Råd för uppgradering av grafiken

Permalänk

Råd för uppgradering av grafiken

Hjälp en gammal förälder som ska uppgradera sonens dator lite...

För några år sen fick han en dator för att spela på, den var redan då begagnad, men då spelade han inte så krävande spel utan det var mest Minecraft som gällde. Numera är det Fortnite som gäller och det ställer lite högre krav på prestanda och han klagar ganska högljutt.

Vi kommer inte i dagsläget att köpa nån ny dator åt honom utan tittar just nu efter ett nytt grafikkort då jag tror det är där skon klämmer.

Datorn har en AMD FX8350, den har 16 Gb minne (Ballistix Tactical). När den köptes satt det ett GTX660 i den. Sen köpte vi ett R9 280x, men även fast testerna visade på bättre prestanda så fick han sämre framerate i Fortnite så det fick inte vara kvar, Nu har han ett RX470 och då vi sålt av de gamla grafikkorten så tänkte jag att vi kanske kan investera de pengarna i ytterligare ett nytt kort till honom.

Budgeten är väl upp till 1500:- ungefär och jag tittar förstås på begagnatmarknaden. Vad ger bäst prestanda (i Fortnite) för de pengarna? Jag tänker att GTX970 eller kanske 1060 ligger inom budget. Vad finns från AMD som ger motsvarande eller bättre prestanda. Är det märkbart bättre än RX470 så det är idé att krångla?

Jag kommer också att flytta över allt på ett nytt moderkort då hans nuvarande är ganska dåligt och vi därmed inte kan utnyttja minnenas fulla hastighet. De kör idag på 1333 men är specade på 1600 och borde kanske gå att köra ännu lite högre om moderkortet stöder det.

Tacksam för alla råd jag kan få!

Permalänk
Medlem

RX 470 borde lätt kunna driva Fortnite. Jag skulle nog tro att det är processorn som inte riktigt hänger med. Vilken upplösning (och Hz) spelar han i dock?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippegubben:

Hjälp en gammal förälder som ska uppgradera sonens dator lite...

För några år sen fick han en dator för att spela på, den var redan då begagnad, men då spelade han inte så krävande spel utan det var mest Minecraft som gällde. Numera är det Fortnite som gäller och det ställer lite högre krav på prestanda och han klagar ganska högljutt.

Vi kommer inte i dagsläget att köpa nån ny dator åt honom utan tittar just nu efter ett nytt grafikkort då jag tror det är där skon klämmer.

Datorn har en AMD FX8350, den har 16 Gb minne (Ballistix Tactical). När den köptes satt det ett GTX660 i den. Sen köpte vi ett R9 280x, men även fast testerna visade på bättre prestanda så fick han sämre framerate i Fortnite så det fick inte vara kvar, Nu har han ett RX470 och då vi sålt av de gamla grafikkorten så tänkte jag att vi kanske kan investera de pengarna i ytterligare ett nytt kort till honom.

Budgeten är väl upp till 1500:- ungefär och jag tittar förstås på begagnatmarknaden. Vad ger bäst prestanda (i Fortnite) för de pengarna? Jag tänker att GTX970 eller kanske 1060 ligger inom budget. Vad finns från AMD som ger motsvarande eller bättre prestanda. Är det märkbart bättre än RX470 så det är idé att krångla?

Jag kommer också att flytta över allt på ett nytt moderkort då hans nuvarande är ganska dåligt och vi därmed inte kan utnyttja minnenas fulla hastighet. De kör idag på 1333 men är specade på 1600 och borde kanske gå att köra ännu lite högre om moderkortet stöder det.

Tacksam för alla råd jag kan få!

Hej!

Just Fortnite (spel med Unreal Engine 4) trivs bäst med Nvidia kort. För pengen är helt klart ett 1060 det bästa alternativet, ska han dessutom ha kortet ett tag är det tveklöst 6gb versionen du ska ha.

Beroende på pris, kan även 980Ti eller ett 980 vara kompetent nog. Som sagt, håll dig bara till Nvidia korten för just Fortnite.

Permalänk
Skrivet av Decster:

RX 470 borde lätt kunna driva Fortnite. Jag skulle nog tro att det är processorn som inte riktigt hänger med. Vilken upplösning (och Hz) spelar han i dock?

Vet inte vilken upplösning han kör, men så högt som han kan utan att det laggar... Skulle gisssa 1600x900 då han tyckte det blev enkklare att sikta med lite lägre. Skärmen är inget märkvärdigt, så säkert inte mer än 60Hz.

Svårt att veta var flaskhalsen sitter gissar jag, med kanske skulle man byta moderkortet först, försöka optimera minnet lite och kanske titta på om det går att skrämma upp processorn lite mer innan man byter grafiken?
Vore ju kul att titta lite närmare på det där med överklockning, inget jag nånsin pillat med, men ser att nyare moderkort stöder det lite mer "out of the box" numera, så jag kanske vågar testa lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippegubben:

Svårt att veta var flaskhalsen sitter gissar jag, med kanske skulle man byta moderkortet först, försöka optimera minnet lite och kanske titta på om det går att skrämma upp processorn lite mer innan man byter grafiken?
Vore ju kul att titta lite närmare på det där med överklockning, inget jag nånsin pillat med, men ser att nyare moderkort stöder det lite mer "out of the box" numera, så jag kanske vågar testa lite...

Ni kan kolla belastningen på processorn (inkl. varje kärna) och grafikkortet med t.ex MSI Afterburner. Samtidigt så kan ni testa de lägsta grafikinställningarna i spelet, om ni inte redan använder dem. Kort sagt, om någon/flera kärnor belastas nära 100% så är det processorn som inte orkar med mer.

Minneshastigheten lär inte heller avgöra något, men det kan möjligtvis hjälpa någon procent.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Hjälpsam

Den datorn borde räcka.
Kolla om CPU:n dammat igen.
Hur full är hårddisken?
Har han en massa skit igång i bakgrunden?
Testa att dra ned på shadows.

Vad för moderkort har han nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Den datorn borde räcka.
Kolla om CPU:n dammat igen.
Hur full är hårddisken?
Har han en massa skit igång i bakgrunden?
Testa att dra ned på shadows.

Vad för moderkort har han nu?

Dammigt har han definitivt stundtals (slarvpellen), men har dammsugit den rätt nyligen.
Hårddiskarna var knökfulla nyss och då var det minsann tårar innan han fattade varför, nu är den rensad och han har dessutom fått en 1T-disk istället för den 320 som han fyllt med skräp.
Vet inte vad han har igång, men om det är nåt så är det grejer han tycker att han behöver för spelet...
Moderkortet är ett GA-78LMT-USB3, och tänkte byta mot antingen ett GA-970A-UD3 eller ett GA-970 Gaming som blivit över i ett annat (misslyckat) bygge.

Permalänk

Glömde säga att vi kör vattenkylning på den också, så den borde inte överhetta så länge man håller den ren från damm. Tror det är en Corsair H55.