Permalänk
Medlem

Jobbigt med Bahnhofs prisändringar!

För ett tag sen kostade 100/100 Mbit 299:- Efter ca 6 månader får jag ett meddelande att de var tvungna att höja priset till 319:- för 100/100 Mbit och jag betalar detta i dagsläget.

Men nu ser jag idag att priset för 100/100 Mbit har sänkts till 278:- Sedan är dem "tvungna" att höja priser igen.
En aning trött på Bahnhofs prisändringar. Och man får absolut inget meddelande om detta.

Permalänk
Medlem

@Lorault: Företag har en tendens att höja priserna för kunder som är tysta. Det är min erfarenhet av banker, mobiloperatörer, comhem, bredbandsbolaget. Samtidigt vill dom inte ha ilskna kunder. Så priser eller "erbjudanden" varierar. Det bästa, om möjligt, är att spela ut dem mot varandra och tjäna hundralappar per månad. Själv slängde jag ut ComHem, trots dyr installation i huset, eftersom de ständigt höjde priser. Droppen var när de ville ha betalt för felsökning när signalen var på tok för svag. Jag var säker på att felet låg på deras sida.

Permalänk
Medlem

Hm ganska säker på att Bahnhof inte kan ändra dina priser när du väl har ett nytt avtal med dom, aldrig hänt mig iaf, haft Bahnhof i 4-5 år, var gång dom sänker priserna på den hastighet jag har, så ringer jag bara in och tecknar nytt avtal med det nya priset. Som nu betalar jag 319:- för 100/100 (sänkt från 349:-) och ska ringa upp på måndag och få det sänkt till 278:- som är det nya priset.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av monoleg:

Hm ganska säker på att Bahnhof inte kan ändra dina priser när du väl har ett nytt avtal med dom, aldrig hänt mig iaf, haft Bahnhof i 4-5 år, var gång dom sänker priserna på den hastighet jag har, så ringer jag bara in och tecknar nytt avtal med det nya priset. Som nu betalar jag 319:- för 100/100 (sänkt från 349:-) och ska ringa upp på måndag och få det sänkt till 278:- som är det nya priset.

Jo om du inte har bundit avtalet har man rätt att ändra lite som man vill (nåja).

Skrivet av Lorault:

För ett tag sen kostade 100/100 Mbit 299:- Efter ca 6 månader får jag ett meddelande att de var tvungna att höja priset till 319:- för 100/100 Mbit och jag betalar detta i dagsläget.

Men nu ser jag idag att priset för 100/100 Mbit har sänkts till 278:- Sedan är dem "tvungna" att höja priser igen.
En aning trött på Bahnhofs prisändringar. Och man får absolut inget meddelande om detta.

Hur menar du att man inte får meddelande om det? Du skriver ju att du blivit meddelad om prishöjningen.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hur menar du att man inte får meddelande om det? Du skriver ju att du blivit meddelad om prishöjningen.

Han menar väl givetvis att han inte får meddelande om prissänkningar.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Naga:

Han menar väl givetvis att han inte får meddelande om prissänkningar.

Ah, såklart *facepalm*
Om så är fallet är det inte unikt för Bahnhof. Har aldrig riktigt förstått det. Det är ju ett utmärkt tillfälle för riktigt bra pr. Snacka om mervärde i ren ”Word of mouth”-pr.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Upptäckte samma sak själv, att jag betalat mer än vad jag behöver i gud vet hur länge. Mejlade kundtjänst och fick ett typiskt standard svar så blev arg och ringde upp för att säga upp. Blir arg när man som gammal kund behandlas dåligt, de hör av sig om prishöjningar men inte prissänkningar.

Blev erbjuden halva priset i tre eller sex månader mot att jag binder mig ett år eller 1½ år. Det kompenserar säkert det jag betalat extra men samtidigt vill jag inte binda mig så länge. Speciellt inte när de byter priser så ofta.

Har inte bestämt mig helt ännu. Det som håller mig kvar som kund är att de inte lämnar ut borra uppgifter om sina användare. Samtidigt erbjuder Telia 500 Mbit/s för samma pris i ett år just nu. Inte för jag behöver 500 Mbit/s men det är ju alltid kul att ha och skönt de få stunder man inte vill vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ringe nyss och fick ner mitt 250/100 från 349kr till 288kr. Vi kanske skulle ha en samlingstråd där man kan tipsa när de sänker priset?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

dom är bra på höra av sig när det ska höjas men ALDRIG när det sänks, smuts, gäller dock inte enbart Bahnhof, alla andra smuts gör samma sak, fick mitt 250/100 sänkt från 379kr till 324kr då Universal Telecom har prismatchning.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Det är ju verkligen inte unikt med Bahnhof.
Otroligt få som meddelar sina kunder att de sänkt priset.

Som företag är ju det otroligt dåligt, de vill ju att alla ska betala så mycket som möjligt..

Men som andra sagt, det företag som börjar göra detta kommer få mycket cred via "word of mouth".
Finns väll företag nuförtiden som gör reklam om att de håller koll på dina abonnemang åt dig. Har själv för stort kontrollbehov för att lämna ut ett sånt ansvar till någon annan Men kan säkert vara smidigt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Gör Telenor något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Gör Telenor något liknande?

Alla gör det.
Du godkänner ju att betala säg 299kr/månad i ditt abonnemang. Oavsett om du tar bindningstid eller inte.
Det är vad du är villig att betala för tjänsten.

Sen vill ju Telenor/företaget ha fler nya kunder, så de erbjuder samma tjänst till nya kunder för 199kr/månad.
De kommer ju inte prata med dig som är villig att betala 299kr och säga, -hörru, vi vill tjäna mindre pengar på dig!

Sen tycker gemene man att det är ganska omständigt att hålla på att byta abonnemang hela tiden.. Så man nöjer sig med sitt pris.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag har 160:- per månad i rabatt på 1Gbit/s hos Bahnhof för att dom inte kan leverera 10Gbit/s till mig....

Tänk på att Bahnhof prismatchar alla konkurenter -1:- varje gång man påpekar att dom ligger fel. Tag som vana att kontrollera minst en gång per kvartal...

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad ni menar med att priserna ändrar sig. Jag har Bahnhof och har betalat precis samma månadsavgift hela tiden. Drygt 1.5 år nu med 274 kr på varje månadsinbetalning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Alla gör det.
Du godkänner ju att betala säg 299kr/månad i ditt abonnemang. Oavsett om du tar bindningstid eller inte.
Det är vad du är villig att betala för tjänsten.

Sen vill ju Telenor/företaget ha fler nya kunder, så de erbjuder samma tjänst till nya kunder för 199kr/månad.
De kommer ju inte prata med dig som är villig att betala 299kr och säga, -hörru, vi vill tjäna mindre pengar på dig!

Sen tycker gemene man att det är ganska omständigt att hålla på att byta abonnemang hela tiden.. Så man nöjer sig med sitt pris.

Fast är inte dessa 199kr/mån enbart gällande för nya kunder? Eller har gamla kunder också rätt till gällande priser?

Permalänk
Avstängd

det suger att jag bara kan ha Telia fiber på min adress.
tror jag betalar 399 kr för det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Fast är inte dessa 199kr/mån enbart gällande för nya kunder? Eller har gamla kunder också rätt till gällande priser?

Stämmer att det generellt sett är för nya kunder. Om man sitter ansluten via stadsnät där det finns flera operatörer så är initiativet till rabatteringen också ofta tagen av stadsnätet som vill öka sin penetration då de inte tjänar något på en kund som inte har en aktiv förbindelse. Då har man med befintlig leverantör sällan möjligheten att förhandla ned priset om leverantören inte vill ta det från sin marginal.

Detsamma gäller egentligen prisnivåer generellt. Jag sitter med annat nu men runt 2010 var jag betydligt närmre prissättningen av tjänster på en mindre leverantör och generellt sett ändrade vi priserna till följd av förändringar i kostnader mot stadsnät/kommunikationsoperatörer.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte mitt bredband från Bahnhof var lite väl dyrt, betalade 399:- för 250/100. Ringde Telenor som kunde erbjuda 500/500 för 149:- i månaden. Enligt säljaren var det inget tidsbegränsat, utan det skulle löpa på. Vi får väl se om de höjer priserna..

Permalänk
Medlem

Finns inga krav hos företag att berätta för befintliga kunder när de sänker priserna. Däremot så är de tvungna enligt lag att meddela kunden på ett eller annat sätt om de skall höja priserna.
Inget specifikt för Bahnhof.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Jag tyckte mitt bredband från Bahnhof var lite väl dyrt, betalade 399:- för 250/100. Ringde Telenor som kunde erbjuda 500/500 för 149:- i månaden. Enligt säljaren var det inget tidsbegränsat, utan det skulle löpa på. Vi får väl se om de höjer priserna..

Spännande - faktiskt lite intresserad av att se hur det går. Till det priset hade jag nästan undersökt om jag skulle kunna förbetala ett år för att undvika eventuella prishöjningar.

Permalänk
Medlem

Galenskap.

Systemet är väl gjort så att man tar ett bindningsfritt / eller nästan bindningsfritt abonnemang.
Sen byter man abonnemang ganska frekvent för att hålla ner priset...

Skämt å sido, jag kör också Bahnhof. Deras kundsupport är horribel, kan ta veckor innan de svarar.
Då och då upplever jag stop i min service, men kan mycket väl vara Utsikts fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Jag tyckte mitt bredband från Bahnhof var lite väl dyrt, betalade 399:- för 250/100. Ringde Telenor som kunde erbjuda 500/500 för 149:- i månaden. Enligt säljaren var det inget tidsbegränsat, utan det skulle löpa på. Vi får väl se om de höjer priserna..

What listpris hos Telenor är 499:- mån. Men grattis till en väldigt bra deal.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

det suger att jag bara kan ha Telia fiber på min adress.
tror jag betalar 399 kr för det.

Mobilt bredband räcker ganska långt idag, och snart kommer 5g. Jag kör 4g nu och har 200g quota per månad. Att se högupplöst TV funkar ofta inte. De lovar hastigheten 20-80 Mbits/s. Tyvärr hamnar man under gränsen ibland. Men jag spelar in de få program jag vill se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Fast är inte dessa 199kr/mån enbart gällande för nya kunder? Eller har gamla kunder också rätt till gällande priser?

Som @fadelol skriver så är det för att locka till sig nya kunder.

Men går alltid att ringa och meddela att man tycker det är lite dyrt och att man tittat på andra operatörer som erbjuder likvärdig tjänst billigare.

Så helt plötsligt så får du ett erbjudande du kan ta istället.

Man får dock vara beredd på att behöva byta om dom inte vill matcha

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har betalt 579:- /m för 1/1 Gbit sedan dag 1 (2015) när fibern blev inkopplad i villan, förutom halva priset i 6 månader. Men nu ser jag att det har ändrats till 599:- /m på stadsnätets portal. Inget jag gråter floder utav..

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Expertgissare

Har betalat 339kr i månaden för mitt 100/100 sedan jag vet inte när, kollade idag min adress på deras hemsida och då ligger priset på 278kr.
Ett samtal med en trevlig skånsk tös och vips så hade man sänkt sin månadskostnad med 61kr. Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

100/100 för 278 kr i månaden låter intressant. Men när jag kollar på deras hemsida så kostar det 309 kr.
Skiljer det sig åt mellan dom olika stadsnäten kanske?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

@BodyElectric: Ja, det skiljer sig åt mellan de olika stadsnäten.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.
100/100 - 319 kr -> 250/100 - 288 kr

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag betalar kvartalsvis. Så 3kv-2019 betalades för i slutet av juni. När fakturan för 4kv kom så hade dom prishöjt till 519:- from 2019-08-10 och tagit retroaktivt betalt från det datumet...

Det tycker jag är fult, när man får till en prissänkning så är det alltid som bäst från dagens datum...

Nåväl nu verkar det som om 1000/1000 och 10Gbit/s kostar lika mycket, men det gäller att ha "rätt" fiber operatör.