Nvidia Geforce 417.71 med G-Sync på Adaptive Sync-skärmar

Permalänk
Medlem

Jag rulla också tillbaka till 417.35, då jag upplevde att de inte alls flöt på lika fint tidigare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@PaE
Hur fick du det att funka med din XF240H? Har följt stegen som länkades här någonstans där man först instalerar (unsigned) skärmdrivisen, räcker det med detta och att man använder sig utav DP kabel? Verkar inte finnas något sätt att "aktivera" det

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

Asus MG279Q har på reddit rapporteras fungera, om man ställer upp FreeSync spannets början med 1hz. Har själv köpt skärmen och väntar mig den imorgon och kan återkomma.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Beställde själv en VG278Q från Webhallen två veckor sedan då den skall stödjas, men jag blev otålig då den aldrig kom in i lager, så jag avbeställde den, men funderar på att köpa på annat håll. Är det någon som kan bekräfta att funktionen är bra på den skärmen?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Asus MG279Q har på reddit rapporteras fungera, om man ställer upp FreeSync spannets början med 1hz. Har själv köpt skärmen
och väntar mig den imorgon och kan återkomma.

Den lirar, jag har mha CRU justerat spannet till 60-144hz vilket funkar fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle:

Den lirar, jag har mha CRU justerat spannet till 60-144hz vilket funkar fint.

När jag testade 144hz så kunde jag gå ner till 57hz utan problem. Normalt kör jag 44-120hz dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

@PaE
Hur fick du det att funka med din XF240H? Har följt stegen som länkades här någonstans där man först instalerar (unsigned) skärmdrivisen, räcker det med detta och att man använder sig utav DP kabel? Verkar inte finnas något sätt att "aktivera" det

Har inte testat mer än i BFV och där tycker jag det fungerar bra (även fast jag spelar på låga inställningar för hög FPS, dvs. adaptiv sync gör inte så stor skillnad för mig). Jag behövde dock också installera unsigned drivrutinerna först.

Fungerar det inte överhuvudtaget för dig? Kan du sätta igång G-Sync i Nvidia Control Panel?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaE:

Har inte testat mer än i BFV och där tycker jag det fungerar bra (även fast jag spelar på låga inställningar för hög FPS, dvs. adaptiv sync gör inte så stor skillnad för mig). Jag behövde dock också installera unsigned drivrutinerna först.

Fungerar det inte överhuvudtaget för dig? Kan du sätta igång G-Sync i Nvidia Control Panel?

Hej och tack för svar! Tyvärr finns inte inställningen i kontrollpanelen, hittar heller ingen inställning i själva skärmen om freesync..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

@mrnez: Funkar utan problem för mig.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

@mrnez: Funkar utan problem för mig.

Ok. Kul att höra. För en som aldrig lirat med GSync, är det stor skillnad?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Verkar fungera fint på min ASUS XG32VQ, Testat BFV samt RE2.

Permalänk
Medlem

Från att ha stadiga 165FPS i fortnite, så installerade jag denna drivarrutin.

Den hittade min VG278 direkt och hade satt på G-sync automatiskt.

Går in i fortnite.. får knappt 80fps?!. Vilken kanonuppdatering av Nvidia. Är verkligen imponerad.

Jag går tillbaka till .35 tror jag tills problemen är lösta

edit ; testade att installera om .71 och nu verkar det fungera som tidigare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har nu fått min Asus MG279Q och det fungerar finfint med Gsync. Det enda är att den primära skärmen som är en Gsync skärm blinkar till några gånger när jag loggar in, men sedan håller sig allt stabilt och fint.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Ok. Kul att höra. För en som aldrig lirat med GSync, är det stor skillnad?

Lirat en del PUBG och XCOM2. Märker mest skillnad i X2 tycker jag, där flyter det riktigt nice.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

MSI har gjort tester på sina egna skärmar och listat dem som ska fungera med G-sync.

https://www.guru3d.com/news_story/msi_monitors_are_g_sync_com...

Permalänk

Ser att flera får de att funka med Acer XF270HUA, men hur är det med Acer XF270HU? Står det saknade A:et för Adaptiv Sync? Eller är det samma skärm?

Visa signatur

| Asus Prime X470-Pro| AMD Ryzen 2600 3.4GHz | CM Hyper 212 Evo | Corsair DDR4 16GB RAM 3000 MHz CL15 | Radeon RX 480 4GB | Corsair CX 600W PSU | Kingston A2000 M.2 500GB - Seagate Barracuda 2TB | Define R5 | Acer 27" LED XF270HU FreeSync 144Hz |

Permalänk
Medlem

Det verkar fungera på min Acer XF270HU med ips. Testade i BFV utan problem.

Permalänk
Medlem

Blev till slut en Asus VG278Q från Webhallen. Hade kommit in i lager så jag slog till 3290:- för en Gsync kompatibel skärm kändes för bra att motstå allt fungerar som det ska med nya drivrutinerna. Dock var min skärm extremt dålig bild på out of the box. Allt var oskarpt och jag kunde knappt titta på skärmen för mina ögon reagerade väldigt kraftigt på skärmens ljusstyrka, men efter någon timmes justeringar med hjälp av diverse guider och videos på Youtube så är den nu bättre. Jag är helnöjd. Har en hel del BLB men det kan nog påverkas med rätt settings.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en ny skärm, funderar på ASUS VG258Q
Vad jag kan hitta så är denna listad av nvidia som en utav deras 12 godkända skärmar.
krävs det Displayport kabel för att få freesyncen att funka?
Brukar de följa med en sådan kabel i kartong?
Har letat efter en recension på denna skärm men hittar inget, någon vänlig själ som tror denna skulle passa bra till denna build?
Och även om jag inte kommer köra med freesyncen/adaptive syncen vilket det nu är, må detta vara en bra skärm?

ASUS PRIME Z390-A

Samsung 860 EVO 250GB

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB

ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC

Corsair RM750X 750W v2

Noctua NH-U12S

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Funkar detta på Acer 27" Predator XF270HUC 144Hz WQHD ?

Permalänk
Medlem

Fungerar med MSI Optix MAG271CQR. Inga problem med flimmer heller, faktiskt.
Testat både Pendulum och flera spel.

Ett tillfælle dær det buggade ur lite, och skærmens hz gick ned till 120 från 144. Vart tvungen att slå skærmen av och på, så fungerade det igen.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Okej här kommer den uppdaterade posten:

Acer XF270HUA (27", 2560x1440, IPS, 144Hz, Freesync range: 40-144Hz)

Black Desert Online - Fungerar bra
Call of Duty: Black Ops 4 (Blackout) - Fungerar bra
Destiny 2 - Efter en omstart av datorn så fungerar även detta spel bra
Fortnite - Fungerar bra
Forza Horizon 4 - Fungerar bra
Sea of Thieves - Fungerar bra bortsett från några tillfälliga stutters, detta kan ha berott på Epic launchern som var igång i bakgrunden och uppdaterade.
Two Point Hospital - Fungerar ej (vid närmare efterforskningar så stöder detta spel ej G-sync)

OBS! Detta var alla spel jag hade installerade på datorn och alla har testats under en kort period så jag rapporterar endast vad jag såg under mina snabba tester i alla spel. Jag har ej testat hela Freesync spannet eller LFC.

Tänkte passa på att uppdatera igen jag också, jag har spelat X antal titlar då jag haft lite svårt att bestämma mig för vad man ska lira. Istället för att rada upp alla titlar som det har funkat med (vilket är den absoluta majoriteten) så fokuserar jag på två titlar där det inte fungerar tillfredsställande =

Diablo 3 & Wolcen (beta) Exakt samma problem i båda titlarna, skärmen blir svart i ~1 sekund då och då (det händer rätt sällan, kanske 1-2ggr i timmen estimerar jag) liten pulshöjare då man glider in i ett elitpack i d3 och skärmen blir svart (spelar hardcore)

Går man in i Nvidias kontrollpanel -> Hantera 3d-inställningar -> programinställningar och stänger av G-SYNC läget i båda titlarna försvinner det, så det är onekligen relaterat till detta.

Har du upplevt någon annan titel där det inte fungerat tillfredsställande @anon12433 ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mögel:

Tänkte passa på att uppdatera igen jag också, jag har spelat X antal titlar då jag haft lite svårt att bestämma mig för vad man ska lira. Istället för att rada upp alla titlar som det har funkat med (vilket är den absoluta majoriteten) så fokuserar jag på två titlar där det inte fungerar tillfredsställande =

Diablo 3 & Wolcen (beta) Exakt samma problem i båda titlarna, skärmen blir svart i ~1 sekund då och då (det händer rätt sällan, kanske 1-2ggr i timmen estimerar jag) liten pulshöjare då man glider in i ett elitpack i d3 och skärmen blir svart (spelar hardcore)

Går man in i Nvidias kontrollpanel -> Hantera 3d-inställningar -> programinställningar och stänger av G-SYNC läget i båda titlarna försvinner det, så det är onekligen relaterat till detta.

Har du upplevt någon annan titel där det inte fungerat tillfredsställande @veckans ?

Har faktiskt inte sett några nämnvärda problem sedan första testerna. Min skärm fungerar och uppför sig som om den hade g-sync. Inget flimmer, ingen svart skärm etc. Jag har faktiskt haft mer problem med en äkta g-sync skärm än denna.

Permalänk
Medlem

Detta är så fantastiskt, för jag var & är så nöjd med min xf270hua som blott kostade 4444:- på CDON när jag köpte den för lite drygt ett år sedan. Det kändes dock inte lika roligt att känna sig fastlåst till AMD och deras GPU's (ofta ack för energitörstiga, varma & långsamma saker). Och att byta skärm är inget jag orkar göra i första taget.

Jag bytte faktiskt ut mitt radeon rx570 mini mot ett nytt evga 1080 SC, pga. den här tråden. Vem kunde bli gladare än jag när jag såg att flera hade haft framgångar med just min skärm trots att den inte finns med bland de 12 godkända av Nvidia. Äntligen kan jag lämna AMD bakom mig och har möjligheten att komma tillbaka till dem den dag då de bättrar sig.