Microsoft avslutar stödet för Windows 10 Mobile i december 2019

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Förklara gärna hur, har enbart hittat att jag tillfälligt kan lägga ett mindre område i minnet, inte hela länder?

Det var ett tag sedan jag kollade läget. Men Here med offline-kartor har i alla fall funnits för Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kag köpte Windows Phone mobil som fick Windows 10 mobile, men det var bara en extra-telefon.
Spotify var segt. Men det var det ju på enklare Android-enheter också.
App-bristen var ju det stora problemet.
Men också att hårdvara som väckte uppmärksamhet saknades. Med tanke på one note så kunde man ju önskat Samsung Galaxy Note utmanare. Och med tanke på att Nokia gjort några bra tangentbordsmobiler och att en stor andel av windows mobile enheterna hade tangentbord och att windows phone stödde detta, gjorde det ju konstigt att så få Windows Phone enheter hade det.
Hade dom istället satsat på dessa nischer så hade dom nog kunnat samla en användarbas, som kunnat locka fler app-utvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Det var ett tag sedan jag kollade läget. Men Here med offline-kartor har i alla fall funnits för Android.

Here med offlinekartor (Here WeGo) finns enbart till Android och iOS. Försvann ju från W10M ganska tidigt

Permalänk
Medlem

Min Nokia Lumia 920 och 1020 var bra telefoner. Microsofts 950 gjorde inget speciellt.
Jag hoppas att finska Hmd global som bygger telefoner under Nokias varumärke kan åter ge oss en bra kameramobil.

Permalänk

Hoppas att microsoft kan göra comeback med Windows Phone om några år, den bästa mobilen jag ägt var en windows phone, det var 2 år sedan jag bytte ut den mot en android och jag saknar fortfarande det OSet.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

Någonstans tycker jag fortfarande att OS-integration dator-platta-telefon haltar men MS var nånting på spåren här. Har ofta velat plocka upp en Windows telefon, men aldrig blivit av då jag inte har en platta och inte sett någon direkt anledning att koppla telefon med laptop/desktop. Men nu tycker jag det blir allt viktigare och MS Android lösningar funkar inte bra enligt min ringa erfarenhet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det var ju väldigt bra det här! Det var deras jävla mobilsatning som tog ifrån mig min älskade startmeny i Windows 8, som man självklart inte skall behöva tredjepartsprogram för att få. Visst, den i Windows 10 är lite platt och konstig men tycker det är OK ändå. Huvudsaken är att den inte täcker hela skärmen längre, vilket var mobilsatsningens fel, så jag har varit skadeglad åt varenda negativ nyhet vad gäller Windows Phone och Windows Mobile, och jag är glad att tramset nu går i graven.

Tyvärr har MS kvar store och andra skräp appar.

Skrivet av Ozzed:

Så är det nog. Själv har jag alltid gillat mycket luft och öppna ytor i alla UI'n och tyckier WP och WM känndes extremt klaustrofobiska, samma som "startskärmen" i Windows 8 som jag hatar.

Det hade nog kunnat gå bra för Windows Phone/mobile om det inte var för att Microsoft bestäde sig för att det var en bra strategi att inkräkta på andra OS. Det fick ju dels folk att vägra testa, och dels för att det skrämde iväg utvecklare, trots "DEVELOPERS DEVELOPERS DEVELOPERS DEVELOPERS!", Sedan var det också så på mitt arbete och i min bekantskapskrets att folk hade föreställningen att det bara var prettos och hipsters som hade WP, och de få WP-användare jag talat med genom åern har delvis bekräftat den bilden. Har känts som att de typ gjort det till sitt Life-mission att få folk att byta till WP. Hade nog varit bättre om de inte försökt med det för så gör ju inga andra, som det är idag så har de som vill ha Android Androud och de som vill ha iPhone har iPhone. Man tjatar inte på varandra att byta, men den "hyfsen" har aldrig riktigt funnits hos Windows phone-användare, utan det skall iderligen talas om WP's förträfflighet.

Sen förstörde de Nokia. Lumia-hårdvara med Android hade varit väldigt trevligt och hälsosamt för ekosystemet.

Och att folk betedde sig som att WP är typ någon liten startup i en källare som är väldigt indie och underdog... Jo tjena. Vi pratar här om ett multimiljarddollarföretag, som trotts sina enorma tillgångar inte ens lyckades få Wp över 2% marknadsandel globalt. Det är ju skämskudde på det.

Skall väl sägas att av de jag känner så har alla idag bytt till Android eller iPhone, och de pratar inte längre om sina mobil-os så det har blivit mer normalt nu och jag hyser inte agg mot någon idag utan inlägget ovan är mer en reflektion av hur det var när det var som värst.

Tja MS har ju sen win 8 lanseras tagit rätt många snedsteg, MS tappar ju pengar när hemanvändare använder mer mobil än dator nu mer.

Det Ms gjort nu är skrämt iväg gruppen som faktiskt kör PC idag Vill man ha något som fungerar är ju Chromebook bättre XD

Är rätt patetiskt hur många sätt MS vill tvinga på funktionsuppdateringarna, som kan knäcka os:et (vill bara ha säkerhetsuppdateringar resten skiter jag i).

Skrivet av Ljugtomten:

*sad panda*
Detta innebär att när min Lumia 950 (arbetstelefon) kastar in handduken så finns det bara fruktmobiler jag får välja

Finns mer än iPhones dock XD

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns mer än iPhones dock XD

Ja för oss konsumenter som är flexibla och kan byta tillverkare snabbt så finns det många alternativ, men inte för multinationella företag med säte på andra sidan pölen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Ja för oss konsumenter som är flexibla och kan byta tillverkare snabbt så finns det många alternativ, men inte för multinationella företag med säte på andra sidan pölen..

...suck.. även på denna sida pölen... vad gör apple egentligen, vrålmutar direktörerna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

...suck.. även på denna sida pölen... vad gör apple egentligen, vrålmutar direktörerna?

Vissa organisatoriska beslut får ju en att undra..
Nu har jag inte kollat på länge vilka mobiler som får köpas, Android var iaf inte på den godkända listan senast jag kollade.
Förhoppningsvis är de tillåtna nu, med tanke på att Samsungs implementation bör ju vara hyfsat säker med Knox och att de har en egen betaltjänst..

Permalänk
Medlem

Snacka om att Microsoft gör många korkade satsningar. Vore det inte för att dom är så snuskigt rika på Windows och Xbox så skulle dom inte har mycket att komma med.

Permalänk

Tycker det är jäkligt synd för jag tycker att det var det var det absolut bästa man kunde ha på en telefon. Snabbt, snyggt, stilrent, reklambefriat, säkra appar, bra telefoner. Har kört Wondows Mobile sedan 2004. Första var en HTC Pharos och under åren har jag använt mest Nokia bl.a. 800, 900, 920, 1020, 930 och till sist 950. Nu är jag tvungen till att köra en sketen iFån för att nödvändiga appar som Swish, BankID och bankappar försvunnit. Skiter fullständigt i om jag kan ha Snapchat eller inte, det bästa var hur telefonerna synkade och samarbetade med datorerna, både hemma och på jobbet. Tycker också att telefonerna blivit betydligt tråkigare i designen och är av sämre kvalitet sen Nokia gick i graven när Microsoft köpte upp dem. En telefon som har en 4,5tums skärm, en telefon som är stabil som en tegelsten och är gjord av slagtålig plast och finns i roliga färger. Nu ser ju alla telefoner likadana ut och är stora som dasslock.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Tycker det är jäkligt synd för jag tycker att det var det var det absolut bästa man kunde ha på en telefon. Snabbt, snyggt, stilrent, reklambefriat, säkra appar, bra telefoner. Har kört Wondows Mobile sedan 2004. Första var en HTC Pharos och under åren har jag använt mest Nokia bl.a. 800, 900, 920, 1020, 930 och till sist 950. Nu är jag tvungen till att köra en sketen iFån för att nödvändiga appar som Swish, BankID och bankappar försvunnit. Skiter fullständigt i om jag kan ha Snapchat eller inte, det bästa var hur telefonerna synkade och samarbetade med datorerna, både hemma och på jobbet. Tycker också att telefonerna blivit betydligt tråkigare i designen och är av sämre kvalitet sen Nokia gick i graven när Microsoft köpte upp dem. En telefon som har en 4,5tums skärm, en telefon som är stabil som en tegelsten och är gjord av slagtålig plast och finns i roliga färger. Nu ser ju alla telefoner likadana ut och är stora som dasslock.

Reklambefriat? Säkra appar? Store var fullt av program som fiskade användare genom att inkräkta på varumärken och dylikt, potentialen att sno konton, öppna upp för att läcka data, och dylikt var stor. Microsoft säljer givetvis annonser och minar data. De hade aldrig någon integrering av den typ de har med Android idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Det var ett tag sedan jag kollade läget. Men Here med offline-kartor har i alla fall funnits för Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, hade naturligtvis bara provat Google Maps.

Here WeGo fyller helt klart tomrummet, ändrade bara att kartor skulle sparas på minneskortet och sedan var det bara att tanka ned Norden så in i norden. (samt på med offlineläge)

Permalänk
Skrivet av Ljugtomten:

Vissa organisatoriska beslut får ju en att undra..
Nu har jag inte kollat på länge vilka mobiler som får köpas, Android var iaf inte på den godkända listan senast jag kollade.
Förhoppningsvis är de tillåtna nu, med tanke på att Samsungs implementation bör ju vara hyfsat säker med Knox och att de har en egen betaltjänst..

Handlar väl som sagt om säkerhet och om funktioner riktade mot företag (som ska fungera i alla väder och vara säkra).

Android har tidigare varit dels dålig på saker/funktioner till företag behöver och säkerhet och stabilitet har varit efter (samt mobilerna är inte helt laggfria och även buggar, vissa modeller i alla fall).

Efter det lever apple på rykte och marknadsföring, sen hade ens anställda är vana hur ios fungerar. Blir lite av ond cirkel, sen är ju anställda rätt krävande (eller kan vara) så får dom inte nyaste Iphone tar dom sin privata (som av naturliga skäll vissa företag inte kan göra av t.ex säkerhetsskäl Och/eller vissa appar som körs internt i företaget t.ex) eller rent av byter jobb.

Så ja apple blivit tyvärr guldstandard, samma med genetisk telefon med notch i varje reklam som har med mobiltelefon att göra (trots det inte är vanligaste telefonen hemma än).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag är ledsen att "tramset" går i graven, 950xl är överlägset bästa telefon jag använt och fast jag kört android i snart 2 år saknar jag fortfarande win10 mobile

Den var riktigt bra, hade själv

920
1020
1520
950xl

sen blev det en Android när Swedbank slutade och nyheten kom att allt skulle sluta Köra Windows UI på android är inte samma sak

Permalänk
Skrivet av downup:

Den var riktigt bra, hade själv

920
1020
1520
950xl

sen blev det en Android när Swedbank slutade och nyheten kom att allt skulle sluta Köra Windows UI på android är inte samma sak

Gissar på det kan bli tungt också, vissa launchers/skin tynger ner rätt bra tyvärr.

Lite synd android inte riktigt kan optimeras för hårdvaran (blir ju lite tyngre), men varje ny årlig version blir faktiskt lättare (i alla fall märks det på min rätt gamla mobil).

Vet inte om man ska hoppas på android ska bli mer följsamt eller hårdvaran blir betydligt snabbare. Sen vissa appar tillverkarna envisas följa med (som drar prestanda i onödan i bakgrunden, vissa kan man ju inaktivera men inte alla). Borde ju som Windows kunna göra ren installation med det mest nödvändiga (typ endast google play (om man vill eller köra in apparna på annat vis) och kamera appen). Resten fixar man själv vad som behövs, webbläsaren som oftast följer med android är rätt kass och inte uppdaterad på år (inte chrome nu).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: AOSP-browser har inte varit del av Android hur länge som helst nu, så det är som att prata om att WP8 (som i före 8.1) och IE10 på dito inte stöds. Finns ingen webbläsare som följer med Android, WebView kör Chromium/Blink och är uppdaterat.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Broken-arrow: AOSP-browser har inte varit del av Android hur länge som helst nu, så det är som att prata om att WP8 (som i före 8.1) och IE10 på dito inte stöds. Finns ingen webbläsare som följer med Android, WebView kör Chromium/Blink och är uppdaterat.

Hade för mig det följde med min Sony XZ1 , men såg det var min samsung s3 som hade appen eller ja den nyare (i mitt fall org.lineageos.jelly ). Ikonen i förvillande lik gamla AOSP-browser (men verkar bygga på chrome ja).

(sitenote sony:n har bara 1 webbläsare, är ju framsteg i alla fall, bara deras appbutik som borde vara valbart)

Börjar väl bli gammal Tal om allt, gamla mail appen bör ju fasas ut (Google har ju pratat om det i något år minst). Räcker ju med gmail appen (den har i bra tag haft stöd för andra adresser än gmail, det är helt fritt kräver ingen gmail adress om du inte vill).

Har utan problem aktiverat en custom mailadress i den appen utan problem (när gamla mailappen inte ville fungera). Helt onödigt med två olika (googels app är inte heller svår att navigera i). Hotmails egen app i jämförelse är mil ifrån en bra och enkel mail tjänst (bedrövligt och den blev sämre när den bytte namn (inte för namnets skull, utan funktioner som tyvärr kom med)).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hade för mig det följde med min Sony XZ1 , men såg det var min samsung s3 som hade appen eller ja den nyare (i mitt fall org.lineageos.jelly ). Ikonen i förvillande lik gamla AOSP-browser (men verkar bygga på chrome ja).

(sitenote sony:n har bara 1 webbläsare, är ju framsteg i alla fall, bara deras appbutik som borde vara valbart)

Börjar väl bli gammal Tal om allt, gamla mail appen bör ju fasas ut (Google har ju pratat om det i något år minst). Räcker ju med gmail appen (den har i bra tag haft stöd för andra adresser än gmail, det är helt fritt kräver ingen gmail adress om du inte vill).

Har utan problem aktiverat en custom mailadress i den appen utan problem (när gamla mailappen inte ville fungera). Helt onödigt med två olika (googels app är inte heller svår att navigera i). Hotmails egen app i jämförelse är mil ifrån en bra och enkel mail tjänst (bedrövligt och den blev sämre när den bytte namn (inte för namnets skull, utan funktioner som tyvärr kom med)).

Kör du 4.4 på din S3 så kör den smått uppdaterad WebView, men den håller inte WebView up to date så den kör väl den som kommer med ROM:en, men de flesta kör nog 5+ idag. Från L/5 så uppdateras WebView via Google Play. Vill man ändå köra JB finns fortfarande Chrome med sin egna motor o.s.v. XZ1 skeppade med Oreo så där talar vi verkligen inte om gamla stock-browsern

Permalänk

@Reckie Ja satan vad trevligt det blev med launcher 10! Nu är det bara kalender-widgeten som sticker i ögat i ett annars mörkt städat tema.

Förövrigt så hade jag en 920 som jag va mer än nöjd med under många år. När man väl blev "tvungen" att byta så blev det en one+X vilken är inne på sitt fjärde år nu. Frågan är om jag kommer hitta en lika solid telefon igen som dessa två...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kör du 4.4 på din S3 så kör den smått uppdaterad WebView, men den håller inte WebView up to date så den kör väl den som kommer med ROM:en, men de flesta kör nog 5+ idag. Från L/5 så uppdateras WebView via Google Play. Vill man ändå köra JB finns fortfarande Chrome med sin egna motor o.s.v. XZ1 skeppade med Oreo så där talar vi verkligen inte om gamla stock-browsern

S3 kör 7 nu mer har inte kollat om det är möjligt slänga in oreo (har inte orkat pilla på det).

Nej hade för mig jag sett den, men ja med två mobiler blandar man ihop allt

Men i alla fall oreo är steg i rätt riktning, ska i teorin gå byta rom utan sabba drivers (men inte kollat om det fungerar i praktiken). Så drömmen om kunna få rent på skit är ett steg närmare i alla fall.

Ontopic
Så har jag bara sett 1 maskinelektriker (eller vad man kallar dom som håller på med drös med olika el relaterade saker till bland annat CNC masker), blev rätt förvånad för det är sällsynt se denna mobil IRL (en gul tror jag).

Men gick ju fort utför, mycket som tidigare nämnds kom drös versioner som inte var kompatibla med varandra som fällde hela satsningen.

Sett tidigare Windows mobiler (typ 3,5 eller vad versionen var), var med penna och var som krympt Windows 98 Var ju inget vidare egentligen, låg ju hopplöst efter konkurrenterna när jag såg det runt 2008/2009.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Vad såg du en industrielektriker med? WP? Windows Mobile 6.X var inte så dåligt, men tillverkarna körde sina egna skins/launchers och ersättaren Windows Phone 7/7.5/7.8 ledde ingenstans och förlorade för många features från WM. "Silverlight-ramverket/körverket" från WP7 följde förvisso med till senare, men i W10M var det ett av fyra olika sätt att skriva .NET-appar i C#. Äldre Silverlight-appar slutade dock fungera för 1,5 år sedan.

WP8.1 räknar jag som första variant som hade ordentligt Exchangestöd, samt fick VPN-stöd och S/MIME-stöd, och som var redo att ta en enklare roll i företag. Det är features WM6.X/5 hade, features företag var vana med i slutet av 00-talet redan. Features Symbian till stor del (inte S/MIME, men de hade åtminstone VPN och ett brett EAS-stöd i övrigt) faktiskt hade för den delen. När lanserades WP8.1? GA var augusti 2014. De som hade ett "komplett" EAS-stöd 2010-2014 samt stöd för S/MIME och VPN var Blackberry med BB10 (eller BBOS7.X med tredjepartsklienter), Apple med iOS, och Android med tredjepartsklienter. Microsoft kom in i samma match med WP8.1, men då hade alla redan tröttnat, försäljningssiffrorna för 2015 var sämre än för 2014. Att gå från att prata om Windows Phone 2010 och lansera de första WP7-enheterna oktober 2010 som saknade i princip allt till att leverera Windows Phone 8.1 sensommaren 2014 är på tok för lång tid. På den tiden han t.ex. Blackberry hinna utveckla BB10 från grunden och misslyckas på marknaden med dito innan Microsoft kom ut med WP8.1. BB döda inte heller sitt tidigare OS innan de hade en värdig ersättare.

För att det skulle bli något kvar efter Elop hade WP8.1 behövts 2011, då kanske Nokia hade kunnat vara samma storlek som HTC fast med enbart WP/W10M... Att Microsoft trodde de skulle ha något att växa på är helt galet. WP7.X hade inte ens stöd för nativa mobilspel, så mellan 2010 och 2013 kunde de inte ens kapitalisera på att få med sig spelutvecklare. Efter det hade de inga ramverk och körverk de höll fast vid som gjorde det onödigt svårt att portera t.ex. ett mobilspel till plattformen. Tre olika sätt att skriva C++-program behövs inte, men det fick du inom loppet av drygt tre år. Utvecklare hade givetvis gillat Symbian/MeeGo med Qt/QtMobility bättre, hade de lyckas? Som i Nokia med Symbian+MeeGo. Ingen kan veta, men de hade i.a.f. fått fler appar och inte omedelbart tappat all försäljning. De var i ju också tidigare än BB med Qt på mobila enheter och hade haft ett försprång. Fast nu valde de snabbaste vägen att avveckla verksamheten och det var genom att bli partner med Microsoft.

Även om Microsoft hade lyckats växa till säg 50 miljoner enheter om året och hållit sig där, så hade ju det idag varit sådär 3 procent av smartphone-försäljningen. De hade aldrig någon chans att få en marknadsandel som lockade utvecklare.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Broken-arrow: Vad såg du en industrielektriker med? WP? Windows Mobile 6.X var inte så dåligt, men tillverkarna körde sina egna skins/launchers och ersättaren Windows Phone 7/7.5/7.8 ledde ingenstans och förlorade för många features från WM. "Silverlight-ramverket/körverket" från WP7 följde förvisso med till senare, men i W10M var det ett av fyra olika sätt att skriva .NET-appar i C#. Äldre Silverlight-appar slutade dock fungera för 1,5 år sedan.

WP8.1 räknar jag som första variant som hade ordentligt Exchangestöd, samt fick VPN-stöd och S/MIME-stöd, och som var redo att ta en enklare roll i företag. Det är features WM6.X/5 hade, features företag var vana med i slutet av 00-talet redan. Features Symbian till stor del (inte S/MIME, men de hade åtminstone VPN och ett brett EAS-stöd i övrigt) faktiskt hade för den delen. När lanserades WP8.1? GA var augusti 2014. De som hade ett "komplett" EAS-stöd 2010-2014 samt stöd för S/MIME och VPN var Blackberry med BB10 (eller BBOS7.X med tredjepartsklienter), Apple med iOS, och Android med tredjepartsklienter. Microsoft kom in i samma match med WP8.1, men då hade alla redan tröttnat, försäljningssiffrorna för 2015 var sämre än för 2014. Att gå från att prata om Windows Phone 2010 och lansera de första WP7-enheterna oktober 2010 som saknade i princip allt till att leverera Windows Phone 8.1 sensommaren 2014 är på tok för lång tid. På den tiden han t.ex. Blackberry hinna utveckla BB10 från grunden och misslyckas på marknaden med dito innan Microsoft kom ut med WP8.1. BB döda inte heller sitt tidigare OS innan de hade en värdig ersättare.

För att det skulle bli något kvar efter Elop hade WP8.1 behövts 2011, då kanske Nokia hade kunnat vara samma storlek som HTC fast med enbart WP/W10M... Att Microsoft trodde de skulle ha något att växa på är helt galet. WP7.X hade inte ens stöd för nativa mobilspel, så mellan 2010 och 2013 kunde de inte ens kapitalisera på att få med sig spelutvecklare. Efter det hade de inga ramverk och körverk de höll fast vid som gjorde det onödigt svårt att portera t.ex. ett mobilspel till plattformen. Tre olika sätt att skriva C++-program behövs inte, men det fick du inom loppet av drygt tre år. Utvecklare hade givetvis gillat Symbian/MeeGo med Qt/QtMobility bättre, hade de lyckas? Som i Nokia med Symbian+MeeGo. Ingen kan veta, men de hade i.a.f. fått fler appar och inte omedelbart tappat all försäljning. De var i ju också tidigare än BB med Qt på mobila enheter och hade haft ett försprång. Fast nu valde de snabbaste vägen att avveckla verksamheten och det var genom att bli partner med Microsoft.

Även om Microsoft hade lyckats växa till säg 50 miljoner enheter om året och hållit sig där, så hade ju det idag varit sådär 3 procent av smartphone-försäljningen. De hade aldrig någon chans att få en marknadsandel som lockade utvecklare.

Industrielektriker är det man kallar dessa nej det var rätt modern win telefon, typ 920, den första jag såg var i skolan för många år sen och det GUI:t var rejält omodernt, alltså windows 98 stuket.

Må så vara den hade funktioner, men inte så praktisk för privat användning (inte så användarvänlig utan lite mer tungrodd). Har mer van vid enklare menyer som min sony erikson hade (alltså walkman t.ex), GUI:t påminner en del faktiskt om android gränssnittet (dels meny med alla appar, skrivbord och inställningsmenyn var snarlik), i för sig den tiden hade flesta tillverkare snarlik uppbyggnad förutom Windows som var mer ett försök till krympt desktop os.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Industrielektriker är det man kallar dessa nej det var rätt modern win telefon, typ 920, den första jag såg var i skolan för många år sen och det GUI:t var rejält omodernt, alltså windows 98 stuket.

Må så vara den hade funktioner, men inte så praktisk för privat användning (inte så användarvänlig utan lite mer tungrodd). Har mer van vid enklare menyer som min sony erikson hade (alltså walkman t.ex), GUI:t påminner en del faktiskt om android gränssnittet (dels meny med alla appar, skrivbord och inställningsmenyn var snarlik), i för sig den tiden hade flesta tillverkare snarlik uppbyggnad förutom Windows som var mer ett försök till krympt desktop os.

Du tänker nog på PocketPC-eran. WM6.X-eran körde många tillverkare (och för den delen användare) skal som ersatte utseendet. Sony Ericsson var en av tillverkarna som släppte WM-enheter. Folk hade inga problem att använda Qtek-enheterna som såldes i Sverige under Windows Mobile 5-eran heller. SE hade eget gränssnitt på Symbian också som hette UIQ, många hade nog t.ex. SE P1 som företagstelefon ~2008. Saken var mer att många inte köpte telefoner som kostar lika mycket som en dator på den tiden, men de fanns fortfarande.

Lumia 920 kom med Windows Phone 8, uppgraderades till 8.1 och fick aldrig W10M. Så ja WP.

Poängen var mest att Microsoft 2010 bestämde sig för att döda WM6.X istället för att underhålla och förbättra det fram tills det fanns en ersättare. Fram till början av 2010 släpptes fortfarande nya enheter med WM6.5. 2010 kom också Microsoft med sitt Kin försök. De brände alla broar, lovade stort och levererade över fyra år senare WP8.1. WP7.X blev en featurephone-plattform i praktiken.

Tillverkarna fortsatte med sina egna skal och dylikt, men under Android. Tog många år innan vi började se renare Androidupplevelser som något tillverkarna ville sälja. HTC Sense var t.ex. från början en fortsättning på HTC TouchFLO 3D de körde på WM. Hade WM inte dödats hade du kanske t.o.m. sett HTC Sense på fler WM6.5-telefoner, men det kom i.a.f. en WM6.5-telefon med HTC Sense. Windows Phone 7 kunde tillverkarna inte skinna eller för den delen göra något användbart med. Fokus flyttade givetvis till annat, och för de som inte fick använda annat (Nokia Devices and Services alltså) så låg fokus på att avveckla verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var ju väldigt bra det här! Det var deras jävla mobilsatning som tog ifrån mig min älskade startmeny i Windows 8, som man självklart inte skall behöva tredjepartsprogram för att få. Visst, den i Windows 10 är lite platt och konstig men tycker det är OK ändå. Huvudsaken är att den inte täcker hela skärmen längre, vilket var mobilsatsningens fel, så jag har varit skadeglad åt varenda negativ nyhet vad gäller Windows Phone och Windows Mobile, och jag är glad att tramset nu går i graven.

Jag är skadeglad varje gång då Ozzed gör bort sig med sina infantila inlägg.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Förhoppningsvis satsar Microsoft på att släppa Surface Phone med Android framöver.

Har svårt att se vad det skulle tillföra marknaden?

Marknaden kommer att decimeras även på Android-sidan, och förutom Samsung så kommer resten av marknaden tas av kinesiska pure players som Huawei & Co (och Apple med iPhone/iOS).

Sony, HTC, LG, etc. tror jag kommer försvinna inom de närmaste åren (eller bli så små att de blir obetydliga på marknaden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det hade nog kunnat gå bra för Windows Phone/mobile om det inte var för att Microsoft bestäde sig för att det var en bra strategi att inkräkta på andra OS.

Inte alls. Rent fånigt att tro något sådant befängt.

Orsaken var att det var för sena med ett touchsystem på marknaden. Därmed tappade de marknadsandel och därmed apputvecklarna (och därmed användarna).

Hade de startat tidigare som nummer 2 på mobilmarknaden (före Android), och redan från början satsat på NT-kärnan (istället för CE) och UWP (istället för en massa olika API-strategier som ändrades mellan åren) så hade läget varit annorlunda idag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

UI är inte problemet, problemet för Microsoft var att de inte hade någon jävla strategi och inte levererade. WP7.X, WP8, WP8.1 och W10M hade alla helt olika körverk och ramverk som till stor del krävde att utvecklarna skrev om programmen från grunden för att ta del av den senaste tekniken.

Håller med helt. Samt (troligen ännu viktigare) att de var nummer tre på marknaden efter Apple och Google.

Detta med alla OS/API-byten gjorde det dock inte bättre gällande det stora problemet (som knäckte de) med bristen på appar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Windows Phone var ett sjukt smidigt system och fruktansvärt optimerad, kan inte komma ihåg en dag min Lumia 800 laggade i menyerna. Det var dock ganska försent då apputvecklare var ganska fast beslutna att utveckla enbart för android och iOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, marknaden har tyvärr bara plats för två ekosystem för mobiler, och iOS var först med touch, och Android tvåa.

Skrivet av dussin:

Windows 10 Mobile föll mig oerhört i smaken och jag gillade även att priset på enheterna tenderade att vara oerhört bra kontra vad man fick.

Jag trodde att Microsoft skulle lyckas få ut mera ur satsningen på "Universal Windows Platform" vilket avsevärt hade stärkt mobiltelefon-delen där många användare menade sig sakna diverse appar, även om jag personligen anser att "Progressive Web Apps" är det direkt intressanta av uppenbara anledningar såsom ett oberoende kontra app-butikers nåder samt att PWA är fristående från OS-plattform som sådan och teoretiskt fungerar på alla system som har en hyfsad webbläsare.

Men men, sådant är det.

Tyvärr så kom UWP och PWA för sent. Hade WP lanserats med detta från början, och samtidigt (eller lite tidigare) än Android så hade bilden helt klart sett annorlunda ut idag.

Skrivet av Reckie:

Kan tipsa om 'Launcher 10' till Android om ni saknar UI från WM10.
Fungerar som substitut för mig även om man i övrigt får dras med Android och dess för och nackdelar.

Smått märkligt att Microsoft släpper Outlook för Android och att den är kass jämfört med mejl och kalender i WM10. Kalendern visar inte veckonummer, jag kan inte ställa in hämtning av epost, varken manuell eller i fasta intervall, enbart push.

Jag saknar WM10 rejält och på tal om optimerat, min Android gör nog av med dubbla mängden datatrafik i månaden trots samma användning. Offlinekarta vet inte Google vad det är...suck. En del saker var bättre förr.

Jo, Outlook på WP/WM är det absolut bästa arbetsredskap som finns. Utan tävlan.

Skrivet av maweric:

Håller fast vid min privata 550 till slutet.
Har dock en IPhone som arbetstelefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör tvärt om. Kör min HP X3 som jobbmobil (inget som slår Outlook på mobilsidan på WM/WP), och iPhone (sedan fyra år tillbaka) som privat mobil. Men det räddar att man har två telefoner att man kan köra WM/WP året ut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/