Nvidia sänker prognoserna – försäljningen av Geforce RTX-serien sämre än väntat

Permalänk
Medlem

Överhypade & överprisade, inte så konstigt... va sugen på ett 2080Ti men aldrig för mer än 8-9k

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar varför folk drar sig för att betala 14000 för att få samma prestanda som ett rx570 om man vill slå på RT?

Om man kör 1440p i dagsläget räcker andra kort upplevelsemässigt lika bra. Fram tills nyligen så krävdes det att man parade sitt 14k grafikkort med en skärm för 20k till om man ville ha adaptiv sync i 4k och hög bildfrekvens.

Blev mer av ett teknikdemo än en riktig produkt. När det ena krävde det andra, och tekniken man marknadsförde visade sig vara undermålig och 4-5 månader efter lansering bara finns i ett spel, där det knappst övertygat. Eller just ja, quake 2 finns ju också. Kul att kunna spela det med samma fps som vid lansering 😉

Frågan är hur det är med nvidias utbyte vad gäller kretsar? De är stora så antagligen dåligt. Dvs, hur mycket kan man dra ner priset på 2080ti? Kanske inte så mycket. Har man skapat en elefant?

Datacenter kan jag inte uttala mig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bolagen försöker bygga ovanpå en artificiellt skapad bubbla (mining). Klart att det inte går. Elektronik har varit dålig marginal på i många år nu. Därför marknaden ser ut som den gör. Man kan inte leka monopol om man inte har ett monopol. Får Apple och nvidia nu lära sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag köpte senast det nu urgamla 680 som då var high end. Lägger jag samma pengar idag får jag low end. Så jag betvivlar starkt att Nvidia behöver sätta dessa fantasipriser för att överleva.
Kartellpriser, ocker och monopolpriser på övriga komponenter gjorde ett nytt gamingbygge orealistiskt för min plånbok.

Som tur är har Sony haft flera bra år med konstanta toppspel. Livet som konsolspelare duger bra när en highenddator nu närmar sig 30k.

Hoppas flera datorbyggare väljer AMD för att hjälp till med att balancera marknaden. Intels röveri ligger på samma nivå som Nvidia.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Mycket kommentarer om ocker och för höga priser men vet någon vad tillverkningen av RTX-korten kostar och vad Nvidias påslag är? Ockrar Nvidia eller har man helt enkelt valt att lansera en för dyr teknologi för tidigt? Någon som vet?

Och ja raytracing i realtid är revolutionerande men när det saknas användningsområden och priset är så högt att det förhindrar inköp så blir det en menlös revolution. Dock ska ingen ta ifrån dem att tekniken i sig är revolutionerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan hålla med om att folk sparkar rakt ut utan att ha en källa eller vetskap om vad det faktiskt kostar att ta fram korten. Däremot så håller jag med skaran till en viss del också, priserna är lite väl att ta i.
Som det har skrivits i andra trådar borde det ha skett en lansering där man hade RTX kort för de "jag bryr mig inte vad det kostar" människorna. Som antagligen vill testa dessa nya revolutionerande tekniker och det är helt ok enligt mig. Men de borde ha funnits ett billigare spår (GTX) för oss som bara vill spela och inte få den nya tekniken nertryckt i halsen och betala för det också.

Däremot så är det ju även så att om Nvidia inte trycker detta ner i halsen på oss så kanske utvecklingen stannar upp. Så det är en svår balansgång och vi kommer inte få reda på vad den bästa lanseringen av dessa kort hade kunnat varit. Nu är skadan redan gjord Nvidia får stå sitt kast, däremot tror jag inte det kommer spela så stor roll i det långa loppet.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Inaktiv

Konstigt. Detta pris, kommande finanskris och det bästa man fick med nya grafikkorten är RTX som man säkerligen om 5år med grafikkort som utklassar Nvidia 2000 serien kommer njuta av.

Priserna på Nvidias grafikkort är höga av flera orsaker, en bidragaden orsak är att de nu har väldigt mycket RTX funktioner och annat som den stora skaran inte använder. Jag ser det lite som att bygga in en riktig fet iGpu i sin processor som presterar som ett Nvidia 1030..

Permalänk
Medlem

Ser ett antal faktorer som påverkar försäljningen av grafikkort.

1. Utvecklingen av spel som kräver mer prestanda går inte så fort som tidigare, många klarar sig på äldre grafikkkort, speciellt eftersom majoriteten kör 1080p.

a. Anledningen till att spel inte kräver så hög prestanda, är att vi fortfarande har xbox one och ps4, och man idag gärna utvecklar till så många plattformar som möjligt (då det är enklare idag än förr).

b. VR som kräver mycket prestanda har inte slagit igenom riktigt ännu.

2. Priset är alldeles för högt, man ökar och ökar priserna, och är priserna inte i nivå med efterfrågan blir det dålig försäljning.

3. Ray tracing, en teknik som ger lite ögongodis men kostar 50% av prestandan, och stödjs av få titlar, än idag. Inget säljande argument.

4. Skärmteknik, 4k är för tungt att driva, högupplösta skärmar med hög hz och adaptive sync är för få till antalet och inte utbrett.

Lösning: Nya spelkonsoler från MS och Sony som pressar upp prestanda kravet på spel, Sen ett rejält prestanda kliv på grafikkorten. Så skulle vi nog se försäljningen av 4k skärmar och grafikkort samt VR ta fart, samt mer folk vara villiga att betala priset.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

"RTX 2080 Ti som dock ligger i en prisklass som är utom räckhåll för en stor del av marknaden"

Ja, alltså mindre än 0.15% av användare på Steam har det här kortet enligt Steam Hardware Survey December 2018.

0.21% för 2080 och 0.16% för 2070.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

These products deliver a revolutionary leap in performance and innovation with real-time ray tracing and AI, but some customers may have delayed their purchase while waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games.

Bra Nvidia, självinsikt är första steget mot tillfrisknande!

2070 och 2080 är bra produkter och värdiga efterträdare till 1070 och 1080, om de hade legat i samma prisklass som produkterna de ersätter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av maddogmoffit:

Mycket kommentarer om ocker och för höga priser men vet någon vad tillverkningen av RTX-korten kostar och vad Nvidias påslag är? Ockrar Nvidia eller har man helt enkelt valt att lansera en för dyr teknologi för tidigt? Någon som vet?

Och ja raytracing i realtid är revolutionerande men när det saknas användningsområden och priset är så högt att det förhindrar inköp så blir det en menlös revolution. Dock ska ingen ta ifrån dem att tekniken i sig är revolutionerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Låt oss kolla lite på fakta då.

Deras kostnader för varken R&D eller Operativa har ökat särskilt dramatiskt, inkomsten har dock skjutit i höjden.

R&D har ökat med 31% medan nettoinkomsten har ökat med 245%. Det talar ju sitt tydliga språk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Mycket kommentarer om ocker och för höga priser men vet någon vad tillverkningen av RTX-korten kostar och vad Nvidias påslag är? Ockrar Nvidia eller har man helt enkelt valt att lansera en för dyr teknologi för tidigt? Någon som vet?

Och ja raytracing i realtid är revolutionerande men när det saknas användningsområden och priset är så högt att det förhindrar inköp så blir det en menlös revolution. Dock ska ingen ta ifrån dem att tekniken i sig är revolutionerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar du recensionerna på sweclockers så är kretsytan galet mycket större för Turing RTX korten än de tidigare GTX Pascal korten. Så korten är nog dyrare att tillverka.

2080 Ti 754 mm2
2080 545 mm2
2070 445 mm2
2060 445 mm2
1080 Ti 471 mm2
1080 314 mm2
1070 314 mm2
1060 200 mm2

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

av ingen annan anledning än "because börsen" så föll även AMD 8% på denna nyhet. Låt hoppas att AMDs nya kort åtminstone kan utmana 2070/2080 till en bättre prislapp så nvidia tvingas justera ner sina priser.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Ja, alltså, prisvärt var det verkligen inte (gav 15990:- för mitt ASUS 2080 Ti Strix OC), och behövde jag inte råprestandan för 4K @ 60 med allt på max så hade jag aldrig köpt en. Raytracingbiten struntar jag dessutom i, det duger inte till något vettigt förrän tidigast generation 2 hursomhelst.

Personligen hade jag föredragit ett GTX 2080 Ti med en mindre och därmed billigare krets, med samma rastreringsprestanda och helt utan RT.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jaha, nu fick Nvidia svaret på vart övre gränsen för deras FE experiment gick, nu är det lite finjustering och nya taket för pris/prestanda är satt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av maddogmoffit:

Mycket kommentarer om ocker och för höga priser men vet någon vad tillverkningen av RTX-korten kostar och vad Nvidias påslag är? Ockrar Nvidia eller har man helt enkelt valt att lansera en för dyr teknologi för tidigt? Någon som vet?

Och ja raytracing i realtid är revolutionerande men när det saknas användningsområden och priset är så högt att det förhindrar inköp så blir det en menlös revolution. Dock ska ingen ta ifrån dem att tekniken i sig är revolutionerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Skiter i hur dyrt det är att tillverka jag tänker ändå inte betala mer än det är värt.
Vega har dyrt HBM2, Primitive Shaders som inte används, HBCC minne som vi inte har nytta av ännu, allt detta kostar, ingen som tänker betala 10 000 kr för ett Vega 64 trots detta, 5000-6000 kr är vad de säljs för inte mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra att vi kunder markerar annars hade nästa toppkort kostat över 20000kr. Det kommer det kanske göra ändå men då får dom stå där och klia sig i flinten igen och fundera på varför det säljer så dåligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Låt oss kolla lite på fakta då.

https://i.imgur.com/yqeTBhQ.png

Deras kostnader för varken R&D eller Operativa har ökat särskilt dramatiskt, inkomsten har dock skjutit i höjden.

R&D har ökat med 31% medan nettoinkomsten har ökat med 245%. Det talar ju sitt tydliga språk.


Skönt! nu kan jag torka bort alla de tårar jag gråtit, över hur mycket otacksamma konsumenters snålhet kostat Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Kollar du recensionerna på sweclockers så är kretsytan galet mycket större för Turing RTX korten än de tidigare GTX Pascal korten. Så korten är nog dyrare att tillverka.

2080 Ti 754 mm2
2080 545 mm2
2070 445 mm2
2060 445 mm2
1080 Ti 471 mm2
1080 314 mm2
1070 314 mm2
1060 200 mm2

980 Ti 601 mm2
980 398 mm2
780 561 mm2
680 294 mm2
580 520 mm2

Historiskt sett rör det sig inte om några gigantiska kretsar förutom 2080 Ti. Snarare var Pascal för gamingkort historiskt liten, eftersom de gick över från 28nm till 16nm, men inte implementerade så mycket mer funktionalitet. De använde mestadels den nya tillverkningsprocessen till att öka klockfrekvensen och minska kretsytan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Låt oss kolla lite på fakta då.

https://i.imgur.com/yqeTBhQ.png

Deras kostnader för varken R&D eller Operativa har ökat särskilt dramatiskt, inkomsten har dock skjutit i höjden.

R&D har ökat med 31% medan nettoinkomsten har ökat med 245%. Det talar ju sitt tydliga språk.

Äntligen ett bra svar så att alla "INNOVATION KOSTAR"-NVidiaförsvararna kan rent utsagt hålla käften.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Även om det fanns 100000 spel med ray tracinc på releasedagen så hade jag inte betalat dessa priser.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Konstigt. Detta pris, kommande finanskris och det bästa man fick med nya grafikkorten är RTX som man säkerligen om 5år med grafikkort som utklassar Nvidia 2000 serien kommer njuta av.

Priserna på Nvidias grafikkort är höga av flera orsaker, en bidragaden orsak är att de nu har väldigt mycket RTX funktioner och annat som den stora skaran inte använder. Jag ser det lite som att bygga in en riktig fet iGpu i sin processor som presterar som ett Nvidia 1030..

Nja, finanskris och lågkonjunktur är olika saker

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tror också problemet är att 1000 serien va så satans bra.

Icke att förglömma, ett stort lager av 1000 serien med god tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Mycket kommentarer om ocker och för höga priser men vet någon vad tillverkningen av RTX-korten kostar och vad Nvidias påslag är? Ockrar Nvidia eller har man helt enkelt valt att lansera en för dyr teknologi för tidigt? Någon som vet?

Vet och vet, men vi kan ju uppskatta. En intressant jämförelse är kanske 980, som också lanserades på en mogen process. Då är 2070 c:a 40mm2 eller 10% större. En 980 kostade $549 vid launch. 2070 kostade (Founders) $599, eller 10% mer. Eftersom priserna är allt annat än linjära vid de här storlekarna får det väl anses vara ett OK pris. En 2080 är dock 10% mindre än en 980Ti, men kostar $150 mer. Möjligen är det bättre att i det fallet jämföra med Titan X, som kostade $999.

Det antyder alltså att NVidia verkligen har gjort enorma kretsar, och sedan flyttat namnen ett hack för att det var slut på siffror högst upp ("2090" hade väl varit två kretsar på samma kort).

Skrivet av htbtoma:

av ingen annan anledning än "because börsen" så föll även AMD 8% på denna nyhet. Låt hoppas att AMDs nya kort åtminstone kan utmana 2070/2080 till en bättre prislapp så nvidia tvingas justera ner sina priser.

AMD rör sig inte så mycket just nu, de ligger ungefär där de låg för 6 månader sen. NVidia är å andra sidan ner 40% från den punkten (och ner ännu mer från sin peak), så att de faller mer nu är inte bra. Skulle tro att AMD kommer att ligga ganska still tills vi vet hur bra eller dåligt Zen 2 är.

Skrivet av Ratatosk:

Skiter i hur dyrt det är att tillverka jag tänker ändå inte betala mer än det är värt.
Vega har dyrt HBM2, Primitve Shaders som inte används, HBCC minne som vi inte har nytta av ännu, allt detta kostar, ingen som tänker betala 10 000 kr för ett Vega 64 trots detta, 5000-6000 kr är vad de säljs för inte mer.

Om vi diskuterar vad man skall köpa håller jag helt med. Att diskutera chipstorlekar kan vara intressant för att se vad NVidia kan tänkas göra. Då står det nämligen klart att det kommer att bli svårt för dem att kapa priset på 2070 till $350 (vilket verkar vara vad kunderna vill), eftersom deras kostnader för kortet är så höga. Vad de hade kunnat göra är att ta ett äldre kort som inte är så stort och kapa priset på det. 1070 Ti känns som det uppenbara valet. Det är en rejäl uppdatering för nån som fortfarande sitter med ett 970, och nVidia kan lätt sälja det för samma $330 som 970 en gång kostade. Nu vill de inte det, utan det blir istället ett 2060 baserat på en nedkapad version av ett mycket större chip. Det kommer att bli dyrt för dem. 2070 är i princip ett meningslöst kort just nu och 2080 och 2080 Ti är alldeles för långt upp i prislistan för att sälja i några volymer, så det blir till att hoppas på kommande mellanklass kort (1660 Ti eller vad de skulle heta).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam

RTS just works.

v

Ja jag vet, RTX funkar vanligtvis, men det får uppenbarligen stora problem med stora rörliga ytor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Att säga att raytracing är meningslöst och att det är teknik "ingen vill ha" är så dumt att man baxnar. Ingen ville ha T&L eller 24bit stöd eller avancerad AA eller nåt sånt heller, men tekniken utvecklades och implementerades över flera generationer ändå! Med det tänket så kan ni sitta med era monokroma hercules-skärmar och sura... Tekniken måste finnas också för att program och spel skall kunna utvecklas för tekniken, man kan inte utveckla ett stöd för nåt om inte stödet finns i hårdvara.

Problemet med Nvidia är flersidiga:

1: De red på bitcoining-bubblan. De trodde att gemene folk var absolut villiga att betala det höga priset som bitcoin-boomen trissade upp och så lade de på lite extra bara för att. Så alldeles för högt utgångspris.

2: De hade inga alternativa enklare kort. Inget fel att de släppte RTX-korten, men de skulle ha släppt alternativa GTX-kort med samma prestanda, men utan den nya tekniken. Och det för ett mycket mer attraktivt pris. GTX 2080Ti osv. Så fick de som ville testa och betala för ny teknik göra det.

3: Tekniken lanserades för tidigt. Hade de jobbat närmare utvecklarna så hade det funnits fler titlar med stödet vid eller nära lanseringen och det hade gett ett större intresse. Fortfarande finns inte RTX-stödet i Tomb Raider, och i Battlefield V så finns det men är fortfarande väldigt mycket beta. DLSS tror jag inte ens fungerar än fast att massor med titlar säger sig komma med det. Hade Nvidia jobbat närmare med utvecklarna så hade de kunnat implementera tekniken tidigare och direkt lockat nya köpare att investera i tekniken.

Men Nvidia får lära sig den hårda vägen och anpassa sig därefter. RTX är här nu för att stanna, och ju fler titlar som kommer så kommer folk få upp ögonen för det, och samtidigt som priserna sjunker till mer normala nivåer så kommer fler skaffa det. Och om en 2-3 generationer så kommer alla kort ha det, speciellt om AMD också hoppar på raytracing-tåget så att vi igen får lite konkurrens som ytterligare utvecklar tekniken och sänker priserna.

Permalänk
Hjälpsam

@mrpijey: menar du att vi egentligen vill ha och betala för RTX, men vi vet bara inte om det ännu?

Jo, jag vet punkt 3. svarar delvis på min fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av YamahaDGX630:

Med ockerpriser och implementerad teknik som majoriteten inte vill ha - vad hade Nvidia förväntat sig...

Skrivet av Ratatosk:

@mrpijey: menar du att vi egentligen vill ha och betala för RTX, men vi vet bara inte om det ännu?

Håller med om att priserna är helt åt skogen för en konsumentprodukt, men personligen anser jag Ray/path-Tracing vara nästa steg inom grafik.

Det är inte (nödvändigtvis) textures, animationer eller 3D-modeller som håller tillbaka grafiken - Utan det är just ljussättning som är den drivande faktorn i hur nära verklighetstrogna spel vi kan få idag. Kollar man t.ex. RTX demot med Star Wars så är det stundvis svårt att se skillnad på att det är real-time och inte pre-rendered, det skulle likväl kunna vara en faktisk scen ur en Star Wars film.

Men igen, priset är på tok för högt för en första generationsprodukt som är tänkt att sätta igång det hela, speciellt när det inte finns titlar att tillgå dessa nya tekniker (RTX/DLSS). Annat vore om man kunde använda dessa RT-Cores i t.ex. Adobe After Effects eller Maya för att påskynda rendering eller utnyttja kraften i live-preview, då kunde man marknadsfört RTX 2080(Ti) som ett pro-sumer kort.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Kan hålla med om att folk sparkar rakt ut utan att ha en källa eller vetskap om vad det faktiskt kostar att ta fram korten. Däremot så håller jag med skaran till en viss del också, priserna är lite väl att ta i.
Som det har skrivits i andra trådar borde det ha skett en lansering där man hade RTX kort för de "jag bryr mig inte vad det kostar" människorna. Som antagligen vill testa dessa nya revolutionerande tekniker och det är helt ok enligt mig. Men de borde ha funnits ett billigare spår (GTX) för oss som bara vill spela och inte få den nya tekniken nertryckt i halsen och betala för det också.

Däremot så är det ju även så att om Nvidia inte trycker detta ner i halsen på oss så kanske utvecklingen stannar upp. Så det är en svår balansgång och vi kommer inte få reda på vad den bästa lanseringen av dessa kort hade kunnat varit. Nu är skadan redan gjord Nvidia får stå sitt kast, däremot tror jag inte det kommer spela så stor roll i det långa loppet.

Att höja priset med 60%-70% från ett år till ett annat är ju bara helt skevt.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om man gjort en refresh av Pascal och väntat med RT till 7 nm. Pascal var ju bra!
Detta är lite som när sega cd kom ut. Tekniken var omogen och konsolen failade. Samma sak med Jaguar-konsolen. 64 bitar, men märktes enbart i vissa spel som hade så dålig fps att det knappt var spelbart. Super nintendo, kolla star fox.

Lite off-topic, men ni fattar. Som Ratatosk var inne på, Vega 64 kostar ju inte 10 lax.
Nvidia tar bra betalt för att dom kan och vet att folk köper oavsett prislapp.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och även "These products deliver a revolutionary leap in performance and innovation with real-time ray tracing and AI, but some customers may have delayed their purchase while waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games."

Nej, nej... Stop, stop... Lägg av. "Revolutionary" hade varit något i stil med 75% högre prestanda än föregångaren vid samma prispunkt, men som det är nu så motsvarar prestandaökningen i bästa fall prisökningen, vilket är någon slags acceptabel lägstanivå, "evolutionary" hade varit ett bättre ord.

Stop, stop själv och läs den text du citerar istället. Hint: "with real-time ray tracing and AI"

Prestandaökningen är väl uppåt 600% eller nått sånt.

75% hade däremot snarare varit "evolutionary".