Permalänk
Medlem

Dålig PSU?

Jag har ett tag funderat på ifall min PSU inte längre orkar med men har inte direkt velat åka och köpa en ny bara för att PSUn möjligtvis blivit dålig. Jag blev lite mer fundersam när jag såg att GPUn låg på 40% usage och spelets energiförbrukning ligger på Mycket hög, jag funderar på ifall grafikkortet inte får tillräckligt för att användas fullt ut. Nu har skärmarna börjat gå fram och tillbaka mellan att vara svarta och att visa skrivbordet i typ 5-10 sekunder innan allt verkar stabilt igen (detta sker oftast när jag börjar använda datorn efter att den varit i strömsparläge). Det problemet skulle teoretiskt sett kunna vara en lös sladd tänker jag men ingen av sladdarna verkar sitta.
(Säg till ifall jag har missat någon viktig information) Tack på förhand!

Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Core i7 8700k
Processorkylare: Corsair Hydro H100i V2
Moderkort: MSI Z370 Gaming M5
Minne: 1x Crucial Ballistix Sport DDR4 2400MHz 8GB och 1x Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2400MHz 8GB
Grafikkort: MSI GTX 1080 Gaming X
Hårddisk: 1x Crucial MX300 2.5" 7mm 525GB och 1x Corsair Force LE 240GB
Nätaggregat: EVGA 600W
Övrig kylning: 1x140mm utblås, 2x140mm insug i lådan och 2 120mm utblås på radiatorn
Skärmar: Asus Rog Swift PG278QR och en Acer Predator XG270HU

Permalänk

Tryck in vilka delar du har på denna hemsidan: https://outervision.com/power-supply-calculator

Du kommer då se hur mycket det drar och kan då se om det är dax för en uppgradering!

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

@AntonSam: Inget av de problemen du nämner låter som ett svagt eller dåligt nättagg, ett dåligt nätagg brukar krascha/stänga av datorn.
GPU usage och "spelets energiförbrukning" (var du nu ser det) beror troligare på ett dåligt spel.

Skärmproblemet ligger nog troligare antingen i windows, grafikkortet eller ev kablarna till skärmarna, skulle även kunna vara skärmarna i sig.

Permalänk
Medlem

@1Pim_pim1: Jag har en 600W och den rekommenderar 590. Men sen vet ju inte sidan hur bra min PSU mår. Men ja, den jag har nu borde räcka ifall den fortfarande "mår bra".

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Energiförbrukningen ser jag i Aktivitetshanteraren. Men ja, då kanske det inge är PSUn. Känns inte som att det är skärmarna i sig iallafall, känns inte troligt att båda börjar bete sig konstigt samtidigt, men vad vet jag. Sen tycker jag att det är lite konstigt att den sekundära skärmen är helt svart tills den primära visar allt som vanligt. Något jag inte tror att jag nämnde innan är att när jag har vissa program på den primära skärmen känns det som att hz åker ner en del. Samtidigt går energiförbrukningen i aktivitetshanteraren upp till "hög" eller "mycket hög" och går sedan ner samtidigt som hz verkar gå tillbaka till 165hz.
Skärmen brukar även börja flimra samtidigt som detta sker. Inget av det här kanske beror på nätagget, men det är det ända logiska jag kommer att tänka på i brist på andra orsaker till problemet.

Permalänk
Skrivet av AntonSam:

@1Pim_pim1: Jag har en 600W och den rekommenderar 590. Men sen vet ju inte sidan hur bra min PSU mår. Men ja, den jag har nu borde räcka ifall den fortfarande "mår bra".

Kommer du ihåg vad din "Load Wattage" låg på? Och vilken modell av EVGA 600w psu du har?

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

@1Pim_pim1: Den säger 540W på Load Wattage. På prisjakt heter den bara EVGA 600W, rätt säker att den hette typ EVGA 600W white.

Permalänk
Hedersmedlem

Datorspel drar mycket ström. Att ett spel får "mycket hög" som strömförbrukning är alltså inget konstigt. Detta är för övrigt inget som nätdelen mäter.

Att du bara får 40% GPU-användning kan bero på olika saker. FPS-begränsning, CPU-flaskhals, eller att spelet helt enkelt inte är särskilt krävande när du kollar.

Fenomenen med bildskärmarna du beskriver låter inte heller som ett symtom på problem med nätdelen.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag provat med en annan PSU.
Hade likadant problem när mitt gamla 750w nätagg gav upp, trodde först det var grafikkortet men det visade sig senare vara nätagget.
Fick bild på skärmen, tappade signalen, datorn dog inte men bilden gjorde det.
Köpte nytt grafikkort men lämnade tillbaka det då det inte blev något bättre, köpte ett likadant nätagg som det du har nu. EVGA 600W och datorn funkar fin fint igen

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av AntonSam:

@1Pim_pim1: Jag har en 600W och den rekommenderar 590. Men sen vet ju inte sidan hur bra min PSU mår. Men ja, den jag har nu borde räcka ifall den fortfarande "mår bra".

Märkligt, fick rätt exakt 100 watt mindre än dig.
Tog du verkligen 1080 och inte 1080 Ti?
Du vet ju själv vad det går i för frekvenser dock, jag ökade bara core clock till 1800MHz.

Ändrade inget annat direkt. Ingen överklockning på CPUn. Inga vanliga hårddiskar. Ett styck Corsair Hydro H100i v2.
Fem fläktar.

Mitt förslag blir att du testar äldre grafikdrivrutiner.
Kör detta först
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Permalänk
Medlem

@pv2b: Dock är det inte bara spel som får "mycket hög", spotify och chrome t.ex går ganska ofta upp i det. Det kanske inte är några problem, men värt att fråga när man inte vet. CPU flaskhals tvivlar jag starkt på, går inte ofta över 60% förutom när jag laddar in i spel och liknande. Kan ju vara att det inte kräver så mycket av spelet just då, känns bara konstigt då den brukar ligga på 95-100%.

Permalänk
Medlem

@ImTheMeaN: Dock har jag inte någon PSU jag kan testa med och kan inte direkt få tag i någon utan att köpa nytt. Att kunna testa med ett annat hade ju varit det bästa sättet att kolla om det är mitt nuvarande som skapar problem, men blir som sagt lite svårt.

Permalänk
Medlem

@Vilsen_Tomtenisse: Jag är 100% på att jag tog 1080 och inte ti. Vet inte om det kan vara att jag satte CPU speed på 4800MHz och Vcore på 1.35. Har testat äldre drivrutiner vid andra tillfällen men brukar inte lösa mycket, skadar inte att testa dock iof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@donniedarko: Dock har jag inte någon PSU jag kan testa med och kan inte direkt få tag i någon utan att köpa nytt. Att kunna testa med ett annat hade ju varit det bästa sättet att kolla om det är mitt nuvarande som skapar problem, men blir som sagt lite svårt.

Åk till NetOnNet/Elgiganten, köp ett nätagg, prova om det gör någon skillnad. Gör det inte det så lämnar du tillbaka det, funkar det så behåller du det Svårare än så är det inte.
Och har du inte pengarna, ta det på faktura

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Beställ på internet från inet eller komplett som har gratis returfrakt. Om du inte förstört PSU:n så kan dem inte neka returen in om 14 dagar. Jag gjorde så när jag hade problem med min dator och inga delar som jag kunde låna från andra.

Permalänk

@AntonSam:
Okej, där måste vi ha förklaringen till skillnaden.
Eler!? Har matat in samma komponenter igen men glömde höja spänningen från 1,2V, får ju i princip samma värden som förut?
Load Wattage: 441 W
Recommended UPS rating: 850 VA
Recommended PSU Wattage: 491 W

Den här gången har jag inte skruvat på grafikkortet alls. Drar upp det till 1809 core clock som förra gången och ökar med 22 watt. När jag ger mig på processorspänningen (1,2 - 1,35V) så blev det 30 watt till, närmar mig ditt resultat alltså.
Tror skillnaden beror på att jag inte gett mig på "överspänning" och minneshastighet på grafikkortet. Drar man i de reglagen verkar det ske en hel del.

Lite dumt att föreslå men du har väl nollställt eventuell överklockning? Eftersom du misstänkt agget.

Vet inte vad jag ska föreslå mer än att du ska titta i skärmforumet.
Det finns en lång tråd om Displayportkablar där många haft problem, av vilka slag minns jag inte nu.

Permalänk
Avstängd

https://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/Pr362897000
Här håller du stenkoll på hur mycket ström din dator drar.
Har alltid själv 1 liknande inkopplad.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Vilsen_Tomtenisse: Kör 1900MHz på Grafikkortet. Kan det vara Computer utilization Time ooch Gaming/video editing o.s.v time som skiljer, kanske inte gör så mycket skillnad dock. Brukar testa att dra tillbaka clocks, vilket inte hjälpt tyvärr. Får se om jag kanske kan hitta något på skärmforumet.

Permalänk
Medlem

@ImTheMeaN: Sant iof, skulle kunna testa det. Får se när det blir dock

Permalänk
Medlem

@Mange43: Kan definitivt vara värt att testa. Inte direkt vad jag skulle kalla dyrt heller. Skadar inte att prova

Permalänk
Medlem

@DPI-Gamer: Får se ifall jag kör genom inet eller någon affär jag kan åka till ifall jag kör så. Men ja, inet brukar ju vara bra.

Permalänk
Medlem

Att haka upp sig på effekten när du har 600w är waste. Ett nätagg kan fela på flera olika sätt och bete sig olika vid olika laster. Ingenting i denna värld är 100% stabilt så det kan mycket väl vara så att ditt nätagg inte håller måttet och det kan därför helt klart vara värt att prova med ett annat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av AntonSam:

@Vilsen_Tomtenisse: Kör 1900MHz på Grafikkortet. Kan det vara Computer utilization Time ooch Gaming/video editing o.s.v time som skiljer, kanske inte gör så mycket skillnad dock. Brukar testa att dra tillbaka clocks, vilket inte hjälpt tyvärr. Får se om jag kanske kan hitta något på skärmforumet.

Om det nu varit så att nätaggregatet inte kunnat ge tillräckligt med ström så borde du inte bara ha dragit ner frekvenserna något, utan helt nollställt all överklockning.
Det verkar bara vara du och jag som matat in dina komponenter på den där sidan, men vi får ju som sagt en skillnad på rätt exakt 100 watt som borde bero på överklockningen.

Med det sagt så tror jag problemet ligger i dina displayportkablar.
Direkt på första sidan i tråden så är det folk som har problem med just energisparläget.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Det första du kan göra är att köra med bara en skärm.
Sen när du inskaffat nya kablar så börjar du med bara en skärm inkopplad och ser hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att slösa egen och andras tid på att testa ett annat nätagg, det är inte problemet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@Vilsen_Tomtenisse: Jag ska ta och fixa åtminstone en ny displayportkabel och bara köra den primära skärmen och se ifall det fungerar. Vore ju skönt ifall det kunde lösa problemet.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Får se om jag tar och testar med ett tygg nätagg inom några veckor, hjälper det något är det ju bra, hjälper det inte är det bara att leta vidare efter en lösning.

Permalänk
Medlem

@Vilsen_Tomtenisse: Har inte fixat någon ny displayport kabel ännu, men bara för att har jag testat att dra ur den sekundära skärmen och dra ner Vcore från 1.335 till 1.325 (Vilket verkar stabilt). Att göra dessa saker *verkar* hjälpa. Jag har haft problem med väldigt ostabila frame times ett tag nu, mer i vissa spel än andra. Genom att göra de saker jag gjorde nu blev frame time väldigt mer stabil, jag får fortfarande fortfarande ryck då och då men det verkar overall mycket stabilare. Att hz verkar dra ner på skrivbordet har båda blivit bättre och sämre, det varar inte lika länge nu men det verkar ske oftare. Ska se om jag kan ta och testa med en nya displayportkabel någon dag och hoppas på att det hjälper ytterliggare.

Permalänk
Medlem

@mfm: Hur vet du helt säkert att det inte är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@mfm: Hur vet du helt säkert att det inte är problemet?

Som någon skrev ovanför så resulterar PSU-fel i instabilitet och krascher.

Prova att ladda hem 3DMark Demo på Steam och kör FireStrike och visa resultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem