrin alla devs ska alltid vilja ha så mycket pengar som möjligt fast på fel vis. Massa lootboxes, massa Dlc som kunde vart i spelet från första början, devs som släpper dlc day 1, och att det blivigt en norm att förhandsboka spel och massa annat. 4a games gjorde sitt val och nu kommer konsumenterna göra sitt, sånt är livet alla gör vi våra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, okey! Vi kör på det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Okej tack, det blir väl som Rise of the Tomb Raider fast att det handlar inte om version utan digitalt distributör.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det som hade behövts var en helt öppen och gratis tjänst utan vinstintresse där alla kan sälja sina spel genom, fristående från alla dessa utgivare.

Vem ska ta den ekonomiska risken, stå för servrarna, hålla dem aktuella, utveckla ny kod osv. då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

steam är ju ändå steam, handlar typ bara mina spel där om inte det finns där så får det vara... för fortsätter det som det gör så har vi snart 10 olika launchers på olika sidor att behöva hålla på med och det är ju totalt jävla värdelöst om det skulle bli så.

Kan bara instämma, släpps inte spelet på Steam ska det otroligt mycket till för att jag ska köpa det. De enda spel jag gjort avkall på är blizzards spel.

Skickades från m.sweclockers.com