AMD Ryzen "Matisse" med 12 kärnor och 24 trådar hittar ut i databas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Om de hade lanerat något på sin 14nm++++++++ nod så hade jag kunnat köpa det, men det är väl inte planen, utan nu är det väl deras 10nm som skall vara nästa lansering, och då blir det ju inte förutsägbart för fem öre längre. Intel har i många år sagt att "snart, snart... " så ska de ha klart sin 10nm nod men än har det ju inte fungerat så bra, så jag tror nog förutsägbarheten åker i soptunnan när de byter nod, och på 14nm+++++ lär vi inte se något mer. 9900K svettas som satan även fast värmespridaren är lödd så att de skulle kunna krama ur mer ur den noden tror jag är osannorlikt, och förmodligen för dyrt.

Hur varm tror du 2700X skulle vara vid 5Ghz?
Du kan inte jämföra 2 cpuer som är helt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har aldrig kört UserBenchmark, men efter att jämfört lite olika CPU-modeller med kända egenskaper går det att bilda sig en hyfsad uppfattning om vad som testas.

Likt t.ex. Cinebench verkar testerna för heltal och flyttal köras helt ur CPU-cache, så resultatet är i princip opåverkat av RAM hastighet. Som tur är finns lite specifika tester för RAM.

Givet att Zen2 har flyttals-IPC ~15 % högre än Zen+ i dessa tester pekar det på att ES-modellen som kördes på CES nog snurrade i ~4,0 GHz då Cinebench primärt är ett flyttalstest (av icke SSE/AVX optimerade slaget). Det högre resultatet för flyttal verkar vara en generell IPC-förbättring då Intels Pentium modeller (som saknar AVX) och övriga (som har AVX) presterar likvärdigt, d.v.s. flyttalstesterna i UserBenchmark verkar inte använda AVX.

För AVX är ju förväntningen att Zen2 är närmare dubbelt så snabb som Zen+ per cykel och kärna.

Att det bara är någon enstaka procent IPC förbättring för heltal är tyvärr att vänta. Stämmer väl överens med informationen man kan utläsa från de patchar AMD stoppat in i GCC 9.0 för Zen2. D.v.s. på heltalssidan är Zen2 i princip en krympt Zen+, prestanda per kärna kan ändå ökas bara man får upp frekvensen!

Vidare ger dessa resultat en vink om att det kanske inte finns någon eDRAM ("L4$") i I/O-kretsen. Uppenbart från RAM-latensen testerna att i alla fall denna ES-krets inte använder sig av något sådant (men kan ju även vara avstängt i detta läge).

Givet att Lisa Su i denna video säger "alla verkar ha upptäckt att det finns extra plats för en till CPU-krets på det som visades upp på CES, vi kommer har fler kärnor än 8 men vi avslöjar inte hur många" är min gissning att 12 kärnor nog blir toppsegmentet, i alla fall i första läget.

Dels för att ha något mer att lansera i framtiden, dels för att hålla en rimlig segmentering mot ThreadRipper och slutligen för att 105 W verkar vara gränsen för AM4 och blir kanske inte så roliga frekvenser med 16C/32T. I.o.f.s. kan man ju lyfta 105 W gränsen i kommande X570-chipset...

Går även att göra en skattning på hur mycket I/O-kretsen ökar latens mot RAM jämfört med den integrerade minneskontrollern i Zen/Zen+. Att det skulle öka var ju att vänta, men tycker det ser ut som AMD gjort ett bra jobb att hålla nere latens trots återgång till en hederlig "front-side bus". Verkar bara handla om 10 ns (ca 10-15 % beroende på hur låg latens RAM har, lägre latens på RAM ger större relativ skillnad).

Blir väldigt spännande att se hur spel hanterar CPU-modeller med två CPU-kretsar. Rätt övertygad att 8C modellen med en CPU-krets kommer prestera bättre i spel jämfört med 12C modellen, frågan är mest hur stor skillnaden blir. Kanske inte alls blir en stor skillnad om man fått till latens mot RAM på ett bra sätt.

Sen är ju frågan OM 8c-modellerna kommer med en 8c die + en dummy die, eller om dessa blir splittrade i 4c + 4c dies (d.v.s. defekta 8c dies), medan de fullt fungerande 8c död kommer att användas i 12c och 16c CPU:erna...? Eller blir det kanske lite av ett lotteri...?

EDIT: Hur skiljer sig för övrigt Skylakes Integer performance mot Ryzens?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Youhna:

Rätta mig om jag har fel, men använder inte zen Infinity fabric för att kommunisera med cache, vilket i sin tur arberar snabbare baserat på ram hastigheten? Eller blandar jag ihop hur saker fungerar?

Infinity Fabric är inte iblandad i cache för Zen.

Finns en L3$ per CCX. En stor orsak till att man inte har fler kärnor än fyra per CCX är att L3$ (som är uppdelad i fyra block om 2 MB var) är kopplad till fyra kärnor via en cross-bar.

Komplexiteten att bygga en cross-bar ökar exponentiellt med antalet anslutningar, vilket i detta fall betyder att antalet transistorer för att realisera anslutningarna ökar exponentiellt. Fördelen med en cross-bar är att alla punkter har samma latens, något som inte är fallet med en ring-buss eller en mesh (som Intel använder).

Skrivet av Icte:

Sen är ju frågan OM 8c-modellerna kommer med en 8c die + en dummy die, eller om dessa blir splittrade i 4c + 4c dies (d.v.s. defekta 8c dies), medan de fullt fungerande 8c död kommer att användas i 12c och 16c CPU:erna...? Eller blir det kanske lite av ett lotteri...?

Ser ingen som helst anledning varför de skulle köra 8C varianten som 4C+4C. CPUn man visade upp på CES var ju en 8C och det är på alla relevanta sätt den bättre konfigurationen för skrivbordet.

Skrivet av Icte:

EDIT: Hur skiljer sig för övrigt Skylakes Integer performance mot Ryzens?

Går aldrig att ge ett entydigt svar på relativ IPC, varierar en hel del mellan olika laster. I spel verkar det ligga på ~20 %, i de tolv deltester för heltal i GB4 varierar det rätt mycket mellan de olika deltesterna, genomsnittet hamnar på strax under 20 %.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är mer nyfiken på hur Zen2 står sig i spelprestanda ca 1 år efter nya konsolerna kommer, om nu dessa också kommer med Zen2...

Edit: Menar givetvis spel som utvecklats mot just nya konsolerna och arkitekturen..

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast "punkt" där gäller ju bara om det enda du bryr dig om är CB. En del kör lite andra saker också.

Faktum är att redan Zen har högre IPC än Skylake för det som är flaskhals för CB. Inte helt oväntat då Zens teoretiska back-end kapacitet faktiskt är upp till dubbelt så hög som Skylake i det läget.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14669?key=f6a59c97a8e1c2b657a4e46a5137f098

Spel och andra saker som primärt har heltalskapacitet som flaskhals visar ju en annan bild
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14658?key=b658433cad2659d5a3b9f5d745311d18

Kan tyckas märkligt att AMD i det läget verkar prioritera flyttalsprestanda i Zen2. Men kanske är så att Lisa Su kan sin Art of War?

"So in war, the way is to avoid what is strong and to strike at what is weak"

AMD kan i nuläget inte ge sig på Intel i de generella fallen, man lyckades t.ex. bara kapa åt sig 2 % av servermarknaden trots alla problem Intel hade. Däremot har man lyckas rätt väl inom HPC-området, där är flyttal extremt viktigt!

Skulle förvåna mig rejält om Zen2 kliver förbi Skylake i spelprestanda, men vi lär få se om ca ett halvår (gissar att lanseringen blir till "back-to-school" perioden, känns vettigast affärsmässigt).

Jag menade inte enbart i Cinebench. Ber om ursäkt ifall det var luddigt.

Om vi tar spel som exempel istället, om Zen2 ger högre FPS i spel än 9900K när den släpps så är den ju snabbast, punkt.

Men visst, vi har inte fått se jämförande speltester än, och det är väl förmodligen för att de ES de hade att tillgå vid CES-presentationen inte klår 9900K i spel, så det vore ganska poänglöst att visa spelprestanda.

Samtidigt måste de ju göra det så småningom, eftersom spelprestana är det som ZEN halkar efter på, och det som gör att många istället väljer Intel, så jag tror nog att de faktskt jobbar på att optimera även heltalsprestanda. Och kan de inte komma förbi Intel så kanske de åtminstonne kan göra gapet försumbart? Idag är uppenbarligen den skillnaden för stor för många så de skulle vinna rejält på att minska den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Youhna:

Rätta mig om jag har fel, men använder inte zen Infinity fabric för att kommunisera med cache, vilket i sin tur arberar snabbare baserat på ram hastigheten? Eller blandar jag ihop hur saker fungerar?

Så vill jag oxå minnas att IF och RAM-minnes hastigheten hör ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hur varm tror du 2700X skulle vara vid 5Ghz?
Du kan inte jämföra 2 cpuer som är helt olika.

Det gör jag inte heller. Jag jämför inte alls. Se det stycket endast som ett torrt konstaterande att 9900K svettas som satan, så det är för mig osannorlikt att de släpper en "10900K" på samma nod, eftersom det faktum att 9900K blir såpass varm pekar på att noden nått vägs ände.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ett ingenjörsexemplar, de har nästan alltid lägre klockfrekvenser än de slutliga modellerna som når ut till oss konsumenter.

Nämnvärt är att Ryzen gen 1 gick från sample till release med 800 mer mhz afaik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Går även att göra en skattning på hur mycket I/O-kretsen ökar latens mot RAM jämfört med den integrerade minneskontrollern i Zen/Zen+. Att det skulle öka var ju att vänta, men tycker det ser ut som AMD gjort ett bra jobb att hålla nere latens trots återgång till en hederlig "front-side bus". Verkar bara handla om 10 ns (ca 10-15 % beroende på hur låg latens RAM har, lägre latens på RAM ger större relativ skillnad).

Jag har en fråga om HBM skulle kunna ha en inverkan på att reducera latensen som i normalfallet skulle gå till RAM. Vi vet sedan tidigare att AMD har en specifik avdelning som arbetar med att integrera HBM till systemminne. Eller skulle det bara passa som en typ av delat minne mellan CPU och GPU chiplets?

Skrivet av Yoshman:

Kan tyckas märkligt att AMD i det läget verkar prioritera flyttalsprestanda i Zen2. Men kanske är så att Lisa Su kan sin Art of War?

"So in war, the way is to avoid what is strong and to strike at what is weak"

Det var ju hon själv som skrev boken. Lisa "Sun T"Su.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

9900k behöver inte bli rätt tam även om AMD kommer med 16 kärnor för mainstream. Dem flesta spel och nästan alla esports-titlar är helt beroende av singeltråd-prestanda fortfarande och då köttar en 7600k vilken AMD cpu som helst. Om AMD inte tar upp kampen om IPC och kockfrekvens så kommer många fortsätta köpa Intel.

8 kärnor är mer än tillräckligt i många år framöver. Hade hellre sett att Zen 2 lagt krut på IPC och klockfrekvens...

Multicore är delvis en fix på problemet med ökande strömläckage när linjebredden minskar. Man kompenserar lägre frekvens som ger lägre läckage, med fler kärnor som också förhoppningsvis inte kör samtidigt resp körs kontinuerligt, så att total värmeffekt hålls nere.
Så lyckas man få nytta av den större chipytan men kanske inte kontinuerligt högrr frekvens när linjebredden minskas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är värt att nämna att 1333MHz är vad vi på Sweclockers och butiker/tillverkare kallar för 2666MHz. Right?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det verkligen så eller är det en typo från nyhetsroboten?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är det verkligen så eller är det en typo från nyhetsroboten?

Jag vet inte vad du menar men det är @wittwang som har skrivit artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vet inte vad du menar men det är @wittwang som har skrivit artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förtydligar: Hastigheten på minnet är det som jag undrar över?
Är det svårt för dig eller skriver jag så illa?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag förtydligar: Hastigheten på minnet är det som jag undrar över?
Är det svårt för dig eller skriver jag så illa?

Du tappade mig när du började prata om robotar. Det står 1333 MHz i artikeln vilket borde bli x2 = 2666 MHz? (DDR)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

1333x2 ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

9900k behöver inte bli rätt tam även om AMD kommer med 16 kärnor för mainstream. Dem flesta spel och nästan alla esports-titlar är helt beroende av singeltråd-prestanda fortfarande och då köttar en 7600k vilken AMD cpu som helst. Om AMD inte tar upp kampen om IPC och kockfrekvens så kommer många fortsätta köpa Intel.

8 kärnor är mer än tillräckligt i många år framöver. Hade hellre sett att Zen 2 lagt krut på IPC och klockfrekvens...

Vem säger att Zen 2 inte lagt krutet på IPC och klockfrekvens?

Skrivet av anon298854:

Kommer nog bli en bra CPU för program som kan hantera många kärnor men usel spel CPU med den låga frekvensen.

Vet inte om du trollar eller inte men du verkar missat att det står ES. Alltså engineering sample och därför är klockfrekvenserna inte satta. Var ju samma sak när Ryzen 1 släpptes när rykten angående ES på klockfrekvenser av 3,1 GHz for omkring fram till typ en månad innan lansering. Sedan om Ryzen 2 inte är uselt för spel så kommer nog inte Ryzen 3 vara usel för spel.

Skrivet av Zargoz:

Jobbar de ens med annan plattform än am4?

Skickades från m.sweclockers.com

Både Rome och Threadripper har egna sockets. Threadripper är på TR4 och Epyc (alltså Rome) är på SP3 socketen.

Skrivet av Ryssfemma:

Så AMD tänker släppa den 2-3 månader innan Intels nya line up? Varför skryter man om att man levererar bättre än intel om man ändå alltid försöker ligga ett steg bakåt mot konkurrenterna

Skickades från m.sweclockers.com

Intel är dock ett år bort (minst) med sina 10nm för annat än laptops för låg strömförbrukning (som kommer någongång under Q4 2018). Sedan om man lanserar 2-3 månader före.. hur är man då efter?

Skrivet av Ryssfemma:

intel är forutsägbara med sina lanseringar och jo, du får absolut tag på en cpu men när alla bokar ifrån samma butik som typ inet klart folk kommer få produkterna sent. Du kallar Intels för papperslansering men AMD skryter nu redan i början på året att de klår 9900k.

Skickades från m.sweclockers.com

Huh?

Skrivet av arowe17:

Och folk klagar på att Nvidias namnschema är bökigt med nya GTX.. AMD har tagitförstapriset, och Nvidia ligger på en stabil andraplats.

Är verkligen AMD sämre än Intel som blandar 2, 4 och 6 kärniga processorer under namnet i7 samt HEDT med "Vanliga konsumentprocessorer" under namnet i9?

Skrivet av anon298854:

Hur varm tror du 2700X skulle vara vid 5Ghz?
Du kan inte jämföra 2 cpuer som är helt olika.

Så klart kan man det?

Skrivet av Blitz86:

Nämnvärt är att Ryzen gen 1 gick från sample till release med 800 mer mhz afaik.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt. På en nod som var lämpad för låg strömförbrukning med nackdelen att man slog i taket för klockfrekvenser ganska snabbt. TSMCs nod ska tydligen vara betydligt mer klockvänlig samt mer presterande sett till IPC än vad GlobalFounds 14nm var (alltså noden för Zen och Zen+).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du tappade mig när du började prata om robotar. Det står 1333 MHz i artikeln vilket borde bli x2 = 2666 MHz? (DDR)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon298854:

1333x2 ja

Verkar vara lite skumt då när jag själv kör detta får mitt värde direkt i 3200MHz?!

https://www.userbenchmark.com/UserRun/14130248

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Verkar vara lite skumt då när jag själv kör detta får mitt värde direkt i 3200MHz?!

https://www.userbenchmark.com/UserRun/14130248

Hm, yes. Nu blev jag osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Om nu inte testet visar fel på grund av att det är ES (men varför skulle det?) så lär dom köra en sticka plus att deras officiella ramhastighet var 2666MHz på 2000-serien. Alltså är det två faktorer som bör öka på prestandan rätt gött endast där när man trycker dit en sticka till plus öka ramhastigheten med det dubbla och t.om mer om man överklockar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av ClintBeastwood:

Är värt att nämna att 1333MHz är vad vi på Sweclockers och butiker/tillverkare kallar för 2666MHz. Right?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jalle64:

Är det verkligen så eller är det en typo från nyhetsroboten?

Precis som @ClintBeastwood skriver så är det jag som författat, sist jag kollade var jag fortfarande ganska organisk @Jalle64

Som jag uppfattar det handlar det om DDR4 med väldigt låga frekvenser och alltså inte hälften av hastigheten, som annars ofta är fallet i andra program och prestandatester. När man tittar på andra tester för specifika system hos Userbenchmark anges exempelvis 3 200 MHz (länk till ett slumpmässigt test), och jag misstänker att 1 333 MHz alltså bör vara frekvensen som gäller för aktuella 4 GB-sticka.

Eftersom det handlar om ett ingenjörsexemplar av processorn och någon specialvariant av moderkort/styrkrets (AMD Myrtle-MTS) är det ju inte helt osannolikt att stöd för högre minnesfrekvenser ligger lite längre fram i tiden. Det är ju därutöver möjligt att programmet läser av specifikationen felaktigt, också det p.g.a det tidiga stadiet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wittwang:

Precis som @ClintBeastwood skriver så är det jag som författat, sist jag kollade var jag fortfarande ganska organisk @Jalle64

Som jag uppfattar det handlar det om DDR4 med väldigt låga frekvenser och alltså inte hälften av hastigheten, som annars ofta är fallet i andra program och prestandatester. När man tittar på andra tester för specifika system hos Userbenchmark anges exempelvis 3 200 MHz (länk till ett slumpmässigt test), och jag misstänker att 1 333 MHz alltså bör vara frekvensen som gäller för aktuella 4 GB-sticka.

Eftersom det handlar om ett ingenjörsexemplar av processorn och någon specialvariant av moderkort/styrkrets (AMD Myrtle-MTS) är det ju inte helt osannolikt att stöd för högre minnesfrekvenser ligger lite längre fram i tiden. Det är ju därutöver möjligt att programmet läser av specifikationen felaktigt, också det p.g.a det tidiga stadiet

Hmm dessutom drar den mer minne an vad den har enligt benchen...
Sorry för min robotanekdot.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ska bli kul när dessa cpuer kommer om ca 6 månader. Hade hoppats på tidigare släpp men dom kanske tog tillfället i akt när intel har lite problem och förfinar och finslipar den ytteligare.
Personligen tror jag intel fortfarande kommer ha en marginell fördel på IPC området men det lär inte vara mycket. En mycket intressant och helt avgörande faktor kommer nog vara klock hastigheten om vi utgår från att Ipcn är väldigt nära intel. Eller kanske snarare för oss nördar : OC potentialen. Minns min sandybridge som jag kunde höja från 3.3ghz på alla kärnor stock till 4.3ghz utan mycket meck alls. Vanligt var mellan 4.5-5ghz vilket är en rätt massiv boost från grund frekvensen på alla kärnor.
Få se om amd lyckas med något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Någon överklockningsfest blir det inte, AMD kommer troligen att lägga sig nära dess max precis som med Ryzen 2. Varför? Därför att Intel redan har piskat upp Coffee Lake Refresh till sitt max, ska det slås i stock så blir det av nödvändighet inga relaxade frekvenser även om IPC är bra. Men räkna med ytterligare förbättrad XFR/PBO så att det slipper bli en extra braskamin i hemmen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Någon överklockningsfest blir det inte, AMD kommer troligen att lägga sig nära dess max precis som med Ryzen 2. Varför? Därför att Intel redan har piskat upp Coffee Lake Refresh till sitt max, ska det slås i stock så blir det av nödvändighet inga relaxade frekvenser även om IPC är bra. Men räkna med ytterligare förbättrad XFR/PBO så att det slipper bli en extra braskamin i hemmen.

Just TSMCs 7nm nod ska tydligen vara väldigt klockningsvänlig. Bara det pekar mot att Zen2 kommer att klocka bättre än GlobalFos 14nm som var snarare mer strömsnål. Med andra ord... taket kommer att ökas. Med hur mycket kan bara framtiden peka på däremot skulle jag bli väääldigt förvånad om man inte ökade klockfrekvenserna ganska mycket.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon298854:

Högre klockfrekvens tack 😜

Skrivet av Vash:

Hoppas att dom får upp enkeltrådat lite till, annars känns antalet kärnor mer som en kompensation för avsaknaden av enkeltrådad prestanda. Lite som med dagens ryzen. Men tror nog slutprodukten kommer ha betydligt högre frekvenser.

Skrivet av Markusas:

Hade gärna sett att AMD gör en model med 8 kärnor med Ryzligt höga klockfrekvenser. Gärna 5.0Ghz+

Det är till Intels fördel att spelmarknaden ligger efter när det kommer till flertrådad prestanda.
Dels är det en skvätt lathet från utvecklarna, men också avsaknaden av uppdaterade verktyg till utvecklarna som gör att mycket fortfarande hänger kvar med gamla verktyg som saknar flertrådad optmering.
Visst har det börjat synas lite fler exempel på spel som nyttjar flera trådar, men det är fortfarande långt ifrån optimalt.

Jag börjar se en separation av marknaden där Intel kommer vara de som regerar i den singeltrådade/få-trådade arbeten, medans AMD regerar i det som är flertrådat.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Spännande att följa det här! Hoppas att det kommer mer info snart. 😀 Har aldrig någonsin följt en lansering av en ny processorserie på detta viset förr. Blir nice när man får reda på frekvenser och priser.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

@ElWeed: Och hoppas att PRIME X370-PRO får en bios uppdatering så det bara är att lyfta kylaren och byta CPU. Dock inte säkert då de första M4 moderkorten är out of the upgrade cycle.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/aevnsp/not_all_am4_main...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@ElWeed: Och hoppas att PRIME X370-PRO får en bios uppdatering så det bara är att lyfta kylaren och byta CPU. Dock inte säkert då de första M4 moderkorten är out of the upgrade cycle.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/aevnsp/not_all_am4_main...

Jag förstår om AMD inte kan hålla tillbaka utvecklingen men det borde dom ha tänkt på innan. När b350 först släpptes sa dom inget om det. Jävligt dålig stil om så är fallet.

Tänk alla köpråd man sett där användare rekommenderade b350 och följt vad AMD sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@SysGhost: Spelföretagen fokuserar väl mest på konsoll platformen där har fokus varit 8 kärnor och låga frekvenser, om något så borde de väl gynnat ryzen? Tror att de finns en övertro på å lösa alla problem med flera kärnor å trådar. Alla laster går inte fördela oändligt å det handlar inte bara om lathet hos utvecklare.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag förstår om AMD inte kan hålla tillbaka utvecklingen men det borde dom ha tänkt på innan. När b350 först släpptes sa dom inget om det. Jävligt dålig stil om så är fallet.

Tänk alla köpråd man sett där användare rekommenderade b350 och följt vad AMD sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att det är bra stil om det innebär stora förbättringar av plattformen, bakåt kompabilitet för dom inte vill uppgradera sin plattform ska inte hålla tillbaka utvecklingen. Dessutom verkar moderkortstillverkarna ha snålat mer än lovligt på tidiga AM4 moderkort vilket komplicerar bilden och som dom fått kritik av AMD för, nu när plattformen blir mer attraktiv kommer vi förmodligen se att dom lägger lite mer krut på moderkorten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||