Permalänk
Medlem

RTX 2080, spelen fryser

Tvingades köpa nytt GPU och moderkort då jag lyckades skada båda två i ett tidigare bygge.

Köpte mig ett Asus dual RTX 2080 och Asus PRIME H270-PRO moderkort.

Första dagarna fungerade allt som det skall, men nu fryser spleen. Själva datorn fortsätter fungera normal, men spelet fryser och måste avslutas via task manager. Det händer bland annat i Overwatch och Black Ops 4 (båda via battlenet).

Tänkte först att det Kunde vara problem med battlenet, men även i 3D marks timespy extreme stress test så blir det error efter allt mellan 30sek- ett par minuter.

Har testat att gå tillbaka med Nvidias drivrutin till den senaste som fungerade utan problem, men det hjälpte inte.

Specs:
asus dual RTX 2080 (inte överklockat)
intel 7700k
Asus PRIME H270-PRO
Corsair RM850X PSU
corsair vengance 2x8 GB ram (3200 mhz)

Har googlat en hel del utan resultat...

Permalänk
Medlem

1. Kört DDU inan du installerat kortet drivrutiner? borde inte behövas om allt är nytt och inget annat grafikkort har suttit i burken innan

3. Bios update ??

3. Uppdaterat windows 10 till version 1809? Det gjorde stor skillnad för mig som också har rtx 2080 hade problem med micro lagg innan jag laddade ner version 1809 till windows

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

@macbang: Jo, windows är uppdaterat.

Skall testa med DDU nu, har endast avinstallerat dem i device manager. Något tips på vilken drivrutin jag borde pröva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

@macbang: Jo, windows är uppdaterat.

Skall testa med DDU nu, har endast avinstallerat dem i device manager. Något tips på vilken drivrutin jag borde pröva?

Nyaste självklart samt kolla igenom bios mjukvaran till ditt moderkort.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Eftersom din CPU har
Grafikprocessor Intel HD Graphics 630

kolla så inte de krockar, installera senaste drivers till Intel HD Grahpics hade liknande problem med min.

Permalänk
Medlem

@downup:
Hur kollar jag att de inte krockar?

Installerade senast BIOS, och använde mig av DDU för att avinstallera drivrutinerna och installera om dem (med nätkabeln utdragen). Samma problem, frös vid 30sek i Time Spy extreme stress test.

Update: Testade att sänka memory clocken på GPU med ca 200mhz, nu crashade det åtminstånte inte I stress testet under 5-10 min test. Bara det inte är kortet som är trasigt.

Permalänk

har du windows 10 med uppgraderingen 1809 så är det garanterat det!
1803 funkar bäst!

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem

Jag hoppa på en Asus dual RTX 2070 själv och jag har endast märkt att GPU Tweak II "kan ge stuttering (påverka) och det är lätt att testa om det skulle vara den rackarn.
Annars väldigt nöjd! bra kylare, tyst och, 11 år senare kan man maxa Crysis..

Permalänk
Medlem

Installerade om hela windows (dock till 1809), och exakt samma problem kvarstår. Kan det bero på RAM-stickorna?

Men om det nu fungerar bättre när memoryclocken på GPU är underklockat så är det väll ändå högst antagligen GPU det är fel på? Konstigt att jag inte lyckas hitta några liknande fall.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator så vore det kanon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Du har inte bara ställt upp frekvensen på RAM-minnet utan att aktivera XMP profil? Jag fick liknande problem när jag gjorde det.

Permalänk
Medlem

@Amerald: Testade med XMP on och off utan resultat, sänkte även på RAM-klocken men samma problem återstod.

Permalänk
Medlem

Skall idag och testa med endast 1 RAM-sticka, och underclocka minnet på grafikkortet rejält för att se om det fungerar och i så fall byta ut det mot ett nytt.

Visade sig dock att proshop kräver att man har bland annat allt som kom med grafikortet kvar och själva lådan kvar vilket jag förståss inte har...

Permalänk
Medlem

Prova att byt kablarna till strömmen på GPU:n det borde följa med en uppsättning till i lådan till det agget, och kör inte en splitter ip den utan 2 kablar ut ur psu och 2 kablar in i gpu, och kolla om det blir bättre

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@Tip Top: Tack, skall även testa det! Kör för tillfället cablemod-kablar, så finns ju en möjlighet att de är fel på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

@Tip Top: Tack, skall även testa det! Kör för tillfället cablemod-kablar, så finns ju en möjlighet att de är fel på dem.

har du dubbla kablar till grafikortet så du inte bara använder 1 som är splittad

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

@AndersBlomdahl: Jepp, det har jag. Och nätagget är relativt nytt.

Permalänk
Medlem

Testade med andra kablar, samma resultat.

Testade även att underklocka grafkminnet med 500mhz och då frös det inte överhuvudtaget i något stress-test.

Permalänk
Medlem

Låter som om det är Fel på det kortet tyvärr

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Det är ju inte öppet köp "lämna tillbaka" det är ju fel på kortet.. (?) och kortet har ju väl garanti om det så ska skickas hela vägen till ASUS.
Prova maila ASUS och fråga vad dem tycker du ska göra i detta fallet.
Hoppas det löser sig.

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

Det är ju inte öppet köp "lämna tillbaka" det är ju fel på kortet.. (?) och kortet har ju väl garanti om det så ska skickas hela vägen till ASUS.
Prova maila ASUS och fråga vad dem tycker du ska göra i detta fallet.
Hoppas det löser sig.

Rätt säker på att Asus inte tar emot reklamationer för komponenter utan du får vända dig till återförsäljaren

Det du absolut borde (måste) göra är att testa kortet i en annan dator. Om du har möjlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yttergrund:

Rätt säker på att Asus inte tar emot reklamationer för komponenter utan du får vända dig till återförsäljaren

Det du absolut borde (måste) göra är att testa kortet i en annan dator. Om du har möjlighet

Ok, aldrig behövt gå den vägen själv.. men så skulle asså inte garantin gälla för reparation om man inte har lådan kvar liksom? lite där jag fastna med mitt (wh0t?!) var mer än vad jag visste I så fall, jag sparar dock mina för att man ska väl sälja den en dag lite tjusigt.

Permalänk
Medlem

Asus tar tillbaka kortet bara regga det på deras hemsida så fixar dom det gjorde det med en asus skärm
fick en ny hem till dörren och så tog dom den gamla med sig

https://www.asus.com/support/

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, skall vara i kontakt med Asus ikväll. Proshop verkade överlags inte som en butik man vill RMA någonting åt.

Har tyvärr inte möjlighet att pröva kortet i en annan dator, så skall ännu ta och testa med 1 ram-sticka, och med processorns egna grafik för att utesluta att felet är annanstansifrån.

Permalänk
Medlem

@feliz: Litet tips om du skulle finna tid att felsöka mer- avinstallera eventuella ASUS mjukvaror typ AI suite osv som tillhör moderkortet. De är kaos.

Man kan tycka att om det hjälper att clocka ner VRAM så borde det vara gpu, men man vet aldrig om AI Suite kanske påverkar PCIE, för mig orsakade det spontana reboots som ibland krävde bios reset även när det bara låg igång i bakgrunden.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@Shiprat: Tack för tipset, men vad jag minns har jag inte installerat några Asus mjukvaror överhuvudtaget Ser inget mervärde av deras program.

Permalänk
Medlem

Hej,

Skulle börja med att kolla händelseloggar/event viewer i Windows. Kolla under system-fliken i samband med att dessa 3d-applikationer hänger sig. Leta efter gula utropsikoner eller röda kryss. Ofta dyker sådana upp med lite mer ledtrådar om vad det är som kraschar och varför.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Okej, visste inte om att Windows hade en sådan funktion, skall ta och kolla ikväll!

Permalänk
Medlem

@feliz: funnits sedan windows vista åtminstone, tidigare var det nog bara windows server/nt som haft det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Alltid lär man sig något nytt

Det här dök upp:
The description for Event ID 13 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\Video3
Graphics SM Warp Exception on (GPC 3, TPC 0, SM 1): Illegal Instruction Encoding

The message resource is present but the message was not found in the message table