Nvidia sänker prognoserna – försäljningen av Geforce RTX-serien sämre än väntat

Permalänk
Melding Plague

Nvidia sänker prognoserna – försäljningen av Geforce RTX-serien sämre än väntat

Handelskrig, stora datacenteraffärer som inte gick i lås och låg efterfrågan på Geforce RTX-serien gör att Nvidia skruvar ned sina intäktsprognoser med hela 18,5 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det där är inga små siffror! undra om de problem som uppstod med den lite " sämre " kvalitets kontrollen gav lite avsmak för flera andra användare? eller så kanske folk väntar tills det kommit ut lite mer titlar?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Med ockerpriser och implementerad teknik som majoriteten inte vill ha - vad hade Nvidia förväntat sig...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

These products deliver a revolutionary leap in performance and innovation with real-time ray tracing and AI, but some customers may have delayed their purchase while waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games.

Så kan det gå när man lanserar features som är närmare gimmicks än användbara för gemene användare, och prissätter kalaset på samma nivå som en hel dator Svårt att göra som Apple och hissa priset i topp när ens köpare faktiskt (till stor del) vet vad de köper.

Permalänk

Ja, Rtx-serien ser inte ut att gå helt strålande utan liknar mest en teraflopp.

Permalänk
Medlem

"Nvidia erkänner att priserna kan ha satts för högt"

Nämen!

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

You don't say...

15000kr för ett grafikkort, vilken fantastisk idé! Precis som Intels 9900K eller Apples iPhones (och troligen Samsung S10 när den släpps). Man förstår att bolag vill tjäna mer men att höja priserna extremt mycket utan att egentligen ha något fantastiskt att komma med är inget annat än dum girighet. Folk betalar ju inte hur mycket som helst och då blir det som det blir.

Enligt mig jävligt rätt åt dem! Hoppas att de svider ordentligt så att de lär sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Största problemet är väl egentligen att knappt inga spel har stöd för strålspårning än.. Varför ska folk lägga massa pengar på ett kort med funktioner som dom inte kan använda ens..

Jag är ju kättare dock då jag köpte ett, men sanningen består oavsett

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det verkar ju alla ha förstått förutom Nvidia.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Inte ett dugg förvånad. RTX serien kostar mer än den smakar.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Så kan det gå när man lanserar features som är närmare gimmicks än användbara för gemene användare, och prissätter kalaset på samma nivå som en hel dator Svårt att göra som Apple och hissa priset i topp när ens köpare faktiskt (till stor del) vet vad de köper.

Jag skulle ju säga att problemet är priset och i viss mån hur man valt att marknadsföra korten, inte faktiska features. Det är ju helt normalt att lansera grafikkort med 0 nya features och det går hem så länge prestandan är bra (vilket den ju absolut är i det här fallet).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nämen! Vad förvånad jag blir. Verkligen askonstigt att det inte går så bra som de hoppats när det är så jävla svindyrt med grafikkort att man fan måste vara rik på riktigt för att ha råd med ett.

Och även "These products deliver a revolutionary leap in performance and innovation with real-time ray tracing and AI, but some customers may have delayed their purchase while waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games."

Nej, nej... Stop, stop... Lägg av. "Revolutionary" hade varit något i stil med 75% högre prestanda än föregångaren vid samma prispunkt, men som det är nu så motsvarar prestandaökningen i bästa fall prisökningen, vilket är någon slags acceptabel lägstanivå, "evolutionary" hade varit ett bättre ord.

Men så är det väl med sådanna här slipsnissar när de ska gråta krokodiltårar framför aktieägare och investerare. Det är alltid "The dog ate my homework".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har själv uppgraderat de senaste generationerna men nu blev det ett tydligt och självklart nej.
För mycket pengar, för lite förbättring. Raytracing skulle jag inte använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

You don't say...

15000kr för ett grafikkort, vilken fantastisk idé! Precis som Intels 9900K eller Apples iPhones (och troligen Samsung S10 när den släpps). Man förstår att bolag vill tjäna mer men att höja priserna extremt mycket utan att egentligen ha något fantastiskt att komma med är inget annat än dum girighet. Folk betalar ju inte hur mycket som helst och då blir det som det blir.

Enligt mig jävligt rätt åt dem! Hoppas att de svider ordentligt så att de lär sig.

Håller helt med. Prisättningen på 2xxx serien är helt f*cked up. Om det nu är dyrt att tillverka skulle de bara kört raytracing på en Titan-variant tills tekniken är mera mogen.

Lagom hade varit: GTX 2060 (ca 3000kr), GTX 2070 (ca 4000kr), GTX 2080 (ca 5000kr), GTX 2080 Ti (ca 6500-7000kr) och RTX Titan för monsterpris.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Samma blunder som Apple har gjort med sina senaste alster, galna priser. Börjat köpa in delar till en ny dator äntligen och den kommer kosta under vad ett RTX 2080ti kostar. Och då blir det ändå en prestandamaskin för grafikproduktion och spel. Säger lite om hur galet det är prissatt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Mocka:

You don't say...

15000kr för ett grafikkort, vilken fantastisk idé! Precis som Intels 9900K eller Apples iPhones (och troligen Samsung S10 när den släpps). Man förstår att bolag vill tjäna mer men att höja priserna extremt mycket utan att egentligen ha något fantastiskt att komma med är inget annat än dum girighet. Folk betalar ju inte hur mycket som helst och då blir det som det blir.

Enligt mig jävligt rätt åt dem! Hoppas att de svider ordentligt så att de lär sig.

i9900k må ha kanske varit dyr, men kostade fortfarande bara en bråkdel av ett bra RTX kort, det säger rätt mycket.

Precis som inlägget ovan, jag fick ett helt i9900 system på blakckfriday (utan gf) För samma pris som ett 2080 ti.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

För att inte snacka om alla problem med DoA/blåskärmar och skit + sinnesjuka priser.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Okey, så de lanserar en ny serie som säljs till överpris, där den största uspen är en ny teknik som ingen ens fått klämma på innan lanseringen och sen är de förvånade över att de sålt dåligt? Jag vet inte om chansade hejt vilt på att konsumenterna skulle vara dumma i huvudet eller om de själva är det...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Då står det klart. Jag väntar med 4K gaming till nästa generation nVidia kommer. Bättre priser

Permalänk
Medlem

Jag förstår att man vill få tillbaka forskningskostnaden när det kommer till "nya" produkter. Men se på apple och nvidea nu då. Sälja x antal Kort/telefoner till hög marginal eller 2.5-3x så många till halva marginalen. Speciellt apple som tjänar grova pengar på appstore skulle vinna på att ha mer produkter ute på marknaden.

Permalänk
Medlem

inte konstigt 20 serien var ju ingen direkt uppgradering från förra serien förutom 2080ti
2080 är 1080ti
2070 är 1080
2060 är 1070ti
känns mera som rebrand och pressa priserna och trycka in raytracing.
som man inte behöver just nu.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

det är inget fel att pusha fram ny utveckling och erbjuda "premium" produkter men jag kan tycka att det verkligen är amatörmässigt beräknat att detta på nått sätt skulle sälja mycket och vara nått för dom flesta?
det är en förhållandevis liten klick som köper fäör dom höga pris nvidia har satt.
Det är inte "applekunder" som många bara köper för att det är just Apple

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Mycket kommentarer om ocker och för höga priser men vet någon vad tillverkningen av RTX-korten kostar och vad Nvidias påslag är? Ockrar Nvidia eller har man helt enkelt valt att lansera en för dyr teknologi för tidigt? Någon som vet?

Och ja raytracing i realtid är revolutionerande men när det saknas användningsområden och priset är så högt att det förhindrar inköp så blir det en menlös revolution. Dock ska ingen ta ifrån dem att tekniken i sig är revolutionerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med tidigare skribenter i tråden. Jag gamblar inte de pengarna på oprövad, oetablerad teknik. Hade priserna legat i linje med tidigare serier, och man i princip fick raytracingtekniken gratis när man ändå var på marknaden för att skaffa något nytt skulle man ju såklart slagit till. Nu är det helt enkelt för dyrt.

Är man ute efter att etablera tekniken, och inte hamna i läget att ingen utvecklare vill spendera tiden det kostar för att lägga till stöd i spelen på grund av att användarbasen är för liten, så skulle man snarast sälja första serien RTX-kort billigare än tidigare serier, så även sådana som inte hade uppgraderat annars får incitament att göra det.

But then again, jag är ingen marknadsföringsexpert. Man får väl räkna med att Nvidias dito vet bättre än jag eller nåt...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@maddogmoffit:

Jag tror lite både och, jag tror de trodde att folk var beredda att betala priset pga de varit i toppen utan konkurrens samt att tekniken är dyr.. Men är vad jag tror

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Hahaha ja vad förväntade dom sig? Känner ingen som var sugen på Ray tracing. Hade varit ok om priset var 6k för 2080ti.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så konstigt? Nu när de nya spelen som kommer är rent ut sagt tråkiga och då kommer det inte heller finnas en lika stor efterfrågan på grafikkort, moderkort mm - ny hårdvara m.a.o. Tycker att spelbranschen ska tänka över sin situation lite. För det första blir inte spel bättre bara för man pumpar in massvis med pengar. Det krävs originella idéer med. Vad som krävs nu är att spelbranschen stoppar att det bildas några få stora megaföretag. Fortsätter nuvarande trend kommer det bli färre titlar och alla sneglar på varandra för de inte vågar missa "nästkommande stora trend". Ja, ni fattar vad jag är ute efter. Det som är räddningen är indiespelen för framtiden. Dock har dom inte lätt eftersom de tvingas kämpa mot de som är stora. Och kommer indieföretagen på en en ny idé så köps de raskt upp av någon av de stora. Typexemplet är Minekraft som köptes upp av Microsoft. Vad hör man om det nu för tiden? Stora felet med hela spelbranschen lider av idag är avsaknad av originalitet och nya idéer - enda som är intressant är att få tillbaka alla pengar som satsats och då vågar man inte heller ta ut svängarna. Hårdvarutillverkarna borde ställa krav och regler annars lär kurvan fortsätta peka nedåt.

/Capi

Permalänk
Master of Overkill

Tror också problemet är att 1000 serien va så satans bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Mjo priserna överdrevs nog en aning. Marknaden sparkade bakut lite till sist tror jag. Tonen här brukar inte vara så hätsk som den var vid lanseringen, men det behövdes tycker jag.

Många försvarar det ju för de har råd typ och skiter i vilket pga det och det har de ju rätt till förstås. Men utvecklingen är oroande. Är ju inte som att marginalerna är små på grejerna direkt...Hade den vart det hade jag förstått priserna. Men så är ju inte fallet. Då börjar det lukta girighet (läs: mjölkande) lång väg istället.

1080ti gick ju rätt snabbt att hitta för 7500kr. Som lägst fanns de för 6500kr vad jag vet. Klart som korvspad att 14000kr för 2080ti verkar lite udda då. Ny teknologi i all ära men det är ny teknologi ingen kan nyttja än liksom....

Visst, 14000kr för 2080ti är mindre konstigt om man kollar på de 10k+ 1080ti gick för mot slutet pga mining-hysterin. Men det var ju inte en prisökningen kunderna gillade direkt...kanske dumt att rida vidare på den vågen för att tjäna mer kosing då kan jag ju tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Mycket kommentarer om ocker och för höga priser men vet någon vad tillverkningen av RTX-korten kostar och vad Nvidias påslag är? Ockrar Nvidia eller har man helt enkelt valt att lansera en för dyr teknologi för tidigt? Någon som vet?

Och ja raytracing i realtid är revolutionerande men när det saknas användningsområden och priset är så högt att det förhindrar inköp så blir det en menlös revolution. Dock ska ingen ta ifrån dem att tekniken i sig är revolutionerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Enda vettiga jag läst i tråden. Vi sitter på ett teknikforum och skämmer ut företag som innoverar och kommer med revolutionerande teknik. Fy vad lågt det har gått när vi ska sakta ner utvecklingen så att folk kan få lite billigare kort till gammal teknik.

Vill ni veta vilka de riktiga pengakåta är? Miners! De förstörde hela systemet och det får alla andra sota för.