Kunna länka till underrubrik i artikel

Permalänk
99:e percentilen

Kunna länka till underrubrik i artikel

Det är ganska ofta man vill länka till en specifik del i en artikel, till exempel Anslutningar här eller Prestandaindex för DirectX 12 här. Detta går dock inte.

Jag föreslår därför att lägga till ID:n på alla underrubriker, som till exempel GitHub gör i readme-filer. Se till exempel hur jag kan länka direkt till underrubriken Functionality.

Att direktlänka så skulle förstås underlättas kraftigt om det, likt på GitHub, gick att få fram länken till en viss underrubrik genom att hovra över den, men det tycker jag inte är nödvändigt. Det går ju också enkelt att lägga till i efterhand, om man börjar med att bara lägga till ID:n på underrubriker.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

@Alling

Jag gillar den här idén, det skulle kunna kombineras med en förteckning i början av guider/artiklar som länkar till olika relevanta delar av texten. Det hade gjort långa artiklar mer lättöverskådliga. Men jag kan dock inte uttala mig om hur tekniskt genomförbart det skulle vara, så vi får undersöka det. Tack för feedback!

Permalänk
99:e percentilen

Hur har det gått? Inte helt trivialt att att implementera detta korrekt förstås. Det naiva sättet – att bara låta varje rubrik få en slug beräknad från sitt innehåll, som på GitHub – skulle ju innebära att länkar går sönder om rubriken de länkar till ändras. Länken skulle dock fortfarande fungera delvis, men inte till den specifika rubriken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Det är tyvärr ingenting som vi har tagit vidare ännu. Jag tycker också att det är en bra idé men andra saker har blivit prioriterade som viktigare just nu. Men jag ska se till att lyfta förslaget på nytt så får vi se!