DeepMind spelar StarCraft II, live nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag kan ge dig svaret, det handlar om bekräftelseknarkande människor.

Du fick en uppdutt för ditt fina inlägg

Är väl lite som altruism, finns altruism på riktigt eller är alla handlingar egoistiska? Skulle man utföra handlingar och interaktioner om det inte fanns någon stimulus alls tillbaka? Mycket gråzoner i det psykoanalytiska.

Mer on topic: Starcraft + AI = teknikporr. Gillas.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle militära enheter gå att fjärrstyra helt och hållet, skulle ju denna AI redan kunna göra samma sak som den gör i spelet, fast i verkligheten. Skulle vi i framtiden också skapa robotar som kan bygga nya robotar...Då är vi inte så långt ifrån SkyNet

Du har ju redan Ai drönare som flyger dag å natt och spanar och dödar terroristertar med egna beslut, även fast Usa säger att det alltid är en människa som ska fatta dom besluten.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kul att min taktik, bestående av att alltid ha onödigt mycket arbetare, (kom till redan på SC1 dagar) har visat sig en vinnande strategi.
Hade gärna sett en match mellan deepmind och någon ur världstoppen med sin favorit ras.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det faktum att AIn i flera matcher visade att den inte förstod att reagera med bästa motdrag utan istället "musklade" sig till vinst, ibland med helt fel enhetsval, t ex med stalkers mot stora antal immortals, visar för mig att det inte handlar om en AI som kan vinna med strategi utan en som kan vinna med mechanics och micromanagment. Också imponerande men inte lika.

Permalänk
Skrivet av olle1884:

@yeroz: Ja, det intressanta är i vilken utsträckning de kan vara fantasifulla och skapa nya lösningar. Exempelvis SC2 har ett väldigt flytande metaspel, och en AI som den som demonstreras här, som optimerats efter det metaspel som förelåg när den tränades, kommer aldrig kunna konkurrera på lång sikt, utvecklarna skulle vara tvungna att kontinuerligt göra nya versioner. Den klarar inte av att utföra de anpassningarna själv.

En duktig spelare blir knappast utklassad efter ett uppehåll på 2 år. Det finns ett metaspel, men det finns också fungerande strategier som varit med sedan spelet släpptes.

Klart att den har begränsingar, men jag tycker det är talande att både TLO och Mana var säkra på att vinna sina matcher. Tror att vi överskattar hur stort gapet är till den absoluta toppen, om DeepMind tränar 200 år StarCraft/vecka kommer den snart™ vara oslagbar.

Se även AlphaZero. AlphaGo vann över den bästa mänskliga spelaren i Go. Ett år senare slog AlphaZero sin föregångare med 100-0.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Kom tillbaka när de har fått fram en AI som lyckas lista ut varför vuxna människor tar kort på sina måltider och delar på sociala medier, till andra vuxna människor som gör samma sak, fastän att ingen av parterna är det minsta intresserad av vad den andra äter.

När en AI kan förklara för mig vad det handlar om så börjar jag tala Nyspråk samma dag.

Antagligen av samma anledningen som du klagar på dessa människor här. Bekräftelsebehov och känsla av samhörighet.

Permalänk
Medlem

Idag slår den människor i starcraft, imorgon skjuter den människor i sann skynet anda. Det värsta är att man kanske inte är allt för långt ifrån en eventuell framtid 😦

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte alls det är konstigt att datorn vinner över människan. Redan när miniräknaren kom var de samma sak men nu mer komplexa spel. I showmatches med mana och tlo var de ”omänskligt” när AI kunde hantera med perfekt micro 3 arméer på olika ställen. Man tog i sista gamet bort möjligheten för AI att styra enheter den inte kunde se på skärmen och då vann mana. Tycker de är helt värdelöst att titta på AI vs människa.
Det jag hoppas man kommer använda AI till är för att balansera spel. Tänk att redan vid release ha ett perfekt balanserat spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olle1884:

Det faktum att AIn i flera matcher visade att den inte förstod att reagera med bästa motdrag utan istället "musklade" sig till vinst, ibland med helt fel enhetsval, t ex med stalkers mot stora antal immortals, visar för mig att det inte handlar om en AI som kan vinna med strategi utan en som kan vinna med mechanics och micromanagment. Också imponerande men inte lika.

Vad jag också tänkte. Det är nog ett bra tag till innan vi får en Ai som "förstår" spelet.

Men utvecklingen går framåt och jag ser en framtid då gamers inte längre behövs utan man kan ha Ai som spelar åt en. Nu finns det en massa anticheat, men jag tänker mig en AI som rent fysisk tryckerpå knappar och flyttar musen. Lite slump ihop med analys av mänskliga rörelsemönster så går det nog göra en Ai som utklassar alla människor online utan att någon kan bevisa att det var en Ai.

Permalänk
Medlem

"Deepmind menar på att detta är ett stort framsteg för AI-utvecklingen, och hoppas kunna lösa än mer komplexa problem inom kort."

Underbart, kommer bli helt fantastiskt när någon tänker att en sådan AI ska lösa våra miljöproblem, och AI'n på en bråkdel räknar ut att människan är en farsot och måste utplånas

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiggin:

"Deepmind menar på att detta är ett stort framsteg för AI-utvecklingen, och hoppas kunna lösa än mer komplexa problem inom kort."

Underbart, kommer bli helt fantastiskt när någon tänker att en sådan AI ska lösa våra miljöproblem, och AI'n på en bråkdel räknar ut att människan är en farsot och måste utplånas

Ja detta med spel handlar mycket om att få uppmärksamhet och in mer pengar och få fler vilja jobba med det.

Jag tror Ai kommer vara bra till komplexa samhällsproblem. Just nu pågår det en miljödebatt där det finns individer som kommer med argument som att miljöfrågan är värdigt enkel, vi måste minska vår koldioxidutsläpp och mainstream median hyllar dessa intelligentia argument och frågar? Varför har ingen tänkt på det innan?

Nå min poäng är att väldigt många frågor är skitsvåra, minskar man ner på produktion så minskar man ner på försäljningen och sedan ekonomin och ökar fattigdom. Det behövs Ai in i det hela för att ej blanda in humanistisk känsloargument.
Jag tror inom väldigt mycket är Ai rätt väg att gå. T.om vid anställningar, där jag har sett chefer som har anställt personer för att de kommer från samma region i landet och kände gemenskap. Detta vägde mer än bristande kompetens för att utföra jobbet. Så Ai is the shit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja detta med spel handlar mycket om att få uppmärksamhet och in mer pengar och få fler vilja jobba med det.

Jag tror Ai kommer vara bra till komplexa samhällsproblem. Just nu pågår det en miljödebatt där det finns individer som kommer med argument som att miljöfrågan är värdigt enkel, vi måste minska vår koldioxidutsläpp och mainstream median hyllar dessa intelligentia argument och frågar? Varför har ingen tänkt på det innan?

Nå min poäng är att väldigt många frågor är skitsvåra, minskar man ner på produktion så minskar man ner på försäljningen och sedan ekonomin och ökar fattigdom. Det behövs Ai in i det hela för att ej blanda in humanistisk känsloargument.
Jag tror inom väldigt mycket är Ai rätt väg att gå. T.om vid anställningar, där jag har sett chefer som har anställt personer för att de kommer från samma region i landet och kände gemenskap. Detta vägde mer än bristande kompetens för att utföra jobbet. Så Ai is the shit!

Människor är dock människor, inte robotar.
Det är till viss del enklare att (sam)arbeta med likasinnade.
Så det är inte helt orimligt att anställa en person man/gruppen klickar med, även om kompetens även är spelar roll.

På sikt vore dock troligen bättre om robotar utförde allt arbete och vi människor gör det vi är bäst på, gnabba

Permalänk
Medlem

Känns mer som bruteforce än strategisk krigsföring, kanske bådar gott när AI får nog av människan

Permalänk
Avstängd

Helt klart imponerande. Dock så kommer jag inte ge stående ovationer förrän datorer lyckas göra det efter motsvarande tusentals timmar spelade istället för tusentals år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Jag tycker inte alls det är konstigt att datorn vinner över människan. Redan när miniräknaren kom var de samma sak men nu mer komplexa spel. I showmatches med mana och tlo var de ”omänskligt” när AI kunde hantera med perfekt micro 3 arméer på olika ställen. Man tog i sista gamet bort möjligheten för AI att styra enheter den inte kunde se på skärmen och då vann mana. Tycker de är helt värdelöst att titta på AI vs människa.
Det jag hoppas man kommer använda AI till är för att balansera spel. Tänk att redan vid release ha ett perfekt balanserat spel.

Var det verkligen så? Isånnafall är det fusk, men jag tror du har fel, tror AI hade samma förutsättningar som en människa skulle ha haft, bara att AI kan göra det bättre.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja inte konstigt att folk blir rädda för framtiden / judgement day.

Tar inte många hundra års beräkning från en AI att inse att människan är ett hot emot sig själv samt mot AIn.....

Fast AIn kan bara lära sig, den har inget eget sinne, vilja eller motivation. Alla dessa domedags filmer med AI osv är bara fantasi. Däremot skulle det kunna användas militärt av andra människor och det är ju inte så bra kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

I showmatches med mana och tlo var de ”omänskligt” när AI kunde hantera med perfekt micro 3 arméer på olika ställen. Man tog i sista gamet bort möjligheten för AI att styra enheter den inte kunde se på skärmen och då vann mana.

Dom skulle väl kunna göra så att AIn bara tabbar mellan olika skärmar supersnabbt och utför samma micro utan att se hala kartan på en gång?

Jag tycker det är intressant att se hur bra och effektiv man kan göra en AI, jag tycker inte det är särskilt intressant, iaf inte i dagsläget, att få AIn att emulera en människa utan mer att försöka göra den så bra som möjligt för att se vad som går att åstadkomma.

Skrivet av muSashi:

Var det verkligen så? Isånnafall är det fusk, men jag tror du har fel, tror AI hade samma förutsättningar som en människa skulle ha haft, bara att AI kan göra det bättre.

Men det beror ju på vad man menar.
Det är fysiskt omöjligt för en människa att utföra många av dom manövrarna som AIn kan göra. AIn är inte fysiskt begränsad av fingrar som måste klicka på tangentbord och mus utan kan utföra kommandon utan den typen av fysiska begränsningar.

Så AIn kommer aldrig att ha samma förutsättningar och begränsningar som en människa, och att lägga in spärrar för att den ska bli sämre och mer lik en människa kan ju vara intressant men känns lite dumt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag har påpekat det i tidigare trådar om "AI" och jag påpekar det igen. Det finns ingen AI på Jorden idag (om det inte skulle knalla omkring något utomjordiskt utan vår kännedom).

Själva begreppet "AI" innehåller ordet intelligens. Sådant som den här artikeln tar upp har inget med intelligens att göra. Det kan verka som intelligent beteende när man betraktar det men det kunde de datorkontrollerade karaktärerna i datorspel redan på 70-talet ge intryck av. Det här är bara smart programmering, avancerade algoritmer och oerhörd beräkningskraft. Inte intelligens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Kom tillbaka när de har fått fram en AI som lyckas lista ut varför vuxna människor tar kort på sina måltider och delar på sociala medier, till andra vuxna människor som gör samma sak, fastän att ingen av parterna är det minsta intresserad av vad den andra äter.

Därför att hela din premiss är fel.

Jag tycker väldigt mycket om att ta del av mina vänners matbilder och jag tycker om att dela med mig av mina matbilder.
Jag tycker det är fint att dela med mig av min vardag och saker som gör mig glad till mina nära.
Ibland är det även kul att dela med sig till främlingar när jag äter något som är extra bra eller när jag lagat något som jag är extra nöjd med.
Och på samma sätt tycker jag det är kul att ta del av när andra gör det, det är inspirerande och kul att se fin mat och att ta del av vad som gör andra glada.

Du borde jobba lite på din mentaliseringsförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dom skulle väl kunna göra så att AIn bara tabbar mellan olika skärmar supersnabbt och utför samma micro utan att se hala kartan på en gång?

Jag tycker det är intressant att se hur bra och effektiv man kan göra en AI, jag tycker inte det är särskilt intressant, iaf inte i dagsläget, att få AIn att emulera en människa utan mer att försöka göra den så bra som möjligt för att se vad som går att åstadkomma.

Men det beror ju på vad man menar.
Det är fysiskt omöjligt för en människa att utföra många av dom manövrarna som AIn kan göra. AIn är inte fysiskt begränsad av fingrar som måste klicka på tangentbord och mus utan kan utföra kommandon utan den typen av fysiska begränsningar.

Så AIn kommer aldrig att ha samma förutsättningar och begränsningar som en människa, och att lägga in spärrar för att den ska bli sämre och mer lik en människa kan ju vara intressant men känns lite dumt tycker jag.

Det jag syftar på var att AI som personen påstod kunde vara på 3 platser samtidigt och utföra micro.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har påpekat det i tidigare trådar om "AI" och jag påpekar det igen. Det finns ingen AI på Jorden idag (om det inte skulle knalla omkring något utomjordiskt utan vår kännedom).

Själva begreppet "AI" innehåller ordet intelligens. Sådant som den här artikeln tar upp har inget med intelligens att göra. Det kan verka som intelligent beteende när man betraktar det men det kunde de datorkontrollerade karaktärerna i datorspel redan på 70-talet ge intryck av. Det här är bara smart programmering, avancerade algoritmer och oerhörd beräkningskraft. Inte intelligens.

Finns intelligens alls i så fall, vi är väl scriptade och förprogrammerade genom vår DNA på samma sätt som en "AI" är genom sina ettor och nollor. Jag förstår inte skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

"Deepmind menar på att detta är ett stort framsteg för AI-utvecklingen, och hoppas kunna lösa än mer komplexa problem inom kort."

Underbart, kommer bli helt fantastiskt när någon tänker att en sådan AI ska lösa våra miljöproblem, och AI'n på en bråkdel räknar ut att människan är en farsot och måste utplånas

Kikat på The 100 nyligen? Om inte så rekommenderas den serien! Första sess är lite seg men tar bra fart sedan.

Såg detta live och tyckte det var riktigt spännande, trots att jag inte har spelat SC sedan broodwar tiden. Nu när jag sett detta blir jag nästan lite sugen på att lira lite SC2, vet inte varför jag inte har gjort det tidigare...

Permalänk
Medlem

Intressant att se att det finns tillräckligt många gnällspikar inom människosläktet som bara klagar när ett sådant här evenemang inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det jag syftar på var att AI som personen påstod kunde vara på 3 platser samtidigt och utföra micro.

Okej, men så som AIn såg hela matchen så var den maximalt utzoomad och gjorde micro på olika delar av kartan samtidigt på ett sätt som människor inte kan.
Många har klagat på att det är "fusk" att AIn ser hela kartan på det viset då man som vanlig spelare inte kan zooma ut, men jag tycker det känns som en petitess och inte spelar någon större roll om AIn "tabbar" mellan olika delar av karten supersnabbt eller om den ser allt på samma gång.
Den har ju även koll på mini-mapen och så där man ser hela kartan och den kan tabba sig till platser där den inte ser exakt vad som är vad oavsett.

Så det beror lite på hur en ser på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Kom tillbaka när de har fått fram en AI som lyckas lista ut varför vuxna människor tar kort på sina måltider och delar på sociala medier, till andra vuxna människor som gör samma sak, fastän att ingen av parterna är det minsta intresserad av vad den andra äter.

När en AI kan förklara för mig vad det handlar om så börjar jag tala Nyspråk samma dag.

Uppmärksamhets- & bekräftelsesökning är vad du letar efter.

Lycka till med Nyspråk i helgen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Fast AIn kan bara lära sig, den har inget eget sinne, vilja eller motivation. Alla dessa domedags filmer med AI osv är bara fantasi. Däremot skulle det kunna användas militärt av andra människor och det är ju inte så bra kanske

Exakt detta.

Minst lika tröttsamt som dagens gnäll är alla som tror att dagens AI ens är i närheten av att "upptäcka sin egen existens och på något vis få för sig att människan är ett hot mot dess existens". AI kan tillverkas att "på ett intelligent sätt" lösa specifika problem som cancer, miljön, osv., istället för att försöka tillverka det vi kallar för "självmedveten AI".

Folk måste observera följande: vårt eget medvetande och vad vi "väljer" att vara medvetna över är mer eller mindre styrt av våra biologiska behov, personliga behov, känslobehov, sociala behov, och så vidare. Varifrån skall "biologiska behov" komma ifrån i något som bara är "artificiellt"? Visst, väljer människan att tillverka en AI som oxå får människans sämsta sidor (cognitive biases & biologiska behov), ja då får människan skylla sig själv!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hade kunnat vara en grej att de skapar en robot som får använda samma input/output kontrollers som människan, dvs. mus/tangentbord/skärm.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ormey:

Enligt intervjun så hade AlphaStar (AI) spelat 200 år av starcraft mot sig "själv" innan de där matcherna.

Galet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har påpekat det i tidigare trådar om "AI" och jag påpekar det igen. Det finns ingen AI på Jorden idag (om det inte skulle knalla omkring något utomjordiskt utan vår kännedom).

Själva begreppet "AI" innehåller ordet intelligens. Sådant som den här artikeln tar upp har inget med intelligens att göra. Det kan verka som intelligent beteende när man betraktar det men det kunde de datorkontrollerade karaktärerna i datorspel redan på 70-talet ge intryck av. Det här är bara smart programmering, avancerade algoritmer och oerhörd beräkningskraft. Inte intelligens.

Wow det var ord och inga visor! Visst att AI är ett modeord just nu och att det överdrivs på många håll. Det här anser jag dock vara ett fall där det verkligen är befogat att kalla det för AI.
Är du djupt insatt i hur just den här AIn fungerar?
Är du bevandrad inom ämnet AI? Dvs är du insatt i det akademiska fältet?
Om inte, varför anser du dig vara berättigad att uttala dig om det hela? Eller är det mera en filosofisk ståndpunkt? Vad grundar den sig i isåfall?
Länka gärna till inlägg du refererar till ovan!

OnT: Det här är sjukt häftigt måste jag säga. Det ska bli en fröjd att få följa utvecklingen av AI!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Du har ju redan Ai drönare som flyger dag å natt och spanar och dödar terroristertar med egna beslut, även fast Usa säger att det alltid är en människa som ska fatta dom besluten.

Kör du med Ica basics aluminium-folie eller finns det bättre märken?
Jag brukar använda det när jag ska ha med mig mackor till jobbet, köpte på ÖoB sist då de hade 30 meters rullar som räcker länge.