Permalänk
Medlem

Bränt Gtx 780

Hej!

Satt o gibbade lite Diablo 3. Plötsligt dör skärmen och strax där efter luktar det lite bränd plast! Då man har viss datorkunskap så lyckades jag felsöka mig till att det va GPU:n. Där stannar dock min kompetens:P hahaha.

Här kommer två bilder.

Kan det vara så att pga att kylpastan runnit ut att det är bränt / kortslutning?
Om inte. Går det felsöka det vidare?

https://imgur.com/a/kdshhDC

https://imgur.com/a/JEPyBeB

Med Vänliga Hälsningar

Kibbe

Visa signatur

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

Kylpastan brukar inte rinna ur, den blir hård och torr när den är gammal. Prova att torka bort och sätta ny kylpasta. Det ser ut att vara ganska mycket damm på kortet så rengör ordentligt och kolla så inte kylaren är igenproppad med damm.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är nöjd med hur väl ditt GTX 780 har presterat hittills, så är det inte så dyrt att köpa ett nytt grafikkort med samma/liknande prestanda. T.ex. ett Geforce GTX 1060 3GB eller ett AMD Radeon RX 570.

Ett RX 570 kan du få tag på billigt nytt på Amazon.de. Kostar typ 1500 kr inkl frakt. Ännu billigare kan du komma undan om du köper begagnat. RX 570 och RX 580 på begmarknaden finns det gott om efter att miningboomen kollapsat.

Värt att ha i bakhuvudet innan du lägger för mycket tid på att försöka laga kortet i fråga.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är något under plåten som du måste skruva bort för att kunna se ifall det är något.
(På samma sida som gpu chippet som täcker över vrm och vram.)

Nog enklare och köpa nytt eller begagnat grafikkort om du nu inte har utrustning och bilder över hur pcb layout är elektroniskt att gå efter för att byta ut de komponenter som brunnit.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Rengör kylaren som Zunil skrev och kontrollera att fläktarna roterar. Kan vara så att kortet stängde ner sig pga för hög temp.

Jag brukar använda lacknafta för att ta bort gammalt TIM och kaffefilter (kaffefilter luddar inte) med isopropanol som sista rengöringssteg.

En kompis dator fungerade bara en stund. Det visade sig att fläkten på CPUn stod stilla pga allt damm...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Testa baka kort i ugnen med

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det slutade med att jag sket i o försöka laga det och köpte ett 2060 istället.

Mvh Kibbe

Visa signatur

Mvh Christian