DeepMind spelar StarCraft II, live nu!

Permalänk
Relik 📜

DeepMind spelar StarCraft II, live nu!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Det gick tydligen rätt bra! DeepMind spöade MaNa med 5-0.

https://deepmind.com/blog/alphastar-mastering-real-time-strat...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha! Det var här det kom upp ja! Missade att tråden fanns här igår. Jäkla bra post @emilakered!
Jag kollade på det live (så missade att tråden kom upp här) och skickade in det som nyhetstips sen för det här är så jäkla spännande!

Det här är så stort alltså!
Visst är det kul att det hela visualiseras i ett spel som jag gillar att titta på också (väldans underhållande till och med), men det hela är så mycket större än spelsammanhanget! Det är en otrolig bedrift att lösa något så komplext som det här och användningsområdena är i det närmsta oändliga!
Nog för att det är fascinerande att se AIn ha överlägsen unit control på en nivå som människor inte klarar av. Det hade jag väl emellertid väntat mig att se typ i nuläget. Men nivån på de strategiska valen som görs om och om igen alltså! Den delen trodde jag faktiskt skulle ta längre tid! Helt tagen där!

Det här har sååå många användningsområden!
Eller att skicka ut robotar på mer komplexa uppdrag. Leta efter bränder i terräng som är okänd exemplevis. Det vi vanligen förknippar med robotar är att de är dumma och fastnar på till synes enkla hinder för de kan inte jobba med en komplex helhet och ta egna beslut hur man exempelvis tar sig loss eller kommer runt något. Med denna nivå av AI finns det otrolig potential för datorerna att själva bygga upp en bank av lösningar med ökad förståelse och möjlighet att anpassa sig till situationen!
Det här går att användas för att ta fram ekonomiska strategier och planer på ett mycket mer komplext sätt inom företag och stat och det går säkerligen att använda för att ge bättre analyser men även effektiva handlingsplaner i miljöfrågor. Infrastrukturplanering, lastbalansering i vattennät, ja allt möjligt.

Jag är helt enkelt väldigt imponerad!

Sidenote - det slutade väl egentligen 5-1 till AIn mot MaNa då det blev en liten revansch några dagar senare vilket visas i klippet ovan ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Hade förväntat mig mer mer eller mindre menlös micro och mer strategimisar från AI'n.

Sitter och lyssnar på första nu, för mig är esport aldrig bättre än castern. Det går för snabbt för mig för att jag ska själv kunna uppfatta vad som händer.

#SkyNet

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fluf:

Hade förväntat mig mer mer eller mindre menlös micro och mer strategimisar från AI'n.

Sitter och lyssnar på första nu, för mig är esport aldrig bättre än castern. Det går för snabbt för mig för att jag ska själv kunna uppfatta vad som händer.

#SkyNet

Jag tycker det är häftigt med avseende på AI-biten, men.. förstår otroligt lite av "esport-delen" så att säga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Enligt intervjun så hade AlphaStar (AI) spelat 200 år av starcraft mot sig "själv" innan de där matcherna.

Permalänk
Medlem

Ska bli minst sagt spännande att se när AI:n kan spela utan komplett kartkännedom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZ.se:

En skillnad mellan AI:n och människorna var att den förra såg hela spelplanen, medan människorna samlar in information genom att flytta runt kameran. Det låter som en ganska betyande fördel för AI:n, men analyser av matcherna pekar på att den koncentrerade sig på specifika områden, och bytte fokusområde ungefär lika ofta som människorna (30 gånger per minut).

Deepmind-gänget drar slutsatsen att AI:n vann för att den var överlägsen på att fatta strategiska beslut på både makro- och mikronivå, inte för att den reagerade och klickade snabbare eller hade bättre överblick.

Vore ju intressant att låta den spela utan att se hela kartan och vad resultatet blir på grund av detta.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spjakarn:

Ska bli minst sagt spännande att se när AI:n kan spela utan komplett kartkännedom

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det redan som jag förstod det. Fog of war är dolt för AIn. Det är en stor del av utmaningen just att fatta bra beslut utan fullständigt underlag.
Däremot har den en fördel med mer utzoomad kartvy i de första 10 matcherna. Verkade som att de tog bort detta i match 11 om jag förstod det rätt.

Men det där med överblicken lär inte göra så mycket skillnad tänker jag. Datorn kan zappa runt och titta på olika grejer 60 gånger i sekunden och få en generell överblick även utan det inzoomade läget så där är datorn helt enkelt bättre än människor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Är det An som är bra eller är det vi männidkor som suger på att spela spel?

Permalänk
Medlem

AI som "lär sig" genom att spela har väl funnits sen första Quake?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Inte oväntat.
Om man redan har AI som slår spelare i schack och Go så är detta inget speciellt egentligen.
Det är bara en tidsfråga innan det finns AI som ensamt slår alla lag i CS.
Inge speciellt.

Det jag vill se är verkliga robotar som kan ersätta människor i komplexa yrken. Då menar jag komplexa yrken, inte lastbilschaufför eller donken.

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt något om spelet och orkar inte titta på 3-timmars videon.
Men är AI'n en sån AI som är multitasker of doom utan input-restrictions och som kan se överallt samtidigt? Eller är den precis som en människa begränsad till informationen som faktiskt syns på skärmen och måste även AI'n flytta omkring en mus snarare än att bara "tänka" så händer det?
Är ju inte direkt rättvist om AI'n kan microa (eller vad man nu ska kalla det) alla enskilda enheterna individuellt samtidigt, jämfört med en människa som bara kan flytta en enhet eller grupp i taget

Permalänk
Sötast

Ja inte konstigt att folk blir rädda för framtiden / judgement day.

Tar inte många hundra års beräkning från en AI att inse att människan är ett hot emot sig själv samt mot AIn.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det gick tydligen rätt bra! DeepMind spöade MaNa med 5-0.

https://deepmind.com/blog/alphastar-mastering-real-time-strat...

Mana vann väl sista spelet? Eller är jag trög?

Kusligt i alla fall!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja inte konstigt att folk blir rädda för framtiden / judgement day.

Tar inte många hundra års beräkning från en AI att inse att människan är ett hot emot sig själv samt mot AIn.....

Skulle militära enheter gå att fjärrstyra helt och hållet, skulle ju denna AI redan kunna göra samma sak som den gör i spelet, fast i verkligheten. Skulle vi i framtiden också skapa robotar som kan bygga nya robotar...Då är vi inte så långt ifrån SkyNet

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan inte direkt något om spelet och orkar inte titta på 3-timmars videon.
Men är AI'n en sån AI som är multitasker of doom utan input-restrictions och som kan se överallt samtidigt? Eller är den precis som en människa begränsad till informationen som faktiskt syns på skärmen och måste även AI'n flytta omkring en mus snarare än att bara "tänka" så händer det?
Är ju inte direkt rättvist om AI'n kan microa (eller vad man nu ska kalla det) alla enskilda enheterna individuellt samtidigt, jämfört med en människa som bara kan flytta en enhet eller grupp i taget

Av det jag såg verkar det vara mer åt det senare. Den verkar kunna köra micro management av 3 eller fler armekluster samtidigt i olika delar av kartan. Inte riktigt rättvist.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Av det jag såg verkar det vara mer åt det senare. Den verkar kunna köra micro management av 3 eller fler armekluster samtidigt i olika delar av kartan. Inte riktigt rättvist.

Då är det ju typ som om två eller fler spelare skulle välja samma färg i Age of Empires 2, alla kan hjälpas åt och därför åstadkomma flera saker samtidigt jämfört med bara en person. Fast AI'n har ju då fortfarande fördelen att den inte kan råka motarbeta sig av misstag eftersom den vet vad den själv tänker till skillnad från två eller fler personer som inte vet vad varandra tänker och därför kan råka motarbeta varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan inte direkt något om spelet och orkar inte titta på 3-timmars videon.
Men är AI'n en sån AI som är multitasker of doom utan input-restrictions och som kan se överallt samtidigt? Eller är den precis som en människa begränsad till informationen som faktiskt syns på skärmen och måste även AI'n flytta omkring en mus snarare än att bara "tänka" så händer det?
Är ju inte direkt rättvist om AI'n kan microa (eller vad man nu ska kalla det) alla enskilda enheterna individuellt samtidigt, jämfört med en människa som bara kan flytta en enhet eller grupp i taget

Med reservation för att jag bara läst lite nyheter om detta utan att gå på djupet till originalkällor eller se hela streamen så verkar det vara lite av båda två.

Som jag förstått det är AI'n är begränsad till en mänsklig Actions Per Minute (APM), "klick hastighet" och har inte tillgång till mer information än vad en mänsklig spelare skulle kunna se på skärmen, inklusive minimap. Var AI'n hade en fördel är att den som sagt inte behövde flytta omkring sin vy utan kunde spendera sin tillåtna APM på att kontrollera units över hela kartan samtidigt utan att röra kameran.

Iofs kan en mänsklig spelare också hantera units över hela kartan med hotkeys och minimap men det är ju inte riktigt praktiskt möjligt med sådan precision som krävs här.

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen större än Go, Schack och Dota 2, då det är utan restriktions och mycket mer "lista ut vad motståndaren gör". Go och Schack spelas med öppna kort så att säga och Dota 2 har haft massor med restrictions som gimpat vilket gör att behovet för anpassning minskar, men i SC så måste den börja avgöra om den ska offra units för scouting osv... ska den satsa på tidiga units eller senare, osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Pfft.. Själv blev jag besegrad av AI redan första dagen som SC2 släpptes

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Härligt att de fortsätter lära deepmind en massa militärspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

*edit removed

Permalänk
Medlem

Kul att se!

Speciellt hur MaNa sökte efter fel i AI'ns beteende som han kunde utnyttja vilket han fann i sista matchen. (AI'n visste inte riktigt vad den skulle göra när han attackerade resurslinjen med drops). Eller hur AI'n lärde sig att det kan vara smart att mura av rampen annars kommer någon helt enkelt springa förbi utan vidare motstånd.

Men antar att det är precis som med Dota 2 AI'n där den enbart kan spela en specifik uppsättning, i detta fallet en mirror match med Protos. (Dota 2 AI'n kunde enbart köra mirror med Shadowfiend mid). Fortfarande imponerande.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Är det An som är bra eller är det vi männidkor som suger på att spela spel?

Skrivet av Chris_Kadaver:

AI som "lär sig" genom att spela har väl funnits sen första Quake?!

Skrivet av tumvanten:

Inte oväntat.
Om man redan har AI som slår spelare i schack och Go så är detta inget speciellt egentligen.
Det är bara en tidsfråga innan det finns AI som ensamt slår alla lag i CS.
Inge speciellt.

Det jag vill se är verkliga robotar som kan ersätta människor i komplexa yrken. Då menar jag komplexa yrken, inte lastbilschaufför eller donken.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan inte direkt något om spelet och orkar inte titta på 3-timmars videon.
Men är AI'n en sån AI som är multitasker of doom utan input-restrictions och som kan se överallt samtidigt? Eller är den precis som en människa begränsad till informationen som faktiskt syns på skärmen och måste även AI'n flytta omkring en mus snarare än att bara "tänka" så händer det?
Är ju inte direkt rättvist om AI'n kan microa (eller vad man nu ska kalla det) alla enskilda enheterna individuellt samtidigt, jämfört med en människa som bara kan flytta en enhet eller grupp i taget

Skrivet av Allexz:

Ja inte konstigt att folk blir rädda för framtiden / judgement day.

Tar inte många hundra års beräkning från en AI att inse att människan är ett hot emot sig själv samt mot AIn.....

Det är inget magiskt med datorer gjorda av kött.

En AI är en inte en replikation av programmerares bias, utan lär sig just motsvarande hur hjärnor fungerar.

Varför vi tror att vi är slutet på intelligenståget förstår jag verkligen inte.

Datorer utför redan nu "verkligt komplexa" yrken. En miniräknare slår människan på huvudräkning, så varför skulle inte maskiner kunna utföra allt möjligt?

Läs Nick Bostrom och återkom. Eller Max Tegmarks Life 3.0.

Permalänk
Medlem

@yeroz: Ja, det intressanta är i vilken utsträckning de kan vara fantasifulla och skapa nya lösningar. Exempelvis SC2 har ett väldigt flytande metaspel, och en AI som den som demonstreras här, som optimerats efter det metaspel som förelåg när den tränades, kommer aldrig kunna konkurrera på lång sikt, utvecklarna skulle vara tvungna att kontinuerligt göra nya versioner. Den klarar inte av att utföra de anpassningarna själv.

Permalänk
Medlem

Hur tacklar den Canon Rush varje runda? HAde varit intressant och se.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kom tillbaka när de har fått fram en AI som lyckas lista ut varför vuxna människor tar kort på sina måltider och delar på sociala medier, till andra vuxna människor som gör samma sak, fastän att ingen av parterna är det minsta intresserad av vad den andra äter.

När en AI kan förklara för mig vad det handlar om så börjar jag tala Nyspråk samma dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Inte oväntat.
Om man redan har AI som slår spelare i schack och Go så är detta inget speciellt egentligen.
Det är bara en tidsfråga innan det finns AI som ensamt slår alla lag i CS.
Inge speciellt.

Det jag vill se är verkliga robotar som kan ersätta människor i komplexa yrken. Då menar jag komplexa yrken, inte lastbilschaufför eller donken.

Skulle säga att Starcraft och liknande strategispel, är långt mer komplexa än CS. I CS handlar det mest om att ha en bra aim i första hand, och inte i närheten av lika strategiskt som Starcraft.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Kom tillbaka när de har fått fram en AI som lyckas lista ut varför vuxna människor tar kort på sina måltider och delar på sociala medier, till andra vuxna människor som gör samma sak, fastän att ingen av parterna är det minsta intresserad av vad den andra äter.

När en AI kan förklara för mig vad det handlar om så börjar jag tala Nyspråk samma dag.

Jag kan ge dig svaret, det handlar om bekräftelseknarkande människor.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |