Vi visste det redan 69 - TV-våld skadar våra barn

Permalänk
Medlem

Vi visste det redan 69 - TV-våld skadar våra barn

Läste denna gamla artikel om en undersökning från 1969. Så här i backspegeln tycker man artikeln har ett löjes skimmer över sig men själva debatten har fortsatt vidare till video och dataspelsvåld. Man kan undra vad moralisterna gjort för nytta och kommer göra för nytta. Ett rätt meningslöst livskall enligt min mening. Vad tycker ni? Låta föräldrar bestämma eller ha en beskyddande statsmakt?

Ni som är unga kommer kanske inte ihåg denna "våldsbejakande TV-serie" som på den tiden tillsammans med Helgonet var det våldsammaste som visades på TV utanför nyheterna på Helander och Palmes tid. Hittade ett avsnitt på YouTube ni kan förfasa er över

glömde ett tecken
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

En hel generation som förlorades till våldet...

Permalänk
Medlem

Passar på att förfasas över nästa generation som lärde sig käka magiska svampar och dansa till elektronisk musik. (super mario)

Permalänk
Medlem

Problemet är att man bara gör antaganden utan att ha belägg för det. Om vi nu utgår från att statistiken i sig är korrekt i tidningsklippet, så kan förklaringen minst lika gärna vara att barn som är mer benägna att ta till våld också är mer benägna att titta på våld. Dvs, helt utan våldsprogram hade statistiken kanske sett exakt likadan ut. Klassiskt fall av hönan och ägget.

Men för att vara lite källkritisk... Var kommer "tidningsklippet" från? Det bilden visar är ju inte en inscannad eller avfotograferad tidningsartikel, utan texten är helt datorgjord och bilden har komprimeringsartefakter och är inte rasteriserad som hade varit fallet med en trycksak.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Är inte kunnig inom barnpsykologi eller nåt.men att inte låta sina små barn se för mycket rått våld är nog rätt självklart, för barn kan ofta ta efter omgående och således tycka att slå sin lillasyster i ansiktet med knytnäven är roligt, precis som på TV typ..
Äldre barn fattar att detta inte är ok och kan börja resonera om våldets orsak, betydelse och syfte i samhället genom att bolla i samtal med vuxna. Varför finns det krig mm
Tror att man måste vara mogen nog för att kunna hantera det, vilket inte små barn är, alltså det råa våldet med dess betydelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

Läste denna gamla artikel om en undersökning från 1969. Så här i backspegeln tycker man artikeln har ett löjes skimmer över sig men själva debatten har fortsatt vidare till video och dataspelsvåld. Man kan undra vad moralisterna gjort för nytta och kommer göra för nytta. Ett rätt meningslöst livskall enligt min mening. Vad tycker ni? Låta föräldrar bestämma eller ha en beskyddande statsmakt?

https://i.imgur.com/D4rBbYY.png

Ni som är unga kommer kanske inte ihåg denna "våldsbejakande TV-serie" som på den tiden tillsammans med Helgonet var det våldsammaste som visades på TV utanför nyheterna på Helander och Palmes tid. Hittade ett avsnitt på YouTube ni kan förfasa er över

https://youtu.be/wM3V-frT2_I?t=2117

Jag tycker det ser ut som en dassig förfalskning gjord av någon som aldrig sett en tidning från 1969 eller som tror att mottagaren aldrig har det. Det som sticker ut mest är valet av ett modernt sans serif typsnitt för ingress och bildtext.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex: Är från en riktig tidning. Tidning från idag som presenterar 50 år gamla original nyheter igen så kanske de har fått vara tvungna att ändra då även måtten på tidningar inte längre är lika bra för vedeldning och till kattlådor. Saknar faktiskt det gamla formatet som var goare att läsa. Tablåformatet har även ändrat sättet att presentera innehållet men det kan vi ta en annan gång.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

@Aphex: Är från en riktig tidning. Tidning från idag som presenterar 50 år gamla original nyheter igen så kanske de har fått vara tvungna att ändra då även måtten på tidningar inte längre är lika bra för vedeldning och till kattlådor. Saknar faktiskt det gamla formatet som var goare att läsa. Tablåformatet har även ändrat sättet att presentera innehållet men det kan vi ta en annan gång.

Vilken tidning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Du har ännu inte lyckats tala om vilken tidning det är...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Aha, du jobbar på någon upphovsrätts förening och vill ha betalt? Nu fattar jag. Kanske ska ta bort bilden då du vill ha pengar för spridning av artikeln. Det var Lördagens Borås Tidning pappersversionen. Folk från Borås får gärna verifiera detta så slipper vi snacket om dassiga förfalskningar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Själv snubblar jag in i tråden nu mitt i allt ditt drama och kan konstatera att ursrpungsinlägget är nästintill meningslöst eftersom bilden inte längre finns, och det enda andra materialet är det inget läsbart i Så om inte för källkritikens skull, kanske du kan bidra med mer information för trådens överlevnads skull.

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken: Lade upp en bild på en tidningsartikel från 1968/69 som var med i Boråstidningens återkommande veckoinslag som heter: för 50 år sedan. Sedan när någon börjar luska drog jag öronen åt mig och tänkte att detta kan vara någon som vill tjäna pengar.

Har råkat ut för det när jag hade en bild på en liten hund på en hemsida med 10 läsare. Jo, jag hade "lånat den" och fick en räkning på 5000 kr. Tog då bort den omedelbart men yrkande hade tagit ett foto och lämnat in till polisen. Detta var på 90-talet. Det gick aldrig till rättegång. Jag betalade inte efter att rådfrågat polis.
PS
Tog bort hela inlägget med den andra bilden där min vedeldar-tidning var uppslagen.

lite redigering i texten men nu är jag klar
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Du laddar upp något på imgur (där bilder är indexerade och sökbara) och sen tror du att nån här på forumet har konspirerat för att ta ned bilden? Det låter inte rimligt.

Synd att man inte fick chansen att läsa, ett litet hobbyintresse jag har är att jämföra moralpredikandet förr mot nu för tiden i syfte att gardera mig själv mot den typen av tankegångar som kanske lätt drabbar oss som börjar bli till åren.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Niczo: Inte konspirerat att ta ner bilden. Alltså jag var dum, väldigt dum, att lägga upp ett foto av tidningen. Vill inte behöva betala ersättning på något jag inte tjänar pengar på och när någon här började tjata om vilken tidning det var så blev jag misstänksam.

Är också fascinerad av den helt sanslösa moralen som "de som vet folkets bästa" besatte förr i tiden.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag tycker det är självklart med föräldraansvar och inte statsansvar. Den som inte vill ta ansvar behöver inte skaffa barn.

Här är listan över moralpanik: Fyll gärna på:

1800-talet: Läsa romaner kunde leda till våld.

Juli 1906: Män och kvinnor badar gemensamt i Mölle i Sverige. Det hade varit ganska ovanligt innan, så moralens väktare fick mycket att säga.

1920-talet: Jazzmusik, och unga kvinnor i korta kjolar

Sent-1940-tal och tidigt 1950-tal: Serietidningar är för våldsamt.

1950-talet: Rockmusik (Synd inom Pingströrelsen, precis som dans och bio.)

1960-talets mitt-slut: Beatles frisyrer (för långt för pojkar)

Tidigt 1970-tal: ABBA ville bara tjäna pengar (kanske mer politik än moralpanik, men mest pengar tjänade nog ändå proggrörelsens artister)

Sent 1970-tal och tidigt 1980-tal: Videovåld

1970- och 80-talen samt tidigt 90-tal: Hårdrock kopplades till kyrkbränder.

1990-talets början: Debatten om våldsamma TV-spel tar på allvar fart.

1990-talets mitt: Levande rollspel

Oktober 1994: TV 3 Sverige avbryter Power Rangers, någon vecka där på slutar SVT sända Darkwing Duck

Mitten av 1990-talet: Internet var något nytt, hippt som bedömdes som skumt

Permalänk
Medlem

@Newmember: Då var bilderna klara att länka igen

TV våld skadar barnen

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Men alltså, det är ju knappast otippat att ett stoft antal av barnen i undersökningen blev påverkade när deras ålder bara var 3-6 år...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Joppis: Det har du rätt i. Men på den tiden spelade det inte någon roll. Bara statistiken visade att det var farligt med TV. Det skulle vara finkultur, allt annat var farligt för folket.

Kommer ihåg hur farligt det var när morgon TV startades. Jag vågade dock kolla och lever än idag. Tror det var Hyland som höll i det.

Men detta var göttigötti

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Kommer ihåg hur farligt det var när morgon TV startades. Jag vågade dock kolla och lever än idag. Tror det var Hyland som höll i det.

Vad skulle vara farligt med det? Att man såg för mycket TV?

Permalänk
Medlem

@Newmember: Jo TV far farligt på den tiden. Särskilt för barn. Numera kan de ta med sig skärmen vart de går. Om tio år kanske vi skrattar åt vetenskapliga undersökningar att barn stressades av att alltid ha koll på vad andra gör både på fritiden och i skolan genom sociala medier.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

I vilka svenska hem var TV-apparaten påslagen flera timmar om dagen (som artikeln påstår) under sent 1960-tal och tidigt 1970-tal? Känns som någon varit över i USA där detta möjligtvis börjat. I Sverige var TV fortfarande något man samlades kring hela familjen.

Det var i stort sett bara SVT några timmar om kvällen (man hade inte tillgång till hundratusentals filmer och serier dagligen), undantaget var någon timmes skol-TV (senare Sveriges utbildningsradio) mitt på dagen och SVT Sport sände när det skulle direktsändas sport. SVT:s reguljära morgonsändningar började först 1977 (lördagar) och 1993 (vardagar, TV 4 Sverige började 1992, TV 3 Sverige vet jag inte från början men de startade först 1987).

Permalänk
Avstängd

Områden med en överrepresentation av paraboler också överrepresenterade när det kommer till våldsbrott,skottlossningar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Områden med en överrepresentation av paraboler också överrepresenterade när det kommer till våldsbrott,skottlossningar etc.

Risky post of the day?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

@Newmember: Feministerna satte stopp för Robotwars efter att tabloidpressen skrivit en (rasistisk) falsk artikel om att den vita gravida kvinliga programledaren blivit våldtagen av den färgade manlige programledaren och att det var därför hon inte medverkade som höggravid bland alla kemikalier som spreds när robotarna slaktades. Det var därför vi fick 15 års Robotwars komprimerat till 2 års sändningar (ett avsnitt om dagen) för ett antal år sedan. Komedin Red Dwarf som han också medverkade i stängdes också ned, men har inte sänts igen. Feministerna kunde nästan inte sluta yla om att barnen fick en felaktig manlig förebild i en svart våldtäktsman. Det där ekade i många år. Ändamålen helgar medlen.

Permalänk

Är det någon som minns Margareta Persson och hennes kollegor på Barnmiljörådet?

https://data.riksdagen.se/fil/926D73C3-B539-4CFB-B4A0-6B74E45...

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOI...

De representerade Sverige i ett nötskal. Så här gick det till:

1.) Det kommer något hippt, nytt och kul (som Superman, Batman, Spiderman, Star Wars, He-Man, GI Joe, Transformers, Turtles, Darkwing Duck, Biker Mice from Mars eller Power Rangers).

2. ) En ganska ensidig hetskampanj drivs i medierna om hur otroligt farligt det är.

3.) Politikerna Sveriges riksdag börjar utreda möjligheterna om statligt ingripande.

4.) Lagrådet presenterar ett förslag. Förbud har aldrig varit möjligt i ett fritt land som Sverige, men däremot starka begränsningar och restriktioner.

5.) Varumärket blir illa omtalat, leksaksaffärerna får i värsta fall skämmas, och gömma undan produkterna i något rum bakom disken samt nedtona marknadsföringen.

6.) Förskolor och skolor förbjuder leken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newmember:

Jag tycker det är självklart med föräldraansvar och inte statsansvar. Den som inte vill ta ansvar behöver inte skaffa barn.

Här är listan över moralpanik: Fyll gärna på:

1800-talet: Läsa romaner kunde leda till våld.

Juli 1906: Män och kvinnor badar gemensamt i Mölle i Sverige. Det hade varit ganska ovanligt innan, så moralens väktare fick mycket att säga.

1920-talet: Jazzmusik, och unga kvinnor i korta kjolar

Sent-1940-tal och tidigt 1950-tal: Serietidningar är för våldsamt.

1950-talet: Rockmusik (Synd inom Pingströrelsen, precis som dans och bio.)

1960-talets mitt-slut: Beatles frisyrer (för långt för pojkar)

Tidigt 1970-tal: ABBA ville bara tjäna pengar (kanske mer politik än moralpanik, men mest pengar tjänade nog ändå proggrörelsens artister)

Sent 1970-tal och tidigt 1980-tal: Videovåld

1970- och 80-talen samt tidigt 90-tal: Hårdrock kopplades till kyrkbränder.

1990-talets början: Debatten om våldsamma TV-spel tar på allvar fart.

1990-talets mitt: Levande rollspel

Oktober 1994: TV 3 Sverige avbryter Power Rangers, någon vecka där på slutar SVT sända Darkwing Duck

Mitten av 1990-talet: Internet var något nytt, hippt som bedömdes som skumt

Du har glömt jeans och T-shirt som vi införde som vardagsplagg i slutet på 50-talet (eller början på 60-talet??). Det var jobbarkläder då och i Stockholm kunde man bara köpa dem på Arbetarboden i gamla Klarakvarteren. "Knegarjävlar" skälldes vi för. Och vi ansågs fördärva "hyfsade" undomar.

Permalänk
Skrivet av serafim:

Du har glömt jeans och T-shirt som vi införde som vardagsplagg i slutet på 50-talet (eller början på 60-talet??). Det var jobbarkläder då och i Stockholm kunde man bara köpa dem på Arbetarboden i gamla Klarakvarteren. "Knegarjävlar" skälldes vi för. Och vi ansågs fördärva "hyfsade" undomar.

Fast det var väl snarare en kvarleva från 1800-talets jobbare kontra fina familjer.

Permalänk
Medlem

SVT ger frikyrkorna fritt spelrum och kyrkliga Siewert Öholm hetsar mot hårdrocken. Tyvärr har YouTube tystat en del av musiken.

fixade länken
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

SVT ger frikyrkorna fritt spelrum och kyrkliga Siewert Öholm hetsar mot hårdrocken.

Synd att Anders Tengner inte kontrade med att nämnda kristen hårdrock.